Novinky

Ako Ferdinand Piëch vynašiel superšport Bugatti Veyron19. Apríl 2025

Legenda automobilového priemyslu aj šesť rokov po jeho smrti: Ferdinand Karl Piëch, narodený 17. apríla 1937 vo Viedni, bol od útleho veku fascinovaný technológiou – vášňou, ktorá definovala celý jeho život. Vyštudoval strojárstvo v Zürichu a svoju kariéru začal v spoločnosti Porsche, kde zohral kľúčovú úlohu pri vývoji legendárneho Porsche 917.

Vďaka inováciám, ako je päťvalcový motor, technológia TDI a pohon všetkých kolies quattro, formoval Audi a nakoniec sa v roku 1993 stal predsedom predstavenstva celej spoločnosti Volkswagen AG, čím sa stal jednou z najvplyvnejších osobností automobilového sveta.

Piëchov vzostup k moci bol len začiatok. V roku 1997 nemecký výkonný riaditeľ v expresnom vlaku Shinkansen medzi Tokiom a Nagojou načrtol na zadnej strane obálky nápad, ktorý by zmenil automobilový priemysel. V rozhovore s Karlom-Heinzom Neumannom, vtedajším vedúcim vývoja pohonných jednotiek vo VW, načrtol 18-valcový motor. Silné, revolučné a nepodobné ničomu, čo bolo predtým. Tento koncept znamenal zrod pohonnej jednotky, ktorá sa neskôr vyvinula pre luxusné, športové autá Bugatti W-16.

Fascinácia výkonného riaditeľa VW posúvaním technologických hraníc siahala hlboko. Predstavoval si luxusné, športové auto schopné produkovať 1 000 koní a dosahovať rýchlosť 400 km/h bez straty kultivovanosti a použiteľnosti luxusného grand toureru. Bola to myšlienka, ktorú žiadna existujúca architektúra vozidla nedokázala podporiť a vyžadovala si úplne nový prístup k inžinierstvu.

Pri hľadaní značky automobilov, ktorá by mohla stelesňovať jeho odvážnu víziu, Piëch zvažoval Bentley a Rolls-Royce. Počas veľkonočných sviatkov v roku 1997 však osud zasiahol, keď jeho syn Gregor trval na kúpe hračkárskeho modelu Bugatti Type 57 SC Atlantic. Piëch s nadšením rozpoznal Bugatti – meno, ktoré je synonymom výkonu a luxusu ako žiadne iné – ako ideálnu značku pre svoj projekt.

Dňa 5. mája 1998 boli zabezpečené práva na ochrannú známku Bugatti a boli podpísané príslušné zmluvy. Ferdinand K. Piëch potom poveril svojho priateľa, renomovaného dizajnéra Giorgetta Giugiara z Italdesignu, aby vypracoval koncept, ktorý by stelesňoval jeho víziu. Giugiaro už navrhol EB112 pre značku Bugatti pod Romanom Artiolim, ktorý nebol uvedený do výroby kvôli finančným problémom. To slúžilo ako základ pre prvé “VW-Bugatti”.

Výsledkom bolo Bugatti EB 118 – dvojdverové kupé, ktorého názov modelu odkazuje na 18-valcový motor. Na prekvapenie verejnosti bolo vozidlo predstavené na autosalóne v Paríži v septembri 1998, len niekoľko mesiacov po tom, čo značku získala spoločnosť Volkswagen AG.

V marci 1999 na autosalóne v Ženeve nasledovalo druhé 18-valcové koncepčné vozidlo: luxusný sedan EB 218. V septembri toho istého roku Bugatti predstavilo superauto EB 18/3 Chiron na autosalóne vo Frankfurte. Preskupenie čísel v názve modelu bolo spôsobené ochrannou známkou, keďže číslo 318 už bolo chránené iným výrobcom, BMW.

Koncepty stále prichádzali. V októbri 1999 bol na autosalóne v Tokiu predstavený model Bugatti EB 18/4 Veyron, ktorý sa nakoniec stal základom pre neskorší sériový model. Na rozdiel od predchádzajúcich štúdií tento dizajn nepochádza od Giugiara, ale bol vytvorený pod vedením Hartmuta Warkußa. Samotný tvar vytvoril mladý český dizajnér Jozef Kabaň.

