Novinky

Nová vlajková loď Porsche SUV nebude elektrická, nie hneď22. September 2025

Porsche prudko tlačí na brzdy pre svoje elektrické, luxusné, športové autá. Spoločnosť dnes oznámila, že vyladí pripravované trojradové elektrické SUV, ktoré bude umiestnené nad Porsche Cayenne. Namiesto toho, aby mu Porsche dalo veľkú batériu, uvedie ho na trh výlučne so spaľovacím motorom a plug-in hybridným pohonom.

Spotrebitelia neprijímajú batériové elektrické vozidlá tak rýchlo, ako sa predpokladalo, čo núti Porsche a ďalších prehodnotiť svoje produktové stratégie. Generálny riaditeľ Porsche Oliver Blume uviedol, že toto preskupenie je v súlade s “novou realitou trhu a meniacimi sa požiadavkami zákazníkov”.

Blume tiež povedal: “Dnes sme stanovili posledné kroky v reorganizácii našej produktovej stratégie. V súčasnosti zažívame obrovské zmeny v automobilovom prostredí. Preto preskupujeme Porsche vo všetkých oblastiach.”

Posun Porsche bude zahŕňať zachovanie benzínovej verzie svojich súčasných modelov, o ktorej hovorí, že bude “doplnená modelmi vozidiel so spaľovacími motormi definujúcimi značku”. To zahŕňa aj nové trojradové SUV.

Spoločnosť tiež odloží uvedenie “určitých modelov plne elektrických vozidiel”. Toto oneskorenie zahŕňa novú platformu pre elektromobily, ktorá má byť uvedená na trh v roku 2030 a ktorú teraz Porsche prepracuje s ostatnými značkami koncernu Volkswagen.

Na cestách uvidíme Panameru, Cayenne a ďalšie spaľovacie luxusné, športové autá Porsche až do roku 2030. Spoločnosť teraz tiež plánuje uviesť na trh novú generáciu nástupcov týchto modelov a zároveň aktualizovať svoj existujúci plne elektrický modelový rad.

Porsche sa stále zaviazalo k elektrickému modelu 718, ktorý sa pripojí k elektromobilom Porsche Taycan, Macan a Cayenne. Frank Moser, viceprezident modelov 718 a 911, nedávno označil pripravované auto za “brilantné”.

Porsche prvýkrát dráždilo svoje plne elektrické trojradové SUV s kódovým označením K1 pred viac ako dvoma rokmi, keď oznámilo elektrický Cayenne, pričom Blume oznámil plány na rozšírenie ponuky v roku 2022.

SUV má jazdiť na novej platforme škálovateľných systémov skupiny VW, ktorá konsoliduje jej platformy so spaľovacím motorom a batériovým elektrickým pohonom do jednej. Elektromobil mal prísť v roku 2027, ale nie je jasné, či zmena pohonnej jednotky oneskorí jeho uvedenie na trh. Porsche to nepovedalo.

Nová stratégia spoločnosti môže nadšencov potešiť, ale bude to mať skutočnú cenu. Automotive News dnes informovali, že odklon Porsche od elektrických vozidiel bude stáť skupinu VW 5,1 miliardy EUR.

Výrobcovia automobilov robia veľké zmeny v reakcii na chaotický priemysel, pričom Porsche čelí novým clám, klesajúcim trhom a spomaleniu elektromobilov. Je to len najnovšia automobilka, ktorá si uvedomila, že spotrebitelia nie sú pripravení na elektrické vozidlá.

zdroj: motor1.com


Genesis chce byť konkurenciou pre Mercedes triedy G21. September 2025

Existuje dôvod, prečo Mercedes-Benz triedy G existuje už takmer 50 rokov. Stále populárnejší terénny automobil je štýlový, luxusný a – čo je najdôležitejšie – výnimočne schopný. BMW už uviedlo, že chce postaviť svoje luxusné, športové auto ako konkurenciu triedy G a teraz sa do akcie údajne chce zapojiť aj Genesis.

