Novinky

Nástupca Lamborghini Huracan príde koncom roka 20248. Marec 2023

O tom, že Lamborghini pripravuje nástupcu modelu Lamborghini Huracan sa vie už pomerne dlho, teraz ale vďaka generálnemu riaditeľovi Lamborghini Stefanovi Winkelmannovi vieme, že nový model príde na konci budúceho roka. “Na konci roku 2024 prídu do predaja nové luxusné, športové autá Lamborghini Huracan,” povedal Winkelmann počas tlačovej konferencie.

Winkelmann tiež potvrdil, že nástupca Lamborghini Huracan bude používať plug-in hybridnú hnaciu sústavu. Šéf Lamborghini neposkytol žiadne podrobnosti o usporiadaní motora. Podľa neoverených zdrojov dostane nástupca Lamborghini Huracan twin-turbo motor V8. Hnacia sústava údajne nezapojií turbodúchadlá, kým motor nedosiahne 7 000 ot./min. a nechá ich točiť sa až do červenej čiary pohonnej jednotky 10 000 ot./min. Keď je mimo tohto rozsahu otáčok, nastavenie údajne funguje ako atmosférický motor s hybridnou pomocou.

Informácie o nástupcovi modelu Lamborghini Huracan prichádzajú, keď Lamborghini ponúka pohľad na náhradu za luxusné, športové autá Lamborghini Aventador. Nástupca dostane nový 6,5-litrový motor V12 s prirodzeným nasávaním s plug-in hybridnou asistenciou. Samotný motor dosahuje výkon 813 HP a krútiaci moment 725 Nm. Motor točí až 9 500 ot./min.

Motor V12 posiela svoj výkon výlučne na zadné kolesá, elektromotor je začlenený do osemstupňového dvojspojkového automatu, ktorý dokáže poháňať aj zadnú nápravu. Okrem toho je tu motor, ktorý poháňa každé predné koleso. Toto nastavenie ponúka celkový výkon viac ako 1 000 HP. 3,8-kilowatthodinová batéria sa nachádza v stredovom tuneli. Môže sa nabíjať až na 7 kW, čo znamená, že majitelia by sa museli pripájať iba asi 30 minút.

Lamborghini tiež pripravuje hybridný variant pre luxusné, športové autá Lamborghini Urus. Údajne prispôsobuje hnaciu sústavu z Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. Tam, kde existujúca verzia ponúka výkon 690 HP, vylepšenia od Lamborghini údajne tlačia výkon až na 820 HP.

zdroj: motor1.com


Mercedes-Benz poskytuje náhľad na svoj operačný systém MB.OS7. Marec 2023

Spoločnosť Mercedes-Benz ako architekt vlastného operačného systému Mercedes-Benz Operating System, skrátene MB.OS., konkretizovala svoje plány. Systém bude predstavený v polovici desaťročia spolu s novou platformou MMA (Mercedes Modular Architecture) pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz. Operačný systém MB.OS bol navrhnutý a vyvinutý interne v spoločnosti Mercedes-Benz. Vďaka tomu si spoločnosť zachováva úplnú kontrolu nad vzťahmi so zákazníkmi, zabezpečuje ochranu osobných údajov a využíva výhody jedinečnej integrácie všetkých funkcií vozidla. MB.OS je založený na architektúre chip-to-cloud, ktorá bola navrhnutá špeciálne pre tento prípad využívania a ťaží z úplného prístupu ku všetkým doménam vozidla: Infotainment, Automated Driving, Body & Comfort a Driving & Charging (Infotainment, Automatizované jazdenie, Telo a komfort, Jazdenie a nabíjanie). Toto strategické východisko umožňuje najhodnotnejšej luxusnej automobilovej značke na svete ponúkať svojim zákazníkom špičkový zážitok z produktu.

„V spoločnosti Mercedes-Benz chceme vyrábať najžiadanejšie luxusné, športové autá na svete a k tomu patrí aj skutočnosť, že sme architektmi nášho vlastného operačného systému. Pritom kombinujeme odborné znalosti nášho tímu s výberom najlepších partnerov na svete. Cieľom je poskytnúť zákazníkom výnimočný zážitok – od asistenčných systémov pre vodiča cez navigáciu a zábavu až po inteligentné plánovanie nabíjania a schopnosť úplnej aktualizácie. Takáto úroveň integrácie je možná len vďaka úplnému prístupu ku všetkým hardvérovým a softvérovým komponentom. Nová architektúra chip-to-cloud nám tiež umožňuje vzájomne oddeliť softvérové a hardvérové cykly a udržiavať naše produkty pre zákazníkov vždy v aktuálnom stave.“ Ola Källenius, predseda predstavenstva, Mercedes-Benz.

Operačný systém MB.OS je navrhnutý tak, aby prepájal základné súčasti hodnotového reťazca Mercedes-Benz: vývoj, výrobu, ako aj predaj a servis prostredníctvom stratégie omni-channel. MB.OS sa tak v konečnom dôsledku stáva operačným systémom s ďalekosiahlymi prínosmi pre všetky činnosti spoločnosti Mercedes-Benz – od oddelenia vývojových cyklov softvéru, hardvéru a vozidiel až po zvýšenie lojality zákazníkov dlho po kúpe vozidla.

Spoločnosť navrhla MB.OS tak, aby sa dal štandardizovať pre celé portfólio vozidiel. Bude plne aktualizovateľný, čo umožní rýchlejšie zdokonaľovanie a zlepšovanie produktov. Okrem toho je zámerne otvorený pre vybraných partnerov. Zatiaľ čo spoločnosť Mercedes-Benz definuje a kontroluje architektúru systému pomocou vlastnej hardvérovej a softvérovej vrstvy, integrácia popredných technologických partnerov umožňuje prístup k špičkovým službám, obsahu a funkciám.

