Posledné Ferrari s manuálnou prevodovkou má už 10 rokov6. Júl 2025

Ferrari malo svoje dôvody na opustenie manuálnych prevodoviek po Kalifornii v roku 2012. S manuálnym radením sa vtedy predali iba dva alebo tri luxusné, športové autá Ferrari California, ale nízka miera odberu nebola jediným faktorom zániku radiacej páky. V roku 2016 bývalý technický šéf Michael Leiters vysvetlil, že neexistuje žiadna manuálna prevodovka, ktorá by dokázala prekonať dvojspojkovú automatickú prevodovku. Napriek tomu nadšenci naďalej požadujú manuál.

Pre týchto ľudí ponúka Ferrari jednoduché riešenie: kúpiť ojazdené auto. Keď sa časopis Evo opýtal marketingového a obchodného riaditeľa spoločnosti, či existujú nejaké plány na vrátenie manuálu, Enrico Galliera dal jasnú odpoveď: “Už to máme, v mnohých našich klasických luxusných, športových autách.” Jeho rada pre každého, kto chce veslovať na vlastnom ozubení? “Kúpte a obnovte našu fantastickú klasiku.”

“Máme to [manuálnu prevodovku] a povzbudzujeme klientov, aby objavili krásu jazdy na klasickom aute,” dodal Galliera. “Ponúkame programy Corsa Piloti s klasickými autami, pretože veľa ľudí už nevie jazdiť s manuálom. Je to dôležitý zážitok, ktorý v súčasnosti môžeme ponúknuť s našou klasikou.”

Napriek tomu nie je všetka nádej stratená. Ferrari nevylúčilo možnosť oživenia manuálu pre pár vyvolených. Začiatkom tohto roka riaditeľ vývoja produktov Gianmaria Fulgenzi povedal, že nastavenie troch pedálov by mohlo mať zmysel pre špičkový model v sérii Icona, rovnaký rad, ktorý zahŕňa luxusné, športové autá Ferrari Monza SP1/SP2 a Daytona SP3 s automatickou prevodovkou. Podľa Fulgenziho tí, ktorí si môžu dovoliť multimiliónové vzpínajúce sa kone, “o to už žiadajú”.

Hoci manuály väčšinou zmizli zo špičkových luxusných, športových áut, Porsche zaznamenalo veľký úspech so špeciálnymi edíciami 911 vybavenými spojkovým pedálom. Ferrari by mohlo investíciu ospravedlniť účtovaním vysokej prémie, ktorú by jeho najbohatší klienti pravdepodobne boli ochotní zaplatiť. Nový model s tradičnou radiacou pákou by tiež vynikol ako skalopevná investícia, vzhľadom na zriedkavosť takéhoto výskytu.

Neochota Ferrari vrátiť manuál je však pochopiteľná. Spoločnosť už má nevybavené objednávky do roku 2027 po rekordných predajoch v minulom roku. Okrem toho čoraz pokročilejšie bezpečnostné a asistenčné systémy vodiča predražujú vývoj manuálov. Svoju úlohu zohrávajú aj emisné predpisy, pretože moderná automatika je vo všeobecnosti efektívnejšia ako ekvivalentné radenie pák. Dokonca aj Ferrari musí splniť emisné ciele flotily, kde sa počíta každý gram, najmä v Európe.

Posledné manuálne Ferrari s ohromujúcou cenovkou, ktorá kompenzuje všetky tieto výzvy, by teoreticky mohlo časom prísť. Bude záležať na dopyte, koľko bohatých zákazníkov prejaví záujem.

zdroj: motor1.com