Prvý elektrický Lexus má falošné prevodové stupne23. Máj 2025
Lexus RZ je prvé špecializované batériové elektrické, luxusné, športové auto značky – crossover s vizuálnou inšpiráciou z bývalého hatchbacku Lexus CT. Pre Lexus je to obrovská vec, že má v tomto priestore pekne vyzerajúceho konkurenta, ale jedna z kľúčových vlastností RZ sa stratila v počiatočnom útoku tlačových materiálov: RZ bude mať falošné radenie a simulovaný hluk hnacieho ústrojenstva, v súlade s trendmi v odvetví stanovenými Hyundai a aj iných výrobcov automobilov ako napr. Ferrari.
Lexus nazýva svoj simulovaný systém “Interaktívny manuálny pohon”, ktorého cieľom je “umožniť hlbší a pútavejší dialóg s vozidlom”.
Systém IMD umožňuje vodičom RZ “radiť” virtuálne prevodové stupne pomocou pádiel za volantom auta, podobne ako systém vo vynikajúcom Ioniq 5N. Aj keď viete, že radenie a zvuky hnacieho ústrojenstva sú falošné, ak sú oboje vykonané dostatočne presvedčivo, kumulatívny efekt je, že sa cítite oveľa viac pod kontrolou a zapojení do zážitku z jazdy.
Podľa videa Lexus sa jeho systém aktivuje stlačením tlačidla “M Mode” na stredovej konzole – predpokladáme, že “M” znamená “Manuálne” – posiela radenie na vyššie uvedené pádla a postrčilo reproduktory k životu, čím sa kabína naplní simulovaným hlukom hnacieho ústrojenstva.
Správanie RZ v režime IMD reaguje rovnakým spôsobom na vstupy vodiča, pričom okrem vstupu z “virtuálneho zdroja energie” a “virtuálnej prevodovky” automobilu zohľadňuje polohu plynového pedála, ktorý dodáva výkon na kolesá.
Potom sa ECU rozhodne, koľko energie si myslí, že chcete a ako chcete túto energiu dodať… posiela toto množstvo energie na kolesá.
Merač prevodu radenia na displeji prístrojovej dosky funguje ako tachometer a zobrazuje body radenia vodiča pozdĺž simulovaného výkonového pásma. RZ napodobňuje osemstupňovú prevodovku tým, že na chvíľu zníži výkon, aby simuloval radenie pred opätovným spustením virtuálneho tachometra/merača výkonu. K dispozícii je automatický režim, ktorý za vás bude stále simulovať radenie, okrem pádiel na volante, ktoré dokážu radiť “prevodové stupne” virtuálnej prevodovky.
Takzvaný interaktívny manuálny zvuk pohonu Lexus je “exkluzívny zvuk” spárovaný s týmto systémom Lexus IMD. To je v ostrom kontraste so systémom Hyundai, ktorý je zapracovaný do IONIQ 5N, v ktorom môžete zmeniť simulované zvuky hnacieho ústrojenstva tak, aby zneli ako bicykel Tron alebo doslova stíhačka.
To znamená, že sme radi, že sa viac spoločností snaží vrátiť niektoré analógové prvky späť do zážitku z jazdy EV, aj keď sú simulované. Zatiaľ čo Lexus sa zdá byť ohromujúci, je lepšie mať niečo, čo informuje náš centrálny nervový systém o rýchlosti a polohe hnacieho ústrojenstva, aj keď je simulované.
zdroj: motor1.com