Počas prezentácie Hyundai Motor Group 2025 Investor Day v New Yorku prezident a generálny riaditeľ José Muñoz prezradil, že Genesis skúma myšlienku “nových vlajkových vozidiel” vrátane špičkového terénneho vozidla. Ako pôvodne informoval Road & Track, Muñoz uviedol: “Pôjdeme nad rámec existujúceho modelového radu značky a vytvoríme nové vlajkové, luxusné, športové autá. Napríklad terénne vozidlo naplnené duchom dobrodružstva, rovnako ako koncept X Gran Equator. Tieto vozidlá, ktoré sú v súčasnosti konceptmi, sú príkladom našej ambície ponúkať špičkové produkty, ktoré poskytujú výnimočné zážitky.”

Už mesiace kolujú fámy, že Genesis by mohol priniesť koncept X Gran Equator – prvýkrát predstavený na autosalóne v New Yorku v apríli – do výroby. V tom čase spoločnosť uviedla, že “nebola potvrdená na výrobu”, ale Muñozove nedávne komentáre naznačujú, že luxusný terénny, športový automobil by mohol byť skutočne na ceste, alebo aspoň niečo inšpirované.

Genesis zdieľal niekoľko podrobností o pôvodnom koncepte, okrem 24-palcových originál kolies s beadlockom, zvýšenej svetlej výšky a strešných lyžín. Plne elektrická verzia sa zdá byť nepravdepodobná; je pravdepodobnejšie, že sériový model by používal existujúci 3,5-litrový motor V6 značky, prípadne spárovaný s hybridným systémom.

Okrem potenciálneho konkurenta pre luxusné, športové autá Mercedes G Genesis naznačil aj ďalšie vzrušujúce projekty, vrátane povestného kupé G90 založeného na koncepte X Gran Coupe a vysokovýkonného elektrického sedanu zameraného priamo na Porsche Taycan – s výkonom viac ako 1 000 koní. Ktorý z týchto konceptov sa skutočne dostane do výroby, sa ešte len uvidí.

zdroj: motor1.com


Prvý model AUDI pre Čínu je okamžitým hitom20. September 2025

Rovnomenná značka Audi pre Čínu má v skutočnosti silný štart. Novozaloženému AUDI trvalo len pol hodiny, kým nazbieralo viac ako 10 000 objednávok na svoj debutový model. AUDI E5 Sportback, ktorý sa zaobíde bez ikonických štyroch krúžkov, je produktom miestneho partnerstva so spoločnosťou SAIC. Luxusné, športové auto, ktoré sa vyrába v existujúcom závode SAIC-Volkswagen v Antingu v Šanghaji, je exkluzívne pre najväčší svetový trh.

Ralf Brandstätter, člen predstavenstva VW pre Čínu, opísal na LinkedIn reakciu na E5 Sportback ako “ohromujúcu” po tom, čo AUDI otvorilo knihy objednávok. Podľa samostatného príspevku na Weibo bolo do 30 minút zadaných presne 10 153 objednávok. Najnovší hráč na hyperkonkurenčnom čínskom trhu bude predávať iba elektromobily, pričom v najbližších rokoch sa objavia ďalšie dve luxusné, športové autá. Na čele je veľké kombi, ktoré sa na dĺžku nachádza medzi Audi A5 Avant a A6 Avant.

Pre tých z nás mimo Číny vyzerá Audi E5 Sportback pozoruhodne cenovo dostupný. Základná verzia stojí ekvivalent 33 000 dolárov a spája jeden motor namontovaný vzadu so 76 kWh batériou. Výkon je dimenzovaný na 295 koní s dojazdom 618 km v miernom cykle CLTC.

Dokonca aj vlajkový model prináša vysokú hodnotu. Dvojmotorový variant Quattro produkuje 776 koní a používa väčšiu 100-kWh batériu, no stojí len 45 000 dolárov. V tejto najvyššej výbave zvládne prvé AUDI len v Číne 647 km na jedno nabitie a zrýchli z 0-100 km/h len za 3,4 sekundy.

Napriek nízkej cene AUDI nešetrilo vo funkciách. AUDI E5 Sportback ponúka riadenie zadných kolies, adaptívne vzduchové odpruženie, 800-voltové nabíjanie a dokonca aj nastavenie LiDAR. V súlade s miestnym vkusom dominuje 27-palcový 4K displej od stĺpika k stĺpiku, ktorý lemuje dvojica obrazoviek bočných kamier. Samozrejme, takéto auto by stálo oveľa viac v Spojených štátoch alebo Európe vďaka clám, nie že by aj tak opúšťalo Čínu.