Medzi partnerov operačného systému MB.OS patrí aj spoločnosť NVIDIA, ktorá prispieva svojimi odbornými znalosťami v oblasti softvéru, dát a umelej inteligencie, ako aj svojím systémom Orin system-on-chip, s cieľom dosiahnuť vyššia úroveň čiastočne automatizovaných (stupeň 2 (SAE)) a vysokoautomatizovaných (stupeň 3 (SAE)) jazdných systémov. Vybrané varianty luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz budú vybavené aj snímačmi novej generácie; okrem iných patria k nim aj výkonné laserové skenery (LiDAR) od spoločnosti Luminar. Spoločnosť Mercedes-Benz oznámila aj svoje najnovšie partnerstvo: chce rozvíjať strategickú a dlhodobú spoluprácu so spoločnosťou Google, ktorá má byť zameraná na vývoj a implementáciu novej generácie navigácie.

Mercedes-Benz bude prvým výrobcom automobilov, ktorý vytvorí navigačný systém vlastnej značky založený na najnovších navigačných údajoch a funkciách plánovania trasy z platformy Google Maps – to všetko integrované v operačnom systéme MB.OS. Cieľom je poskytnúť luxusnej automobilke prístup k špičkovej ponuke navigačných údajov spoločnosti Google. Tá zahŕňa okrem iného aj informácie o dopravnej situácii v reálnom čase, prognózu dopravnej situácie, ako aj automatické dynamické prispôsobovanie plánovania trasy dopravnej situácii. Prostredníctvom infotainmentu majú zákazníci aj možnosť prístupu k aplikácii YouTube. Prístup k nej je možný buď na zaparkovanom vozidle, alebo – ak to pripúšťa zákon – pri aktivovanom systéme DRIVE PILOT, ktorý je určený na vysokoautomatizované jazdenie na stupni 3 (SAE). Mercedes-Benz poskytne svojim zákazníkom aj prístup k funkcii „Place Details provided by Google“, čo je databáza bodov záujmu s údajmi, ako otváracie hodiny, obrázky a hodnotenia pre viac ako 200 miliónov obchodov a iných miest na celom svete. Tieto informácie o bodoch záujmu sú odteraz k dispozícii na mnohých trhoch vo všetkých vozidlách s najnovšou generáciou systému MBUX.

Zákazníci značky Mercedes-Benz zároveň profitujú aj z natívnej integrácie hlavných navigačných funkcií, ktoré im iné riešenia infotainmentu nedokázali ponúknuť. Ako príklad možno uviesť presný a spoľahlivý manažment dojazdu elektrických vozidiel. To je možné len s operačným systémom MB.OS, pretože systém má prístup k všetkým údajom vozidla, napríklad o stave nabitia akumulátora a spotrebe energie vozidlom. Tento príklad zdôrazňuje strategické zdôvodnenie kombinácie vlastného systému výrobcu s vybranými partnerstvami.

Funkcie infotainmentu bude Mercedes-Benz rozširovať o ďalších partnerov s poprednými aplikáciami pre video, hry a produktivitu. Operačný systém MB.OS zahŕňa aj platformu Antstream pre arkádové hry, čím otvára novú dimenziu hier vo vozidle. Vďaka integrácii populárnych služieb ako Webex a Zoom sa výrazne rozšírili aj riešenia pre videokonferencie z vozidla. Špecifické požiadavky zákazníkov v Číne budú ešte lepšie uspokojené ponukou určitého obsahu od spoločnosti Tencent.

Prvý pohľad na operačný systém MB.OS bude možný už v novom Mercedese-Benz E, ktorý bude uvedený na trh v roku 2023 a bude vybavený systémom MBUX tretej generácie. Nové programovacie rozhranie pre Android (MBUX API pre Android) tu umožní inštalovať aplikácie tretích strán, čo prinesie zlepšenie používateľského zážitku v porovnaní so zrkadlenými aplikáciami.

Nová generácia čiastočne automatizovaných jazdných systémov (stupeň 2 (SAE)) bude prvýkrát nasadená v základnom segmente a bude naplno využívať potenciál strojového učenia. Pre novú platformu MMA bude k dispozícii komplexný súbor snímačov; platforma bude tiež využívať bezprecedentný výpočtový výkon. Snímače budú navrhnuté pre náročné požiadavky mestskej premávky – najmä na rozpoznávanie chodcov a riešenie hustej premávky a zložitých dopravných situácií. Tam, kde to dovolia lokálne predpisy, si zákazníci značky Mercedes-Benz budú môcť v budúcnosti užívať ešte väčší komfort a dokonca budú môcť pustiť volant, pokiaľ bude pohľad vodiča naďalej smerovať na cestu. V Číne budú k dispozícii aj zmeny jazdného pruhu, ktoré iniciuje systém a ktoré sa riadia navádzaním po trase navigačného systému. Základom týchto funkcií sú kartografické dáta lokálneho čínskeho partnera AMAP.

Značka Mercedes-Benz sa zameriava na vysokoautomatizované jazdenie podľa stupňa 3 (SAE), jej konečným cieľom je umožniť takéto jazdenie aj pri rýchlostiach až do 130 km/h. Výrobca vozidiel spolupracuje so spoločnosťou NVIDIA na vytvorení systémov automatizácie jazdenia, ktoré sú úplne programovateľné a aktualizovateľné. „Mozgom“ vozidla je systém NVIDIA DRIVE Orin system-on-chip s výpočtovým výkonom 254 biliónov výpočtov za sekundu. To umožňuje spracovať údaje množstva snímačov v rámci celého vozidla. Takzvaný „systém vnímania“ – porovnateľný s „očami“ systému – pozostáva z radarových snímačov a kamier, ako aj z laserových rádiolokátorov od partnera Mercedes-Benz, spoločnosti Luminar. Senzor IRIS novej generácie od spoločnosti Luminar dokáže rozpoznať aj malé objekty, ktoré majú v infračervenom spektre len slabý odraz. Ďalšie redundancie v rámci snímačov zaručujú vysoké bezpečnostné požiadavky značky Mercedes-Benz.

V Číne spoločnosť Mercedes-Benz uzatvára miestne cloudové partnerstvo so spoločnosťou Tencent, aby tam umožnila ďalšie prípady využívania vysokoautomatizovaného jazdenia podľa stupňa 3 (SAE). Plánuje sa vylepšené používateľské rozhranie pre automatizované jazdné funkcie, ktoré má obsahovať aj rozšírené zobrazenie jazdných pruhov.

