Nové Porsche 911 Dakar je superšport do terénu17. November 2022

Automobilka Porsche konečne oficiálne predstavila nové, luxusné, športové autá Porsche 911 Dakar (2023). Porsche oslavuje mimoriadnu svetovú premiéru na autosalóne v Los Angeles: nové Porsche 911 Dakar je rovnako pohodlné v teréne ako na diaľnici.

Exkluzívny model, limitovaný na 2 500 kusov, nielen ukazuje, že konceptu Porsche 911 sa medze takmer nekladú. Evokuje tiež prvé celkové víťazstvo Porsche v Rallye Paríž-Dakar 1984, ktoré bolo zároveň zrodom pohonu kolies v Porsche 911. Preto je nová 911 Dakar ponúkaná aj s voliteľným Rallye Design Package, ktorý pripomína tento ikonický víťazný automobil.

Prvým nápadným detailom Porsche 911 Dakar je jeho svetlá výška, ktorá je o 50 milimetrov vyššia ako majú luxusné, športové autá Porsche 911 Carrera so športovým podvozkom. Štandardný zdvíhací systém môže zdvihnúť prednú a zadnú časť o ďalších 30 milimetrov. Jeho svetlá výška a uhol nájazdu konkurujú bežným SUV. Zdvíhací systém neslúži iba na pomalé prechádzanie prekážok, ale je neoddeliteľnou súčasťou preladeného podvozku. Nastavenie „vysokej úrovne“ je k dispozícii pre ambiciózne dobrodružstvo v teréne pri rýchlostiach až 170 km/h. Nad touto rýchlosťou vozidlo automaticky klesne späť na svoju normálnu úroveň.

Športové terénne vlastnosti vozidla dopĺňajú špeciálne vyvinuté pneumatiky Pirelli Scorpion All Terrain Plus (rozmer 245/45 ZR 19 vpredu a 295/40 ZR 20 vzadu). Hĺbka dezénu je deväť milimetrov, pričom zosilnené bočnice a závity sa skladajú z dvoch vrstiev kostry. Vďaka tomu sú pneumatiky pre luxusné, športové autá Porsche 911 Dakar ideálne aj do náročného terénu a sú vysoko odolné proti prerezaniu. Letné a zimné pneumatiky Pirelli P Zero sú k dispozícii na želanie, taktiež s dvoma vrstvami kostry. Ale terénne pneumatiky sú štandardom a ponúkajú športovému vozidlu dynamiku aj na ceste.

Pod kapotou sa ukrýva trojlitrový biturbo šesťvalec s výkonom 480 HP, ktorý má maximálny krútiaci moment 570 Nm a poskytujú vynikajúci výkon s presvedčivým zvukom. Nové, luxusné, športové autá Porsche 911 Dakar zvládnu zrýchlenie z 0- 100 km/h za 3,4 sekundy; vďaka terénnym pneumatikám je maximálna rýchlosť obmedzená na 240 km/h.

Štandardne sa motor dodáva s osemstupňovou PDK a pohonom všetkých kolies Porsche. Súčasťou štandardnej výbavy je aj riadenie zadnej nápravy, uloženie motora z 911 GT3 a stabilizácia proti prevráteniu PDCC. Súhra všetkých komponentov má za následok, že Porsche 911 Dakar je na piesku a sypkých povrchoch rovnako dynamický ako na Nürburgring Nordschleife. Maximálny výkon v teréne zaisťujú aj dva nové jazdné režimy, ktoré je možné voliť pomocou otočného prepínača na volante. Režim Rallye je ideálny pre sypké, nerovné povrchy a ponúka pohon všetkých kolies zameraný na zadnú nápravu. V režime Offroad sa automaticky aktivuje vysoká svetlosť. Tento režim je navrhnutý pre maximálnu trakciu v ťažkom teréne a na piesku. Oba nové jazdné režimy tiež obsahujú nový Rally Launch Control.

Medzi ďalšie charakteristické prvky modelu Porsche 911 Dakar patrí novo vyvinutý, pevný, ľahký zadný spojler vyrobený z CFRP a predné veko batožinového priestoru z CFRP s výraznými výstupmi vzduchu prevzatými z 911 GT3. Nechýbajú ani štandardné off-roadové detaily ako červené hliníkové ťažné oká vpredu a vzadu, rozšírené podbehy kolies a prahy a ochranné prvky z nerezovej ocele na predných, zadných a bočných prahoch. Bočné prívody vzduchu na prepracovanej predné časti sú tiež chránené pred odlietajúcimi kameňmi mriežkami z nerezovej ocele.

Na streche Porsche 911 Dakar je viditeľná 12-voltová zásuvka pre svetlomety voliteľného strešného nosiča. S nosnosťou 42 kilogramov sa do regálu bez problémov zmestí rallyová výbava, ako sú kanistre s palivom a vodou, skladacie lopaty a trakčné dosky. Pre 911 Dakar je k dispozícii aj strešný stan.

V interiéri podčiarkuje 911 Dakar svoje športové ambície so štandardnými plnohodnotnými sedadlami a vynechaním zadných sedadiel. Ľahké sklá a ľahké batérie ďalej znižujú jeho hmotnosť a umožňujú Porsche 911 Dakar vážiť iba 1 605 kg – o iba 10 kg ťažšie ako 911 Carrera 4 GTS s PDK.

Charakteristickým rysom interiéru Dakaru sú štandardné povrchy Race-Tex s dekoratívnym prešívaním v odtieni zelenom, ktoré je pre Porsche 911 Dakar tiež exkluzívne dostupné ako metalická vonkajšia úprava. Rallye Sport Package s ochranným rámom proti prevráteniu, šesťbodovými bezpečnostnými pásmi a hasiacim prístrojom je voliteľný.

Základom voliteľného paketu Rallye Design Package od Porsche Exclusive Manufaktur je dvojfarebný lak v bielej/modrej horcovej metalíze. Je to prvýkrát, čo Porsche zaviedlo do sériovej výroby kombináciu dvojfarebného laku a dekoratívnej fólie. Na boku vozidla si zákazník môže vybrať individuálne závodné číslo medzi 0 a 999.

Okrem rallyových pruhov v červenej a zlatej farbe nesie 911 Dakar s Rallye Design Package, ktorého vzhľad vychádza z víťazného vozidla Rallye Paríž-Dakar 1984, na dverách aj nápis „Roughroads“. Termín je registrovanou ochrannou známkou a odráža koncept 911 Dakar a jeho vhodnosť na jazdu v teréne. Biele lakované ráfiky a červená lišta zadných svetiel oproti štandardnému vozidlu završujú výrazný vzhľad. Ďalšie prednosti nájdete v interiéri: rozšírený Race-Tex a kožené lemy, rovnako ako bezpečnostné pásy a akcenty v Sharkblue.

zdroj: Porsche.com