Novinky
Aston Martin vylepšil svoj model DB128. Október 2025
Aston Martin predstavil nové, luxusné, športové autá, Aston Martin DB12 S. Model sa pripája k DBX S a Vantage S, ktoré boli pridané do zostavy Aston Martin začiatkom tohto roka, pričom obe sú súčasťou plánu generálneho riaditeľa Adriana Hallmarka ponúknuť viac modelových variantov. Nový DB12 S dostáva niekoľko vylepšení, ktoré by z neho mali urobiť ešte vzrušujúcejšie, luxusné, športové auto.
Pod kapotou má 4.0-litrový motor V8 s dvojitým turbodúchadlom s výkonom 691 koní, čo predstavuje nárast o 20 koní. Extra výkon, rýchlejšie radenie a vylepšené ovládanie rozjazdu skrátili čas z 0-100 km/h na 3,4 sekundy pre kupé. Aston Martin DB12 S Volante potrebuje 3,5 sekundy. Maximálna rýchlosť auta je 326 km/h.
Nový DB12 sa štandardne dodáva s karbónokeramickými brzdami, ktoré šetria 27 kg neodpruženej hmotnosti. Brzdy sú vybavené systémom riadenia brzdenia v zákrutách novej generácie značky.
Medzi ďalšie vylepšenia jedinečné pre luxusné, športové autá Aston Martin DB12 S patrí prekalibrovaný plyn a riadenie, vylepšené tlmiče Bilstein DTX a vylepšený elektronický zadný diferenciál. Konštruktéri Aston Martin tiež vystužili zadné stabilizátory a vyladili geometriu odklonu, kolieska a špičky pre lepšiu ovládateľnosť.
Horúcejší DB12 sa odlišuje od variantov iných ako S niekoľkými jedinečnými vizuálnymi prvkami. DB12 S je vybavený dvojprvkovým predným splitterom, ktorý zvyšuje prítlak a vedie vzduch do a okolo podbehov predných kolies. Kapota má nové žalúzie kapoty, ktoré Aston Martin ponúka v lesklom čiernom alebo voliteľnom karbónovom vlákne.
Vzadu dostane Aston Martin pevný zadný spojler, nový difúzor a štyri naskladané koncovky výfuku z nehrdzavejúcej ocele. Voliteľný je titánový systém, ktorý zvyšuje hlasitosť o 1,5 dB a je výrazne ľahší ako sériový výfuk.
Vo vnútri je nový variant vybavený červeným vrúbkovaným kovovým otočným voličom jazdných režimov na stredovej konzole, čo je farba, ktorú Aston Martin používa aj na vonkajšie označenie S. Kabína je k dispozícii v troch konfiguráciách obloženia interiéru a dodáva sa s kožou a Alcantarou.
Luxusné, športové autá Aston Martin DB12 S si môžete objednať v konfigurácii kupé a kabriolet už dnes. Začiatok dodávok je naplánovaný na prvý štvrťrok 2026. Aston Martin zatiaľ neposkytol žiadne informácie o cenách.
zdroj: motor1.com
Ferrari má pre svoje luxusné, športové autá novú testovaciu dráhu7. Október 2025
Dni, keď sme na verejnosti sledovali ďalšie horúce testovanie nových, luxusných, športových automobilov Ferrari, sa možno skončia. Ferrari práve dokončilo novú testovaciu trať s názvom e-Vortex. Je to 1,9 km dlhá trať susediaca s Fioranom, ktorá dá Ferrari možnosť vykonávať “presné a opakovateľné testovanie”. Výroba automobilky trvala menej ako štyri mesiace.
Trať má 600 m dlhú hlavnú rovinku, dve klopené zákruty a užšie jazdné zákruty s jazdnými pruhmi so šírkou 6 m až 14 m. Má tiež špeciálne povrchy vozovky na hodnotenie NVH, pohodlia a odolnosti.
Ferrari tvrdí, že nová trať, ktorá obsahuje aj dielňu, umožní spoločnosti preniesť testovacie aktivity z cesty na trať. Zníži premávku v okolí a poskytne automobilke ešte viac súkromia. Pre zvedavé oči môže byť ťažšie ako kedykoľvek predtým nahliadnuť na ďalšie nové, luxusné, športové autá Ferrari.
Spoločnosti to tiež umožní vykonávať “objektívnejšie” výkonnostné testy a pomôže rýchlejšie identifikovať akékoľvek potenciálne problémy. Ferrari tvrdí, že trať “predstavuje zásadný krok vpred v zlepšovaní funkčného testovania luxusných, športových automobilov čerstvo z výrobnej linky”.
e-Vortex možno nemá čaro viac ako 50-ročného Fiorana, ale je to nové zariadenie Ferrari, ktoré bude neoddeliteľnou súčasťou budúceho vývoja jeho modelov. Je len smutné, že ich možno neuvidíme toľko na cestách, čo dáva verejnosti náhľad na to, čo príde od spoločnosti, bez ohľadu na to, ako veľmi sa ich snaží skryť.
zdroj: motor1.com
Lamborghini plánuje viac terénnych superšportov6. Október 2025
S rekordným počtom 10 687 vozidiel dodaných v roku 2024 je teraz Lamborghini silnejšie ako kedykoľvek predtým. Zdravá súvaha posledných rokov poskytla spoločnosti priestor na experimentovanie s špecializovanými luxusnými, športovými autami, ako je Huracan Sterrato. Pokračovanie založené na Temerariu je takmer potvrdené a je tu potenciál pre ešte viac špeciálnych projektov.