V roku 2000 Ferdinand K. Piëch oznámil, že Bugatti vyrobí sériové luxusné, športové auto s výkonom 1 001 koní a maximálnou rýchlosťou viac ako 400 km/h. Skutočná výzva však nespočívala len v technickej dokonalosti. Skôr to malo splniť Piëchove špecifikácie: vytvoriť auto, ktoré by ráno mohlo ísť rýchlosťou 400 km/h a bolo vhodné na štýlovú jazdu do opery s manželkou.

Jeho cieľ bol jasný: Bugatti by mal dodať výnimočné, neprekonateľné, optimálne. Každé vozidlo muselo byť jedinečné. Neporovnateľné a jedinečné. “To je jediná vec, ktorú Bugatti môže urobiť,” napísal raz.

V roku 2005 sa Piëchova vízia stala skutočnosťou. Bugatti Veyron 16.4 bol predstavený svetu a stanovil nové štandardy výkonu, rýchlosti a luxusu. S maximálnou rýchlosťou 407 km/h a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy to bolo najrýchlejšie sériové auto na svete – a potvrdilo nárok Bugatti na technologickú dokonalosť.

Okrem čísel bol Veyron viac než len technický zázrak; bolo stelesnením neúnavnej snahy prof. Dr. Ferdinanda K. Piëcha o dokonalosť. Dokonca aj dnes, o dve desaťročia neskôr, zostáva odkaz Veyronu neprekonateľný. Bola to revolúcia, pôvod hyperšportového auta a dôkaz toho, čo je možné, keď sa technický génius stretne s nekompromisnou víziou.

Prof. Dr. Ferdinand Karl Piëch priviedol Bugatti späť na vrchol automobilového inžinierstva a obnovil historický význam značky ako stelesnenia výkonu a luxusu. A všetko sa to začalo jeho neochvejnou vôľou vytvoriť výnimočné.

zdroj: motor1.com


Volvo S90 (2026) je konečne tu, ale len pre Áziu18. Apríl 2025

Volvo S90, ktoré dozrieva ako dobré víno, dostáva takmer desať rokov po svojom debute štipku a zastrčenie. Zatiaľ čo značka teraz ponúka plne elektrický ES90, jej najväčší benzínový sedan sa zatiaľ drží. Napriek poklesu predaja o 18,4% na 40 210 kusov v roku 2024 sú čísla stále dostatočne silné na to, aby si odôvodnili investíciu do druhého faceliftu. To naznačuje, že Volvo má v úmysle udržať luxusné, športové autá Volvo S90 pri živote ešte najmenej niekoľko rokov.

Obnovenie v podstate odráža aktualizácie, ktoré sme videli minulý september na XC90. Prepracovaná mriežka chladiča SUV a maticové LED svetlomety sa teraz dostávajú do modelu S90. Jemné zmeny zahŕňajú prepracovanú kapotu, predný nárazník a predné blatníky. Vzadu boli prepracované a upravené aj zadné svetlá. Pre rok 2026 Volvo pridáva dve nové možnosti lakovania, Aurora Silver a Mulberry Red, spolu so sviežim dizajnom dvojfarebných zliatinových kolies.

Vo vnútri Volvo S90 dostáva väčšiu 11.2-palcovú obrazovku infotainmentu XC90. Nový displej podobný tabletu už vďaka svojej veľkosti nesedí v jednej rovine s palubnou doskou a teraz vyčnieva, čo nemusí potešiť každého. Na druhej strane kabína ťaží z vylepšenej zvukovej izolácie a teraz je štandardne dodávaná s adaptívnym odpružením, ktoré sľubuje tichšiu a pohodlnejšiu jazdu.

Volvo zatiaľ nezdieľalo úplné technické špecifikácie, ale poznamenáva, že plug-in hybridný variant dokáže prejsť 80 km v elektrickom režime na základe cyklu WLTP. Niektoré trhy dostanú aj mild-hybridnú benzínovú verziu s pohonom predných kolies. Automobilka so sídlom v Göteborgu prestala vyrábať autá s dieselovými motormi pred niečo vyše rokom.

Vo fotogalérii nehľadajte obrázky faceliftovaného V90, pretože žiadne neexistujú. Či kombík dostane tieto aktualizácie, nie je jasné. Volvo predalo v minulom roku 9 939 kusov, vrátane štandardného V90 a robustného V90 Cross Country. To je štyrikrát menej ako sedan. Niektoré regióny, ako napríklad Holandsko, sa s kombíkom lúčia.

