Novinky

Nové GLC má ako prvé výbavu interiéru s vegánskym certifikátom8. September 2025

Mercedes-Benz určuje nový štandard v používaní vegánskych materiálov. Spoločnosť je prvým výrobcom automobilov na svete, ktorý ponúka vegánsku výbavu interiéru certifikovanú nezávislou organizáciou. V prípade nového vegánskeho balíka skontrolovala celosvetovo renomovaná spoločnosť The Vegan Society (Vegánska spoločnosť) všetky mäkké povrchové materiály v interiéri vozidla a certifikovala ich ako vegánske – od vankúšov sedadiel cez čalúnenie stropu, obloženie stĺpikov a dverí až po koberec. Zákazníci si tak môžu byť nielen istí, že povrchy vyrobené z vysokokvalitnej imitácie kože ARTICO a textílií neobsahujú žiadne produkty živočíšneho pôvodu. The Vegan Society (Vegánska spoločnosť) zároveň potvrdila, že v žiadnej fáze výroby a spracovania neboli pridané ani použité žiadne zložky ani prísady živočíšneho pôvodu, či už v spracovanej alebo nespracovanej podobe. Certifikovaný vegánsky balík bude uvedený na trh spolu s novým modelom Mercedes-Benz GLC s technológiou EQ ako prvok výbavy a od spustenia predaja bude v konfigurátore vozidla Mercedes-Benz označený „vegánskym kvetom“, známou ochrannou známkou spoločnosti The Vegan Society (Vegánska spoločnosť).

„V rámci Mercedes-Benz nejdeme tou najkratšou cestou, ale tou najlepšou. Certifikácia našej vegánskej výbavy interiéru organizáciou The Vegan Society (Vegánska spoločnosť) tento prístup potvrdzuje: transparentnosť a dôvera sú pre nás mimoriadne dôležité. Naši zákazníci si môžu byť istí, že naše vegánske interiérové materiály neobsahujú žiadne produkty živočíšneho pôvodu a spĺňajú veľmi vysoké kontrolné štandardy. Sme radi, že im môžeme túto záruku poskytnúť prostredníctvom nášho partnerstva s nezávislou a celosvetovo uznávanou certifikačnou organizáciou.“ Povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, technický riaditeľ, vedúci vývoja a nákupu.

Pri vývoji vegánskej výbavy interiéru si Mercedes-Benz stanovil za cieľ skontrolovať použité materiály na živočíšne zložky, aby zákazníkom ponúkol vegánsku výbavu interiéru s maximálnou mierou bezpečnosti a transparentnosti. Na dosiahnutie tohto cieľa spoločnosť vsadila na odbornosť nezávislej neziskovej organizácie The Vegan Society. V pilotnom projekte organizácia The Vegan Society (Vegánska spoločnosť) najprv testovala interiérové materiály, ktoré sa už vo vozidlách s hviezdou ponúkajú, ako aj ich výrobné kroky. Patrili sem mäkké povrchové materiály, ak je koženka, plsť z mikrovlákna a ďalšie textílie. Pri náznakoch živočíšnych zložiek boli materiály v druhom kroku ďalej vyvíjané spolu s príslušným dodávateľom a dotknuté zložky boli nahradené inými zložkami alebo pomocnými látkami bez živočíšnych zložiek. Základným predpokladom bolo splnenie interných požiadaviek na kvalitu a vysokohodnotný vzhľad.

Nasledovalo nezávislé testovanie a certifikácia organizáciou The Vegan Society (Vegánska spoločnosť). Certifikačný systém pre vegánske produkty overil celkovo približne 100 zložiek materiálov u rôznych dodávateľov Mercedes-Benz v súlade so svojimi certifikačnými štandardmi. Známe označenie Vegánskym kvetom sa udeľuje po úspešnej certifikácii iba produktom, ktorých výroba a/alebo vývoj a ani zloženie neobsahujú žiadne produkty živočíšneho pôvodu, vedľajšie produkty ani deriváty a ktoré neboli testované na zvieratách. Akejkoľvek možnej krížovej kontaminácii zložkami živočíšneho pôvodu treba v najvyššej miere zabrániť. Tieto vysoké štandardy boli pre Mercedes-Benz pri výbere certifikačného orgánu mimoriadne dôležité.

Vegánska spoločnosť udelila celosvetovo uznávané označenie Vegánsky kvet výbave interiéru vozidla po prvýkrát, a to práve pre nové, luxusné, športové autá Mercedes-Benz GLC s technológiou EQ. Certifikovaný vegánsky interiérový balík Mercedes-Benz sa zámerne neobmedzuje len na sedacie plochy. Zahŕňa aj mnoho ďalších komponentov a konštrukčných dielov, s ktorými zákazníci pravidelne prichádzajú do kontaktu. Patria sem exponované povrchy, ako sú poťahy sedadiel a volantu, obloženie čalúnenia stropu, línie bokov, stĺpiky, dvere, slnečné clony, stredová konzola a prístrojová doska, ako aj koberce v priestore na nohy a batožinovom priestore. Mnohé z obsiahnutých materiálov majú navyše vysoký podiel recyklovaného materiálu. V konfigurátore sa bude Vegánsky interiérový balík prvýkrát ponúkať pre novú GLC s technológiou EQ. Ďalšie luxusné, športové autá Mercedes-Benz budú nasledovať.

