Novinky
Nové Ferrari SC40 je ďalší unikát odkazujúci na legendárne F4018. Október 2025
Automobilka Ferrari predstavila ďalšie luxusné, športové auto zo špeciálneho programu Ferrari One-Off: Ferrari SC40. SC40, navrhnutý štylistickým centrom Ferrari pod vedením Flavia Manzoniho, má motor V6 vzadu v strede, ktorý preberá svoju architektúru, podvozok a pohonné ústrojenstvo z modelu 296 GTB. Ferrari SC40 sa tak pripája k najexkluzívnejšiemu segmentu ponuky – k segmentu jedinečných vozidiel na mieru, navrhnutých a vyrobených podľa túžob jediného klienta, čo predstavuje najvyššie vyjadrenie filozofie personalizácie Ferrari.
Názov auta vzdáva hold F40, legendárnemu superšportu Ferrari predstavenému v júli 1987. SC40 odráža jeho ostré, hranaté línie, ktoré sú šikovne kombinované s mäkšími povrchovými prechodmi, čo dodáva vozidlu moderný pocit, silnú a nezameniteľnú identitu.
Ferrari SC40 má úplne nový a jedinečný dizajn. Nápis “SC40″ vyrytý v reliéfe na boku krídla je jasnou poctou ikonickému superšportu Ferrari, ale cieľom nebolo vytvoriť doslovnú reinterpretáciu, ale skôr model s vlastnou osobnosťou.
Štýlová téma čerpá inšpiráciu z priemyselného dizajnu, ktorý je definovaný precíznymi geometriami a svalnatými, štvorcovými objemami. Proporcie sa vyznačujú dlhým, nízkym nosom vyváženým krátkym zadným previsom a vysokým pevným zadným krídlom – lakovaným na mieru v bielej farbe SC40 – ktoré vyteká z bokov karosérie. Pevné krídlo vyčnieva vertikálne z krytu motora a plynule s ním splýva, zvýraznené čiernou deliacou čiarou, ktorá zvýrazňuje čiernu zadnú masku. Táto oblasť sa skladá z otvorenej siete, ktorá odhaľuje mechanické a konštrukčné komponenty pod ňou. Motor V6 sa prezentuje prostredníctvom výrazných, dymových lamelí Lexan®, ktoré sa vizuálne spájajú so spodným prívodom vzduchu a odrážajú sa v menších žalúziách vyrezaných do svalnatých zadných blatníkov v blízkosti podbehov kolies. Tvarovaná zadná časť je doplnená centrálnym výfukom vyrobeným aditívnou výrobou s titánovými a uhlíkovými vláknami a zadnými svetlami, ktoré jasne naznačujú luxusné, športové auto Ferrari 296 GTB, na ktorom je vozidlo založené.
Bočnému pohľadu dominujú otvory na prívod vzduchu medzichladiča – nová interpretácia klasického potrubia NACA zvýraznená veľkou trojuholníkovou doskou z uhlíkových vlákien. Vizuálny rytmus dizajnu je definovaný vertikálnymi líniami, ktoré presne načrtávajú ostré hrany predných blatníkov, výrezy dverí a kryt motora. Tieto vertikálne ťahy tvoria jemnú podkladovú mriežku, ktorá štruktúruje vizuálne napätie auta takmer ako hudobnú partitúru.
V prednej časti sa dizajn výrazne vyznačuje svetlometmi umiestnenými vo vonkajších rohoch, integrovanými do čierneho krytu, ktorý sa rozširuje smerom nadol a spája sa so spodným prívodom vzduchu. Tento prívod sa rozprestiera cez celý predný nárazník a dodáva vozidlu výrazný, asertívny vzhľad, ktorý ešte viac zdôrazňujú dva obdĺžnikové rámy s prepracovanými otvormi na prívod vzduchu do bŕzd, nad ktorými sú umiestnené denné svetlá.