Šéf predaja a marketingu Lamborghini Federico Foschini pre Autocar povedal, že značka plánuje uviesť na trh ešte “bláznivejšie” luxusné, športové autá. Naznačil pikantné deriváty Revuelto, možno vrátane terénnej verzie vo forme Sterrato. Urus už prešiel terénnou premenou s robustným ST-X, hoci sa nikdy nedostal do výroby. Z troch súčasných modelov Lamborghini zostáva Urus najlogickejším kandidátom na špeciálnu edíciu, ktorú si môžete vziať kamkoľvek.
Foschini poznamenal, že existuje jasný dopyt po divokých projektoch, ako je Sterrato, a preto má Lamborghini v úmysle stavať na úspechu tohto rastúceho výklenku. Značka túži skúmať nápady nad rámec bežných superšportov zameraných na cesty: “Vždy hľadáme bláznivé veci vo všetkých dimenziách.”
Okrem exotiky s vyššou jazdou Lamborghini nevylúčilo verziu Temeraria s pohonom zadných kolies. Väčšie Revuelto už splodilo hardcore Fenomeno, teraz najrýchlejšie a najvýkonnejšie sériové vozidlo značky vôbec. Ako povedal Foschini, “obloha je limitom”, pokiaľ ide o deriváty existujúcich modelov.
Čo sa týka bestselleru spoločnosti, Urus predsa len nestráca spaľovací motor. Lamborghini nedávno potvrdilo, že druhá generácia SUV si zachová benzínový pohon s plug-in hybridným nastavením, a to aj napriek predchádzajúcim plánom prejsť na plne elektrický pohon. Podobne sa zdá, že štvormiestny Lanzador, pôvodne ohlásený ako model len pre elektromobily, teraz dorazí ako PHEV v roku 2029, o rok neskôr, ako sa plánovalo.
Dalo by sa namietať, že hybridy sú nevyhnutným zlom pre maloobjemové značky, ako je Lamborghini. Bez flotily elektromobilov, ktoré by kompenzovali emisie z ich motorov s veľkým zdvihovým objemom, sa exotické automobilky musia spoliehať na hybridizáciu, aby splnili sprísňujúce sa predpisy v Európe aj mimo nej. Ak existuje jedna značka, ktorá vie, ako vyrábať vzrušujúce hybridy, je to tá so sídlom v Sant’Agata Bolognese.
zdroj: motor1.com
Ďalšie Porsche Boxster/Cayman by mohli mať hybridný šesťvalec5. Október 2025
V októbri končia výrobu súčasné, luxusné, športové autá Porsche Boxster a Cayman. Čo bude ďalej? Nuž, je to komplikované. Porsche pôvodne oznámilo, že 718 bude k dispozícii iba v elektrickej podobe, ale potom automobilka zmenila názor. Tieto elektromobily sú stále na ceste, ale pripoja sa k nim verzie so spaľovacím motorom. Modely ICE budú považované za “top” verzie, umiestnené nad čisto elektrickými autami.
Nová správa robí veci ešte temnejšími. Elektrifikované môžu byť aj luxusné, športové autá Porsche Boxster novej generácie a Cayman s benzínovým pohonom. Autocar tvrdí, že ICE 718 prijme hybridné nastavenie, ktorého priekopníkom je najnovšie Porsche 911 GTS, a to nielen s cieľom obmedziť náklady na vývoj, ale aj kvôli obmedzeniam balenia. Nový 3.6-litrový plochý šesťvalec je o niečo kratší ako motory používané v neelektrifikovaných 911, čo z neho robí lepšieho kandidáta pre menšie luxusné, športové autá.
V tejto chvíli by ste sa mohli pýtať, či má štvorvalec budúcnosť. Zrejme nie. Porsche nie je ochotné vylepšovať preplňovaný 2,0-litrový motor tak, aby spĺňal predpisy Euro 7. V dôsledku toho bude najbližšia 718 pravdepodobne ponúkaná výlučne so šiestimi valcami. To by nemalo byť prekvapením, pretože od “špičkových” modelov sa sotva očakáva, že sa budú spoliehať na malé motory.
Pretože ponechanie benzínového motora v Boxsteri a Caymane nebolo súčasťou pôvodného plánu, luxusné, športové autá s plochými šesťvalcami v dohľadnej dobe neprídu. Aj keď sa výroba odchádzajúcej generácie čoskoro skončí, priame náhrady nepristanú až do konca desaťročia. Keď nakoniec dorazia, Porsche by ich mohlo predávať ako pokračovanie Porsche Boxster Spyder RS a Cayman GT4 RS, vzhľadom na ich miesto na vrchole hierarchie.
Hmotnosť bude problémom s pridaným hardvérom nastavenia T-Hybrid, ale nebude ani zďaleka taká významná ako v čistých elektromobiloch. V Porsche 911 GTS váži 1.9-kWh batéria, ktorá poháňa elektromotor a jedno turbo, iba 27 kg. Celkovo GTS nakláňa misky váh len o 46 kg ťažšie ako jeho neelektrifikovaný predchodca. Tento rozdiel však nie je spôsobený len T-Hybridom, pretože auto teraz prichádza so štandardnejšou výbavou. V dôsledku toho by mal byť zanedbateľný aj hmotnostný trest pre hybridné, luxusné, športové autá Porsche Boxster a Cayman.
Medzitým je Porsche odhodlané uviesť na trh elektrický 718. Aj keď je detailov stále málo, očakáva sa, že auto bude zdieľať základy s produkčnou verziou Audi Concept C. V nedávnom vyhlásení pre Motor1 Daniel Schuster, hovorca pre technický vývoj v Audi, potvrdil, že budúce luxusné, športové auto bude jazdiť na platforme, “ktorá bude zdieľaná v rámci koncernu [VW]“.
