VW sa obáva gigantickej pokuty za emisie27. Január 2025

Skupina VW zabudla na svoj nesmierne nákladný škandál Dieselgate, ale stále čelí ťažkému boju o splnenie emisných predpisov. V roku 2025 Európska únia znižuje CO2 približne o 15 % v porovnaní s úrovňami z roku 2021. Za každý gram nad hranicou musia výrobcovia automobilov zaplatiť 95 EUR. Neznie to ako veľa, ale pokuta sa vzťahuje na každé predané auto. Keď ste automobilový moloch, rýchlo sa to sčíta.

Bloomberg cituje Rolfa Wollera, vedúceho oddelenia financii a vzťahov s investormi skupiny Volkswagen, ktorý analytikom povedal, že automobilka sa pripravuje na astronomickú pokutu na konci tohto roka. Skupina odhaduje, že za prekročenie emisií bude musieť zaplatiť približne 1,5 miliardy EUR. To je stále kvapka v mori v porovnaní s Dieselgate, ktorý do roku 2020 stál automobilový konglomerát 31,3 miliardy EUR.

Čo môžu urobiť VW, Škoda, alebo luxusné, športové autá Audi, Porsche, aby sa vyhli obrovskej pokute? V ideálnom prípade by mali predávať viac plug-in hybridov a najmä čistých elektromobilov. To by kompenzovalo viac znečisťujúce vozidlá so spaľovacím motorom a znížilo počet emisií vozového parku. Stellantis zvažuje neortodoxnú alternatívu: zníženie výroby benzínových a naftových áut.

Existuje tretia metóda. Výrobcovia automobilov by mohli (a pravdepodobne budú) vytvárať aliancie spojenectvom s ekologickejšími značkami, aby splnili prísnejšie emisné ciele EÚ. Automotive News uvádza, že Toyota, Stellantis, Ford, Mazda a Subaru sa spojili s Teslou, zatiaľ čo Mercedes je v spojení s Volvom a jeho spin-off značkou Polestar. Nákup emisných kreditov bude stále stáť týchto výrobcov automobilov peniaze, ale pravdepodobne si to spočítali a zistili, že to bude lacnejšie ako platenie pokút. Všetko je to hra s číslami a Tesla so svojou zostavou iba pre elektrické, luxusné, športové autá bude mať najväčší prospech.

Minulý rok šéf Renaultu Luca de Meo varoval, že výrobcovia automobilov pôsobiaci v EÚ by mohli čeliť pokutám vo výške 15 miliárd EUR. Financial Times citovali Barclays Bank, ktorá odhaduje, že pokuta by bola nižšia, ale stále viac ako 10 miliárd EUR. Niekoľko výrobcov automobilov tlačilo na EÚ, aby uvoľnila svoje drakonické emisné požiadavky na rok 2025, ale bezvýsledne.

Na základe výsledkov predaja za rok 2024 v EÚ, ktoré tento týždeň zverejnila Európska asociácia výrobcov automobilov, vyzerá situácia pochmúrne. ACEA poznamenáva, že plne elektrické autá mali podiel na trhu 13,6 %, čo je o 1 % menej ako v predchádzajúcom roku. Okrem toho PHEV v roku 2024 klesli zo 7,7 % na 7,1 %. Ak hovoríme striktne o koncerne VW, dodávky elektromobilov v minulom roku klesli o 5,2 % na 447 900 kusov.

Pokiaľ ide o budúcnosť, EÚ opäť zníži ciele v oblasti emisií flotily na obdobie rokov 2030 – 2034 a potom dosiahne 0 g/km v roku 2035 a neskôr. To znamená, že už o 10 rokov budú mať výrobcovia automobilov pôsobiaci v EÚ zakázané predávať autá, ktoré produkujú škodlivé emisie, čím sa v podstate zavedie zákaz spaľovacích motorov. Mohli by však existovať určité výnimky pre syntetické palivá, aj keď je ťažké vidieť, že e-palivá získajú významnú trakciu len za desať rokov.

zdroj: motor1.com