Svetelný kanál Mercedes rozširuje rozmanité možnosti testovania3. Október 2025

Prostredníctvom nového, moderne vybaveného a flexibilne použiteľného svetelného kanála Mercedes-Benz opäť rozširuje rozmanité možnosti testovania v testovacom a technologickom centre v meste Immendingen. S dĺžkou 135 metrov a výškou osem metrov patrí nové zariadenie na svetelné testovanie medzi najväčšie zariadenia svojho druhu v automobilovom priemysle. Umožňuje podrobné testovanie systémov svetlometov v konštantných, reprodukovateľných podmienkach – bez ohľadu na hodinu dňa, počasie a vplyvy prostredia.

Kompletná okresná cesta je opätovne vytvorená na dĺžke 135 metrov. Jej špeciálne vyvinutá asfaltová zmes sa veľmi približuje odrazovým vlastnostiam staršej cestnej komunikácie. Súbežne možno testovať až päť osobných motorových vozidiel – vrátane simulácie premávky v protismere alebo vozidiel idúcich vpredu. Vodiace stĺpiky po stranách cesty možno vysunúť každých 20 metrov a flexibilne možno integrovať aj makety chodcov. Investičné náklady na nový svetelný kanál sa vyšplhali na 10,5 milióna eur, jeho výstavba trvala dva roky.

Vďaka špičkovým testovacím zariadeniam a pokrokovým testovacím metódam centrum v Immendingene neustále stanovuje nové štandardy v celom odvetví. Patrí sem aj takzvaný automatizovaný dlhodobý test po vresovisku. Robotickí vodiči riadia testovacie luxusné, športové autá plnoautomaticky na nekvalitnej ceste, ktorej výtlky, zvlnené povrchy a dlažobné kocky sú výzvou najmä pre podvozok a karosériu.

Automatizácia zvyšuje presnosť jazdných manévrov, znižuje pracovnú záťaž skúšobných vodičov, umožňuje prevádzku 24 hodín denne, 7 dní v týždni a výrazne urýchľuje testovanie – to všetko pri zachovaní rovnakej úrovne namáhania automobilov. V závislosti od typu vozidla musia testovacie vozidlá na tomto okruhu najazdiť až 6 000 kilometrov, čo zodpovedá 300 000 kilometrom v prevádzke vozidla zákazníkom. To znamená, že jeden kilometer na tejto dráhe na dlhodobé testy zodpovedá 150 kilometrom extrémne nekvalitnej cesty, ktorá je okrem iného posiata hlbokými výtlkmi. Termín dlhodobý test po vresovisku (Heide durability circuit) sa odvoláva na veľmi náročnú, drsnú trasu v Lüneburskom vresovisku z 50. rokov 20. storočia.

Rovnako ako všetky testovacie moduly v Immendingene, aj dlhodobý test po vresovisku má „digitálne dvojča“. Testovacie centrum je znázornené digitálne do najmenšieho milimetra, vozidlá a ich namáhané časti sa digitálne zrkadlia. Tieto údaje sa používajú v predbežných simuláciách, slúžia ako súbor zaťažení pre testovacie stolice a umožňujú tak rýchle spätné odovzdanie výsledkov testov vývojovým oddeleniam. Toto digitálne testovanie je teraz také precízne, že často sa pred prvým skutočným testovacím kilometrom v testovacom centre digitálne najazdia tisíce kilometrov.

Konkrétne to znamená, že napríklad pri nastavení podvozka pre každý nový konštrukčný rad sa digitálne testuje viac ako 100 rôznych variácií. A iba tie najvhodnejšie varianty sú potom zabudované do prototypu a testované v reálnom prostredí v Immendingene. Jednou z veľkých výhod Immendingenu je práve to, že takmer všetky testovacie požiadavky na reálne testovanie – okrem snehu/ľadu a extrémnych horúčav – sú sústredené na jednom mieste.

„Testovacie a technologické centrum Mercedes-Benz v Immendingene je prvým digitalizovaným testovacím areálom Mercedes-Benz – reálne testovanie vozidiel sa tu plynulo prepája s virtuálnym testovaním. Vďaka digitalizovanému zobrazeniu testovacieho centra, automatizovaným testovacím programom a najmodernejšej senzorike bude vývoj našich vozidiel oveľa efektívnejší, rýchlejší a udržateľnejší než doposiaľ.“ Povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, vedúci oddelenia technológií, vývoja a nákupu.

Pred desiatimi rokmi začala spoločnosť Mercedes-Benz budovať v Immendingene v Bádensku-Württembersku jedinečné vývojové prostredie – reprodukovateľné, efektívne a udržateľné. Odvtedy najazdilo cca 30 000 testovacích vozidiel celkovo viac ako 100 miliónov kilometrov – to zodpovedá 2 500-násobnému obvodu Zeme.

Testovacie centrum v Immendingene s rozlohou 520 hektárov kombinuje viac ako 30 testovacích modulov s celkovou dĺžkou trasy 86 kilometrov a 256 odbočkami. Terén replikuje skutočný svet dopravy v rôznych variantoch: od zložitých veľkomestských križovatiek po horské priesmyky s prevýšením takmer 180 metrov, od ciest s nekvalitným povrchom a dlažobnými kockami až po rýchlostné komunikácie a nespevnené cesty v teréne. Sú tu aj trasy, ktoré replikujú povrch vozoviek a dopravné značenie v európskych krajinách, ale aj kopírujú cestné komunikácie a vodorovné dopravné značenie z USA, Číny alebo Japonska. V rôznych testovacích programoch môže byť na cestách súčasne až 400 vozidiel. Sú tu aj špeciálne trasy so sklonom od 30 do 100 percent.

Na to, aby bolo možné testovať správanie senzoriky vozidla aj pri zamračenej oblohe alebo za súmraku, keď je slnko nízko na obzore alebo pri mimoriadne jasných svetelných podmienkach, majú v Immendingene umelé slnko. Takéto mobilné vysokovýkonné reflektory sa inak používajú na arktických lodiach na hľadanie ľadovcov. Hustý dážď a vodnú triešť možno vytvoriť aj pomocou špeciálnych zariadení.

Približne 80 percent testovacích jázd, ktoré sa predtým konali na verejných komunikáciách, sa medzičasom presunulo na toto miesto. Aj medzinárodné testovacie aktivity sa výrazne znížili bez toho, aby bola ohrozená kvalita testovania – čo je rozhodujúci krok k skráteniu vývojových časov, rýchlemu zvýšeniu zrelosti vozidiel a zníženiu uhlíkovej stopy počas vývoja.

Počas najvyťaženejších týždňov je okrem viac ako 250 stálych zamestnancov prítomných na testovaní aj ďalších 2 100 ľudí z iných závodov.

Údržbu krajiny v testovacom centre vykonávajú prevažne ovce. Ako pasúce sa zvieratá bránia rastu kríkov a stromov na trávnatých plochách a vytláčajú druhovo bohatý lúčny porast. Okrem toho žije v testovacom centre niekoľko lám. Slúžia ako ochrancovia stáda oviec pred líškami.

Od slávnostného položenia základného kameňa pred desiatimi rokmi investovala spoločnosť Mercedes-Benz do výstavby areálu na bývalej nemeckej armádnej základni 200 miliónov eur. A od jeho otvorenia sa do rozšírenia lokality investovalo ďalších 200 miliónov.