Tiež vylúčil vybavenie modelu v štýle TT benzínovým motorom, pričom toto miesto prenechal pre luxusné, športové autá Porsche Boxster a Cayman.
zdroj: motor1.com
Súčasné BMW M4 sa môže udržať v predaji ešte dlho4. Október 2025
BMW radu 4 kupé a kabriolet a ostrejšie, luxusné, športové autá BMW M4 sú vymierajúcim druhom. Dvojdverové autá nie sú také populárne ako kedysi, ale BMW údajne nemá v pláne v dohľadnej dobe opustiť súčasný model. Nová fáma naznačuje, že automobilka bude vyrábať luxusné, športové autá BMW 4 minimálne do júna 2029.
Používateľ ynguldyn zverejnil informácie na fóre Bimmer Post spolu s radom ďalších únikov produktov. Podľa príspevku zostanú série G22 a G23 4 spolu s G82 a G83 M4 vo výrobe po zvyšok desaťročia. Séria BMW 4 Gran Coupe má údajne zostať vo výrobe do júna 2028.
Možnosť, že BMW predĺži výrobu radu 4, nie je prekvapením. V USA bol rad 4 najpredávanejším osobným automobilom značky, ktorý za prvých deväť mesiacov roka prekonal predaj radu 3 o 10 000 kusov, hoci predaj v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka klesol.
BMW nedávno aktualizovalo sériu 4 a pred ukončením výroby by sa mohlo dočkať ďalšej obnovy o štyri roky. Radikálnym redizajnom by neprešiel, ale BMW už potvrdilo, že v priebehu niekoľkých nasledujúcich mesiacov prinesie svoju technológiu platformy Neue Klasse na všetky ďalšie luxusné, športové autá BMW.
Pred niekoľkými rokmi sa objavili nepotvrdené správy, ktoré naznačovali, že BMW ukončí sériu 4 a zlúči ju s radom 8 kvôli klesajúcemu predaju a záujmu o kupé a kabriolety. Ďalšia správa zo začiatku tohto roka naznačila, že séria 4 novej generácie bude jazdiť na platforme Neue Klasse.
S toľkou neistotou ohľadom budúcnosti elektrických vozidiel dáva zmysel ponechať benzínové, luxusné, športové autá BMW 4, resp. M4 o niečo dlhšie. Model je založený na desaťročnej architektúre BMW CLAR, ktorú môže značka naďalej využívať a poskytovať zákazníkom celý rad možností pohonných jednotiek bez obmedzenia toho, čo môže značka ponúknuť.
BMW M4 by malo pokračovať vo využívaní radového šesťvalca až do konca výroby. BMW už predtým uviedlo, že jeho najlepšie motory nikam neodchádzajú. Motor má v M4 výkon 473 koní, čo by malo nadšencov uspokojiť až do nasledujúceho desaťročia.
zdroj: motor1.com
Svetelný kanál Mercedes rozširuje rozmanité možnosti testovania3. Október 2025
Prostredníctvom nového, moderne vybaveného a flexibilne použiteľného svetelného kanála Mercedes-Benz opäť rozširuje rozmanité možnosti testovania v testovacom a technologickom centre v meste Immendingen. S dĺžkou 135 metrov a výškou osem metrov patrí nové zariadenie na svetelné testovanie medzi najväčšie zariadenia svojho druhu v automobilovom priemysle. Umožňuje podrobné testovanie systémov svetlometov v konštantných, reprodukovateľných podmienkach – bez ohľadu na hodinu dňa, počasie a vplyvy prostredia.
Kompletná okresná cesta je opätovne vytvorená na dĺžke 135 metrov. Jej špeciálne vyvinutá asfaltová zmes sa veľmi približuje odrazovým vlastnostiam staršej cestnej komunikácie. Súbežne možno testovať až päť osobných motorových vozidiel – vrátane simulácie premávky v protismere alebo vozidiel idúcich vpredu. Vodiace stĺpiky po stranách cesty možno vysunúť každých 20 metrov a flexibilne možno integrovať aj makety chodcov. Investičné náklady na nový svetelný kanál sa vyšplhali na 10,5 milióna eur, jeho výstavba trvala dva roky.
Vďaka špičkovým testovacím zariadeniam a pokrokovým testovacím metódam centrum v Immendingene neustále stanovuje nové štandardy v celom odvetví. Patrí sem aj takzvaný automatizovaný dlhodobý test po vresovisku. Robotickí vodiči riadia testovacie luxusné, športové autá plnoautomaticky na nekvalitnej ceste, ktorej výtlky, zvlnené povrchy a dlažobné kocky sú výzvou najmä pre podvozok a karosériu.
Automatizácia zvyšuje presnosť jazdných manévrov, znižuje pracovnú záťaž skúšobných vodičov, umožňuje prevádzku 24 hodín denne, 7 dní v týždni a výrazne urýchľuje testovanie – to všetko pri zachovaní rovnakej úrovne namáhania automobilov. V závislosti od typu vozidla musia testovacie vozidlá na tomto okruhu najazdiť až 6 000 kilometrov, čo zodpovedá 300 000 kilometrom v prevádzke vozidla zákazníkom. To znamená, že jeden kilometer na tejto dráhe na dlhodobé testy zodpovedá 150 kilometrom extrémne nekvalitnej cesty, ktorá je okrem iného posiata hlbokými výtlkmi. Termín dlhodobý test po vresovisku (Heide durability circuit) sa odvoláva na veľmi náročnú, drsnú trasu v Lüneburskom vresovisku z 50. rokov 20. storočia.
