Porsche varuje zamestnancov, že obchodný model už nefunguje25. Júl 2025

Povedať, že automobilka Porsche zažila lepšie časy, by bolo slabé slovo. Globálne tržby v minulom roku klesli o 3%, keď clá ani neboli problémom. Dodávky pokračovali v poklese až do júna tohto roku a v porovnaní s prvými šiestimi mesiacmi roku 2024 klesli o 6%. Pred nami sú ešte ťažšie časy, o čom svedčí nedávne rozhodnutie znížiť náklady zrušením 1 900 pracovných miest do roku 2029.

Generálny riaditeľ Oliver Blume povedal zamestnancom, že v reakcii na klesajúci predaj v Číne a vyššie výdavky vyvolané clami Trumpovej administratívy sa plánujú ďalšie opatrenia na zníženie nákladov. V e-maile zamestnancom, ktorý videla agentúra Bloomberg, šéf Porsche pripustil, že “obchodný model, ktorý nám dobre slúžil mnoho desaťročí, už nefunguje vo svojej súčasnej podobe”.

Blume situáciu neprikrášľoval: “To všetko nás tvrdo zasahuje – tvrdšie ako mnohí iní výrobcovia automobilov.” Do konca roka zostava spoločnosti stratí dve luxusné, športové autá na benzín a získa elektrické SUV. Posledná súčasná generácia Boxster a Cayman zíde z montážnej linky v októbri, pričom elektrické náhrady dorazia najskôr v roku 2026. Plne elektrický Cayenne bude odhalený v najbližších mesiacoch.

Je príliš skoro povedať, či elektrický Cayenne pohne ručičkou, ale Porsche môže byť povzbudené silným štartom svojho menšieho elektrického crossoveru Porsche Macan. Na druhej strane, pôvodný elektromobil spoločnosti má problémy: predaj luxusných, športových automobilov Porsche Taycan v roku 2024 klesol o 49% a v prvej polovici roku 2025 klesol o ďalších 6%.

Najväčším trhom Porsche zostáva Severná Amerika, kde v minulom roku zaznamenalo jednopercentný nárast dodávok, po ktorom nasledoval 10% nárast v prvej polovici roka 2025. Tento trend však nemusí pokračovať ani v druhej polovici, pretože “trhové podmienky” viedli k ďalšiemu kolu zvyšovania cien. Niektoré luxusné, športové autá Porsche vzrástli až o 3,6%. To nemusí byť prekážkou pre kupujúcich 911, ktorí sú zvyknutí platiť najvyššie, ale ďalšie zvyšovanie cien by mohlo odradiť potenciálnych zákazníkov produktov orientovaných na objem, ako sú luxusné, športové autá Porsche Macan a Cayenne.

Zatiaľ čo Porsche sa v USA zatiaľ drží stabilne, v Číne čelí vážnym výzvam. Tržby sa v roku 2024 prepadli o 28% a do júna klesli o ďalších 28%. Porsche za prepadom vidí “náročné trhové podmienky”, pretože domáce značky pokračujú v uvádzaní cenovo dostupnejších a technologicky nabitých elektromobilov.

Či sa plánuje ďalšie znižovanie pracovných miest, zostáva nejasné, aj keď sa dá s istotou povedať, že ukončenie prvej generácie Macanu v roku 2026 nepomôže zvrátiť trend. Zvažuje sa nový benzínový crossover umiestnený pod Cayenne, ale aj v prípade schválenia dorazí až v roku 2030.

Pokiaľ ide o nadchádzajúce trojradové SUV, nebol uvedený pevný časový harmonogram uvedenia na trh, pravdepodobne kvôli slabšiemu dopytu po elektromobiloch, ako sa očakávalo. Na kompenzáciu pomalšieho predaja a zmenšujúceho sa portfólia spaľovacích motorov Porsche teraz zvažuje verzie modelov so spaľovacím motorom, ktoré boli pôvodne určené len na elektrický pohon. Cieľ, aby elektromobily tvorili 80% celkového predaja do roku 2030, bol oficiálne zrušený, pričom Blume pripustil, že cieľ “už nie je realistický”.

zdroj: motor1.com