Vo vnútri sa osobitná pozornosť venovala použitiu kevlaru, materiálu, ktorý silne pripomína luxusné, športové autá Ferrari F40. Karbónový kevlar bol pre tento projekt reinterpretovaný a prepracovaný a nachádza sa v priestoroch pre nohy, za sedadlami a na častiach podlahových rohoží. Tento výrazný materiál je použitý aj na volant, niektoré vložky palubnej dosky, motorový priestor a batožinový priestor. Čalúnenie je vybavené kombináciou alcantary® Charcoal a červenej žakárovej technickej tkaniny, zatiaľ čo vzpínajúci sa kôň na opierkach hlavy a tkané logo SC40 dodávajú sedadlám moderný a exkluzívny vzhľad.
Biela farba exteriéru SC40, vyvinutá špeciálne pre toto vozidlo, má chladný odtieň, ktorý zvýrazňuje krivky karosérie na slnečnom svetle a pripomína farbu karbónového kevlaru použitého vo vnútri. Logo SC40 sa nachádza len na pravej strane vozidla, zatiaľ čo palivová nádrž a plniace uzávery sú vyrobené z hliníka s brúseným povrchom. Nápis Ferrari, vykreslený v negatíve na zadnom kryte motora, odhaľuje karbón pod ním. Kolesá, navrhnuté výhradne pre tento model, kombinujú brúsený kov na diamantovo brúsených povrchoch s čiernymi lúčmi, ktoré zdôrazňujú ich geometrický tvar. Štylistický kúsok auta bude vystavený v múzeu Ferrari v Maranelle od 18. októbra.
Program špeciálnych projektov je zameraný na vytvorenie jedinečných Ferrari (tzv. “One-Offs”), ktoré sa vyznačujú exkluzívnym dizajnom vytvoreným podľa požiadaviek klienta, ktorý sa tak stáva majiteľom jedinečného modelu. Každý projekt vychádza z nápadu predloženého klientom a je vyvíjaný ruka v ruke s tímom dizajnérov zo štýlového centra Ferrari. Po definovaní proporcií a tvarov vozidla sa pred začatím výrobného procesu nového modelu One-Off vyrobia podrobné dizajnové plány a štylistický dolár. Celý proces trvá v priemere približne dva roky, počas ktorých je klient úzko zapojený do posudzovania fáz návrhu a overovania. Výsledok? Jedinečné Ferrari s logom vzpínajúceho sa koňa a skonštruované podľa rovnakých štandardov dokonalosti, aké charakterizujú všetky luxusné, športové autá z Maranella.
zdroj: Ferrari.com
Volkswagen sa lúči s modelom Touareg finálnou edíciou17. Október 2025
Fámy boli pravdivé – dni modelu Volkswagen Touareg sú spočítané. Volkswagen potvrdil, že jeho vlajková loď SUV budúci rok odíde do dôchodku. Po 1,2 milióna predaných kusov od svojho debutu v roku 2002, skončia luxusné, športové autá Volkswagen Touareg koncom marca 2026, kedy sa knihy objednávok oficiálne uzavrú. Pred odchodom bude model ponúkaný vo finálnom vydaní.
Pravdupovediac, na labutej piesni pre model Touareg nie je nič zvlášť vzrušujúce. Final Edition, ktorý je k dispozícii vo všetkých úrovniach výbavy, možno rozpoznať podľa laserom gravírovaného nápisu na spodnej časti C-stĺpikov. Rovnaký motív sa objavuje aj vo vnútri, kde je v koži pokrývajúcej radiacu páku vyrazené “Final Edition”.
Ambientné osvetlenie bolo tiež upravené tak, aby zobrazovalo frázu na strane spolujazdca na palubnej doske, zatiaľ čo osvetlené bočné prahové lišty nesú rovnakú správu. Zdá sa, že VW nemal príliš záujem dať Touaregu poriadnu rozlúčku, ktorú si zaslúži, vzhľadom na jeho význam v histórii Wolfsburgu.