Rovnako ako všetky testovacie moduly v Immendingene, aj dlhodobý test po vresovisku má „digitálne dvojča“. Testovacie centrum je znázornené digitálne do najmenšieho milimetra, vozidlá a ich namáhané časti sa digitálne zrkadlia. Tieto údaje sa používajú v predbežných simuláciách, slúžia ako súbor zaťažení pre testovacie stolice a umožňujú tak rýchle spätné odovzdanie výsledkov testov vývojovým oddeleniam. Toto digitálne testovanie je teraz také precízne, že často sa pred prvým skutočným testovacím kilometrom v testovacom centre digitálne najazdia tisíce kilometrov.
Konkrétne to znamená, že napríklad pri nastavení podvozka pre každý nový konštrukčný rad sa digitálne testuje viac ako 100 rôznych variácií. A iba tie najvhodnejšie varianty sú potom zabudované do prototypu a testované v reálnom prostredí v Immendingene. Jednou z veľkých výhod Immendingenu je práve to, že takmer všetky testovacie požiadavky na reálne testovanie – okrem snehu/ľadu a extrémnych horúčav – sú sústredené na jednom mieste.
„Testovacie a technologické centrum Mercedes-Benz v Immendingene je prvým digitalizovaným testovacím areálom Mercedes-Benz – reálne testovanie vozidiel sa tu plynulo prepája s virtuálnym testovaním. Vďaka digitalizovanému zobrazeniu testovacieho centra, automatizovaným testovacím programom a najmodernejšej senzorike bude vývoj našich vozidiel oveľa efektívnejší, rýchlejší a udržateľnejší než doposiaľ.“ Povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG, vedúci oddelenia technológií, vývoja a nákupu.
Pred desiatimi rokmi začala spoločnosť Mercedes-Benz budovať v Immendingene v Bádensku-Württembersku jedinečné vývojové prostredie – reprodukovateľné, efektívne a udržateľné. Odvtedy najazdilo cca 30 000 testovacích vozidiel celkovo viac ako 100 miliónov kilometrov – to zodpovedá 2 500-násobnému obvodu Zeme.
Testovacie centrum v Immendingene s rozlohou 520 hektárov kombinuje viac ako 30 testovacích modulov s celkovou dĺžkou trasy 86 kilometrov a 256 odbočkami. Terén replikuje skutočný svet dopravy v rôznych variantoch: od zložitých veľkomestských križovatiek po horské priesmyky s prevýšením takmer 180 metrov, od ciest s nekvalitným povrchom a dlažobnými kockami až po rýchlostné komunikácie a nespevnené cesty v teréne. Sú tu aj trasy, ktoré replikujú povrch vozoviek a dopravné značenie v európskych krajinách, ale aj kopírujú cestné komunikácie a vodorovné dopravné značenie z USA, Číny alebo Japonska. V rôznych testovacích programoch môže byť na cestách súčasne až 400 vozidiel. Sú tu aj špeciálne trasy so sklonom od 30 do 100 percent.
Na to, aby bolo možné testovať správanie senzoriky vozidla aj pri zamračenej oblohe alebo za súmraku, keď je slnko nízko na obzore alebo pri mimoriadne jasných svetelných podmienkach, majú v Immendingene umelé slnko. Takéto mobilné vysokovýkonné reflektory sa inak používajú na arktických lodiach na hľadanie ľadovcov. Hustý dážď a vodnú triešť možno vytvoriť aj pomocou špeciálnych zariadení.
Približne 80 percent testovacích jázd, ktoré sa predtým konali na verejných komunikáciách, sa medzičasom presunulo na toto miesto. Aj medzinárodné testovacie aktivity sa výrazne znížili bez toho, aby bola ohrozená kvalita testovania – čo je rozhodujúci krok k skráteniu vývojových časov, rýchlemu zvýšeniu zrelosti vozidiel a zníženiu uhlíkovej stopy počas vývoja.
Počas najvyťaženejších týždňov je okrem viac ako 250 stálych zamestnancov prítomných na testovaní aj ďalších 2 100 ľudí z iných závodov.
Údržbu krajiny v testovacom centre vykonávajú prevažne ovce. Ako pasúce sa zvieratá bránia rastu kríkov a stromov na trávnatých plochách a vytláčajú druhovo bohatý lúčny porast. Okrem toho žije v testovacom centre niekoľko lám. Slúžia ako ochrancovia stáda oviec pred líškami.
Od slávnostného položenia základného kameňa pred desiatimi rokmi investovala spoločnosť Mercedes-Benz do výstavby areálu na bývalej nemeckej armádnej základni 200 miliónov eur. A od jeho otvorenia sa do rozšírenia lokality investovalo ďalších 200 miliónov.
Elektrické Porsche Cayenne Turbo bude mať výkon cez 1.000 koní2. Október 2025
Porsche ustupuje od svojich ambícií v oblasti elektromobilov a uvedomuje si, že dopyt po elektromobiloch nie je taký, aký si kedysi myslel. To však neznamená, že Porsche zastaví všetky svoje elektrické, luxusné, športové autá.
Pripravované Porsche Cayenne Electric bude mať viac ako 1 000 koní vo forme Turbo a predstavuje obrovský krok za predchádzajúce úsilie Porsche o elektromobily.
Toto je štvrtá generácia Porsche Cayenne, E4, ako ju nazýva Porsche, ale bude žiť spolu s treťou generáciou na benzín v nasledujúcich rokoch. Je to druhý model Porsche založený na architektúre Premium Platform Electric (PPE) koncernu VW po Macane, ale nejde len o väčší Macan Electric.