Faceliftované, luxusné, športové autá Volvo S90 budú uvedené na trh v Číne toto leto a ďalšie trhy budú nasledovať. Je však nepravdepodobné, že by medzi nimi boli aj Spojené štáty. Je to preto, že sedan sa vyrába v Číne, čo je zmena vykonaná v roku 2017, čo ho teraz stavia priamo do hľadáčika novo oznámených ciel za Trumpovej administratívy.

Erik Severinson, produktový a strategický riaditeľ spoločnosti Volvo, hovorí, že nový luxusný sedan zostane v predaji dlhšie, ale len v určitých regiónoch: “S90 je kľúčovou súčasťou nášho produktového portfólia pre nadchádzajúce roky na niektorých našich ázijských trhoch.” Podobne aj model XC90 zostane v dohľadnej budúcnosti v predaji.

Bohužiaľ, spoločnosť potvrdila, že luxusné, športové autá Volvo S90 (2026) nebudú dostupné v USA a ani Európe.

zdroj: motor1.com


Nové Audi R8 nie je v pláne17. Apríl 2025

Ak ste čakali s nákupom superšportu na nové Audi R8, budete čakať dlho. Kjell Gruner, nový generálny riaditeľ Volkswagen Group of America, potvrdil, že neexistujú žiadne plány na oživenie legendárneho superauta s pohonom všetkých kolies.

“Je to diskusia o produktovom portfóliu – čo je životaschopné na trhu,” povedal Gruner novinárom, keď sa ho v stredu na autosalóne v New Yorku pýtali na nové, luxusné, športové autá Audi R8. “Vozidlo so spaľovacím motorom motorom v strede, to na cestovnej mape nevidím.”

Audi R8 debutovalo v roku 2007 a poháňal ho 4,2-litrový atmosférický motor V8, ktorý posielal výkon na všetky štyri kolesá prostredníctvom slávneho systému Quattro. Rýchlo sa stal svätožiarou pre značku a nakoniec získal aj motor V10 od Lamborghini. Druhá generácia sa objavila v roku 2015, získala nový vzhľad, ale stratila dostupnú manuálnu prevodovku. Výroba sa skončila minulý rok.

Pre fanúšikov Audi je to určite smutná správa. Dosiahnuteľnejšie značky koncernu VW sa však úplne nevzdávajú ikonických výkonných áut. GTI a Golf R tu zostanú, a to aj napriek klesajúcim predajom v prvom štvrťroku 2025.

“Americký trh nie je trh hatchbackov,” povedal Gruner novinárom. “Časom sa to vyvíjalo – boli časy, keď boli hatchbacky v pohode a potom minivany. SUV sú teraz cool, dokážu takmer všetko, čo zákazník chce. Hatchbacky nikdy nebudú v USA obrovským trhom a úprimne povedané, nemusia byť pre nás.”

“Ale s [našimi] nemeckými koreňmi sú tieto zábavné, luxusné, športové autá mimoriadne dôležité, a to aj z pohľadu značky,” dodal. “Volkswagen je o zábave jazdiť. Ak nastúpite do Golfu R alebo GTI, vyjdete von s úsmevom na tvári. Budeme tam aj naďalej, absolútne.”

Gruner ďalej vysvetlil nedávnu zmenu modelu Golfu ako dôvod pomalého prvého štvrťroka. Spoločnosť obnovila auto začiatkom minulého roka, pričom vozidlá modelového roku 2025 sa teraz začínajú dostávať na americké brehy. Predaj GTI klesol o 21,6%, zatiaľ čo Golf R klesol o 37,6%.

zdroj: motor1.com


Retro edícia Mercedes-Benz G dostala kárované sedadlá16. Apríl 2025

Mercedes v stredu odhalil plány na zaradenie retro triedy G do obmedzenej výroby. Špeciálne, luxusné, športové autá Mercedes-Benz G, nazvané “Edition Stronger Than the 1980s”, evokujú štýl pripomínajúci pôvodné SUV z osemdesiatych rokov, s vintage farbami, čiernym lemovaním, odlišným osvetlením a jedinečným odznakom.