Na domácom trhu si Volkswagen účtuje 75.025 EUR pred opciami na finálny Touareg. Tlačová správa naznačuje, že menovka Touareg by sa jedného dňa mohla vrátiť. Spoločnosť konkrétne poznamenáva, že je to koniec pre luxusné, športové autá Touareg “so spaľovacím motorom”.
Keďže zatiaľ neexistuje plne elektrický Touareg, VW to v skutočnosti nepotreboval objasňovať. Dokonca aj titulok tlačovej správy spomína “súčasný Touareg”, čo naznačuje, že náhrada už môže byť na ceste. Možno to naznačuje, že názov bude žiť ako EV. S nadchádzajúcim ID. Polo už VW povedal, že budúce elektrické modely spárujú predponu “ID” s tradičnými názvami, takže ID. Touareg by mohol byť na obzore.
Pôvodný Volkswagen Touareg bol uvedený na trh v tom istom roku, keď Ferdinand Piëch odstúpil po takmer desaťročí riadenia VW. Spolu s Phaetonom to bola súčasť ambiciózneho úsilia posunúť značku na vyššiu úroveň bez toho, aby ste šliapali na trávnik Audi a zároveň do mixu pridali naftový V10 a benzínový W12. Zatiaľ čo Phaeton sa po jedinej generácii odklonil (nástupca bol zrušený), luxusné, športové autá Volkswagen Touareg prežili tri generácie.
Všetci koncernoví súrodenci modelu Touareg sa zdržiavajú. Porsche potvrdilo, že Cayenne na benzín prežije do roku 2030. Audi pripravuje úplne nové, luxusné, športové autá Audi Q7 a Bentley určite neukončí Bentaygu, svoj stroj na peniaze. Podobne aj Lamborghini udrží Urus nažive, pričom druhá generácia s plug-in hybridným pohonom dorazí v roku 2029.
zdroj: motor1.com
Rimac chce plnú kontrolu nad Bugatti16. Október 2025
Sú to len štyri roky, čo Rimac Group a Porsche spojili sily a vytvorili Bugatti Rimac, ale generálny riaditeľ Mate Rimac je už zjavne unavený z byrokracie. Rimac túži prevziať kontrolu nad spoločným podnikom a rokuje o odkúpení podielu Porsche v spoločnosti.
Mate v nedávnom rozhovore pre agentúru Bloomberg povedal, že má investorov potrebných na prevzatie úplnej kontroly nad spoločným podnikom, ktorý je schopný kúpiť 45% podiel Porsche v spojení. Mate údajne ponúkol nemeckej automobilke v apríli za svoj podiel približne 1 miliardu EUR.
Mate chce väčšiu kontrolu, aby mohol mať viac slobody a rokovania neboli tajné. Pre publikáciu povedal: “Chcem byť schopný robiť dlhodobé rozhodnutia, robiť dlhodobé investície a robiť veci iným spôsobom, bez toho, aby som musel vysvetľovať 50 ľuďom.”
Kúpa podielu Porsche by dala skupine Rimac Group úplnú kontrolu nad Bugatti Rimac, ale vplyv Porsche by zostal. Nemecká automobilka má 22% podiel v Rimac Group, ktorú zdieľa s Mate (35%), Hyundai Motor Group (11%) a ďalšími investormi (32%).
Mate pre publikáciu povedal, že dohoda by sa mohla uskutočniť do budúceho roka, ale dodal, že pri rokovaniach existuje “toľko faktorov”. Nepomáha ani to, že rodina Porsche-Piëch má stále podiel v Porsche. “Je to emocionálna téma,” dodal.
Porsche práve teraz čelí vlastným prekážkam. Generálny riaditeľ Oliver Blume minulé leto varoval zamestnancov, že súčasný obchodný model spoločnosti, “ktorý nám dobre slúžil mnoho desaťročí, už nefunguje vo svojej súčasnej podobe”.