Porsche vybavilo Cayenne úplne novým dizajnom batérie. Dodáva sa tiež s olejom chladeným zadným motorom pre Turbo, prepracovaným informačno-zábavným systémom a voliteľným systémom aktívneho odpruženia Porsche Active Ride.
Nový Cayenne sleduje cestu vývoja Porsche EV zvyšovania výkonu a zároveň z neho robí lepší elektromobil. Porsche tvrdí, že Turbo bude jeho doteraz najvýkonnejším sériovým autom a vzhľadom na to, že Porsche Taycan Turbo GT má výkon 1 019 koní, očakávajte viac. Toto veľké SUV šprintuje z 0-100 km/h za menej ako 3.0 sekundy a z 0-200 km/h za menej ako osem sekúnd.
Luxusné, športové autá Porsche Cayenne Turbo budú schopné až 600 kilowattov rekuperačného brzdenia; nový model sa dobíja výkonom 400 kW (alebo asi 16 minút z 10 na 80%); má batériu s kapacitou 113.0 kilowatthodín, ktorá je energeticky hustejšia ako Taycan; a sľubuje dojazd 600 km v (nepochybne optimistickom) európskom testovacom cykle.
Veľkou vecou je batéria, ktorá sa zbavuje tradičného rámu a namiesto toho priskrutkuje svojich šesť modulov po 32 vreckových článkov k rámu vozidla, čo je krok, ktorý šetrí hmotnosť a zvyšuje hustotu energie, pretože pre batériu neexistuje žiadny samostatný rám. Existujú aj malé opatrenia, ako napríklad pohyb chladiacich ventilátorov pred radiátormi, a nie za nimi.
Zaujímavý je aj zadný motor v Turbo. Porsche ho navrhol interne a využíva priame chladenie oleja na medených vinutiach, aby umožnil vyšší trvalý výkon a väčšiu schopnosť regenerácie. Dizajn je inšpirovaný dizajnom koncepčného auta Porsche Cayman GT4 E-Performance a nie je nepodobný tomu, čo robí Lucid so svojimi motormi. Ako už bolo oznámené, Porsche Cayenne Electric bude prvým sériovým elektromobilom schopným bezdrôtového indukčného nabíjania, aj keď to bude voliteľná funkcia.
Čo sa týka podvozku, nie je príliš odlišný od Macanu so štvorprvkovým predným zavesením a viacprvkovou zadnou nápravou. Rovnako ako jeho platformový kolega, ale na rozdiel od luxusných, športových automobilov Audi, ktoré tiež používajú OOP, je zadný motor namontovaný “dozadu”, aby sa zabezpečilo mierne predpätie hmotnosti dozadu o 52%. Rovnako ako Macan, aj Cayenne Electric používa jednostupňové prevodovky, pretože rozloženie výkonu a účinnosti motora nevyžaduje dvojstupňovú zadnú prevodovku, ktorú používajú luxusné, športové autá Porsche Taycan.
Porsche Active Ride je upravené z modelov Panamera a Taycan a funguje v podstate rovnako. Každá klapka je pripojená k elektrohydraulickej jednotke motorového čerpadla, ktorá reguluje tlak hydraulickej kvapaliny klapky. To umožňuje systému pôsobiť silou na karosériu bez ohľadu na vstup do vozovky, čo umožňuje úplnú kontrolu nad karosériou.
V porovnaní s luxusnými, športovými autami Porsche Taycan a Panamera dostáva Cayenne tlmiče s väčšími rúrkami pre výkon v teréne a tiež niektoré softvérové vylepšenia. Cayenne Electric má štandardne poloaktívne, výškovo nastaviteľné vzduchové odpruženie s adaptívnymi tlmičmi Porsche Active Suspension Management (PASM).
Aj vo vnútri robí Porsche krok vpred oproti Macanu. Všetko je to samozrejme známe, ale vrcholom je nový, zakrivený stredový displej, ktorý klesá smerom k opierke dlaní. Porsche si našťastie zachovalo aj množstvo fyzických ovládacích prvkov a rýchle posedenie v prototype odhalí, že používateľské rozhranie je typicky jednoduché pre Porsche.
Od úplného debutu Porsche Cayenne Electric nás delí ešte pár mesiacov, takže zatiaľ nepoznáme úplné špecifikácie ani ceny. Nie je prekvapením, že Porsche Cayenne Turbo Electric je brutálne rýchly a neúnavne zrýchľuje nad trojciferné rýchlosti. Ale s Active Ride je ovládanie tela a priľnavosť ohromujúca.
zdroj: motor1.com
Mercedes-Maybach V12 Edition snúbi dizajn s remeselným umením1. Október 2025
Mercedes-Benz predstavuje nové, luxusné, športové auto Mercedes‑Maybach V12 Edition (Mercedes‑Maybach S 680: kombinovaná energetická spotreba: 14,2 – 13,2 l/100 km | kombinované emisie CO₂: 323 – 300 g/km) – poctu nehynúcemu dedičstvu značky, ktorá spája luxus, inovácie a remeselné spracovanie. Táto mimoriadna edícia modelu Mercedes-Maybach Triedy S je limitovaná len na 50 kusov a oslavuje tradíciu motorov V12, ktoré sa so značkou Maybach spájajú od začiatku 20. storočia. Luxusné, športové autá Mercedes-Maybach V12 Edition pokračujú v tejto tradícii. Navyše sa vyznačuje výnimočným dizajnom z programu MANUFAKTUR, v ktorom sa remeselné spracovanie snúbi s dokonalosťou. Model bol prvýkrát predstavený v druhej polovici septembra 2025 novinárom a VIP zákazníkom v historickej pevnosti Fort Michelangelo v talianskej Civitavecchii.