Edition Stronger Than the 1980s, limitovaná len na 460 kusov po celom svete, si požičiava veľkú časť svojho dizajnu z retro inšpirovanej triedy G vyrobenej v roku 2023 na oslavu 500 000 vyrobených kusov. Má rovnaký lak Agave Green, rovnaké chrániče svetlometov a rovnaké jantárové smerovky.

Zákazníci si tentoraz budú môcť vybrať medzi tromi rôznymi farbami laku. Okrem Agave Green si kupujúci môžu vybrať Cream alebo Colorado Beige. Tieto tri farby boli podľa Mercedesu medzi prvými, ktoré boli k dispozícii kupujúcim triedy G v osemdesiatych rokoch.

Bez ohľadu na to, ktorú farbu si vyberiete, každá špeciálna edícia Mercedes-Benz G bude dodávaná s prednou maskou, maskou chladiča, krytom kefy, spodným krytom, nárazníkmi, bočnými prahmi, podbehmi kolies a krytmi spätných zrkadiel lakovanými v Night Black Magno, aby odrážali robustný dizajn pôvodnej triedy G. Strieborné 18-palcové originál disky Mercedes sú štandardom.

Edícia Stronger Than 1980s má historické označenie na kapote, dverách batožinového priestoru a kryte rezervnej pneumatiky. Štandardom je aj výbava Professional Line Exteriér, ktorá pridáva terénne pneumatiky, lapače nečistôt a strešný nosič so zadným rebríkom.

Vo vnútri si kupujúci užijú kockované látkové vložky Dove Grey a odznak “1 zo 460″ namontovaný na stredovej konzole. Na rukoväti spolujazdca je nápis “SILNEJŠÍ AKO 80. ROKY”, zatiaľ čo na prahových lištách predných dverí je topografická mapa hory Schöckl, skúšobnej plochy v rakúskom Grazi, kde sa vyrábajú luxusné, športové autá Mercedes-Benz G.

Edícia triedy G silnejšia ako 1980. roky vychádza z modelu Mercedes-Benz G 550 z roku 2026. To znamená preplňovaný 3.0-litrový radový šesťvalec s mild-hybridnou technológiou s výkonom 443 koní. Výkon sa dostane na všetky štyri kolesá prostredníctvom deväťstupňovej automatickej prevodovky a dvojstupňovej rozdeľovacej prevodovky s tromi uzávierkami diferenciálov.

Mercedes uvádza čas zrýchlenia z 0-100 km/h za 5.3 sekundy pre normálne, luxusné, športové autá Mercedes-Benz G550, aj keď tento môže byť vďaka doplnkovej výbave o desatinu alebo dve pomalší. Okrem vzoru sedadiel dozadu by mal byť retro G vo vnútri úplne moderný, s obrazovkami pre prístrojový panel a informačno-zábavný systém, doplnený o bezdrôtové Apple CarPlay a Android Auto.

Pre edíciu Stronger Than 1980s nie sú k dispozícii žiadne ceny, aj keď vzhľadom na jej jedinečné vylepšenia a ultra limitovanú výrobu očakávajte, že bude oveľa drahší ako štandardný G550. Mercedes hovorí, že dodávky by sa mali začať koncom tohto roka.

zdroj: motor1.com


Nové Audi A6 sedan (2026) má vynikajúcu aerodynamiku15. Apríl 2025

Prvýkrát boli nové, luxusné, športové autá Audi A6 vidieť začiatkom tohto mesiaca, ale len ako praktickejšia verzia Avant. Ako sa dalo očakávať, sedan je obrazom svojho náprotivku verzie kombi, s výnimkou zadnej časti. Zaujímavosťou je, že Audi sa rozhodlo ukázať ďalšie A6 bez balíka S Line. Tlačové obrázky zvyčajne zobrazujú najvyššiu príchuť. Ale ako môžete povedať, ani tu zobrazená verzia nie je presne základným modelom.

Na rozdiel od plne elektrického Audi A6 E-Tron A6 poháňaný benzínom a dieselom vynecháva dizajn s delenými svetlometmi. Napriek tomu, že majú rovnaké meno, tieto dve luxusné, športové autá spolu mechanicky nesúvisia. Spaľovací model jazdí na Premium Platform Combustion (PPC), rovnako ako nové Audi A5, zatiaľ čo EV je podporený PPE (Premium Platform Electric) vyvinutým v spolupráci so spoločnosťou Porsche.