„Spoločným projektom organizácie The Vegan Society (Vegánska spoločnosť) a Mercedes-Benz sme dosiahli nový míľnik: je to prvýkrát, čo interiér vozidla získal certifikáciu tretej strany a bol označený vegánskou ochrannou známkou. Sme veľmi radi, že sa spoločnosť Mercedes-Benz rozhodla pre partnerstvo s nami. Počas dvojročného projektu sme sa veľa naučili.“ Povedala Gabriela Chalkia-Jackson, Client Relations Manager of the Vegan Trademark.

The Vegan Society (Vegánska spoločnosť) založil 1. novembra 1944 Donald Watson v Birminghame vo Veľkej Británii ako prvú vegánsku organizáciu na svete. Vymyslel termín „vegán“: kombináciu prvých troch a posledných dvoch písmen anglického slova „vegetarian“ (vegetarián). V roku 1990 táto organizácia zaviedla Vegánsky kvet ako ochrannú známku, ktorá má spotrebiteľom pomôcť identifikovať vegánske produkty. Dnes má certifikáciu s touto vegánskou ochrannou známkou viac ako 70 000 produktov v 68 krajinách – od potravín a nápojov cez kozmetiku a oblečenie až po domáce potreby.


Nové, najvýkonnejšie Porsche 911 Turbo S má 711 koní7. September 2025

Minulý rok prešlo Porsche 911 Carrera GTS na hybrid v snahe o väčší výkon bez zvýšenia emisií. Teraz robia to isté aj luxusné, športové autá 911 Turbo S – a účinky sú výrazné.

S výkonom 711 koní, zrýchlením z 0-100 km/h za 2.4 sekundy a časom na kolo Nürburgring Nordschleife o 14 sekúnd rýchlejším ako jeho predchodca je Porsche 911 Turbo S (2026) – ktoré debutuje na autosalóne v Mníchove – absolútnym monštrom.

Nový model Porsche 992.2 Turbo S využíva rovnaký základný systém “T-Hybrid” ako Carrera GTS. V kufri je 1.9-kilowatthodinová, 400-voltová lítium-iónová batéria – rovnaké miesto ako 12-voltová batéria v nehybridných 911 – a elektromotor vložený medzi motor a osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku PDK. Okrem toho, že GTS používa nový 3.6-litrový plochý šesť s jedným elektrickým turbodúchadlom, nové luxusné, športové autá Porsche 911 Turbo S dostanú dve elektrické turbodúchadlá.

Tieto elektrické turbodúchadlá majú na hriadeli motor spájajúci turbínu a kompresor, ktorý dokáže turbo namotať takmer okamžite. Motory tiež eliminujú potrebu odpadovej brány, namiesto toho brzdia turbo a zbierajú inak zbytočnú energiu, aby sa buď vrátila späť do batérie, alebo bola nasmerovaná do trakčného motora. Je to rovnaký motor, aký Porsche používa pre turbodúchadlo GTS, ale kolesá turbíny a kompresora na Turbo S sú tu o niečo menšie.

Celkový výkon systému je 711 koní. To je o 71 koní viac ako predchádzajúce Turbo S, pričom krútiaci moment zostáva rovnaký. Vďaka tomu je nové Turbo S doteraz najvýkonnejšou cestnou 911, výkonnejšou dokonca ako stará GT2 RS s výkonom 691 koní.

Ako vždy pri Turbo S, pohon všetkých kolies je štandardom. Tento nový model tiež dostáva najnovšiu verziu Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), nastaviteľné stabilizátory, ktoré pracujú zo 400-voltového systému pre rýchlejšiu odozvu.

Štandardne získate aj karbón-keramické brzdy so 16,5-palcovými kotúčmi vpredu a väčšími 16,1-palcovými kotúčmi vzadu, plus nový materiál doštičiek. Štandardom je aj nový športový výfuk s titánovým tlmičom výfuku a koncovkami výfuku.

Nové, luxusné, športové autá Porsche 911 Turbo S dostanú o niečo širšie zadné pneumatiky, 325/30 R21 namiesto 315/30 R21. Rovnako ako Carrera GTS, aj zväčšenie šírky sa pravdepodobne vysporiada s dodatočným výkonom a zvýšeným sklonom zadnej hmotnosti hybridného systému. Predné časti zostávajú na 255/30 R20 a Turbo S dostáva širšie blatníky vo veľkej tradícii 911 Turbo.

Toto nové, luxusné, športové auto dostáva aj niekoľko aerodynamických vylepšení. Aktívne rolety mriežky vpredu sa môžu otvoriť, keď to vyžadujú potreby chladenia, ale zatvoria sa, aby sa zlepšil odpor. K dispozícii je tiež aktívny predný difúzor, ktorý spolupracuje s výsuvným splitterom a zadným krídlom. Porsche hovorí, že vylepšenia predstavujú 10% zníženie koeficientu odporu vzduchu s aerodynamikou v najefektívnejšom nastavení.

Vizuálne sa nové Turbo S vyznačuje akcentmi exteriéru a interiéru v Turbonite, novom hnedo-sivom odtieni, ktorý Porsche vytvorilo pre luxusné, športové autá Porsche Turbo. K dispozícii je tiež nový dizajn originál diskov Porsche so stredovým zámkom.

Aj keď je Turbo S štandardne veľmi dobre vybavené, keďže ide o Porsche, je stále neuveriteľne prispôsobiteľné. Novou možnosťou sú ramená stieračov z uhlíkových vlákien.