„Mercedes-Maybach V12 Edition je limitovaný na 50 kusov a je oslavou dedičstva značky. Táto edícia, ktorej korene siahajú až k modelom Maybach Zeppelin zo začiatku 20. storočia, je poctou legendárnemu motoru V12. Výnimočný dizajn z nášho programu MANUFAKTUR odráža tradíciu spájania pokročilých technológií s exkluzívnym štýlom.“ Povedal Daniel Lescow, riaditeľ divízie Mercedes-Maybach, Mercedes-Benz Group AG.
Už od 20. rokov 20. storočia je Maybach stelesnením pokročilých technológií a elegancie, pričom každý model jedinečným spôsobom odráža osobný štýl svojho majiteľa. „Vytvárať len to najlepšie z najlepšieho, s trvalou hodnotou, v najvyššej forme tvorenia.“ Toto krédo Wilhelma a Karla Maybachovcov platí pre vznik automobilových majstrovských diel už viac ako storočie.
Míľnik v histórii značky Maybach predstavuje dvanásťvalcový motor V12, jeho počiatky siahajú do začiatku 30. rokov 20. storočia – keď bol prvý sériovo vyrábaný dvanásťvalcový motor Maybach zabudovaný do typu Zeppelin. Samotný model Maybach Zeppelin je už takmer legendou a bol vyrobený v rôznych vyhotoveniach. Na zabezpečenie skvelého výkonu, komfortu jazdy a bezpečnosti siahol brilantný inžinier Karl Maybach po pokrokových technológiách. V predajnom katalógu Maybach z roku 1934 sa uvádza: „Ako stelesnenie kvalitného cestovného a reprezentatívneho vozidla – a ako elegantný model pre vášnivého športovca – je ‚Maybach Zeppelin‘ automobil splnených snov s vyhraneným charakterom a tou najvznešenejšou eleganciou.“ Jeho motor V12 so zdvihovým objemom sedem a osem litrov a s výkonom do 147 kW (200 k) poskytoval pôsobivú silu a elasticitu, pričom dosahoval rýchlosť až 170 km/h.
Opierajúc sa o toto dedičstvo je Mercedes-Maybach Triedy S novou definíciou toho, čím automobil môže byť. Je to vlajková limuzína, vrchol automobilovej dokonalosti. Trieda S nielenže ponúka komfort, výkonnosť a bezpečnosť, ale ich aj definuje – eleganciou, priestorom a najkvalitnejšími materiálmi. Platí to aj pre novú edíciu Mercedes‑Maybach V12 Edition, ktorá je založená na modeli Mercedes‑Maybach S 680 s takmer plnou výbavou.
Medzi najzaujímavejšie prvky patria elektrické komfortné zadné bočné dvere, aktívna kompenzácia jazdného zvuku pre ešte tichší interiér, riadenie zadnej nápravy a aktívny podvozok E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE pre vyšší komfort jazdy a agilnosť. A keďže sa definícia luxusu v priebehu času vyvíja, neoddeliteľnou súčasťou automobilového sektora sa stali aj digitalizácia a konektivita. Učenlivý MBUX (Používateľský zážitok Mercedes-Benz) navyše uľahčuje ovládanie funkcií vozidla a komfortných funkcií – s brilantnými zobrazeniami až na piatich veľkých obrazovkách sčasti s technológiou OLED.
Snaha o dokonalosť sa však neobmedzuje len na pokrokové technológie a opulentný komfort. Luxusné, športové autá Maybach Zeppelin a Mercedes-Maybach V12 Edition majú ďalší spoločný prvok, ktorý je hlboko zakorenený v ich konštrukcii: motor. Srdcom modelu Mercedes-Maybach V12 Edition je majstrovské umenie inžinierov. Dvanásť dokonale zarovnaných valcov vytvára symbiózu sily a rafinovanosti. So zdvihovým objemom 5 980 cm³ motor poskytuje výnimočný výkon 450 kW (612 k) a krútiaci moment 900 Nm. Výsledkom je zrýchlenie bez námahy, vďaka ktorému vozidlo dosahuje 100 km/h len za 4,5 sekundy, a maximálna rýchlosť, ktorá je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Je to nová definícia sily – plynulej, pohotovej a strhujúcej. Každá jazda vo vozidle Mercedes‑Maybach V12 Edition sa tak stáva nezabudnuteľným zážitkom.
Mercedes‑Maybach V12 Edition nadväzuje na tradíciu individuálneho remeselného spracovania značky prostredníctvom exkluzívneho programu MANUFAKTUR. Jedinečný charakter vozidla umocňuje nápadné dvojfarebné lakovanie – vo vyhotovení olivová MANUFAKTUR metallic v hornej časti vozidla a obsidiánová čierna metalíza v spodnej časti vozidla – zvýraznené kontrastným prúžkom v striebornej metalíze high-tech. Starostlivé nanášanie tohto laku môže trvať až desať pracovných dní, čo je približne dvakrát dlhšie než bežný dvojfarebný lak Maybach. Dizajn završujú 5-otvorové kované disky vo farbe olivová MANUFAKTUR metallic, zatiaľ čo ďalší nádych exkluzivity dodáva vozidlu emblém vo vyhotovení špecifickom pre túto edíciu na stĺpiku C: emblém dvojitého písmena M ako Maybach dopĺňa medaila z chrómu a zlata s výrazným číslom „12“, ktorá pripomína legendárny emblém masky chladiča modelu Maybach Zeppelin DS 8. Prstenec medaily z 24-karátového zlata sa vyznačuje jemnou kosoštvorcovou gravúrou s 12-dielnym delením kruhu. Na vložke medaily, rovnako z 24-karátového zlata, je jemná gravúra so vzorom V, ktorá bola inšpirovaná usporiadaním valcov motora V12 v tvare písmena V.