Široká zadná svetelná lišta kombi sa prenáša na sedan spolu s tými čiernymi krídlami, ktoré sa nezdajú byť úplne populárne. Tentoraz sú skutočné aj dvojité výfuky, čo odráža rozhodnutie Audi odkloniť sa od falošných hrotov, ktoré vyvolali toľko kritiky. Luxusné, športové autá Audi A6 zostávajú poriadnym sedanom s kufrom, na rozdiel od mätúco pomenovaného Audi A5 Sedan, ktorý je teraz technicky liftbackom s poklopom ako zaniknutý A5 Sportback.

Toto je doteraz najaerodynamickejšie luxusné, športové auto Audi poháňané spaľovacím motorom vďaka koeficientu odporu vzduchu len 0,23. To znamená, že Audi A6 E-Tron, ktorý sme už spomenuli, je ešte klzkejší, s CD 0.21, ak sa rozhodnete pre digitálne krídlové kamery. S dĺžkou 4,99 metra je nové A6 so spaľovacími motormi o 60 mm dlhšie ako odchádzajúci model. Rázvor zostáva takmer nezmenený na 2927 mm. Veľkosti originál diskov Audi sa pohybujú od 21 do 23 palcov, vrátane kovanej trojfarebnej možnosti.

Na prekvapenie nikoho je interiér zdieľaný s Avantom, trojitou obrazovkou a všetkým. Štandardom je 11,9-palcový digitálny prístrojový panel a 14,5-palcová obrazovka infotainmentu, zatiaľ čo 10,9-palcový displej spolujazdca je voliteľný. Bez nej je prístrojová doska zvláštne prázdna, akoby bola navrhnutá s ohľadom na tretiu obrazovku.

Audi nedávno priznalo, že kvalita interiéru v posledných rokoch klesla, ale sľubuje zlepšenia. Nová A6 zaznamenala 30% zvýšenie zvukovej izolácie, čiastočne vďaka akustickým zaskleniam na zadných oknách. Nové puzdrá pre uloženie motora a prevodovky, ako aj prepracované zuby prevodovky v dvojspojkovej prevodovke pomáhajú znižovať hluk. Tesnenie dverí a okien je teraz tiež pevnejšie.

Priestor v kufri je 492 litrov za zadnými sedadlami delenými v pomere 40:20:40, zatiaľ čo Avant dokáže so sklopenými sedadlami prehltnúť 503 litrov alebo 1 534 litrov. Očakávame, že plug-in hybridy ponúknu menej nákladného priestoru vďaka svojim batériám. Audi zatiaľ len potvrdzuje možnosti spaľovacích motorov.

Základný model je vybavený preplňovaným 2.0-litrovým benzínovým motorom s výkonom 201 koní (340 Nm), ktorý poháňa predné kolesá. Väčší 3.0-litrový V6 s mild-hybridnou technológiou a Quattro produkuje 362 koní (550 Nm). Diesel ponúka model 2.0 TDI so 48-voltovou technológiou a dodáva 201 koní (400 Nm) buď na predné, alebo na všetky štyri kolesá. Autá s pohonom všetkých kolies dokážu poslať až 70% výkonu na zadnú nápravu.

zdroj: motor1.com


Lotus reštrukturalizuje a musí prepúšťať14. Apríl 2025

Spoločnosť Lotus v piatok oznámila plány na prepustenie až 270 ľudí vo svojom výrobnom závode a ústredí v Hethel, uvádza BBC. Spoločnosť uviedla “volatilné a vyvíjajúce sa trhové podmienky vrátane amerických ciel”.

Prepúšťanie prichádza šesť mesiacov po tom, čo spoločnosť varovala, že pracovné miesta v médiách môžu byť ohrozené. Lotus vykázal v prvej polovici roka 2024 stratu 200 miliónov dolárov a napriek nárastu tržieb sa ziskovosť snažila vyrovnať tempu.