Technologický základ operačného systému MB.OS rozširuje aj možnosti aktualizácie softvéru. Operačný systém Mercedes-Benz oddeľuje hardvér od softvéru, čo umožňuje rýchlejšie inovačné cykly. To znamená, že aktualizácie a vylepšenia sa môžu realizovať flexibilnejšie. Všetky technológie v rámci operačného systému MB.OS sú navzájom prepojené prostredníctvom inteligentného cloudu Mercedes-Benz. To je základom fungovania služieb konektivity pre celý vozový park a spoločnosti Mercedes-Benz to umožňuje chrániť údaje zákazníkov a zároveň ich čo najlepšie využívať – ako protihodnotu si spoločnosť ponecháva plnú kontrolu nad celou kritickou infraštruktúrou.

Mercedes-Benz zavedie nové služby, ktoré budú vďaka identifikátoru Mercedes me personalizovanejšie a ešte komfortnejšie. Identifikátor Mercedes me spája všetky informácie týkajúce sa zákazníka – od kúpy a financovania vozidla až po termíny servisných prehliadok a údaje o nabíjaní a platbách. Zákazníkom to prinesie ešte užšie prepojenie so spoločnosťou Mercedes-Benz, čo im umožní personalizovať svoje nastavenia alebo profily a dostávať lepšie ponuky na mieru.

Na zjednodušenie zákazníckej skúsenosti budú personalizované služby a aktualizácie združené do troch komfortných balíkov: MB.CONNECT, MB.CHARGE a MB.DRIVE. Funkcie vozidla ako navigácia, ovládanie na diaľku, Guard 360°, zábava a komunikácia, ako aj mnohé ďalšie funkcie budú združené v balíku MB.CONNECT – a v najnovšom technickom stave ich možno udržiavať prostredníctvom aktualizácií vzduchom (OTA, over-the-air). Zákazníci s elektrickými luxusnými, športovými autami majú vďaka balíku MB.CHARGE prístup k atraktívnym podmienkam nabíjania, ktoré sa flexibilne orientujú podľa individuálneho jazdného výkonu. Fixné ceny v rámci balíka MB.CHARGE zabezpečujú maximálnu cenovú transparentnosť. Používatelia balíka MB.CHARGE získavajú aj prednostný prístup k budúcej vysokovýkonnej nabíjacej sieti Mercedes-Benz.

Balík MB.DRIVE prináša zákazníkom možnosť rozšíriť funkcie pokročilých asistenčných jazdných systémov. Všetky nové modely budú vybavené potrebnou senzorikou s cieľom umožniť čiastočne automatizované jazdné funkcie (stupeň 2 (SAE)). Vybrané modely možno – na základe zmluvy s pevne stanovenými podmienkami – objednať aj s ďalšími asistenčnými jazdnými systémami alebo so schopnosťou vysokoautomatizovaného jazdenia podľa stupňa 3 (SAE). Od roku 2025 sa niektoré funkcie budú dať počas celej životnosti vozidla modernizovať alebo ďalej rozširovať prostredníctvom obchodu Mercedes me Store. Na preskúmanie nových funkcií a zadanie objednávok môžu zákazníci vyvolať obchod Mercedes me Store, ktorý je dostupný prostredníctvom aplikácie, prehliadača alebo infotainmentu vo vozidle.

Spoločnosť je presvedčená, že tento strategický prístup k vývoju softvéru a hardvéru vytvorí základ na generovanie príjmov a vytváranie nových zdrojov príjmov počas celého životného cyklu vozidla. Spoločnosť Mercedes-Benz už v roku 2022 dosiahla príjmy z predaja softvéru vo výške viac ako 1 miliarda eur – s produktmi a službami ako navigácia, dopravná situácia v reálnom čase (Aktuálne informácie o premávke) alebo aktualizácia máp.

Pri pohľade do budúcnosti spoločnosť očakáva, že príjmy z balíkov MB.CONNECT a MB.DRIVE vzrastú do polovice desaťročia na nízku až strednú jednocifernú čiastku v miliardách eur. Do konca desaťročia by tieto príjmy mali narásť na vysokú jednocifernú čiastku v miliardách eur. V súčasnosti je spoločnosť na dobrej ceste k prekročeniu vlastného vytýčeného cieľa pre rok 2025, ktorým je dosiahnutie EBIT z digitálnych služieb vo výške 1 miliardy eur. Ten je už teraz súčasťou existujúcich cieľov v oblasti zisku.

Softvér sa stáva podstatnou súčasťou procesu vývoja produktov a investičného plánu spoločnosti. Pritom platí, že do polovice desaťročia bude 25 % celkového rozpočtu na výskum a vývoj vyčlenených na softvér. Táto skutočnosť nemá nijaký vplyv na strednodobé ciele spoločnosti v oblasti znižovania investícií.


Lamborghini Huracan Tecnica dostalo vylepšenia od Novitec6. Marec 2023

Lamborghini uviedlo na do predaja luxusné, športové autá Huracan Tecnica takmer pred rokom, začiatkom apríla 2022. Nový model preklenul priepasť medzi Evo a STO, pričom nezostal bez povšimnutia úpravcu Novitec.

Novitec nenápadne pretvára už aj tak športový vzhľad tohto luxusného, športového auta. Vpredu Novitec upravil prednú masku, predné veko nahradil proprietárnym kúskom. Má štrbiny na vonkajších okrajoch, ktoré smerujú vzduch cez kapotu na integrované kanály. To pomáha stabilizovať Lamborghini Huracan pri vysokých rýchlostiach.

Novitec pridal po stranách nové kolískové panely, ktoré pomáhajú vizuálne spustiť vozidlo a majú integrované sacie otvory, ktoré chladia zadné brzdy. Tuner ide ešte ďalej tým, že ponúka možnosti odpruženia, ktoré ešte viac znižujú jeho výšku. Jedna sada športových pružín znižuje auto o 35 mm. Druhá sada vyvinutá v spolupráci so spoločnosťou KW, znižuje výšku vozidla o rovnaké milimetre, ale zároveň ponúka 14 voliteľných nastavení tlmenia.

Novitec nechal prirodzene nasávaný 5,2-litrový motor V10 Lamborghini bez povšimnutia. Naďalej dosahuje rovnaký výkon 630 HP. Lamborghini smeruje výkon motora cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku k zadným kolesám tohto luxusného, športového auta.