Automobilka čelí tvrdej konkurencii v Číne, ktorú znásobuje klesajúci záujem spotrebiteľov o jej elektrické, luxusné, športové autá. Je to neistá situácia podráždená tarifami a regulačnou neistotou.
Ak sa dohoda uskutoční, môžeme vidieť väčšie zmeny v Bugatti Rimac a produktoch, ktoré vyrába. Mate založil Rimac v roku 2009 a Concept_One odhalil len o dva roky neskôr. Elektrické, luxusné, športové autá Rimac Nevera sa začali vyrábať v roku 2022.
zdroj: motor1.com
Mercedes Vision Iconic je majstrovské dielo pre novú ikonickú éru15. Október 2025
Mercedes-Benz vstupuje do novej éry ikonického dizajnu. V súlade s touto evolúciou koncepčné, luxusné, športové auto Vision Iconic stelesňuje slobodu myslenia nad rámec konvencií – ako kreatívny impulz, ktorý otvára nové perspektívy a prepája minulosť s budúcnosťou. Okrem opulentného, no zároveň nadčasového vzhľadu je nosným prvkom reinterpretácia jedného z najrozpoznateľnejších znakov v automobilovej histórii: ikonickej masky chladiča Mercedes-Benz. Táto takzvaná ikonická maska chladiča, prvýkrát predstavená v úplne novej elektrickej GLC, vyjadruje emócie aj inteligenciu a umožňuje značke Mercedes-Benz vyniknúť z mora jednotvárnosti.
„Vision Iconic je stelesnením našej vízie o budúcnosti mobility. Vďaka prelomovým inováciám, ako sú neuromorfné počítače, elektronické riadenie (steer-by-wire), solárny lak a plnoautomatizované jazdenie úrovne 4, spolu s najmodernejšími technológiami, nastavujeme nové štandardy pre elektrickú a digitálnu éru. Toto krásne luxusné, športové auto je dôkazom nášho záväzku premeniť mobilitu zajtrajška na realitu už dnes.“ Povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes‑Benz Group AG, technický riaditeľ, vývoj a obstarávanie.
„Toto koncepčné vozidlo, inšpirované zlatým vekom automobilového dizajnu v 30. rokoch 20. storočia, stelesňuje podstatu značky Mercedes-Benz. So svojou zdanlivo nekonečnou kapotou, ktorá mu dodáva majestátny vzhľad, skulpturálnymi plynulými líniami a nádychom art deco sa stáva skutočnou ikonou automobilovej krásy. Interiér s neprerušovanou lavicou a elegantnou zadnou časťou evokuje spomienky na legendárny model Mercedes-Benz 300 SL. Vision Iconic je viac než len auto – je to skulptúra v pohybe, pocta nadčasovej elegancii a vyhlásenie do budúcnosti: najkrajší a najprestížnejší výtvor svojho druhu.“ Povedal Gorden Wagener, šéfdizajnér Mercedes-Benz Group AG.
Prednú časť vozidla definuje ikonická maska chladiča. Ide o výraznú, futuristickú poctu tradičnej pochrómovanej maske chladiča, ktorá ako kľúčový dizajnový prvok formuje tvár značky Mercedes-Benz už viac ako 100 rokov. Ikonická maska chladiča čerpá inšpiráciu zo strmo stojacich masiek chladiča legendárnych modelov, ako sú luxusné, športové autá W 108, W 111 a Mercedes-Benz 600 Pullman.
Vďaka širokému pochrómovanému lemovaniu, mriežkovanej štruktúre z dymového skla a integrovanému osvetleniu kriviek spája ikonická maska chladiča dedičstvo s digitálnou modernosťou. Vyžaruje prítomnosť, status a silný pocit identity Mercedes-Benz. Táto nová tvár značky bola prvýkrát predstavená s úplne novou elektrickou GLC v septembri 2025. Vision Iconic nadväzuje na túto silnú prítomnosť dokonca aj osvetlením stojacej hviezdy na kapote motora.