Okrem špecifikácií a cien ho minimalistický dizajn a interiér s vysokou obrazovkou pomáhajú odlíšiť od globálnych modelov Audi. Bez nadrozmerných veľkých písmen by sme úprimne nerozpoznali E5 Sportback ako AUDI alebo Audi. Pravdepodobne nevyhrá žiadne súťaže krásy, ale hej, aspoň to nie je ďalšie SUV.

Uvedenie samostatnej značky od Audi je pre koncern Volkswagen odvážnym krokom. Pre koho to je? Podľa Brandstättera sa AUDI snaží osloviť “ďalšie nové skupiny zákazníkov v Číne, ktoré sme predtým nepokryli štyrmi kruhmi”. Odozva na uvedenie na trh bola silná, ale na brutálnom čínskom trhu s elektromobilmi len čas ukáže, či si AUDI dokáže vybojovať trvalé miesto.

zdroj: motor1.com


Porsche nechce, aby manuálna prevodovka skončila19. September 2025

Hoci je trh s luxusnými, športovými autami s manuálnou prevodovkou mimo USA a Veľkej Británie malý, Porsche chce stále rozšíriť svoju ponuku. To pravdepodobne znamená viac modelov špeciálnej edície.

Road & Track upozornil na rozhovor s Michaelom Röslerom z Porsche, riaditeľom pre luxusné, športové autá Porsche 911, ktorý povedal: “Premýšľame o všetkých možnostiach, ako zákazníkom zaobstarať manuál.”

Rösler podnietil Carreru T len s manuálnou prevodovkou, keď sa dozvedel, že zvyšok zostavy Carrery bude mať iba dvojspojkovú prevodovku. V Európe bola miera odberu manuálnych Carrerov okolo 2 až 3%, aj keď poznamenáva, že asi 50% amerických zákazníkov Carrera GTS išlo na manuálnu prevodovku. Nová hybridná pohonná jednotka pre GTS však nie je kompatibilná s manuálom.

Takže s verziou T sa rozhodol skutočne vyvinúť luxusné, športové auto pre tých, ktorí stále chceli manuálnu 911, ale neboli na trhu s GT3. To informovalo o rozhodnutí zmeniť mechanizmus radenia tak, aby lepšie zodpovedal pocitu z GT3, a upustiť od nadbytočného 7. prevodového stupňa, ktorý skutočne slúžil len na to, aby boli niektoré brány príliš úzke.

Nízka popularita manuálov na celom svete je pre Rösler problémom. “To nás dostáva k určitým problémom s našimi dodávateľmi, pretože potrebujú dodať určitý počet dielov,” povedal.

Čo sa týka viacerých manuálnych ponúk, Rösler naznačil viac modelov špeciálnej edície. Mal pocit, že Porsche ukončilo výrobu predchádzajúcej generácie 991 príliš skoro, v dôsledku čoho predložilo špeciálne edície modelov. “V neskoršej fáze modelového cyklu bolo veľa skutočne skvelých áut, napríklad Speedster, a bolo tam veľa ďalších nápadov, ku ktorým sme sa nemohli dostať,” povedal. “Je to otázka, o ktorej hovoríme v Porsche: aká je najlepšia dĺžka cyklu?”

S úspechom ako Sport Classic, Dakar a S/T je ľahké si predstaviť, že Porsche sa poučilo. A tieto druhy áut môžu byť najlepšími domovmi pre manuál. Porsche testuje to, čo sa zdá byť kabrioletmi GT3, čo naznačuje, že pracuje na novom Speedsteri vo forme modelu 991, ktorý mal základy GT3.