Tuner však ponúka majiteľom možnosť zmeniť tón výfuku motora. Novitec ponúka vysoko výkonný výfukový systém z nehrdzavejúcej ocele alebo Inconelu, pričom Inconel je k dispozícii aj s jemným pozlátením pre dodatočnú tepelnú izoláciu. Výfukový systém integruje šesťuholníkové koncovky výfuku Tecnica od spoločnosti Lamborghini.

Zadné kolesá sú väčšie ako predné, majú 21 palcov oproti predným 20 palcovým. Zadné pneumatiky sú tiež širšie ako sériová Tecnica, čo pomáha zlepšiť ovládateľnosť vozidla. Nové originál disky dodal Vossen a sú k dispozícii v 72 farbách s lešteným alebo kartáčovaným povrchom.

Novitec neponúkol veľa podrobností o interiéri, ale úpravca poskytuje celý rad možností na uspokojenie potrieb zákazníkov. Spoločnosť ponúka rôzne výbery farieb kože a Alcantary, ktoré môžu zákazníci použiť na ďalšie prispôsobenie svojho luxusného, športového auta.

Zdroj: motor1.com


Tesla Model S a X nežiaria v rebríčku spoľahlivosti5. Marec 2023

Consumer Reports nedávno zverejnil svoju aktualizovanú správu o spoľahlivosti týkajúcu sa najspoľahlivejších elektrických vozidiel na súčasnom trhu. Rovnako ako v minulosti, luxusné, športové autá Tesla Model S a Tesla Model X sú na zozname 10 najlnespoľahlivejších.

Hyundai Kona Electric je podľa publikácie najmenej spoľahlivý. Hneď za elektrickým crossoverom Hyundai sa nachádza veľmi podobný Chevrolet Bolt EUV, za ktorým nasleduje hatchback Bolt EV.

Podľa spoločnosti Drive Tesla Canada, Consumer Reports dostali luxusné, športové autá Tesla Model S celkové skóre 62 zo 100. Medzitým sa Tesla Model X celkovo darilo ešte horšie, so skóre iba 52, hoci jeho hodnotenie spoľahlivosti je rovnaké ako u jeho súrodenca sedanu.

Publikácia poukazuje na obavy majiteľov Modelu S týkajúce sa interiérovej elektroniky, prevodovky a energetických zariadení. Consumer Reports navyše cituje viacnásobné stiahnutia modelu S do servisu, ku ktorým došlo v priebehu rokov.

Mnohé zo stiahnutí boli riešené bezplatnými aktualizáciami softvéru over-the-air. Aj keď je to pre majiteľov pohodlnejšie, neznamená to, že v prvom rade nedošlo k skutočnému problému. Tesla Model X čelil väčšine rovnakých problémov ako Model S, aj keď v priebehu rokov mal tiež svoj problémy.

Pri pohľade na druhý koniec zoznamu nájdeme elektrický pickup Rivian R1T na 10. mieste, pričom Audi e-tron prichádza na číslo 9, tesne pred Modelom S, ktorý sa umiestňuje na ôsmej pozícii.

Do najaktuálnejšieho zoznamu najmenej spoľahlivých elektromobilov v consumer reports sú zaradené aj Polestar 2, Jaguar I-Pace a Porsche Taycan.

Top 10 najnespoľahlivejších elektromobilov je podľa Consumer Reports via Drive Tesla Canada nasledovných:

1. Hyundai Kona Electric
2. Chevrolet Bolt EUV
3. Chevrolet Bolt
4. Tesla Model X
5. Polestar 2
6. Jaguar I-Pace
7. Porsche Taycan
8. Tesla Model S
9. Audi e-Tron
10. Rivian R1T

Spoločnosť Drive Tesla Canada tiež zdieľala, že Consumer Reports ešte netestoval luxusné, športové autá BMW i7, Fisker Ocean, Hyundai Ioniq 6 alebo Lucid Air, takže zatiaľ nie sú zaradené do rebríčka spoľahlivosti.

zdroj: motor1.com


Nová kampaň interpretuje ciele udržateľnosti značky Mercedes-Benz4. Marec 2023

Pred viac ako sto rokmi tri cípy hviezdy Mercedes predstavovali víziu Gottlieba Daimlera o mobilite na zemi, na vode a vo vzduchu. V novej kampani značky Mercedes-Benz majú okrem toho symbolizovať aj zodpovedné zaobchádzanie s prírodnými prvkami – prostredníctvom šetrenia zdrojov, recyklácie a CO2-neutrality. Živly zem, voda a vzduch sú viac ako kedykoľvek predtým hnacou silou značky Mercedes-Benz.

„Rovnako ako v minulosti platí, že hviezda Mercedes aj dnes symbolizuje našu jedinečnú históriu, priekopníckeho ducha charakteristického pre našu značku, ako aj večnú inovačnú silu, ktorá v súčasnosti opäť umožňuje začať nový vek mobility. Jasne to vyjadruje slogan ,Je to znamenie nových čias‘ (It’s a sign of new times). Kampaň opäť zdôrazňuje, že pri značke Mercedes-Benz luxus a udržateľnosť patria k sebe, a súčasne prekvapuje emocionálnym vyžarovaním“. Bettina Fetzer, vedúca oddelenia komunikácie a marketingu, Mercedes-Benz AG.

Kampaň sa od začiatku februára 2023 bude realizovať na hlavných trhoch značky Mercedes-Benz po celom svete. Zahŕňa televízne, filmové, digitálne a sociálne médiá s príspevkami s trvaním 73, 30 a 15 sekúnd, ako aj sociálnu, printovú a vonkajšiu reklamu.

Kampaň vyzdvihuje opatrenia, ktoré sú v súlade s cieľmi udržateľnej obchodnej stratégie výrobcu luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz. Do konca tohto desaťročia je spoločnosť pripravená stať sa výrobcom výlučne elektrických vozidiel a uhlíkovú stopu na jedno vozidlo chce v porovnaní s rokom 2020 znížiť o viac ako polovicu. Spoločnosť Mercedes-Benz chce do roku 2030 viac ako 70 percent svojej energetickej potreby pri výrobe pokrývať z obnoviteľných zdrojov energie. To sa má dosiahnuť výstavbou zdrojov solárnej a veternej energie vo vlastných prevádzkach a uzatvorením ďalších vhodných zmlúv o odbere elektrickej energie.