Všetky tieto nové veci však majú dôsledky – váhu a silu. Porsche tvrdí, že kupé Turbo S váži 1.737 kg, čo je o 63 kg viac ako jeho predchodca. Aj keď rýchlo poukazuje na to, že jeho čas 7:03.92 je obrovské zlepšenie oproti dobe starého Turbo S a že prírastok hmotnosti je relatívne nízky pre hybridné auto.

zdroj: motor1.com


BMW predstavilo prelomový model- nové BMW iX36. September 2025

Originálne autá BMW Neue Klasse zo 60. a 70. rokov vytvorili značku, ktorú poznáme a milujeme dnes. Iste, BMW vyrábalo autá od konca 20. rokov, ale až keď v roku 1962 prišiel sedan 1500 a ikonický 2002 v roku 1969, sa BMW stalo BMW.

Takže, keď bavorská automobilka oživí také dôležité meno, viete, že je to veľká vec. Teraz nová rodina Neue Klasse debutuje na autosalóne v Mníchove v podobe modelu BMW iX3, pravdepodobne najdôležitejšieho vozidla BMW za posledné desaťročia.

BMW iX3 je prvým z mnohých áut, ktoré jazdia na platforme Neue Klasse EV. Je to odklon od súčasnej stratégie BMW predávať spaľovacie a elektrické luxusné, športové autá na rovnakých základoch, ako to robí pri modeloch radu 4, 5 a 7. Tento iX3 bude žiť popri súčasnej X3 poháňanej spaľovacími motormi.

BMW sľubuje veľké veci. Luxusné, športové autá BMW iX3 50 xDrive budú mať dojazd 650 km s výkonom 463 koní z dvoch elektromotorov. Autá Neue Klasse sú postavené na prvej 800-voltovej architektúre BMW, ktorá okrem iného umožňuje neuveriteľné rýchlosti nabíjania. iX3 dokáže nabíjať až 400 kilowattov, čo znamená dojazd približne 370 km za 10 minút na jednosmernej rýchlonabíjačke schopnej takéhoto výkonu. To je ďaleko od megawattového nabíjania niektorých čínskych elektromobilov, ale robí z BMW iX3 jeden z najrýchlejšie sa nabíjajúcich elektromobilov v Európe.

V porovnaní s klasickým BMW X3 má iX3 o niečo dlhší rázvor a vzrástla aj celková dĺžka, ale vo väčšine ostatných rozmerov je menší. Dizajn je inšpirovaný koncepčnými vozidlami Neue Klasse a Neue Klasse X a samozrejme pôvodnými sedanmi a kupé zo 60. rokov. Štvorité svetlá sú dlhoročným podpisom BMW a vysoké, štíhle obličky sú ako na pôvodných autách Neue Klasse.

Z boku sa iX3 od X3 tak dramaticky nelíši, a to ako s blatníkmi na stranách dosky, tak aj so stúpajúcou líniou charakteru prebiehajúcou cez dvere, ale EV má zadné ramená, ktoré sa viac skláňajú. Vzadu má iX3 široké svetlá, ale sú to odlišné jednotky, ktoré sa vyhýbajú trendu svetelných pruhov v plnej šírke, ktorý prijalo mnoho iných výrobcov automobilov. Ale nebojte sa, obličky sa stále rozsvietia, ak sa rozhodnete pre balík M Sport Professional.

Exteriér sa líši od ostatných modelov BMW, ale stále je to zreteľne BMW. Naproti tomu interiér je oveľa väčším zlomom. Namiesto tradičného meracieho prístroja získate tenký, široký displej na spodnej časti čelného skla, ktorý zobrazuje rýchlosť a ďalšie dôležité informácie o jazde. Šesťuholníková stredová dotyková obrazovka tiež používa najnovší infotainment BMW, operačný systém X. Bohužiaľ, gombík iDrive zo starej školy sa nikde nenachádza.

Najdôležitejšia vec na BMW iX3 je to, čo nevidíte. Ide o prvé softvérovo definované vozidlo (SDV) od BMW, ktoré nasleduje v trende, ktorý začali Tesla a Rivian, pričom na ovládanie funkcií vozidla sa používa menej výkonnejších počítačov. Tradičné auto má množstvo diskrétnych riadiacich jednotiek, ktoré riadia najrôznejšie funkcie – všetko od pohonnej jednotky až po elektrické okná. SDV integruje viacero funkcií do jedného počítača. BMW ich nazýva “supermozgmi” a pre celé vozidlo sú štyri.

Jedno BMW nazýva “Srdce radosti”, integruje všetky dynamické systémy auta – hnacie ústrojenstvo, brzdenie, riadenie, odpruženie – do jedného celku. Výsledkom je presnejšia kontrola jazdy iX3, čo podľa BMW prospieva komfortu, ovládateľnosti a efektívnosti.

Ďalší supermozog sa stará o všetky asistenčné systémy vodiča. Štandardne má iX3 adaptívny tempomat a asistenta udržiavania v jazdnom pruhu, zatiaľ čo systém jazdy na diaľnici je voliteľný. BMW hovorí, že tento nový systém umožňuje plynulejšie odovzdávanie medzi človekom a strojom. Vodič môže asistenčné systémy potlačiť, povedzme, vstupom do riadenia alebo brzdenia, ale tie systém nevypnú len automaticky. Namiesto toho hladko splývajú späť po tom, čo vodič zadá svoj vstup.

Nové BMW iX3 používa motory vyvinuté interne BMW, ktoré sa vyhýbajú permanentným magnetom. BMW tvrdí, že tieto nové motory sú o 40% účinnejšie ako ich predchodcovia, pričom sú tiež o 10% ľahšie a o 20% lacnejšie na výrobu. Články batérie sú tiež o 20% energeticky hustejšie ako súčasné články BMW.