Zvyšok rozhovoru Eva s Röslerom je fascinujúci. Vysvetľuje niektoré z pôvodov pohonnej jednotky T-Hybrid GTS a Turbo S a poznamenáva, že inžinieri Porsche chceli najskôr vyvinúť twin-turbo, ale obchodne dávalo väčší zmysel ísť s variantom s jedným turbodúchadlom v GTS. Spomenul aj vlastníctvo Renaultsport Clio 200.

zdroj: motor1.com


Mercedes-Benz vráti do interiéru fyzické tlačidlá, sú lepšie18. September 2025

Mercedes-Benz uviedol na trh nové, luxusné, športové autá Mercedes-Benz GLC začiatkom tohto mesiaca, pričom všetku pozornosť upútala nová, väčšia obrazovka crossoveru. Ak si však všimnete, napriek nepríjemne veľkému displeju na prístrojovej doske má auto stále fyzické ovládacie prvky – tlačidlá, spínače a valčeky, ktoré sú umiestnené na volante.

Nie je to náhoda. Mercedes sa pozrel na údaje a ľudia majú radi fyzické ovládanie. Magnus Östberg, šéf softvéru Mercedesu, povedal pre Autocar počas autosalónu v Mníchove: “Údaje nám ukazujú, že fyzické tlačidlá sú lepšie, a preto sme ich vložili späť.”

Automobilka uviedla, že sa dozvedela, že skutočné tlačidlá a spínače sú “veľmi dôležité pre určité vekové skupiny a určité populácie”, pričom zozbierala údaje zo svojho prvého softvérovo definovaného vozidla CLA. Nový volant naplnený tlačidlami sa stane štandardom pre budúce luxusné, športové autá Mercedes-Benz a rôzne trhy môžu dostať rôzne varianty.

Ak ste však dúfali v úplný návrat gombíkov, je nám ľúto. Mercedes uvažuje len o pridaní ďalších fyzických tlačidiel a spínačov inde v kabíne. Ak sa vrátia, spoločnosť pravdepodobne odsunie tento luxus na “väčšie, luxusné, športové autá” s “väčšou slobodou” v ich balení a dizajne.

Výrobcovia automobilov konečne začínajú počúvať zákazníkov a obhajcov bezpečnosti o dôležitosti fyzických kontrol. Tlačidlá a spínače pre životne dôležité funkcie sú niečo, čo spotrebitelia chcú vo svojich vozidlách a výrobcovia automobilov majú údaje, ktoré to dokazujú.

BMW sa pri navrhovaní nového iX3 naučilo, že existujú určité tlačidlá a gombíky, ktoré automobilka nedokáže odstrániť. To je dôvod, prečo má nový crossover stále fyzický objemový valec. Spoločnosť tiež použila údaje o vodičoch, aby pomohla určiť, ktoré ďalšie prepínače si ponechať, vrátane ovládacích prvkov zrkadiel a okien.

Volkswagen už vracia tlačidlá späť do áut a Hyundai bol neoblomný v tom, že ich z bezpečnostných dôvodov ponechá vo svojich vozidlách.

Rastie aj regulačný tlak. Euro NCAP začiatkom tohto roka uviedla, že od januára 2026 by mohla zaviesť nové pravidlá, ktoré by výrobcov automobilov zasiahli za nedostatok fyzických kontrol, čo môže viesť k nižšiemu hodnoteniu bezpečnosti, a to žiadna automobilka nechce.

zdroj: motor1.com


Ak BMW vyrobí nové Z4, malo by vyzerať takto17. September 2025

Luxusné, športové autá BMW Z4 cabrio už nemusia existovať. Napriek silnejšiemu než očakávanému predaju manuálnej verzie v posledných mesiacoch fámy naznačujú, že športový roadster by mohol byť v najbližších rokoch postupne vyradený.

Ak je však toto vykreslenie nejakým náznakom, môže existovať jedna vec, ktorá by ho mohla zachrániť: dizajnový jazyk BMW Neue Klasse.

Digitálny umelec Luca Serafini, známy vďaka pozoruhodnému SUV Concept C spred niekoľkých týždňov, prepracoval model BMW Z4 s využitím estetiky Neue Klasse. A prekvapivo to funguje.

2025-BMW-Z4-render-1Vykreslenie zahŕňa sériovú prednú časť BMW iX3 so štíhlymi obličkami a elegantným dizajnovým prvkom, ktorý spája svetlomety. Karoséria dostáva jemné aktualizácie, aby lepšie ladila s vynovenou prístrojovou doskou, zatiaľ čo Serafini pridáva matný strieborný povrch a jedinečné kolesá. Vyzerá to nádherne.