Interiér kombinuje výbavu v koži napa vo vyhotovení MANUFAKTUR Exklusiv sedlová hnedá s vysokolesklým hnedým drevom z koreňa orecha, ktoré sa nachádza aj na volante. Ide o precíznu ručnú prácu, ktorá trvá niekoľko hodín. Mimoriadny vzhľad je ešte umocnený čalúnením stropu vyhotoveným v kosoštvorcovej prešívanej sedlovej hnedej koži, ako aj prešívaním špecifickým pre túto edíciu a plaketou s gravúrou „1 z 50“ na stredovej konzole. Zadnú stredovú konzolu zdobí zlatá intarzia. Emblém Maybach vo vyhotovení špecifickom pre túto edíciu s medailou a číslom „12“ je orámovaný dvanástimi zlatými kruhmi, ktoré zdobia vzor značky Maybach. Vyhotovenie intarzií trvá až sedem pracovných dní a predstavuje ďalší znak najvyššej remeselnej zručnosti.
Ku každému vozidlu patria aj doplnky vyhotovené na mieru: postriebrené čaše na šampanské značky Robbe & Berking s gravúrou vo vyhotovení špecifickom pre túto edíciu, rohož do batožinového priestoru s lemovaním v sedlovej hnedej – zladené s farebnou koncepciou interiéru – ako aj darčeková krabica na kľúče vrátane prívesku na kľúče, vyhotovená ručne v manufaktúre Sindelfingen.
Edícia Mercedes‑Maybach V12 Edition je dostupná len na vybraných trhoch a zákazníkom bude expedovaná od jesene 2025.
Programom individualizácie MANUFAKTUR posilňujú značky Mercedes‑Benz a Mercedes‑Maybach svoju tradíciu individuálneho prispôsobenia na najvyššej úrovni mimoriadne exkluzívnym spôsobom a zároveň ctia históriu remesla. MANUFAKTUR prepája umenie remeselnej výroby s láskou k detailom, ktorými je charakteristický celý proces individualizácie. Program ponúka jedinečný svet farieb, materiálov a ručne vyhotovených povrchov.
Tím MANUFAKTUR v závode Mercedes-Benz Sindelfingen pozostáva z angažovaných, skúsených a špeciálne vyškolených majstrov svojho remesla. Ich vedomosti sa odovzdávajú z generácie na generáciu. Okrem tradičného remeselného spracovania sa tu využívajú aj najmodernejšie výrobné technológie s cieľom uskutočniť sny o vozidle vyrobenom na mieru. Či už ide o prácu s kožou, strihanie, vyšívanie, alebo šitie – individuálne prispôsobenie sa vykonáva s precíznou remeselnou zručnosťou a milimetrovou presnosťou.
Aerfal Automotive chce oživiť legendárne Porsche 90430. September 2025
Upravené luxusné, športové autá vychádzajúce z modelu Porsche 911, to je už klasika. O niečo ťažším úsilím je nájsť restomod Porsche, ktorý nie je založený na 911. Aj keď existuje niekoľko výnimiek z pravidla, väčšina konštruktérov sa drží 911, pretože to je to, čo kupujúci chcú – a pretože diely sa dajú ľahko zohnať, vzhľadom na to, že toto luxusné, športové auto sa vyrába už viac ako 60 rokov.
Jedna spoločnosť však chce prelomiť formu. Novovytvorená spoločnosť Aerfal Automotive má za cieľ vzkriesiť legendárne luxusné, športové autá Porsche 904. Vzhľadom na to, že pôvodné 904 sú neuveriteľne zriedkavé – a že podvozok darcu vás vyjde najmenej na 1 milión dolárov – zakladateľ spoločnosti Aerfal, Daniel Robledo, sa vydal inou cestou.
Namiesto toho, aby Aerfal zaplatil sedemciferné sumy na pôvodnom podvozku 904, chce premeniť 914 – oveľa jednoduchšie získateľné podvozok – na verziu ikonického pretekárskeho vozidla. Vykreslenia na obrázku sú založené na 914, ale inak pôsobia slušným dojmom z 904.
“Podvozok bude pochádzať od darcu 914,” hovorí Daniel prostredníctvom e-mailu. “[Bude to] rezané a posilnené vďaka štúdii vykonanej spoločnosťou Multimatic s cieľom zachovať VIN.”
Čo sa týka konských síl, Aerfal spolupracuje s Cosworthom na zákazkovom plochom osemvalci. Na zdokonalenie dynamiky vozidla sa spoločnosť Aerfal spojila s jedným zo svojich údajných konkurentov: renomovaným špecialistom na Porsche Tuthill. Stavba bude zahŕňať aj bežne dostupné diely od značiek ako Brembo, Michelin a BBS.
Vo vnútri Aerfal sľubuje prémiovú kabínu. Robledo hovorí, že interiér bude plný titánových detailov spolu s detailmi, ako je volant Momo, koža činená rastlinami a povrchy ošetrené včelím voskom. Plánuje sa tiež spolupráca s “prestížnym výrobcom hodiniek” pre prístrojové ciferníky a zodpovedajúce hodinky chronografu, ktoré sú súčasťou každého auta.