Vo vyhlásení pre BBC Lotus uvádza, že v budúcnosti plánuje užšie spolupracovať s čínskou materskou spoločnosťou Geely, hoci značka tvrdí, že zostáva oddaná Spojenému kráľovstvu. Tu je celé vyhlásenie: “Spoločnosť Lotus Cars oznámila navrhovanú reštrukturalizáciu podnikania s cieľom zabezpečiť udržateľnú prevádzku uprostred nestabilných a vyvíjajúcich sa trhových podmienok, vrátane amerických ciel a meniaceho sa dopytu spotrebiteľov po luxusných, športových autách.

“Spoločnosť plánuje zvýšiť synergie naprieč širšou značkou Lotus a so svojím najväčším akcionárom a technologickým partnerom, Geely Holding Group.

“Bude sa zaoberať väčším zdieľaním zdrojov a spoluprácou v oblasti technológií, inžinierstva a prevádzky.”

Lotus má dvojnásobný problém. Prvým sú jeho dve elektrické luxusné, športové autá, Electre a Emeya. Dopyt po takýchto autách klesol a zanechal menšiu skupinu kupujúcich. A či už hovoríme o výkone alebo dojazde, sú nekonkurencieschopné. Takže tých pár potenciálnych kupcov si pravdepodobne vyberie niečo iné.

Ďalším sú Trumpove clá. USA sú jedným z najdôležitejších trhov spoločnosti Lotus a v čase písania tohto článku sa na všetky vozidlá dovážané zo Spojeného kráľovstva, kde spoločnosť montuje svoje luxusné, športové autá Emira, uplatňuje 25% clo. Jej dva elektromobily sa montujú v čínskom Wu-chane, kde USA v súčasnosti účtujú 145% daň z dovozu. Od tohto týždňa automobilka pozastavila všetky dodávky do USA na neurčito.

Tieto clá by pravdepodobne pohltili tú malú ziskovú maržu, ktorú tieto luxusné, športové autá vyprodukovali, čo vysvetľuje prepúšťanie a reštrukturalizáciu. To ponecháva malú nádej pre nadchádzajúcu náhradu Lotusu Elise, plne elektrický typ 135. Toto auto malo pôvodne debutovať v roku 2027, hoci jeho budúcnosť je teraz nejasná.

Lotus, podobne ako mnoho špecializovaných britských výrobcov automobilov, bežne trpí búrlivými, desaťročia trvajúcimi bojmi o ziskovosť. Dúfajme, že sa z toho spoločnosť dostane živá.

zdroj: motor1.com


Toyota vylepšuje Yaris GR novou súpravou karosérie13. Apríl 2025

Je to už asi päť rokov, čo boli predstavené malé, luxusné, športové autá Toyota GR Yaris. Hot hatch prešiel faceliftom začiatkom roka 2024, ale ako sa ukázalo, Toyota stále hľadá spôsoby, ako vylepšiť svoje malé, výkonné, luxusné, športové autá. Pre rok 2025 získa divoké subkompaktné auto súpravu karosérie so šiestimi položkami. Zďaleka najvýraznejšie je zadné krídlo, ktoré si vodič môže nastaviť na deň na trati. Tvrdí sa, že zvyšuje stabilitu pri vyšších rýchlostiach a pri prudkom brzdení.

Aktualizovaný GR Yaris má tiež lepšie chladenie motora pre preplňovaný 1.6-litrový trojvalcový motor. Digestor s centrálnym potrubím je požičaný z vlajkovej lode limitovanej špeciálnej edície GRMN, ale je vyrobený z hliníka namiesto uhlíkových vlákien. Keď už hovoríme o potrubiach, Toyota pridala nové za predné kolesá, aby zvýšila stabilitu auta počas vysokorýchlostného prejazdu zákrutami. V rohoch zadného nárazníka je ešte viac potrubí na dosiahnutie nižšieho koeficientu odporu vzduchu.

Aerodynamický balík dopĺňa predný spojler a novo navrhnutý kryt palivovej nádrže, ktorý je upravený z pretekárskeho auta GR Yaris, ktoré súťaží v japonskej sérii Super Taikyu. Toyota tiež vylepšila osemstupňovú automatickú prevodovku len niečo vyše roka po jej uvedení na trh s faceliftovaným modelom. Ponúka rýchlejšie radenie prevodových stupňov a lepšiu odozvu, najmä keď je režim Sport aktivovaný v manuálnom režime.