Na svojej ceste do plnoelektrickej budúcnosti mobility sa výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz riadi plánom Ambícia 2039, čím napĺňa komplexný prístup dôslednejšie ako kedykoľvek predtým. Cieľom je zaviesť od roku 2039 vozový park nových osobných automobilov a transportérov s neutrálnou bilanciou emisií CO₂ v celom hodnotovom reťazci a počas celého životného cyklu. Výrobca vozidiel Mercedes-Benz v súčasnosti už ponúka akumulátorový elektrický model vo všetkých segmentoch, v ktorých je značka zastúpená. Od roku 2025 budú všetky nové architektúry vozidiel čisto elektrické. Služba Mercedes me Charge od roku 2021 umožňuje na verejných nabíjacích miestach v Európe, USA a Kanade zelené nabíjanie*, ktorého cieľom je, aby sa aj vo fáze využívania elektromobilov predchádzalo vzniku emisií CO2. Ako jedna z najväčších a stále rastúcich nabíjacích sietí na svete má viac ako milión nabíjacích bodov, z ktorých sa viac ako 400 000 nachádza v Európe. Do roku 2027 výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz vytvorí v Severnej Amerike, Európe, Číne a na ďalších kľúčových trhoch aj vlastnú globálnu vysokovýkonnú nabíjaciu sieť s 2 000 lokalitami a viac ako 10 000 nabíjacími bodmi.

Výroba vozidiel a akumulátorov vo všetkých vlastných závodoch Mercedes-Benz dosiahla od minulého roka neutrálnu bilanciu CO2. Od roku 2022 platí, že všetky vlastné výrobné závody spoločnosti Mercedes-Benz AG na celom svete nakupujú len zelenú elektrickú energiu z obnoviteľných zdrojov. To sa týka aj dodávateľov. Značka s hviezdou určila CO₂-neutralitu ako dôležité kritérium v rámci svojich procesov obstarávania a zadávania zákaziek: cieľom je, aby najneskôr od roku 2039 prechádzali bránami závodov Mercedes-Benz len produkty, ktoré sú vo všetkých stupňoch hodnotového reťazca CO2-neutrálne.

Výrobca vozidiel Mercedes-Benz aj s ohľadom na životný cyklus akumulátorov sleduje komplexný prístup: opätovné použitie, obnova, recyklácia. Výrobca automobilov Mercedes-Benz ponúka pre všetky elektrické, luxusné, športové autá obnovené akumulátory, čím sa napĺňa myšlienka uzavretého hospodárskeho cyklu a súčasne sa šetria zdroje. Dcérska spoločnosť Mercedes-Benz Energy okrem toho vytvorila úspešný obchodný model s využitím stacionárnych veľkokapacitných úložísk. Akumulátory, ktoré už nemožno použiť vo vozidle, možno ďalej využívať v druhom životnom cykle v úložiskách energie.

Vzhľadom na očakávaný návrat lítium-iónových akumulátorových systémov z vozidiel Mercedes-EQ spoločnosť Mercedes-Benz pristúpila k rozšíreniu svojej globálnej stratégie recyklácie akumulátorov a v Nemecku začína budovať vlastnú továreň na recykláciu akumulátorov na báze hydrometalurgie. Spoločnosť tak zvyšuje mieru recyklácie na viac ako 96 percent a dôsledne rozširuje svoje vlastné poznatky v oblasti pridanej hodnoty akumulátorov.

Výrobca vozidiel Mercedes-Benz intenzívne pracuje na uzavretí materiálových cyklov a na zvýšení podielu recyklovaných materiálov s cieľom šetriť primárne zdroje, predchádzať vzniku odpadov a aj takto znižovať emisie CO2. Okrem recyklovanej ocele a hliníka sa už používajú aj inovatívne recykláty. Napríklad káblové kanály pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz EQS EQE využívajú náhradu plastu UBQTM, ktorá sa vyrába z upcyklovaného odpadu z domácností. Vozidlá EQE a vozidlá Triedy S budú tento rok prvými sériovými modelmi, ktoré dostanú kľučky dverí vyrobené z chemicky recyklovaných materiálov, pri výrobe ktorých boli fosílne suroviny nahradené biometánom a pyrolýznym olejom z recyklovaných starých pneumatík.

Na výrobu podlahovej krytiny v modeloch EQS sa používa nylonová priadza získavaná z recyklovateľných materiálov ako rybárske siete a koberce. Okrem vysokokvalitnej imitácie kože a plstenej látky z mikrovlákna v interiéroch vozidiel Mercedes-Benz ponúka výrobca aj rôzne textílie, ktoré sú až na 100 % vyrobené z recyklovaných PET fliaš. Prostredníctvom technologického programu VISION EQXX výrobca vozidiel Mercedes-Benz pôsobivo demonštruje okrem iného aj potenciál trvalo udržateľného luxusu z inovatívnych materiálov: alternatívy kože, ktoré nepochádzajú zo zvierat, sú vyrobené na báze kaktusu a z mycélia húb, koberce z bambusových vlákien a vnútorné kľučky dverí z biotechnologicky vyrobenej tkaniny podobnej hodvábu.

Na svoj cieľ dekarbonizácie výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz nezabúda ani v dodávateľskom reťazci ocele, pričom sa cielene zameriava na zamedzenie vzniku a zníženie emisií CO₂. Spoločnosť tak v prvom kroku dôsledne znižuje emisie CO₂ v dodávateľskom reťazci ocele – napríklad používaním plochej ocele od spoločnosti Salzgitter Flachstahl GmbH, ktorá sa až na 100 % vyrába zo šrotu v elektrickej oblúkovej peci pri nižších emisiách CO₂. V porovnaní s klasickou výrobou ocele vo vysokých peciach platí, že pri mikrolegovaných druhoch ocele sú emisie CO₂ znížené o viac ako 60 %. Pri výrobe rôznych modelov vozidiel bude spoločnosť Mercedes-Benz od roku 2025 používať oceľ, ktorej výroba s využitím vodíka namiesto koksu bude takmer bez emisií CO₂. S týmto cieľom sa spoločnosť napríklad stala prvým výrobcom vozidiel, ktorý sa zapojil do švédskeho startupu H2 Green Steel (H2GS).


