Bugatti Tourbillon nemá skutočné reproduktory31. Júl 2025
Nové, luxusné, športové autá Bugatti Tourbillon prinášajú plno najrôznejších elegantných inovácií. Volant, ktorý sa otáča okolo centrálneho náboja, titánový prístrojový panel, 3D tlačené komponenty odpruženia a monštruózny zadný difúzor, ktorý slúži aj ako nárazová konštrukcia. Pridajte k tomu zvukový systém, ktorý nepoužíva tradičné reproduktory.
Časopis Top Gear nedávno navštívil nové chorvátske sídlo spoločnosti Rimac, kde Bugatti Rimac vyvíja luxusné, športové autá Bugatti Tourbillon. Generálny riaditeľ Mate Rimac s potešením predvádza všetky druhy inovácií na tomto aj na Rimac Nevera a je obzvlášť hrdý na zvukový systém Tourbillonu. Namiesto použitia tradičných reproduktorov používa Tourbillon piezoelektrické prvky, ktoré vibrujú vaňu z uhlíkových vlákien auta. Takže podvozok Tourbillonu je v skutočnosti jedným veľkým reproduktorom.
To si vyžaduje ďalšie vysvetlenie. Tradičné reproduktory používajú magnet, ktorý prijíma elektrický signál, ktorý zase pohybuje elektromagnetickou kmitacou cievkou tam a späť. Kmitacia cievka je pripevnená k nejakému druhu membrány, zvyčajne kužeľu vyrobenému z papiera alebo kovu, ktorý vibruje a zosilňuje zvuk. (Pamätajte, že zvuk je len vibrovanie vzduchu.) Je zrejmé, že to funguje neuveriteľne dobre, ale magnety na reproduktory sú dosť ťažké.
Piezoelektrický reproduktor používa malý kryštál, ako je kremeň, aby urobil takmer to isté. Elektrický signál vyslaný do kryštálu vibruje akousi membránou, zvyčajne malým kúskom plochého kovu. Niektoré hi-fi reproduktory využívajú túto technológiu, ale častejšie je piezoelektrický reproduktor len malý bzučiak, ako budík v starých kremenných náramkových hodinkách.
V Bugatti Tourbillon je skutočným šasi z uhlíkových vlákien membrána – tieto piezoelektrické meniče sú navrhnuté tak, aby prenášali vibrácie priamo do vane. Rimac ukazuje Top Gear efektívny subwoofer Tourbillonu, piezoelektrický prvok pripevnený k streche auta. Je to malý kovový kúsok, oveľa menší a ľahší ako tradičný reproduktor.
“Verte mi, kvalita zvuku tohto auta je v porovnaní s Chironom v inom vesmíre,” hovorí Rimac. “Takže sme ušetrili hmotnosť, priestor a zlepšili kvalitu zvuku.”
Aj keď sa zdá, že ide o prvý príklad automobilky, ktorá používa piezoelektrické meniče na premenu vane z uhlíkových vlákien na reproduktor, Bugatti Tourbillon nie je prvým luxusným, športovým autom, ktoré používa časť svojej konštrukcie karosérie na reprodukciu zvuku. Mercedes-Benz predstavil systém s názvom Front Bass, ktorý premenil predný firewall SL 2013 na veľkú reproduktorovú skrinku. Tento systém však používal tradičné elektromagnetické reproduktory. Konštrukcia auta bola použitá len na zvýraznenie zvuku z reproduktorov.
zdroj: motor1.com


