Bohužiaľ, táto ohromujúca Z4 sa takmer určite nedostane do výroby. Zatiaľ čo BMW potvrdilo, že jeho dizajnový jazyk Neue Klasse sa rozšíri nad rámec elektromobilov na všetky nové luxusné, športové autá BMW, neočakávajte, že Z4 dostane redizajn.

Ešte v roku 2022 kolovali fámy, že BMW Z4 už bude ukončené. BMW sa však rozhodlo ponechať kabriolet vo svojej ponuke ešte minimálne jeden modelový rok. Neočakávaný úspech manuálnej verzie v USA dočasne zvýšil predaj a poskytol nadšencom posledné okno na to, aby si roadster vybrali skôr, ako bude preč.

Pri pohľade do budúcnosti je séria 3 ďalšou v poradí na liečbu Neue Klasse. Po uvedení SUV iX3 plánuje BMW v roku 2026 debutovať s novou generáciou radu 3, pričom vysokovýkonné BMW M3 by malo nasledovať v roku 2027.

zdroj: motor1.com


Mercedes-AMG C63 môže predsa len dostať väčší motor16. September 2025

Odkedy Mercedes urobil nemysliteľné a uviedol na trh štvorvalcové, luxusné, športové autá Mercedes-AMG C63, už prešlo veľa času. Hoci čísla predaja neboli nikdy zverejnené, veľké zľavy naznačujú, že AMG sa snažilo presvedčiť kupujúcich, že elektrifikovaný 2.0-litrový motor stojí za ich peniaze. Vysokopostavení predstavitelia dokonca priznali, že spoločnosť “stratila niektorých zákazníkov” po zániku V8. Trojcípa hviezda sa to však snaží napraviť. No, tak trochu.

Mathias Geisen, člen predstavenstva manažmentu, marketingu a predaja, v rozhovore pre Auto Express naznačil, že luxusné, športové autá Mercedes-AMG C63 by predsa len mohli dostať väčší motor. Nečakajte však, že sa V8 vráti; nedeje sa to. Úplne nový osemvalec sa vyvíja doma v Affalterbachu, ale Mercedes nám nedávno povedal, že vlajková loď triedy C ho nedostane. Ďalšia najlepšia vec? Radový šesťvalec môže byť na obzore pre výkonný sedan.

“Budeme mať nejaké možnosti, kde sme mali štvorvalec, ktorý bude v budúcnosti k dispozícii aj ako šesťvalec. Môže alebo nemusí existovať hybrid, možno to môže byť čistý ICE. Dáme vám vedieť, keď tam budeme.”

Nie je to prvýkrát, čo sme počuli o šesťvalci pre luxusné, športové autá Mercedes-AMG C63. Pred niekoľkými mesiacmi nadšená stránka Mercedes-Benz Passion Blog uviedla, že AMG by sa mohlo zmestiť do mild-hybridného 3.0-litrového motora s kódovým označením “M256M”. Tento radový šesťvalec sa už nachádza v niekoľkých modeloch Mercedesu, vrátane CLE53, ako aj Aston Martin DBX.

Nemecká správa však špekulovala, že najhorúcejšia trieda C by mohla upustiť od odznaku C63 v prospech C53. Zaujímavé je, že Autocar navrhol, aby si AMG namiesto toho ponechalo názov C63 pre plug-in hybrid so šiestimi valcami. Ktorá verzia sa ukáže ako pravdivá, sa ešte len uvidí, ale medzi fámami a oficiálnymi komentármi Mercedes-Benz je čoraz pravdepodobnejšie, že štvorvalcové nastavenie ustúpi radovému šesťvalcu. Očakáva sa, že určitá forma elektrifikácie bude spĺňať prísnejšie emisné pravidlá.

K zmene by mohlo dôjsť už budúci rok. Trieda C má v roku 2026 prejsť faceliftom v polovici cyklu, čo by sa malo zhodovať s uvedením vlajkového modelu na trh. Či sa volá C63 alebo C53, nie je jasné, ale Mercedes-AMG tento výklenok neopustí. Očakáva sa, že GLC 63 bude nasledovať tento príklad, keď dorazí, pravdepodobne v roku 2027.