Vision Iconic dokonale demonštruje ušľachtilý dizajnový jazyk značky prepracovaním ikonickej masky chladiča – výraznej, strmo stojacej a hrdej – do predku s digitálnym statusom a integráciou jasne osvetlenej hviezdy na kapote motora. Osvetlenie ikonickej hviezdy a pochrómovanej masky chladiča v kombinácii so scenármi animácie pre masku chladiča demonštruje dôležitosť integrácie svetla pre emocionalizáciu digitálneho dizajnu. Výrazný dizajn prednej časti obohacujú štíhle, moderné a sebavedomé svetlomety, ktoré sú vybavené najmodernejšou technológiou osvetlenia. Skulpturálny dizajn exteriéru koncepčného vozidla umocňuje sýtočierny vysokolesklý lak.
S automatizovaným jazdením sa úloha interiéru vozidla vyvíja. Vision Iconic ponúka pohľad do tejto budúcnosti, ktorá sa vyznačuje komfortom salónika a úplne novým zážitkom z hyperanalógového a digitálneho luxusu.
Interiér koncepčného vozidla Vision Iconic predstavuje novú definíciu automobilovej elegancie prostredníctvom opulentnej kompozície najkvalitnejšieho remeselného spracovania a exkluzívnych materiálov inšpirovaných štýlom art deco. Centrálnym prvkom prístrojovej dosky je vznášajúca sa sklenená štruktúra, takzvaný „Zeppelin“ – skulpturálna forma, ktorá prezentuje podmanivý interiér s umelecky navrhnutými detailmi a prepracovanú súhru analógových a digitálnych prístrojov.
Po otvorení dverí ožije prístrojový panel filmovou, plne analógovou animáciou inšpirovanou špičkovými chronografmi. Koncepcia obrazovky od stĺpika po stĺpik plynule začleňuje technológiu do interiéru. V strede majú jedny zo štyroch hodín tvar loga značky a fungujú ako spoločník s umelou inteligenciou.
Za štruktúrou Zeppelin sa veľkorysý dekoratívny povrch rozvinie do úchvatnej vložky s trblietavým perleťovým vzhľadom, ktorá ponúka vizuálnu hĺbku aj remeselnú dokonalosť. Aj obloženia dverí zdobí zložitá perleťová intarzia, ktorá obklopuje kvalitne vyrobené a leštené mosadzné kľučky dverí v strieborno-zlatých tónoch a prechádza do žiarivého vzoru hviezd, ktorý elegantne lemuje zadné sedadlo. Vodič a spolujazdec sa môžu deliť o priestranné, luxusne čalúnené predné lavicové sedadlo vyhotovené s tmavomodrým zamatom, ktoré podporuje pocit spoločnej relaxácie a luxusného zážitku.
Pred vodičom zvýrazňuje športový a zároveň elegantný charakter štvorramenný volant. Logo Mercedes-Benz sa vznáša vo vnútri sklenenej gule, zovreté lúčmi ako drahokam. Podlaha vozidla je obložená prepracovanou slamenou intarziou, luxusnou dekoratívnou technikou pochádzajúcou zo 17. storočia, ktorá bola oživená v 20. rokoch 20. storočia. Táto ručne vyrobená povrchová úprava s klasickým vejárovitým motívom art deco prenáša historické umenie do modernej éry.
Mercedes-Benz skúma inovatívne solárne moduly, ktoré by bolo možné bezproblémovo naniesť na karosériu elektrických vozidiel podobne ako tenkú vrstvu pasty. Fotovolticky aktívny povrch by bolo možné prispôsobiť rôznym podkladom pod náterom. Pri nanesení na celý povrch koncepčného vozidla Vision Iconic by sa mohol zo slnka získavať dodatočný dojazd v závislosti od geografickej polohy a miestnych podmienok. Napríklad plocha s rozlohou 11 štvorcových metrov (čo zodpovedá povrchu stredne veľkého SUV) by v ideálnych podmienkach mohla vyprodukovať energiu až na 12 000 kilometrov ročne. Solárne články majú vysokú efektívnosť 20 percent a energiu generujú nepretržite – aj keď je vozidlo vypnuté.