BMW tiež vyvinulo meniče vo vlastnej réžii a iX3 bude prvým BMW s nabíjacím portom NACS v štýle Tesly a prvým, ktoré bude podporovať obojsmerné nabíjanie, čo znamená, že môžete napájať elektroniku pomocou svojho auta. BMW bude štandardne obsahovať aj adaptér CCS.

V typickom štýle BMW používa iX3 prednú nápravu so vzperami MacPherson s novým dizajnom viacprvkovej zadnej nápravy. Rozloženie hmotnosti je 48,6% vpredu, 51,4% vzadu, hoci BMW neuvádza skutočnú hmotnosť. Udávaný čas z 0-100 km/h za hodinu je 4.7 sekundy a maximálna rýchlosť je 210 km/h. Štandardné kolesá majú 20 palcov, ale 21- aj 22-palcové originál disky BMW sú voliteľné ako súčasť balíka M Sport.

BMW bude vyrábať model iX3 v novom závode v maďarskom Debrecíne. Zo všetkých nemeckých výrobcov automobilov sa BMW najúspešnejšie stalo elektrickým. Jeho prístup k stavbe elektromobilov mimo platforiem určených pre elektrickú aj spaľovaciu energiu doteraz fungoval dobre. Ale takáto platforma je vo svojej podstate ohrozená. BMW potrebuje špecializovanú platformu pre svoje elektrické, luxusné, športové autá a s Neue Klasse k tomu robí všetky kroky.

Pôvodná Neue Klasse bola revolúciou. BMW dúfa, že nový Neue Klasse, na čele s BMW iX3, bude ďalším.

zdroj: motor1.com


Elektrický McLaren by stále mohol prísť, nie ale v dohľadnej dobe5. September 2025

Veľké aj malé automobilky prehodnocujú svoje plány elektrifikácie. Niektorí odložili uvedenie nových produktov, zatiaľ čo iní presúvajú vývojové zdroje na hybridy. Odvetvie je v nepríjemnom prechode, ktorý prinútil McLaren zaujať pokojný prístup k elektrickým vozidlám.

Nový generálny riaditeľ spoločnosti Nick Collins v nedávnom rozhovore pre The Drive povedal, že automobilka sa neponáhľa s uvedením elektromobilu, aj keď si vie predstaviť, že ho spoločnosť v určitom okamihu predstaví. “Ponáhľame sa, aby sme to urobili? Nie,” povedal publikácii.

To neznamená, že elektrifikácia je vo Wokingu tabu. Automobilka má v ponuke hybridné, luxusné, športové autá McLaren Artura, ktoré spája dvojito preplňovaný 3,0-litrový motor V6 s elektromotorom. Do pripravovaného hyperauta McLaren W1 vloží aj hybridný V8, no na plnohodnotný elektromobil McLaren si budeme musieť počkať.

Vývoj sa údajne už začal. Predchádzajúci generálny riaditeľ minulý rok prezradil, že McLaren zostavil inžiniersky program, ale stále má “veľa” čo treba urobiť. Britská automobilka oznámila plány na plne elektrický pohon do konca desaťročia, ale rovnako ako ostatní aj tento postoj prehodnotila. Collins dodal, že “vnútorné spaľovanie bude hrať väčšinovú úlohu tejto značky po naozaj dlhú dobu”.

McLaren nie je jedinou automobilkou, ktorá zaujala vlažný prístup k uvedeniu svojho prvého elektrického vozidla. Lamborghini koncom minulého roka odhalilo, že odloží svoje luxusné, športové auto na elektrický pohon o rok, to teda dorazí v roku 2029.

Audi sa pripravovalo na postupné vyradenie spaľovacích áut do roku 2032 s plánmi uviesť svoje posledné luxusné, športové autá so spaľovacími motormi na trh v roku 2026, ale spoločnosť zmenila kurz. Teraz plánuje vyrábať benzínové motory najmenej ďalších 10 rokov alebo dlhšie.

Existuje tiež trend, že špičkoví kupujúci sa vyhýbajú drahým elektrickým vozidlám, čo si všimol generálny riaditeľ spoločnosti Rimac Mate Rimac. Obvinil z toho nariadenia, ktoré “na nás tlačia veci, ktoré nechceme”.

Ak sú špičkoví kupujúci už unavení z výkonných elektrických vozidiel, McLaren má malú motiváciu ponáhľať sa súťažiť v tomto priestore. Benzín sa drží dlhšie, ako sa očakávalo, a McLaren to bude chcieť využiť.

zdroj: motor1.com


Audi chce dobehnúť Mercedes predajom 2 mil. áut ročne4. September 2025

Je to úsvit novej éry v Audi. Koncept C predznamenáva svieži dizajnový jazyk a návrat k forme v kvalite interiérových materiálov. Tieto zásadné zmeny sa považujú za súčasť širšej stratégie prenasledovania a ideálneho chytenia úhlavného rivala Mercedesu v pretekoch o predaj luxusných, športových automobilov. Vedúci pracovníci jednej z niekoľkých luxusných značiek VW Group údajne pracujú na dlhodobom pláne na zvýšenie ročného predaja na dva milióny vozidiel.

Tento míľnik nebol nikdy dosiahnutý. Najlepším rokom Audi bol rok 2023, keď dodalo 1 895 240 áut po celom svete. Predaj však v roku 2024 klesol o 11,8% na 1 671 218 vozidiel. Pád umožnil Tesle prvýkrát predbehnúť Audi po tom, čo spoločnosť Elona Muska dodala 1 789 226 elektromobilov. Samotné modely Model 3 a Model Y minulý rok prekonali celú značku Audi. Mercedes skončil pohodlne vpredu s presunom 1 983 400 vozidiel v rovnakom období, zatiaľ čo BMW si udržalo prvé miesto s 2 200 217 kusmi.