BMW už potvrdilo, že ďalšia generácia M3 si zachová svoj radový šesťvalca, ktorý bude debutovať v roku 2028, teda približne rok po elektrickej M3. Audi Sport medzitým pripravuje nové, luxusné, športové autá Audi RS5 Avant, ktoré nahradia kombi RS4 s rovnakým počtom valcov. V prípade Audi je však V6 takmer potvrdený ako základ plug-in hybridného systému.

zdroj: motor1.com


Nie je pravda, že Mercedes bude používať motory BMW15. September 2025

Po špekuláciách o potenciáli historickej dohody o dodávkach motorov medzi Mercedes-Benz a BMW bolo vydané oficiálne odmietnutie. Markus Schaefer, technologický riaditeľ a člen predstavenstva Mercedes-Benz Group, uviedol, že spoločnosť nemá v úmysle používať externé motory – najmä nie od priameho konkurenta, akým je BMW.

Fámy, ktoré sa objavovali v auguste, naznačovali, že obe nemecké automobilky pokročili v rokovaniach o tom, aby Mercedes používal preplňovaný 2,0-litrový benzínový motor BMW (B48) v budúcich luxusných, športových autách, najmä kompaktných vozidlách a plug-in hybridných verziách triedy C a triedy E. Cieľom bolo údajne znížiť náklady na vývoj a zabezpečiť súlad s nadchádzajúcimi emisnými predpismi Euro 7.

Schaefer však tieto tvrdenia počas IAA Mobility Show v Mníchove odmietol: “Nie je na tom žiadna pravda. Vyvinuli sme vlastnú novú rodinu modulárnych motorov – FAME (Family of Modular Engines) – ktorá pokrýva všetky zdvihové objemy a už je v súlade s predpismi EU7, China 7 a USA.”

Platforma FAME (Family of Modular Engines), ktorá bola predstavená takmer pred štyrmi rokmi, zahŕňa štvor-, šesť-, osem- a dvanásťvalcové motory – navrhnuté tak, aby zostali relevantné aj napriek tomu, že priemysel smeruje k elektrifikácii. Markus Schaefer potvrdil, že nový vysokovýkonný V8, plne vyhovujúci najprísnejším emisným predpisom, sa blíži k dokončeniu a že motory V12 budú aj naďalej súčasťou ponuky pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz.

“Budeme naďalej ponúkať V12 a tiež V8,” povedal. “Máme kompletný, vlastný, aktualizovaný rad spaľovacích motorov, ktorý je pripravený na budúcnosť.”

Niektoré fámy naznačovali, že od roku 2027 by Mercedes-Benz mohol nahradiť niektoré zo svojich menších motorov – ako napríklad 1,5-litrový turbomotor vyvinutý v spolupráci s partnermi ako Geely (v rámci spoločného podniku Horse) – 2,0-litrovým agregátom BMW.

Zo Stuttgartu ani z Mníchova však nikdy neprišlo žiadne oficiálne potvrdenie. Teraz, s oficiálnym vyhlásením Schaefera, je jasné: Mercedes nemá v úmysle outsourcovať spaľovacie motory, najmä nie priamemu konkurentovi.

Odmietnutie prichádza v kľúčovom okamihu pre Mercedes, pretože spoločnosť urýchľuje svoju stratégiu elektrifikácie bez toho, aby úplne opustila spaľovacie motory. Jasným príkladom je nový GLC, ktorý bude ponúkaný v elektrickej verzii s podobnou cenou ako jeho spaľovací náprotivok, čo signalizuje výrazný posun v rovnováhe medzi týmito dvoma technológiami.

Pri pohľade do budúcnosti je jedna vec jasná: identita motora Mercedes-Benz zostane 100% “Made in Stuttgart”.

zdroj: motor1.com


Italdesign nakreslil pre VW kupé, ktoré si ale nikdy nekúpite14. September 2025

Koncern VW je na pokraji okorenenia svojho elektrického radu luxusnými, športovými autami Porsche Boxster a Cayman. Uvedenie Audi Concept C je tiež naplánované do predaja v roku 2027, ale čo mainstreamová značka VW? Wolfsburg neplánuje špecializované luxusné, športové auto, napriek tomu požiadal Italdesign, aby ho načrtol len pre zábavu. Projekt EVX je v podstate návrhové cvičenie, scenár “čo ak”.

