BMW nevylučuje čisto elektrické, luxusné, športové auto29. September 2025

Puristi so spaľovacími motormi budú tvrdiť, že neexistuje nič také ako “zábavné elektrické auto”, ale ak môže nejaká značka vyvrátiť tento oxymoron, je to pravdepodobne BMW. Mníchov si dáva načas s uvedením prvého plnotučného M bez benzínového motora, pričom sa očakáva, že elektrické, luxusné, športové autá BMW M3 prídu až okolo roku 2028. Keď sa tak stane, bude obsahovať niečo, čo sa nazýva “Srdce radosti”.

Marketingová fráza odkazuje na jeden zo štyroch nových “supermozgov”, ktoré BMW predstaví v pripravovaných modeloch Neue Klasse, počnúc novým crossoverom BMW iX3. Čo to vlastne je? Kombinácia hardvérového a softvérového kúzelníctva navrhnutá tak, aby posunula dynamické schopnosti elektrických vozidiel na novú úroveň.

“S 20-krát rýchlejším výpočtovým výkonom a v kombinácii s elektrickým pohonným systémom môžete realizovať od stabilizácie cez jazdu, riadenie podvozku až po ovládanie hnacieho ústrojenstva, systém, ktorý má dynamické schopnosti, aké ste doteraz nevideli,” povedal Joachim Post, technický riaditeľ BMW, v rozhovore pre Motor1.

Na samostatnom brífingu pre médiá s austrálskymi novinármi Post povedal časopisu Drive, že je technicky možné skonštruovať špecializované výkonné, luxusné, športové auto na platforme Neue Klasse, a nie len M verziu mainstreamového modelu. BMW sa však k takémuto vozidlu zatiaľ nezaviazalo, len zdôrazňuje, že modularita architektúry ho robí “uskutočniteľným”.

“Elektronické riadiace jednotky, napríklad batériový článok – všetky veci sú rovnaké, ale integrované do iného balíka. Takže pre nás v BMW je vždy kľúčové myslieť týmto spôsobom: ako môžeme vyvinúť komponent a škálovať ho v každom z našich áut. [Neue Klasse] vám dáva možnosť vytvárať kombinácie škálovania, aby to bolo možné z obchodného hľadiska.”

Historicky sa BMW zdráhalo vyrábať skutočné luxusné, športové auto. Dokonca aj BMW M1 s motorom v strede bol sužovaný problémami po tom, čo Lamborghini, ktoré bolo pôvodne poverené jeho výrobou, vycúvalo kvôli finančným problémom. Bavori odvtedy s touto myšlienkou niekoľkokrát koketovali, pričom najnovším úsilím je M Vision Next.

Na obrázku tu bolo plug-in hybridné luxusné, športové auto na začiatku desaťročia takmer pripravené na výrobu. Bol blízko k získaniu zelenej, ale prudko rastúce náklady na vývoj v kombinácii s pandémiou COVID-19 projekt vykoľajili. Aj keď BMW plánuje do konca roka 2027 uviesť na trh viac ako 40 áut, sériová verzia M Vision Next medzi nimi nebude.

Luxusné, športové autá BMW Neue Klasse by boli korunovačným klenotom pre prepracovaný rad BMW, ale vzhľadom na minulé skúsenosti to nie je žiadna skutočná naliehavosť. BMW Z4 nebol silným predajcom a očakáva sa, že budúci rok vystúpi bez priameho nástupcu v dohľade. Pri pohľade späť BMW i8 za šesť rokov vyčistil sotva 20 000 kusov. Po vynaložení viac ako 10 miliárd eur na Neue Klasse sa BMW zameriava na veľkoobjemové produkty, ako sú SUV a sedany, aby obnovilo svoje masívne investície.

Napriek tomu nádej nie je stratená. Skytop a Speedtop boli v podstate prepracované, luxusné, športové autá BMW M8, napriek tomu sa predávali za nepotvrdených 500 000 eur za kus. Ak sú zákazníci ochotní zaplatiť pol milióna eur za BMW, môže to nadriadeným dodať dôveru, aby dali zelenú ďalším špeciálnym projektom. Či by bol dopyt po elektromobile rovnako silný ako po V8 targa alebo shooting brake, je však iná otázka.

zdroj: motor1.com