Budúce luxusné, športové autá, ako napríklad Vision Iconic, budú obsahovať čoraz viac funkcií, ako napríklad autonómne jazdenie. To povedie k výrazne vyšším energetickým nárokom. Efektívnosť je preto kľúčovým faktorom. Výskumom umelých neurónových sietí spoločnosť Mercedes-Benz v spolupráci s partnermi z oblasti výskumu a priemyslu prináša nové poznatky do vývoja počítačových architektúr. Neuromorfné počítače napodobňujú fungovanie ľudského mozgu. Vďaka tomu by mohli byť výpočty umelej inteligencie výrazne energeticky efektívnejšie a rýchlejšie. Bezpečnostné systémy by napríklad mohli lepšie rozpoznávať dopravné značky, jazdné pruhy a ostatných účastníkov cestnej premávky a reagovať rýchlejšie, a to aj pri zlej viditeľnosti – a boli by 10-krát efektívnejšie než súčasné systémy. Neuromorfné počítače majú potenciál znížiť energetické nároky na spracovanie údajov pri autonómnom jazdení v porovnaní so súčasnými systémami až o 90 percent .
Mercedes-Benz ako skutočný priekopník stojí na čele vývoja asistenčných systémov a systémov automatizovaného jazdenia. Vďaka nášmu sofistikovanému prístupu založenému na bezpečnosti sú v koncepčnom vozidle Vision Iconic súčasťou sériovej výbavy zdokonalené schopnosti pri jazde v meste z bodu do bodu úrovne 2.
S týmto systémom Mercedes-Benz ponúka expertné zvládnutie komplexných scenárov mestskej premávky, s jedinečnou funkciou kooperatívneho riadenia a zrýchľovania. Pomáha vodičovi orientovať sa v rušných uliciach najväčších svetových miest. Ďalším logickým vývojovým krokom k vysokoautomatizovanému jazdeniu by bolo pripraviť vozidlo, ako je Vision Iconic, na systém plnoautomatizovaného jazdenia úrovne 4. Po vjazde na diaľnicu a aktivácii systému úrovne 4 by vodič mohol využiť čas na relax bez toho, aby sa musel vôbec zaoberať premávkou. Zároveň by bolo možné a dovolené si zdriemnuť alebo sa pohodlne usadiť pri streamovaní najnovšieho trendového videa vrátane zážitku z pohlcujúceho zvuku a náladového svetla. Vozidlo sa stáva luxusným salónikom.
Po príchode do cieľa by človek uvoľnený a osviežený vystúpil z koncepčného vozidla Vision Iconic a nechal Mercedes, aby sa postaral o zvyšok. Vďaka funkcii plnoautomatizovaného parkovania využívajúcej sofistikovanú architektúru snímačov vozidla vracia výrobca Mercedes-Benz svojim zákazníkom čas, pretože na parkovanie nie je potrebný vodič. Bez obmedzenia infraštruktúrou je funkcia parkovania úrovne 4 k dispozícii takmer pre všetky parkovacie scenáre.
Vďaka elektronickému riadeniu (steer-by-wire) sa úplne nový zážitok z riadenia skombinovaný s maximálnou bezpečnosťou stáva vo vozidle Mercedes-Benz realitou. Najmä pre dokonalú súhru s riadením zadnej nápravy pri dlhom vozidle, akým je Vision Iconic, sú výhody tejto technológie zrejmé: zlepšilo by sa ovládanie a uľahčilo manévrovanie a parkovanie. Je to preto, že elektronické riadenie (steer-by-wire) môže ešte viac znížiť potrebnú námahu a eliminuje potrebu opätovného uchopenia volantu pri parkovaní. Táto technológia nevyžaduje mechanické spojenie medzi volantom a prednými kolesami. Namiesto toho sa požiadavky vodiča na riadenie prenášajú rýchlo a priamo prostredníctvom riadiacich prístrojov a aktuátorov.