Dcérska spoločnosť Audi, talianska dizajnérska a inžinierska firma, dostala od VW za úlohu preskúmať kupé 2+2 na platforme MEB+. Táto architektúra, určená predovšetkým pre vozidlá s pohonom predných kolies, bude debutovať budúci rok na niekoľkých produktoch, z ktorých najzaujímavejším je ID.2 Polo GTI. Zatiaľ čo pozornosť VW sa sústreďuje na hatchbacky a crossovery, EVX má podobu kupé, aj keď takého, ktoré jazdí vyššie, ako by puristi uprednostňovali.

Dvojdverový elektromobil vzadu vydáva trochu atmosféru Toyoty C-HR, ale celkovo je to slušné, aj keď trochu všeobecné úsilie. S dĺžkou 4,23 metra a šírkou 1,82 metra je o niečo menší ako trojdverový Range Rover Evoque, ďalší crossover podobný kupé, ktorý pripomína. S výškou 1,49 metra je v skutočnosti nižší ako swoopy Evoque, napriek tomu, že tieto vykreslenia naznačujú opak.

Ani Volkswagen, ani Italdesign nepovedali nič o tom, čo poháňa EVX. Platforma, ktorá ho podporuje, však podporuje motor umiestnený vpredu s výkonom 223 koní v elektrickom Polo GTI. Relatívne cenovo dostupné luxusné, športové auto umiestnené hlboko pod Boxster/Cayman novej generácie a koncept C pripravený na výrobu by boli fantastické, ale nevidíme, že by sa to stalo. Bez spaľovacieho motora by zostal špecializovaným produktom.

Nie je to prvýkrát, čo VW dráždil elektrickým športovým autom, ktoré sa nikdy nepresadilo. V auguste sa objavili dizajnové náčrty kupé na báze MEB z roku 2017 inšpirované SP2 zo 70. rokov, ktoré ukazujú štýlový elektromobil, ktorý nikdy neopustil rysovaciu dosku. Nemecká automobilka má za sebou históriu výroby výkonných áut a ich následného nechania pre seba: W12 Nardo, XL Sport a BlueSport spolu s nepredvídateľným EcoRacerom.

Možno jedného dňa uvidíme luxusné, športové auto s označením VW, ale zatiaľ sa spoločnosť zameriava na to, čo sa predáva: SUV a hatchbacky plus príležitostné kombi. Ak sa výkonné elektromobily Porsche a Audi ukážu ako úspešné, možno budú vedúci pracovníci v pokušení schváliť základný model. Napriek tomu je ťažké si predstaviť nadšencov, ktorí stoja v rade na luxusné, športové auto bez motora, skepticizmus je teda na mieste.

To znamená, že je osviežujúce vidieť, ako VW občas premýšľa mimo rámca. Kupé by zlepšilo jeho imidž a pomohlo vyčistiť časť pretrvávajúceho neporiadku z Dieselgate. Zatiaľ však EVX nie je ani fyzický koncept. Model sa predvádza na výstave IAA Mobility v Mníchove, ale len ako hologram.

Italdesign tvrdí, že kupé zdôrazňuje svoju “aktívnu úlohu” v rámci skupiny VW, ale správy naznačujú, že Audi sa snaží zbaviť spoločnosti.

zdroj: motor1.com


CONCEPT AMG GT XX zvládne nabíjanie výkonom 1 megawatt13. September 2025

Štúdia CONCEPT AMG GT XX prekonaním 25 rekordov nastavila novú latku na vysokorýchlostnej trati v talianskom Nardò. Tento nositeľ technológií pôsobivo predviedol výnimočnú výkonnosť motorov s axiálnym tokom a priamo chladeného akumulátora – dvoch technológií, ktoré sa v rámci vysokovýkonnej architektúry AMG.EA začnú sériovo vyrábať už budúci rok pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz.