Aston Martin DBX707 je nové lekárske auto v F13. Marec 2023

V marci 2021 Aston Martin a AMG podpísali viacročné partnerstvo s FIA na dodávku oficiálnych bezpečnostných a lekárskych vozidiel vo Formule 1. Pre nadchádzajúci šampionát 2023 poskytne britská automobilka svoje známe bezpečnostné vozidlo Aston Martin Vantage používané v predchádzajúcich sezónach, ku ktorému sa pripojí nové lekárske, luxusné, športové auto Aston Martin DBX707. Obaja budú mať na sebe zelenú farbu podobnú pretekárskym autám, ktoré riadi dvojnásobný šampión F1 Fernando Alonso a jeho tímový kolega Lance Stroll.

Prvýkrát obe tieto luxusné, športové autá uvidíme tento víkend na úvodných pretekoch v Bahrajne. Na vykonávanie svojich príslušných povinností dostali kupé a SUV špeciálne vybavenie zvnútra aj zvonka. V prípade Aston Martin DBX707 bude výbava obsahovať hasiace prístroje, lekárske vaky a defibrilátor. V porovnaní s bežnou verziou dostane lekárske auto pár športových sedadiel schválených FIA so šesťbodovým zapínaním.

Tí, ktorí sú vo vnútri vozidla, budú mať prístup k systému maršalizácie FIA a budú komunikovať s riadením pretekov. Okrem toho si tiež skontrolujú biometrické údaje od vodičov a pozrú sa na živý televízny prenos. Všetky informácie budú posádke slúžiť na včasné posúdenie nehody.

Nádherné luxusné, športové auto, inšpirované edíciou Vantage F1, bude riadiť Bernd Mayländer, zatiaľ čo za volantom Aston Martinu DBX707 bude Alan van der Merwe.

Mercedes ešte neprezradil, ktoré vozidlá nasadí tento rok, ale minulý rok použil sériu AMG GT Black ako bezpečnostné vozidlo, keď 4-dverové kupé Mercedes-AMG GT 63 S slúžilo úlohe lekárskeho vozidla.

V roku 2023 bude šampionát F1 zahŕňať 23 pretekov, počnúc 5. marcom v Sachari na Veľkej cene Bahrajnu a končiac 26. novembra v Yas Marina na Veľkej cene Abú Zabí.

zdroj: motor1.com


Mercedes-Benz a Moncler predstavili PROJECT MONDO G2. Marec 2023

PROJECT MONDO G spája charakteristické prvky luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz Triedy G s páperovou vetrovkou Moncler. Dielo malo premiéru na prehliadke Moncler Genius Show počas londýnskeho týždňa módy. Hostiteľom je spoločnosť Moncler a Mercedes-Benz sa pridá k zostave značiek a umelcov ako Alicia Keys, Pharrell Williams, Adidas Originals, FRGMT, Salehe Bembury, Palm Angels, ROC NATION by Jay-Z. Značka Moncler predstavuje novú víziu Moncler Genius prostredníctvom živého podujatia v londýnskej Olympii. Model spolupráce sa stáva platformou pre spoločnú tvorbu v nových odvetviach, napríklad v umení, technológii, športe, hudbe a dizajne.

Spoločnosti Mercedes-Benz a Moncler zdieľajú vášeň pre inovácie a výrazný dizajnový jazyk, ako aj prístup prvého hráča s medzikultúrnou spoluprácou. Na základe týchto spoločných hodnôt a ambícií sa zrodila kreatívna spolupráca medzi uvedenými dvoma značkami. Téma „Umenie predstavivosti“ predstavuje inšpiratívne posolstvo. Povzbudzuje ľudí, aby snívali vo veľkom, svoje sny aj uskutočňovali a našli odvahu robiť vlastné rozhodnutia – ísť po neprebádaných cestách, priblížiť splnenie aj zdanlivo nemožných cieľov a objavovať nekonečné množstvo nových vecí. Umelecké dielo PROJECT MONDO G predstavuje prvé partnerstvo spoločnosti Moncler v oblasti automobilového priemyslu.

„Sme radi, že môžeme spolupracovať so spoločnosťou Moncler na vytvorení ďalšieho „značkového okamihu X-Factor“. My v spoločnosti Mercedes-Benz sa z presvedčenia angažujeme v oblasti kultúry a spoločnosti. Naša spoločná tvorba so spoločnosťou Moncler ponúka neočakávaný zážitok oboch značiek. Prvá spolupráca so spoločnosťou Moncler otvára nové obzory a potenciál možností pre ďalšie novinky, ktoré budú čoskoro nasledovať.“ Britta Seeger, členka predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, pre marketing a predaj luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz.

Umelecké dielo navrhnuté exkluzívne na spoluprácu značiek Mercedes-Benz a Moncler spája charakteristické črty ikonického terénneho luxusného, športového auta Mercedes-Benz G so štýlovou páperovou vetrovkou Moncler: veľkolepý kontrast medzi hranatým dizajnom Triedy G a mäkkými, plynulými líniami prešívaného textilu. Obidva funkčné výrobky sa za posledné desaťročia jednoznačne stali vyhľadávaným súčasťami životného štýlu. Spojením protikladov vzniká skulptúra. PROJECT MONDO G vás pozýva zažiť premenu funkčnosti na umeleckú ikonu s pôsobivými rozmermi: dĺžka 4,6 metra, výška 2,8 metra, šírka 3,4 metra (s kolesami) a hmotnosť 2,5 tony.

Pri bližšom pohľade sa objavia ďalšie charakteristické znaky, ktoré majú konkrétnu súvislosť s pôvodnými výrobkami a navyše vytvárajú aj pôsobivé kontrasty: drsná patina je viditeľnou stopou používania a je odkazom na funkčnosť a praktickosť. Vizuálny protiklad k perfektným, vysokolesklým a reflexným povrchom, ktoré zdôrazňujú luxusné ambície. Ďalším zámerne nápadným prvkom je obrovský zips PROJECT MONDO G. Je viditeľným odkazom na všestrannosť a variabilitu obidvoch výrobkov, vozidla aj vetrovky.