Po prvom prekročení jedného milióna ročných predajov v roku 2008 sa Audi teraz snaží tento míľnik zdvojnásobiť. Agentúra Reuters s odvolaním sa na zasvätenca tvrdí, že agresívny cieľ je súčasťou širšej stratégie, ktorá by mala byť oznámená pred koncom roka. Zostáva nejasné, kedy má Audi v úmysle dosiahnuť hranicu dvoch miliónov, ale výzva je značná vzhľadom na blížiaci sa odchod jeho najdostupnejších áut do dôchodku.

Objemovo orientované modely Audi A1 a Q2 budú po súčasnej generácii ukončené, takže Audi A3 zostane základným spaľovacím modelom. Na strane elektromobilov bol na rok 2026 potvrdený cenovo dostupnejší elektrický model. O rok neskôr sa k zostave pripojí sériová verzia Concept C, aj keď je nepravdepodobné, že by pohla ihlou vzhľadom na to, že luxusné, športové autá sú zmenšujúcou sa medzerou.

Nové kupé s elektricky zasúvateľnou strechou targa bude mať stále šesťcifernú cenovku, čím sa pre väčšinu nadšencov dostane mimo dosahu. Nedostatok cenovo dostupnejšej verzie na benzínový pohon ešte viac zužuje jeho zákaznícku základňu. Napriek tomu Audi dúfa, že model zvýši svoj imidž podobne ako pôvodný TT koncom 90. rokov a priláka viac ľudí do showroomov. Interne je športové auto ponúkané ako ”TT Moment 2.0″.

Zatiaľ čo Audi odmietlo komentovať svoje ambície v oblasti predaja dvoch miliónov kusov, zdroj agentúry Reuters naznačil, že kľúčovú úlohu by mohol zohrávať trh v Spojených štátoch. Miestna výroba sa považuje za obchádzanie ciel uvalených Trumpovou administratívou. V ideálnom prípade by výroba áut v Amerike umožnila Audi zdvojnásobiť regionálny predaj. V roku 2024 spoločnosť dodala v USA 196 576 áut, čo predstavuje prudký pokles o 14% oproti predchádzajúcemu roku.

Ak by sa Audi snažilo dosiahnuť dva milióny predaných áut za rok, je dobré, že spoločnosť ustúpila od svojej príliš ambicióznej agendy zameranej len na elektromobily. Namiesto toho, aby do roku 2032 prešli na plne elektrický pohon, ako bolo pôvodne oznámené, spaľovacie motory zostanú dlhšie.

zdroj: motor1.com


Nový koncept športového Audi smeruje do výroby3. September 2025

Po ukončení výroby modelov Audi TT a R8 už Ingolstadt nepredáva luxusné, športové auto. V dohľade nie je ani kupé alebo kabriolet.

Našťastie má nový koncept C za cieľ zmeniť to v roku 2027, keď sa na trh dostane sériová verzia. Audi hovorí, že cestný model sa bude sotva líšiť od predvádzacieho vozidla, okrem pridania kľučiek dverí, senzorov a niekoľkých ďalších drobných vylepšení.

Concept C je viac než len nové luxusné, športové auto so štyrmi kruhmi. Predstavuje nový dizajnový jazyk, ktorý Audi plánuje zaviesť v celej zostave pod vedením hlavného kreatívneho riaditeľa Massima Frascellu, ktorý sa tejto úlohy ujal v júni 2024. Nemecká luxusná značka chce prijať “radikálnu jednoduchosť” tým, že “zredukuje všetko na to podstatné”, zvnútra aj zvonku.

Audi si požičiava z príručky TT, ale Concept C prikyvuje aj iným ikonám. Je to v podstate kompilácia kupé “najväčších hitov”, ktorá čerpá inšpiráciu zo superšportu Audi R8, konceptu Avus z roku 1991, pretekárskych áut Auto Union a dokonca aj náznaku konceptu Rosemeyer z roku 2000. Aj keď sa na prvý pohľad zdá, že ide len o kupé, predvádzacie auto slúži aj ako roadster.

Prinajmenšom v koncepčnej podobe má dvojmiestny automobil elektricky zaťahovaciu strechu s dvoma panelmi, čo je pre Audi prvýkrát. Či sa to dostane do výroby, zostáva neisté. V súlade s najnovšími konceptmi, ako je Jaguar Type 00 a sériové autá ako Polestar 5, tu nie je žiadne zadné okno. Namiesto toho Audi namontovalo tri horizontálne lamely, z ktorých jedna integruje tretie brzdové svetlo.

Z hľadiska veľkosti je Concept C bližšie k R8 ako k TT. Jazdí na dvojfarebných 21-palcových originál diskoch a váži rozumných 1.689 kg To je približne to isté ako luxusné, športové autá Audi R8 Spyder. Platforma zostáva záhadou, ale bolo nám povedané, že sú možné nastavenia pohonu zadných aj všetkých kolies. 800-voltový elektrický systém sľubuje ultrarýchle nabíjanie.