Teraz štúdia CONCEPT AMG GT XX opäť potvrdzuje svoju jedinečnú výkonnosť – tentoraz na nabíjacom stojane. Na prototype nabíjacieho stojana prekonala štúdia vozidla hranicu výkonu nabíjania 1 000 kW – tzn. jeden megawatt. Nositeľ technológie a prototyp nabíjacieho stojanu nanovo potvrdzujú komplexný prístup k vývoju od Mercedes-Benz.

V týždni nasledujúcom po legendárnom príchode štúdie CONCEPT AMG GT XX do cieľa na okruhu Nardò vozidlo dosiahlo počas megawattového nabíjania maximálny výkon nabíjania s hodnotou 1 041 kW – najvyššia hodnota, ktorá sa bezprostredne zaraďuje do série výkonnostných rekordov tohto vozidla. Pritom sa dosiahol extrémne vysoký výkon nabíjania: dosiahnutie hranice jedného megawattu trvalo len 0,5 sekundy od začiatku prenosu elektrickej energie. Nositeľ technológie vďaka svojej vynikajúcej výdrži opäť raz presvedčil aj na nabíjacom stojane: CONCEPT AMG GT XX dokázal udržať nabíjací výkon na úrovni 1 000 kW približne dve a pol minúty. Prostredníctvom špeciálne vyvinutého nabíjacieho kábla CCS pretekal prúd až 1 176 ampérov. Systém pritom preniesol 17,3 kWh len za jednu minútu, čo zodpovedá dojazdu 125 kilometrov (WLTP).

Tento rekord v nabíjaní ilustruje dôslednosť, s akou organizačná jednotka Mercedes‑Benz Charging Unit, spoločnosť Mercedes-AMG a spoločnosť Alpitronic spoločne posúvajú hranice technologických možností.

Tento míľnik umožnil inovatívny vysokovýkonný akumulátor vozidla. Tento úplne nový vývojový stupeň z Affalterbachu je inšpirovaný Formulou 1® a využíva cylindrické články NCMA. Vďaka svojmu vysokému a úzkemu formátu poskytujú efektívne chladenie a vysokú energetickú hustotu presahujúcu 300 Wh/kg. Laserom zvárané hliníkové puzdro článkov zlepšuje elektrickú a tepelnú vodivosť a prispieva k robustnému a dlhotrvajúcemu výkonu akumulátora.

Inteligentné priame chladenie článkov akumulátora sa dosahuje elektricky nevodivým olejom, ktorý optimálne temperuje každý z viac ako 3 000 článkov. Toto chladenie zaisťuje rovnomerný odvod tepla a podporuje vysoký potenciál trvalého výkonu akumulátora energie. Napätie viac ako 800 voltov znižuje hmotnosť vďaka ľahšiemu zväzku káblov a skracuje časy nabíjania, zatiaľ čo inteligentný tepelný manažment presne riadi teplotu článkov, aby sa aj pri intenzívnom používaní zabezpečil maximálny výkon.

Ďalším kľúčom k úspechu je revolučná nabíjacia infraštruktúra, ktorú výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz umožnil vytvoriť spolu so spoločnosťou Alpitronic. Jadrom tejto nabíjacej infraštruktúry bol špeciálne vyvinutý prototyp nabíjacieho stojanu, ktorý kombinuje to najlepšie z dvoch technologických oblastí: ultrarýchly nabíjací stojan pôvodne navrhnutý pre nákladné vozidlá bol prerobený na systém, ktorý pracuje s užším káblom CCS a napriek tomu bezpečne prenáša obrovský výkon.

Toto spoločné východisko pri vývoji vozidiel a nabíjacej infraštruktúry znova demonštruje potenciál, ktorý vznikne pri optimálnom zosúladení oboch komponentov. Zistenia z projektu megawattového nabíjania priamo vstupujú do vývoja novej vysokovýkonnej rýchlonabíjačky, ktorá bude od roku 2026 dostupná v nabíjacích parkoch Mercedes-Benz (Mercedes-Benz Charging Hub) v Európe a Severnej Amerike. Spoločnosti Mercedes-Benz a Alpitronic tak zdôrazňujú silu svojich inovácií a nastavujú nové štandardy pre verejné nabíjanie.