Ale počkajte, je toho viac. Od rozšírených skrutiek pre lepšiu tuhosť až po preladený elektrický posilňovač riadenia, Toyota GR Yaris má prekvapivo veľké množstvo zmien na auto, ktoré existuje už tak dlho. Toyota tiež pracovala na tlmičoch a zväčšila opierku nôh pre vozidlá vybavené automatickou prevodovkou. Okrem toho sa v celom rade rozšírila dostupnosť vertikálnej parkovacej brzdy, zatiaľ čo Toyota Safety Sense je teraz štandardom aj na základnom modeli v Japonsku.

Ceny aktualizovaného GR Yaris začínajú na 3 560 000 jenoch (24 700 dolárov) za základnú výbavu s manuálom a stúpajú na 5 330 000 jenov (37 000 dolárov) za špičkovú verziu s automatom. Toyota zatiaľ nehovorí, či budú nové vychytávky ponúkané mimo domáceho trhu auta.

zdroj: motor1.com


Maserati zaznamenalo za prvý kvartál hrozivý 48% pokles tržieb12. Apríl 2025

Predaj luxusných, športových automobilov Maserati naďalej klesá. Značka v prvom štvrťroku 2025 medziročne klesla o 48%, pričom sa predalo len 1 700 vozidiel. Čísla sú najnovším znepokojujúcim trendom talianskej značky, ktorá v minulom roku zaznamenala pokles predaja o 57%.

Pretrvávajúci prepad nie je pre Maserati prekvapením. Generálny riaditeľ Santo Ficili, ktorý bol najatý v októbri, aby zmenil značku, predpovedal, že rok 2025 bude rokom poklesu, pretože reorganizuje značku, aby ju pripravil na ziskovosť v roku 2026.

Ficiliho plán, načrtnutý počas rozhovoru pre Autocar v januári, zahŕňa vybudovanie nového tímu vo vnútri spoločnosti, nápravu vzťahov s rozčarovanými predajcami a veľa znižovania nákladov. Priznal marketingové zlyhania a zdôraznil možnosť zníženia cien, aby zostal konkurencieschopný.

To všetko by sa mohlo zmeniť vďaka clám Trumpovej administratívy. Spoločnosť Stellantis nedávno oslovila konzultačnú firmu McKinsey and Company, aby preskúmala budúcnosť Maserati a jeho sesterskej značky Alfa Romeo, čo vyvolalo fámy, že obe automobilky by mohli byť predané.

Maserati je najhoršie fungujúca značka v portfóliu Stellantis. Spoločnosť v roku 2024 predala len 11 300 vozidiel. Aby sme to uviedli na pravú mieru, dokonca aj konkurenčné luxusné, športové autá Ferrari sa predávali v rovnakom období viac, a to aj napriek oveľa vyššej priemernej transakčnej cene.

Zvyšku konglomerátu Stellantis sa nedarí oveľa lepšie. Automobilový gigant zaznamenal pokles dodávok takmer v každom regióne, v ktorom pôsobí, pričom niektoré zaznamenali pokles až o 20%. Iba Južná Amerika zaznamenala medziročný nárast predaja.

Pre Stellantis to mal byť rok prestavby, ale vzhľadom na pretrvávajúce neistoty na trhu z taríf by rok 2025 mohol byť pre značku ďalšou katastrofou.

zdroj: motor1.com


Až 44.000 vozidiel Audi musí do servisu na zvolávaciu akciu11. Apríl 2025

Celkovo 44 387 majiteľov luxusných, športových automobilov Audi v USA sa to práve teraz môžu pozrieť dole na digitálny displej vodiča a zistiť, že už nefunguje. Zvolávacia akcia Audi sa týka niekoľkých modelov, pričom displej pri parkovaní alebo na cestách môže spontánne blikať. Je zrejmé, že strata dôležitých informácií, ako je rýchlosť, je bezpečnostným problémom, preto tieto luxusné, športové autá Audi musia do servisu.