Vo vnútri sa prehľadný dizajn exteriéru prenáša do minimalistického interiéru, ktorý Audi opisuje ako “plachú technológiu”. Nie ste fanúšikom 10,4-palcového tabletu stúpajúceho z palubnej dosky? Ani my. Našťastie sa dá schovať. Rovnako ako v starších modeloch Audi sa obrazovka infotainmentu úhľadne sklopí do prístrojovej dosky. Skutočné ovládacie prvky vyrobené z eloxovaného hliníka znamenajú, že nie ste nútení používať obrazovku na všetko. Dokonca aj odznak na volante je vyrobený z kovu, a nie z chatrného plastu.

Či bude produkčná verzia Concept C súvisieť s nadchádzajúcimi elektrickými náhradami Porsche Boxster a Cayman, sa ešte len uvidí, ale súvislosť by dávala zmysel. Nové, luxusné, športové autá Porsche 718 majú byť uvedené v roku 2026, pravdepodobne so silnejším zameraním na zapojenie vodiča, než je Audi. Nadšenci môžu dúfať v lacnejšie verzie na benzín, ale je to márne. Porsche aj Audi budú predávať svoje nové luxusné, športové autá výlučne ako elektromobily.

Automobilový svet prešiel významnými zmenami od roku 1995, keď bol predstavený koncept TT. O tri desaťročia neskôr sa koncept C pokúša vyvolať podobnú reakciu. Pre Audi to znamená krok správnym smerom, ktoré sa snaží odraziť po rokoch zaostávania za BMW. Kupé/roadster sa môže ukázať ako najkrajšie vyjadrenie nového dizajnového jazyka značky.

Audi sa pripravuje na rušný rok 2026 uvedením základného elektromobilu a nových výkonnostných modelov RS od Audi Sport. Koľko z elegantného dizajnu Concept C sa premietne do bežných štýlov karosérie, ako sú sedany a SUV, sa ešte len uvidí. Jeho vertikálna mriežka chladiča, inšpirovaná modelom Auto Union C z roku 1936 a treťou generáciou modelu A6, je ponúkaná ako “ústredný prvok novej tváre Audi”. Očakáva sa, že táto funkcia spolu s novým štvorprvkovým svetelným podpisom sa rozšíri po celej zostave.

V tejto novej ére je povzbudzujúce vidieť, ako sa Audi zdanlivo vzďaľuje od rozdelených svetlometov a náročných dizajnových detailov. Spoločnosť už upustila od falošných výfukových plynov a zaviazala sa zlepšiť materiály po tom, čo priznala, že kvalita kabíny sa zhoršila. To všetko je dobrá správa a luxusné, športové auto je presne to, čo Audi potrebuje na oživenie svojho imidžu.

zdroj: motor1.com


Volkswagen prichádza s najlacnejším elektrickým SUV2. September 2025

Názov “Volkswagen” pochádza z kombinácie nemeckých slov “volk” a “wagen”, čo znamená “ľudové auto”. Keďže crossovery a SUV sú v dnešnej dobe v móde, dáva zmysel, aby VW vyvinul lacnejší model s vysokou jazdou, ktorý uspokojí masy. Zatiaľ je to len náčrt, ale pripravovaný elektromobil bude predstavený v nedeľu 7. septembra, pred jeho prvým verejným vystúpením na IAA Mobility Show v Mníchove budúci týždeň.

Aj keď ešte nemá názov, už vieme, s čím máme do činenia: v podstate crossoverová verzia konceptu ID.2all, subkompaktný päťdverový hatchback odhalený v roku 2023. Odvtedy model segmentu B dokonca splodil športový variant GTI, aj keď aj to bol len koncept.

VW je odhodlaný uviesť Volkswagen ID.2 na trh ako elektromobil za 25 000 eur, čím podhodnotí väčší ID.3, ktorý v Nemecku začína na viac ako 30 000 eurách. Crossoverová verzia bude pravdepodobne mať prémiu, ale stále by mala zostať hlboko pod počiatočnou cenou ID.4 40 000 €+ ID.2 Cross, alebo ako sa koncept nakoniec volá, predstavuje jeden z prvých elektromobilov skupiny VW, ktorý používa verziu platformy MEB s pohonom predných kolies. Väčšie a drahšie modely majú pohon zadných kolies s podporou dvojmotorového nastavenia AWD.

Dizajn spĺňa všetky požiadavky koncepčného vozidla 2025 s nadrozmernými kolesami a svetelnými lištami vpredu a vzadu. Dokonca aj odznak VW vzadu sa rozsvieti, čo nie je prekvapujúce vzhľadom na to, že niektoré sériové, luxusné, športové autá už osvetľujú “V” a “W”. Kľučky dverí chýbajú, ale to je typické pre náčrty zamerané na hladšie povrchy. Očakávajte, že ich bude mať produkčná verzia.

Nový koncept ID. vyzerá primerane hranato, dokonca viac ako Volkswagen ID.4. Hoci náčrt zobrazuje podbehy kolies vo farbe karosérie, sériové auto pravdepodobne prijme čierny plastový obklad, aby zdôraznil svoj robustný charakter. Kontrastný zadný stĺpik s tromi otvormi tiež pomáha odlíšiť crossover od štandardného hatchbacku.

Aký veľký bude? Pravdepodobne len o niečo väčší ako ID.2all, ktorý meral 4050 mm na dĺžku, 1812 mm na šírku a 1530 mm na výšku, s rázvorom 2600 mm. Očakávajte pôdorys podobný T-Crossu, ale s priestrannejším interiérom vďaka špeciálnej platforme EV.

Čo sa týka výkonu, Volkswagen ID.2all bol navrhnutý s motorom umiestneným vpredu s výkonom 222 koní, čo je dobré na zrýchlenie z 0-100 km/h pod sedem sekúnd a maximálnu rýchlosť 160 km/h. GTI pravdepodobne obsahoval viac výkonu, hoci VW nikdy nezverejnil svoj výkon, iba poznamenal, že hot hatch mal uzávierku diferenciálu prednej nápravy.

