Vision Neue Klasse X ukazuje budúcnosť ďalšieho SUV od BMW22. Marec 2024

BMW chce, aby ste vedeli, že veci sa menia. Na jeseň 2023 spoločnosť predstavila koncepčné vozidlo Vision Neue Klasse, plne elektrický sedan, ktorý je ukážkou dizajnu a inžinierstva, ktoré môžeme očakávať od novej generácie luxusných, športových automobilov BMW. Teraz automobilka predstavuje Vision Neue Klasse X, crossover člen novej rodiny elektromobilov. Pretože zatiaľ čo BMW trvá na tom, že je na pokraji zmeny paradigmy, nechystá sa opustiť svoje populárne a ziskové “vozidlá športovej aktivity”.

Názov “Neue Klasse” má význam pre nadšencov BMW. Spoločnosť prvýkrát vytvorila túto prezývku – ktorá je jednoducho nemecká pre “novú triedu” – na začiatku 60tých rokov a použila ju na úplne novú zostavu športových, modernistických sedanov. Neue Klasse splodil legendárne BMW 2002 a zachránil spoločnosť pred pokrajom zániku.

Moderné BMW nie je existenčne ohrozené tak, ako to bolo na začiatku 60tych rokov, ale spoločnosť čelí dramaticky sa rozvíjajúcemu globálnemu automobilovému priemyslu. BMW sa už roky pohráva s elektromobilmi a hybridmi, ale nový modelový rad konceptov Neue Klasse poukazuje na úplnú revíziu toho, ako BMW vyzerá, funguje a jazdí.

Ak je koncepčný sedan Vision Neue Klasse zajtrajším radom 3, Vision Neue Klasse X, ktorý tu vidíme, možno chápať ako zajtrajšie BMW X3.

“Spolu s BMW Vision Neue Klasse predstavuje BMW Vision Neue Klasse X šírku nášho budúceho modelového radu BMW,” uviedol vo vyhlásení Oliver Zipse, predseda predstavenstva BMW AG. “Týmto spôsobom zdôrazňujeme, že Neue Klasse je oveľa viac než len auto alebo konkrétny koncept; mení definíciu značky BMW – a zároveň bude viac BMW ako kedykoľvek predtým.”

To znamená, že tento vysoko jazdiaci crossover bude musieť fungovať. BMW prináša do tejto úlohy novú softvérovú stratégiu špecifickú pre elektromobily. V typickom vozidle s vnútorným spaľovaním je každý systém – motor, prevodovka, riadenie stability, adaptívny podvozok – riadený vlastnou ECU. Vylepšenie výkonu vozidla v reálnom čase zahŕňa veľa komunikácie medzi týmito diskrétnymi počítačmi.

BMW tvrdí, že platforma Neue Klasse sa zbaví konvenčných systémovo špecifických ECU v prospech “super-mozgov” – “vysoko výkonných počítačov, ktoré inteligentne spolupracujú na tom, čo sa doteraz spracovávalo oddelene,” uviedol v tlačovom vyhlásení Frank Weber, člen predstavenstva BMW AG. Každý supermozog bude mať až 10-násobok výpočtového výkonu konvenčnej ECU.

To umožní jednému supermozgu ovládať všetky aspekty jazdnej dynamiky, od prenosu krútiaceho momentu cez riadenie trakcie až po správanie pruženia alebo úpravy jazdných režimov. Ďalší supermozog bude mať na starosti všetky aspekty automatizovanej jazdy, od sady senzorov cez navigáciu GPS trasy až po riadenie a brzdenie. BMW sľubuje, že toto nastavenie supermozgu zlepší výkon a rýchlosť spracovania a zároveň zjednoduší elektronickú architektúru vozidla a zníži veľkosť (a hmotnosť) požadovaného hardvéru.

“Výsledkom bude dynamickejší výkon, väčšia presnosť, vyššia efektivita a ešte väčšia zábava z jazdy,” uviedol Weber vo svojom vyhlásení.

BMW tvrdí, že elektromobily Neue Klasse budú používať úplne novú verziu pohonnej technológie eDrive šiestej generácie. Nové, okrúhle lítium-iónové batérie sľubujú o 20% vyššiu hustotu energie ako súčasné hranolové články a BMW tvrdí, že luxusné, športové autá Neue Klasse budú používať 800-voltovú architektúru na rýchle nabíjanie.

Najvýraznejším aspektom Vision Neue Klasse X je jeho dizajn. Rovnako ako koncepčný sedan Vision Neue Klasse, aj modely karosérie modelu X sú osviežujúco jednoduché. Mriežka chladiča, ktorá bola na sedane Neue Klasse stlačená a rozšírená, tu stojí vysoko, čo je podpis, ktorý BMW tvrdí, že odlíši jeho modely Sport Activity Vehicle od konvenčných sedanov v plne elektrickej budúcnosti.

Silueta je známa ako crossover BMW, ale dizajn je pôsobivo vzdušný, čiastočne vďaka niektorým zložitým proporciám: stĺpiky A a B sú na vonkajších okrajoch zúžené, zvonku tenké a vretenovité, ale rozširujú sa na konvenčnú hrúbku. Samozrejme, Vision Neue Klasse X má Hofmeisterov zlom – dizajnový podpis Neue Klasse – aj keď tu je reprezentovaný strašidelnou reflexnou aplikáciou na zadných oknách.

Vo vnútri Vision Neue Klasse X zahŕňa novoobjavený minimalizmus, napriek tomu, že sľubuje úplne novú úroveň integrácie telekomunikácií s neustálym pripojením. Odpočívaj v pokoji, iDrive: BMW chce, aby ste s modelom Neue Klasse ovládali displej so stredovou doskou dotykom alebo ovládacími prvkami na volante.

Druhý displej s plnou šírkou v spodnej časti čelného skla zobrazuje rýchlosť, stav batérie a ďalšie informácie, ktoré by ste normálne našli na prístrojovom paneli vodiča, ktorý bude podľa BMW doplnený projekčným displejom. Okrem malej zbierky fyzických tlačidiel na stredovej konzole je celý kokpit v podstate bez tlačidiel.

Rovnako ako minuloročný koncept sedanu Neue Klasse, aj model X má textilné čalúnenie “Verdana”, o ktorom sa tvrdí, že je na rastlinnej a minerálnej báze a úplne bez ropy. Vstrekované vnútorné komponenty sú údajne vyrobené z recyklovaných námorných plastov. Koralový odtieň menčestrového čalúnenia spolu s obrovskou panoramatickou strechou a veľkorysým výhľadom dodávajú interiéru modelu X príjemne vzdušný pocit.

Vision Neue Klasse X sa osobne cíti ako krok na polceste medzi luxusným, športovým koncepčným autom a strojom pripraveným na výrobu. Svetlomety a zadné svetlá pôsobia ako predvádzacie vozidlá a zástupca BMW pripustil, že sériový interiér bude musieť mať o niekoľko fyzických ovládacích prvkov viac ako to, čo je vystavené tu. Kľučky a západky dverí, lisovania karosérie a otvory denného svetla sa však zdajú byť pripravené na výrobu – čo by mali byť, pretože BMW sľubuje, že prvý crossover Neue Klasse sa začne vyrábať v roku 2025.

zdroj: motor1.com