Porsche 918 Spyder - superšportový automobil budúcnosti26. Marec 2012
Superšportové Porsche 918 Spyder má viac ako polovicu svojho vývoja za sebou a je teda na priamej ceste stať sa skutočným vozidlom budúcnosti. Ako vozidlo s hybridným pohonom typu plug-in, teda s možnosťou vonkajšieho dobíjania, spája vysokovýkonný spaľovací motor s najpokrokovejšími elektromotormi.
Spojenie vysokovýkonného motora s najpokrokovejšími elektromotormi dodáva vozidlu Porsche 918 Spyder dynamiku pretekárskeho stroja s výkonom cez 566 kW (770 k) pri spotrebe paliva, ktorá je s hodnotou zhruba tri litre na 100 kilometrov nižšia ako u väčšiny súčasných malých vozidiel.
Porsche využíva špeciálne technické riešenia, ako je karoséria z kompozitu vystuženého uhlíkovými vláknami, plne variabilná aerodynamika, adaptívne riadenie zadných kolies a výfuková sústava s hore vyvedenými koncovkami výfuku. Porsche 918 Spyder je tak skvelou ukážkou toho, čo si Porsche predstavuje pod inteligentným výkonom budúcnosti.
Typ 918 Spyder je koncipovaný ako superšportový automobil a legitímne nástupca typu Carrera GT. Šprint z 0 na 100 km / h zvládne Spyder za necelé tri sekundy (Carrera GT: 3,9 sekundy). Spotreba približne tri litre na 100 kilometrov a dojazd v elektrickom režime viac ako 25 kilometrov sú jedinečné.
Základom konceptu typu 918 Spyder je rozdelenie pohonu medzi tri motory, ktorých spolupráca je riadená inteligentnou jednotkou s piatimi voliteľnými režimami.
Štandardne nastaveným prevádzkovým režimom po spustení vozidla je pri dostatočnom stave nabitia akumulátora režim "E-Power". V ideálnom prípade dokáže 918 Spyder prekonať s čisto elektrickým pohonom viac ako 25 kilometrov. Spaľovací motor je v tomto režime využívaný len v prípade nevyhnutnej potreby.
V režime "Hybrid" pracujú elektrické stroje a spaľovací motor kombinovane so zameraním na najvyššiu hospodárnosť a najnižšiu spotrebu paliva. Zvyčajne prichádza k slovu pri pomalej jazde orientovanej na spotrebu, napríklad v mestskej premávke.
V režime "Sport Hybrid" využíva 918 Spyder svoje motory s väčším dôrazom na dynamiku. Spaľovací motor je teraz hlavným zdrojom hnacej sily. Tento režim je zameraný na výkon a športovú jazdu.
"Race Hybrid" je režimom pre najvyšší možný výkon a obzvlášť športovú jazdu. Spaľovací motor pracuje prevažne pod vysokým zaťažením a dobíja akumulátor, ak vodič nevyžaduje maximálny výkon.
Tlačidlo "Hot Lap" uprostred prepínača režimov aktivuje aj tie najposlednejšie výkonové rezervy typu 918 Spyder a je možné ho zapnúť len v režime "Race Hybrid". Podobne ako v kvalifikačnom režime je trakčný akumulátor po dobu niekoľkých rýchlych kôl prevádzkovaný na hranici maximálneho výkonu.
Hlavným zdrojom hnacej sily je osemvalcový motor 4,6 litra s výkonom cez 419 kW (570 k), ktorý bol priamo odvodený z motora úspešného typu RS Spyder. Výsledkom sú maximálne otáčky až 9000 min-1.
Na prednej náprave sa nachádza ďalší samostatný elektromotor s výkonom približne 80 kW, ktorý poháňa predné kolesá prostredníctvom pevného prevodu. Spojka zaisťuje odpojenie elektromotora vo vyšších rýchlostiach, aby sa zabránilo jeho pretočeniu. Hnacia sila je na každej náprave regulovaná nezávisle.
Ukladanie elektrickej energie pre elektrické stroje zabezpečuje kvapalinou chladený lítium-iónový akumulátor zložený z 312 jednotlivých článkov s energetickou kapacitou približne 7 kWh. S typom 918 Spyder bude okrem toho dodávaná kompaktná nabíjacia stanica, ktorá môže byť pevne nainštalovaná v domácej garáži. Jej prostredníctvom trvá rýchle a pohodlné dobitie nezávisle na regionálnych podmienkach približne dve hodiny.
zdroj: porsche.cz