S týmto novým konceptom, ktorý sa prikláňa k strane SUV, je otázkou, či by platforma jedného dňa mohla podporovať pohon všetkých kolies. To znamená, že to nemusí byť potrebné pre menšie modely, pretože dopyt by bol pravdepodobne nízky. Za zmienku tiež stojí, že ID.2 a jeho spin-offy nezostanú vstupným bodom do zostavy EV VW dlho. V roku 2026 prevezme ID.1 s cenou 20 000 EUR v Nemecku pozíciu, keď ju obsadí e-up! Koncept bol predstavený už pred spustením výroby na budúci rok.

Ešte predtým, ako Volkswagen zaplaví trh lacnými elektromobilmi, jeho predaj elektromobilov prekvitá. Dodávky s nulovými emisiami koncernu VW vzrástli v prvej polovici roka o 47% a dosiahli 465 500 automobilov.

zdroj: motor1.com


Šéf MB vyzýva EU, aby upustila od zákazu spaľovacích motorov1. September 2025

Je to len pár týždňov, čo generálny riaditeľ výrobcu luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz brutálne úprimne povedal o svojej predpovedi, kam smeruje európsky automobilový priemysel. V rozhovore pre nemecké obchodné noviny Handelsblatt Ola Källenius povedal, že EÚ potrebuje ”kontrolu reality”, aby sa vyhla “miereniu plnou rýchlosťou proti múru” a dokonca “kolapsu”. Narážal na nadchádzajúci zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi, ktorý má nadobudnúť účinnosť v roku 2035.

Teraz, keď má na sebe svoj druhý klobúk ako prezident Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA), šéf výrobcu luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz nalieha na predsedu Európskej komisie, aby podnikol kroky proti kontroverznému zákazu. V otvorenom liste Ursule von der Leyenovej Källenius tvrdil, že “svet sa drasticky zmenil” od prvého vyhlásenia zákazu pred niekoľkými rokmi.

Švédska exekutíva sa domnieva, že je “úzkym predpokladom” myslieť si, že dekarbonizácia sa spolieha výlučne na zákaz nových benzínových áut od polovice nasledujúceho desaťročia. V tom istom liste, ktorý podpísal aj Matthias Zink, prezident Európskej asociácie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA), Källenius kritizoval zákaz “spaľovacích vozidiel a ciele CO2.” Trvá na tom, že dosiahnutie 0 g/km len za deväť rokov “jednoducho už nie je možné”.

Napriek tomu vidí okno príležitosti. Källenius tvrdí, že EÚ má “poslednú šancu” upraviť kurz už budúci mesiac. O tejto otázke sa bude diskutovať 12. septembra počas strategického dialógu, kde by sa zákaz mohol prehodnotiť a prípadne odložiť. Výrobcovia automobilov v rámci ACEA sú naďalej odhodlaní dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, ale tvrdia, že odstránenie spaľovacích motorov do roku 2035 by bolo predčasné.

Nie všetci s tým súhlasia. Napríklad Kia zaujíma opačný postoj. Jeho európsky šéf Marc Hedrich povedal pre Automotive News, že zrušenie zákazu “by nás stálo majetok”. Vysvetlil, že Kia má “lavínu elektrických áut” a spomalenie uvádzania elektromobilov na trh s cieľom udržať benzínové modely nažive by poškodilo ziskovosť. Zatiaľ čo Kia nie je súčasťou ACEA, jej materská spoločnosť Hyundai je jedným zo 16 členov asociácie.

EÚ začiatkom tohto roka opätovne potvrdila zákaz do roku 2035, ale ponúkla výrobcom automobilov určitý priestor na dýchanie. Ciele CO2, ktoré nadobudli účinnosť v roku 2025, už nemusia byť striktne splnené do konca tohto roka. Namiesto toho môžu výrobcovia spriemerovať emisie za obdobie rokov 2025 – 2027, namiesto toho, aby dosiahli ročné limity. Napriek tomu sú nové ciele na obdobie 2025 – 2029 o 15% nižšie ako ciele na roky 2021 – 2024, čo znamená, že vozové parky musia mať priemernú spotrebu 93,6 g/km.

A to je len začiatok. Od roku 2030 do roku 2034 cieľ ďalej klesá na 49,5 g/km. Od roku 2035 klesá na 0 g/km, čo v skutočnosti núti výrobcov automobilov predávať iba elektromobily, ak zákaz zostane v platnosti. Tieto neustále sa sprísňujúce limity spôsobujú bolesti hlavy v celom odvetví. Stellantis, člen ACEA, hovorí, že samotné dodržiavanie predpisov spotrebuje 25% jeho inžinierskych hodín, počas ktorých “nevzniká žiadna pridaná hodnota”.

Osud zákazu do roku 2035 bude mať globálne dôsledky ďaleko za hranicami 27 členských štátov EÚ. Prinútiť výrobcov automobilov opustiť predaj spaľovacích motorov v takom významnom regióne by mohlo zmeniť globálne produktové stratégie. Úspory z rozsahu by boli vážne ovplyvnené, čo by mohlo spôsobiť, že niektoré modely poháňané benzínom by boli neživotaschopné a dokonca by značky prinútili ich úplne ukončiť.

zdroj: motor1.com


Lotus dramaticky znižuje počet zamestnancov31. August 2025

Znovuzrodenie Lotusu pod vlastníctvom Geely prebieha pomaly. Luxusné, športové autá Lotus Emira ukázali veľa sľubov, ale brzdili ich oneskorenia výroby a vyššia cena, ako pôvodne sľubovali. Ani elektromobily Lotus Emeya a Eletre sa neukázali ako veľmi populárne a keďže sa vyrábajú v Číne, sú vďaka clám neúmerne drahé. Teraz Lotus robí obrovské znižovanie pracovných miest.