V súčasnosti sa zvolávacia akcia vzťahuje len na vozidlá z modelového roku 2021. Podľa dokumentov Národného úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) sa to týka nasledujúcich vozidiel:
- A6 / S6 Sedan
- A6 Allroad
- A7
- A8
- S7 / RS7
- S8
- Q7 / SQ7
- Q8 / SQ8 / RSQ8
- RS6 Avant

Problém je technicky softvérový, ale súvisí s potenciálnym hardvérovým problémom. Vo všetkých týchto vozidlách počítač monitoruje tok energie cez konkrétny kábel smerujúci do a z digitálneho displeja. Ak dôjde k čo i len malému kolísaniu tohto výkonu, displej sa deaktivuje, aby bol chránený pred prepätím. Zdá sa, že uvedený kábel sa môže časom mierne poškodiť – nie natoľko, aby spôsobil počiatočné problémy, ale môže zvýšiť odpor kontaktu natoľko, že vyvolá vnútornú poruchu. Keď sa to stane, zostane vám prázdny displej vodiča.

Audi sa o probléme prvýkrát dozvedelo v apríli 2024. Po niekoľkých mesiacoch vyšetrovania sa zistil problém s káblom. Zaujímavosťou je, že dodávateľ Audi prešiel na “optimalizovaný” kábel pre modelový rok 2022, a preto sa zvolávacia akcia zameriava len na luxusné, športové autá Audi ročníku 2021.

Audi zaznamenalo 2 285 sťažností zákazníkov týkajúcich sa zhasnutia displejov vodiča. Našťastie automobilka nevie o žiadnych požiaroch, haváriách alebo zraneniach v dôsledku poruchy.

Oprava je už na mieste, ale nie je to nový kábel. Namiesto toho Audi nahrá aktualizáciu softvéru, ktorá umožní systému rozpoznať kolísanie výkonu v zlom kábli. V podstate umožňuje, aby bol systém menej citlivý na zvýšený odpor a v takýchto prípadoch displej nevypne. Spustí sa však varovné upozornenie s odporúčaním vodičovi, aby si nechal systém skontrolovať.

Oznámenie predajcu o stiahnutí už prebieha. Konkrétne oznámenie vlastníka sa začne 30. mája alebo skôr.

zdroj: motor1.com


Nové hybridy Bentley majú o niečo nižší výkon10. Apríl 2025

V prípade, že luxusné, športové autá Bentley verzie sedan, resp. veľký dvojdverový grand tourer s výkonom 771 koní je príliš veľa, aby sa s ním dalo manipulovať, Bentley teraz ponúka kupujúcim luxusné, športové autá Bentley Flying Spur a Continental GT s druhou možnosťou pohonu. 4.0-litrový V8 s dvojitým preplňovaním je stále spárovaný s jedným elektromotorom. Kombinovaný výkon je však vytočený len na 671 koní.

Rozdiel je v benzínovom motore. Špičkové luxusné, športové autá Bentley vo verzii Speed s nastavením Ultra Performance Hybrid získavajú 592 koní len z motora, doplnené o ďalších 187 koní z elektromotora. Nová pohonná jednotka High Performance má rovnaký elektrický výkon, ale benzínový motor je preladený na 512 koní. Kombinovaný krútiaci moment sa tiež mierne znížil. Kapacita batérie je rovnaká na 25,9 kilowatthodín.

Napriek tomu, že nové verzie klesli o 100 koní oproti modelom Speed, nie sú v žiadnom prípade pomalé. Bentley uvádza čas z 0-100 km/h pre pevnú strechu Continental GT na 3.5 sekundy. V kabriolete je to o niečo pomalšie za 3,8 sekundy, čo je zhruba pol sekundy za Continental GT Speed. Dojazd iba na elektrický pohon je však o niečo lepší na 85 km pre pevnú strechu a 82 km pre kabriolet. Flying Spur sa zhoduje s časom Continental GT Cabrio 3.8 sekundy z 0-100 km/h. Bentley uvádza iba elektrický dojazd 80 km.

Vysokovýkonná pohonná jednotka je ponúkaná v štandardných a Azure výbavách. Luxusné, športové autá Bentley vo verziách Mulliner a Speed stále používajú nastavenie Ultra Performance. Vizuálne povedané, modely Azure sú okrem iného identifikované jasnejším lemovaním mriežky chladiča, kolies a špeciálnym odznakom.

Aj keď to Bentley nehovorí hneď, preladené ponuky sú pravdepodobne zamerané na splnenie emisných predpisov v Európe. To znamená, že nová “základná” pohonná jednotka stále robí tieto luxusné, športové autá rýchlejšími ako predchádzajúca generácia variantov Speed.

zdroj: motor1.com