„Spolupráca so spoločnosťou Moncler nás inšpirovala k vytvoreniu skutočnej ikonickej skulptúry na kolesách: náš PROJECT MONDO G je veľmi výrazným dizajnovým prejavom. Toto umelecké dielo, ktoré je založené na našej filozofii dizajnu zmyselnej čistoty, je spojením extrémne kontrastujúcich tvarov a povrchov: vysokolesklé materiály s opotrebovaným vzhľadom patiny a výrazná geometria Triedy G s organickými tvarmi páperových vetroviek Moncler. Dve silné luxusné značky ponúkajú mimoriadny nový zážitok tým, že spojili automobilový a módny svet do jedného umeleckého diela. Svojou nadrozmernou a prehnanou rečou tvarov je to polarizujúce umenie, ktorého cieľom je určovať nové impulzy a trendy.“ Gorden Wagener, šéfdizajnér Mercedes-Benz Group AG

Skonštruovaním Triedy G v roku 1979 sa spoločnosť Mercedes-Benz vydala do úplne nového terénu. Model G bol na jednej strane navrhnutý ako terénne vozidlo s voľnočasovým charakterom, na druhej strane mohol slúžiť aj na náročné každodenné využívanie, napríklad v priemyselnom alebo komunálnom sektore. Krátko po uvedení na trh sa začal kontinuálny proces ďalšieho vývoja, ktorý trvá dodnes. To je kľúčom k trvalému úspechu luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz G.

Vozidlo PROJECT MONDO G je koncepčný hrdina globálnej kampane, ktorá sprevádza spoluprácu značiek Mercedes-Benz a Moncler so sociálnymi médiami, externými nosičmi Out-of-Home (ooH) a prostriedkami pre styk s verejnosťou. Vizualizácia stvárňuje zimnú krajinu inšpirovanú neobmedzenými možnosťami objavovania s terénnym, luxusným, športovým automobilom Mercedes-Benz G a páperovou vetrovkou Moncler. Vzhľad a atmosféra kampane sú imaginárnym vesmírom s nízkou gravitáciou. Predstavuje umelecké dielo PROJECT MONDO G prostredníctvom modelov, ktoré majú oblečené koncepčné odevy z kolekcie značky Moncler. Dizajn súboru kampane odráža odhalenie umeleckého diela na prehliadke „The Art of Genius“. Demonštruje schopnosť Triedy G a páperovej vetrovky Moncler odolávať aj tým najnáročnejším podmienkam. Kampaň nafotil uznávaný režisér a fotograf Thibaut Grevet.

Spoločnosť Moncler bola založená v roku 1952 v Monestier-de-Clermont vo francúzskom Grenobli a v súčasnosti má sídlo v Taliansku. Značka postupne začala kombinovať štýl s ustavičným technologickým výskumom s podporou odborníkov na horské aktivity. Kolekcie vrchného oblečenia Moncler spájajú extrémne požiadavky prírody s požiadavkami mestského života. Spoločnosť Moncler vyrába a distribuuje svoje kolekcie oblečenia a doplnkov pod značkou Moncler. Predaj sa uskutočňuje prostredníctvom vlastných kamenných a digitálnych obchodov, ako aj prostredníctvom vybraných špecializovaných obchodov s módou, obchodných domov a internetových predajcov.

Od roku 1995 sa spoločnosť Mercedes-Benz etablovala ako významný hráč v globálnom módnom odvetví. Táto luxusná spoločnosť si vybudovala autentické vzťahy v kreatívnych oblastiach, ako móda, fotografia a umenie, a svoje iniciatívy využíva na podporu nových dizajnérskych talentov, inovatívnych kooperácií, partnerstiev na týždňoch módy a živých podujatí.


Lamborghini zobralo legendárnu Miuru a Countach do St. Moritz1. Marec 2023

Polo Storico spoločnosti Automobili Lamborghini oslávilo 60. výročie založenia spoločnosti účasťou na motoristickom podujatí The Ice a medzinárodných concours d’elegance pri zamrznutom jazere St. Moritz. Na podujatí sa predstavili najkrajšie klasické, luxusné, športové autá na svete, vrátane jednorazového Lamborghini Miura P400 S “Millechiodi” s certifikáciou Polo Storico, ktorá súťažila s inými veteránmi.

Za zmienku stojí, že Polo Storico spoločnosti Automobili Lamborghini sa venuje zachovaniu histórie Lamborghini vykonávaním významných reštaurovaní, certifikáciou historických automobilov a pomáhaním zákazníkom vychutnať si ich klasické luxusné, športové autá Lamborghini naplno.

Lamborghini Miura P400 S “Millechiodi” bolo vrcholom concours d’elegance vďaka svojej jedinečnej histórii a čoraz vyhľadávanejšej certifikácii historickej autentifikácie. Táto Miura P400 S z roku 1969, podvozok číslo 4302, opustila Sant’Agata Bolognese v novembri 1969, natretá vo farbe Blu Notte. Po sérii talianskych majiteľov sa stal majetkom Giovanniho Sotgiua a Waltera Ronchiho, ktorí ho premenili na poctu pôvodnej Miura Jota. Názov “Millechiodi” znamená “tisíc nechtov” odkazujúcich na nitové telo Joty. Auto bolo obnovené v roku 2018 a certifikované spoločnosťou Lamborghini Polo Storico v roku 2020.

Alessandro Farmeschi, globálny riaditeľ predaja luxusných, športových automobilov Lamborghini, vysvetlil, že certifikácia Miura P400 S “Millechiodi” bola náročná kvôli jej špecifickej odchýlke od pôvodných špecifikácií. Keďže však úpravy boli dobre definované v historickom období a vykonávané na vysokej úrovni, nemalo zmysel vrátiť ich do pôvodného stavu.