BBC uvádza, že Lotus robí 550 škrtov vo svojej centrále v Hetheli v Spojenom kráľovstve, ktorá má celkovo približne 1 300 zamestnancov. Vo vyhlásení automobilka uviedla, že “veríme, že je to potrebné na zabezpečenie udržateľnej budúcnosti spoločnosti v dnešnom rýchlo sa vyvíjajúcom automobilovom prostredí, ktoré zažíva neistotu s rýchlymi zmenami v globálnych politikách vrátane ciel.”

Lotus opätovne potvrdil svoj “záväzok” voči Spojenému kráľovstvu a uviedol, že Hethel, ktorý automobilka otvorila v roku 1966, zostane základňou pre jej “luxusné, športové autá, motoristický šport a inžinierske konzultačné operácie”. Okrem toho spoločnosť uviedla, že “aktívne skúma budúce príležitosti na rast s cieľom diverzifikovať obchodný model Lotus Cars, a to aj prostredníctvom výroby tretích strán”.

Oslovili sme spoločnosť Lotus, aby sme zistili, či sa znižovanie pracovných miest týka predovšetkým výroby. Automobilka predtým vo februári zrušila 270 pracovných miest v Hethel. V prvej polovici roka 2024 vykázala stratu 200 miliónov dolárov napriek určitej dynamike predaja. A vyhliadky pre automobilový priemysel boli pred rokom oveľa iné ako teraz.

Labouristický poslanec parlamentu za južný Norfolk, Ben Goldsborough, opísal túto správu ako “úder do žalúdka”. Dodal však, že “sa predišlo najhoršiemu scenáru, ktorým je úplné zatvorenie Lotus UK”.

Napriek svojej úcte medzi nadšencami bol Lotus vždy v určitom stave finančných problémov, najmä od smrti zakladateľa Colina Chapmana v roku 1982. Spočiatku úspešné a bezstarostné riadenie spoločnosti Volvo vyvolalo optimizmus pri kúpe spoločnosti Lotus v roku 2017, ale teraz vyzerá budúcnosť ikonickej značky športových vozidiel pochmúrne.

zdroj: motor1.com


Do predaja ide nová, výkonnejšia Tesla Model Y Performance30. August 2025

Tesla aktualizovala Model Y začiatkom tohto roka, ale až teraz predstavila ostrejšie luxusné, športové autá vo verzii Performance. Teraz oficiálne prišiel špičkový variant. Je zaujímavé, že jeho debut sa odohráva v Európe, kde je spoločnosť Elona Muska tento rok zatiaľ na zostupnej špirále. Podľa údajov o predaji zverejnených Európskou asociáciou výrobcov automobilov (ACEA) klesli dodávky Tesly do júla o tretinu. Otázkou je, či môže model Performance niečo zmeniť?

V nadväznosti na minuloročný revidovaný Tesla Model 3 Performance poskytuje náprotivok SUV výkon 460 koní z dvojmotorového nastavenia. Zrýchli z 0-100 km/h za 3,5 sekundy. Maximálna rýchlosť modelu je 250 km/h.

Aj keď Tesla nezverejní kapacitu batérie, hovorí, že nové, luxusné, športové autá Tesla Model Y Performance používajú články s vyššou hustotou. Dojazd WLTP sa odhaduje na 580 km, len 6 km menej ako Long Range AWD. 15-minútová relácia Supercharger môže dodať dostatok energie na 243 km jazdy.

Tesla Model Y Performance 2026 zdedil adaptívne tlmiče zo sedanu, ale ďalej ich vylepšuje pre robustnejšiu veľkosť SUV. Dodáva sa tiež s 21-palcovými kovanými originál diskami zabalenými do “optimalizovaných pneumatík” a spárovanými s červenými brzdovými strmeňmi. Vylepšenia exteriéru, vrátane karbónového zadného spojlera, nie sú len na parádu. Zrejme zlepšujú aerodynamiku zvýšením prítlaku a znížením odporu.

Vo vnútri je trochu prekvapenie: o niečo väčší 16-palcový dotykový displej s vyšším rozlíšením pre ostrejšiu grafiku. Vpredu majú vyhrievané a ventilované sedadlá silnejšie bočné posilnenie a vysúvateľnú oporu stehien. Cestujúci vzadu sedia na perforovaných, vyhrievaných sedadlách s elektricky sklopeným sklápaním. Tesla tiež spomína nové jazdné režimy pre “väčšiu slobodu pri vysokorýchlostnej jazde” spolu so zlepšenou zvukovou izoláciou a akustickým sklom pre tichšiu kabínu.

V Nemecku, kde sa budú modely určené do Európy vyrábať v závode Gigafactory Berlín-Brandenbursko, začína Model Y Performance 2026 na 61 990 eurách. To je asi o 9 000 € viac ako Long Range AWD. Dodávky sa začínajú v septembri.

Tento aktualizovaný variant Performance nadväzuje na nedávny debut predĺženého šesťmiestneho modelu v Číne. Predchádza lacnejšej základnej verzii, ktorá by mala generovať vyššie objemy predaja.

zdroj: motor1.com