Treba poznamenať, že projekt je stále vo veľmi počiatočnom štádiu. Aerfal zatiaľ vytvoril iba rendery na obrázku a spoločnosť stále dokončuje dodávateľské zmluvy pre mnohé zo svojich komponentov. Napriek tomu Daniel hovorí, že spoločnosť má dostatok kusov na začatie výroby – a čoskoro bude pripravená začať prijímať predobjednávky.
Otázkou však zostáva: Ako vôbec vznikla táto relatívne ďalekosiahla myšlienka? Daniel vysvetľuje: “Po návšteve Tuthillu vo Veľkej Británii, aby som si od nich kúpil motor, mi ukázali pôvodnú 904. Keďže milujem navrhovanie a výrobu analógových vecí a restomody sú správnym prístupom k novému analógovému vozidlu, zdalo sa mi to ako perfektná vec.”
Ak sa Danielovi a tímu Aerfal podarí úspešne oživiť tento úžasný restomod 904, mohla by to byť osviežujúca zmena tempa na čoraz preplnenejšej scéne restomodov Porsche. Prinajmenšom vynikne medzi morom 911 stavieb na ďalšom veľkom podujatí concours.
zdroj: motor1.com
BMW nevylučuje čisto elektrické, luxusné, športové auto29. September 2025
Puristi so spaľovacími motormi budú tvrdiť, že neexistuje nič také ako “zábavné elektrické auto”, ale ak môže nejaká značka vyvrátiť tento oxymoron, je to pravdepodobne BMW. Mníchov si dáva načas s uvedením prvého plnotučného M bez benzínového motora, pričom sa očakáva, že elektrické, luxusné, športové autá BMW M3 prídu až okolo roku 2028. Keď sa tak stane, bude obsahovať niečo, čo sa nazýva “Srdce radosti”.
Marketingová fráza odkazuje na jeden zo štyroch nových “supermozgov”, ktoré BMW predstaví v pripravovaných modeloch Neue Klasse, počnúc novým crossoverom BMW iX3. Čo to vlastne je? Kombinácia hardvérového a softvérového kúzelníctva navrhnutá tak, aby posunula dynamické schopnosti elektrických vozidiel na novú úroveň.
“S 20-krát rýchlejším výpočtovým výkonom a v kombinácii s elektrickým pohonným systémom môžete realizovať od stabilizácie cez jazdu, riadenie podvozku až po ovládanie hnacieho ústrojenstva, systém, ktorý má dynamické schopnosti, aké ste doteraz nevideli,” povedal Joachim Post, technický riaditeľ BMW, v rozhovore pre Motor1.
Na samostatnom brífingu pre médiá s austrálskymi novinármi Post povedal časopisu Drive, že je technicky možné skonštruovať špecializované výkonné, luxusné, športové auto na platforme Neue Klasse, a nie len M verziu mainstreamového modelu. BMW sa však k takémuto vozidlu zatiaľ nezaviazalo, len zdôrazňuje, že modularita architektúry ho robí “uskutočniteľným”.
“Elektronické riadiace jednotky, napríklad batériový článok – všetky veci sú rovnaké, ale integrované do iného balíka. Takže pre nás v BMW je vždy kľúčové myslieť týmto spôsobom: ako môžeme vyvinúť komponent a škálovať ho v každom z našich áut. [Neue Klasse] vám dáva možnosť vytvárať kombinácie škálovania, aby to bolo možné z obchodného hľadiska.”
Historicky sa BMW zdráhalo vyrábať skutočné luxusné, športové auto. Dokonca aj BMW M1 s motorom v strede bol sužovaný problémami po tom, čo Lamborghini, ktoré bolo pôvodne poverené jeho výrobou, vycúvalo kvôli finančným problémom. Bavori odvtedy s touto myšlienkou niekoľkokrát koketovali, pričom najnovším úsilím je M Vision Next.
Na obrázku tu bolo plug-in hybridné luxusné, športové auto na začiatku desaťročia takmer pripravené na výrobu. Bol blízko k získaniu zelenej, ale prudko rastúce náklady na vývoj v kombinácii s pandémiou COVID-19 projekt vykoľajili. Aj keď BMW plánuje do konca roka 2027 uviesť na trh viac ako 40 áut, sériová verzia M Vision Next medzi nimi nebude.
Luxusné, športové autá BMW Neue Klasse by boli korunovačným klenotom pre prepracovaný rad BMW, ale vzhľadom na minulé skúsenosti to nie je žiadna skutočná naliehavosť. BMW Z4 nebol silným predajcom a očakáva sa, že budúci rok vystúpi bez priameho nástupcu v dohľade. Pri pohľade späť BMW i8 za šesť rokov vyčistil sotva 20 000 kusov. Po vynaložení viac ako 10 miliárd eur na Neue Klasse sa BMW zameriava na veľkoobjemové produkty, ako sú SUV a sedany, aby obnovilo svoje masívne investície.
Napriek tomu nádej nie je stratená. Skytop a Speedtop boli v podstate prepracované, luxusné, športové autá BMW M8, napriek tomu sa predávali za nepotvrdených 500 000 eur za kus. Ak sú zákazníci ochotní zaplatiť pol milióna eur za BMW, môže to nadriadeným dodať dôveru, aby dali zelenú ďalším špeciálnym projektom. Či by bol dopyt po elektromobile rovnako silný ako po V8 targa alebo shooting brake, je však iná otázka.
zdroj: motor1.com





































































































