Tím pretekárok Iron Dames, ktorý nedávno debutoval za volantom Lamborghini Huracanu GT3 EVO2 na 24 hodinách Daytony, bol špeciálnym hosťom aktivít Lamborghini Polo Storico. Sarah Bovy, Rahel Frey a Michelle Gatting mali jedinečnú príležitosť jazdiť na Lamborghini Miura P400 SV na ľade v St. Moritz. Na akcii sa objavilo aj pôvodné luxusné, športové auto Lamborghini Countach, ktoré jazdilo bok po boku s Miurou.

Program osláv Polo Storico k 60. výročiu Lamborghini bude pokračovať v septembri, s plánovaným 60. výročím Polo Storico Tour vyhradeným pre klasické, luxusné, športové autá Lamborghini v Taliansku.

zdroj: motor1.com


Socha Juana Manuela Fangia víta návštevníkov múzea Mercedes28. Február 2023

Mercedes-Benz zdôrazňuje svoju rozsiahlu históriu vo svojom deväťposchodovom múzeu v nemeckom Stuttgarte. V budove sa nachádza viac ako 1 500 exponátov, desiatky luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz a mnoho pretekárskych skvostov. Kúsok tejto histórie víta návštevníkov ešte predtým, ako vstúpia do múzea, vďaka bronzovej soche Juana Manuela Fangia v životnej veľkosti a jeho víťaznému pretekárskemu vozidlu Mercedes-Benz W 196 R Silver Arrow.

Fangio a jeho víťazné auto sa stali obľúbeným fotografickým miestom od otvorenia múzea v roku 2006. Trojtonová socha umožňuje návštevníkom sedieť v aute v životnej veľkosti, ktoré v priebehu rokov zažiarilo bronzom okolo kokpitu a na volante od ľudí, ktorí do neho vliezli a vystúpili.

Mercedes pretekal s Fangiom na dvoch verziách modelu W 196 R, pričom obe sú vystavené vo vnútri múzea. Jeden mal voľne stojace kolesá, rovnako ako socha. Spoločnosť tiež pretekala so zjednodušenou verziou pre vysokorýchlostné trate. 2,5-litrový radový osemvalcový motor dosiahol neuveriteľný výkon 290 HP, čo umožnilo vozidlu dosiahnuť rýchlosť asi 300 km/h. Bolo to pritom takmer pred 70 rokmi a dávno predtým, ako sa bezpečnosť považovala za dôležitý faktor.

Mnohí považujú Fangia, ktorý sa narodil v Argentíne v roku 1911 a zomrel v roku 1995, za jedného z najlepších pretekárov všetkých čias, ktorý vyhral päť majstrovstiev sveta F1  pretekajúcich za štyri rôzne značky vrátane Ferrari, Alfa Romeo a Maserati. Fangio vyhral dva z nich s Mercedesom, čo pomohlo etablovať automobilku ako dominantnú silu v F1. Socha tiež ctí Fangiov vzťah s Mercedesom.

Socha zobrazuje Fangia stojaceho vedľa svojho víťazného auta. Jedna ruka drží volant, s prilbou zastrčenou pod druhou rukou a pozýva návštevníkov, aby sa posadili. Socha je jedným z piatich odliatkov pamätníka umiestneného na okruhu Circuit de Catalunya v Španielsku. Vytvoril ho katalánsky umelec Joaquim Ros i Sabaté a odliatky sa nachádzajú aj v Nurburgringu, Monaku, Monze, argentínskom sídle Mercedesu a múzeu Mercedes-Benz.

zdroj: motor1.com


Vodíkové BMW iX5 Hydrogen vstupuje do prevádzky27. Február 2023

BMW začalo vyvíjať luxusný, športový crossover s vodíkovými palivovými článkami pred štyrmi rokmi. Projekt sa chystá vstúpiť do svojej ďalšej kritickej fázy predstavením prvých vodíkových crossoverov BMW iX5. Automobilka vyrobí menej ako 100 vozidiel, pričom ich v priebehu tohto roka otestuje s rôznymi cieľovými skupinami.

BMW Group získava jednotlivé palivové články od spoločnosti Toyota, ale celý systém kompletuje vo svojom vlastnom vodíkovom centre v Mníchove. Obe automobilky spolupracujú na systémoch pohonu palivových článkov od roku 2013, čo je len jeden aspekt partnerstva, ktoré tiež splodilo nové luxusné, športové autá Toyota Supra. Automobilka integruje systém palivových článkov so svojou technológiou hnacej sústavy eDrive piatej generácie, ktorá zahŕňa elektromotor, prevodovku a špeciálne vyvinutú lítium-iónovú batériu.

Systém hnacej sústavy produkuje kombinovaný výkon 401 HP. Podľa BMW môžu luxusné, športové autá iX5 prejsť až 504 HP v cykle WLTP a natankovať asi za tri až štyri minúty. Vozidlo je vybavené dvoma plastovými nádržami vystuženými uhlíkovými vláknami, do ktorých sa zmestí takmer 6 kg vodíka. BMW iX5 zrýchľuje z 0-100 km/h za menej ako 6 sekúnd a dosahuje maximálnu rýchlosť viac ako 180 km/h.

BMW postaví crossover iX5 Hydrogen vo svojom Centre výskumných inovácií, kde približne 900 ľudí pracuje na tom, aby bol produkt a výrobný proces pripravený na sériovú výrobu. V auguste minulého roka BMW prezradilo, že už v roku 2025 začne s hromadnou výrobou luxusných, športových automobilov s vodíkovými palivovými článkami vyvinutých spoločne so spoločnosťou Toyota.

Batériové elektrické vozidlá sú aktuálne v kurze, pričom tradičné automobilky sa snažia dobehnúť popularitu Tesly. Niektorí však pokračujú v skúmaní aj iných alternatív k fosílnym palivám. Porsche už vyrába syntetický benzín, zatiaľ čo BMW, Toyota a ďalší sa nevzdali nádeje, že sa vodík stane skutočnosťou.

“Vodík je všestranný zdroj energie, ktorý zohráva kľúčovú úlohu v procese energetickej transformácie, a teda aj v ochrane klímy,” povedal Oliver Zipse, predseda predstavenstva BMW AG. Podľa Zipse je vodík “jedným z najúčinnejších spôsobov skladovania a prepravy obnoviteľných energií. Tento potenciál by sme mali využiť aj na urýchlenie transformácie sektora mobility.”

zdroj: motor1.com