Okrem toho elektronické riadenie (steer-by-wire) vedie k vyššej flexibilite v dizajne interiéru. V kombinácii s budúcimi systémami vysokoautomatizovaného jazdenia by mohol mať vodič ešte relaxačnejšiu polohu – napríklad na priestrannom, luxusne čalúnenom lavicovom sedadle v koncepčnom vozidle Vision Iconic.
Spolu s koncepčným vozidlom predstavuje značka Mercedes-Benz kapsulovú kolekciu pozostávajúcu zo šiestich starostlivo navrhnutých outfitov pre mužov a ženy. S tmavomodrými odtieňmi a strieborno-zlatými zvýrazňujúcimi prvkami outfity odrážajú nielen luxusnú farebnú schému vozidla Vision Iconic, ale pohrávajú sa aj s grafickými prvkami interiéru koncepčného vozidla. Kolekcia tak zachytáva podstatu štýlu art deco kombináciou okázalého luxusu 20. a 30. rokov 20. storočia s najlepším remeselným spracovaním a vynikajúcimi materiálmi. Každý kus oslavuje lásku k detailom a použitie výrazných vyberaných látok, ktoré sú charakteristické pre toto ikonické obdobie. Kapsulová kolekcia vzdáva hold Šanghajskému týždňu módy, ktorý sa koná počas svetovej premiéry koncepčného vozidla Vision Iconic.
Tento prístup je teraz po prvýkrát zhrnutý v knihe ICONIC DESIGN Book. Knihu, hlboko inšpirovanú dedičstvom značky, zostavil dizajnérsky tím Mercedes-Benz a je vstupnou bránou k pochopeniu „novej ikonickej éry“ značky Mercedes-Benz. Ilustruje, ako Mercedes-Benz vyniká v mori jednotvárnosti, a zdôrazňuje, že jedinečnosť nespočíva len v novej ikonickej maske chladiča, ale aj v znalostiach a remeselnom spracovaní, ktoré prichádzajú s bohatým dedičstvom, akým disponuje iba značka Mercedes-Benz. Kniha obsahuje exkluzívne rozhovory s CEO Mercedes-Benz Olom Källeniusom a šéfdizajnérom značky Gordenom Wagenerom, ako aj úžasné fotografie a nahliadnutie na ďalšie koncepčné vozidlo. Ide o majstrovské dielo pre všetkých, ktorí chcú zažiť dizajn, inováciu a nadčasovú eleganciu v ich najčistejšej podobe.
Ferrari uvedie na trh 20 nových modelov už za pár rokov14. Október 2025
Kadencia nových produktov Ferrari sa v posledných rokoch zrýchlila a Maranello sa chystá zaradiť ešte vyšší prevodový stupeň. V rokoch 2026 až 2030 budú debutovať v priemere štyri nové luxusné, športové autá Ferrari ročne, takže sa pripravte na 20 áut už za päť rokov. To je pozoruhodná produkcia pre exotickú značku, ktorá v roku 2024 predala iba 13 752 kusov, čo je jej najlepší rok v histórii.
Na to, aby Ferrari odhalilo špecifiká o tom, čo príde, je ešte skoro, ale jedným z potvrdených uvedení na trh je prvý elektromobil značky, “Elettrica”. Logika naznačuje, že aktualizovaná 296 je na ceste spolu s plug-in hybridným SUV Ferrari Purosangue, vzhľadom na to, že platforma SUV podporuje elektrifikáciu. Luxusné, športové autá Ferrari Amalfi a F80 s otvorenou strechou sa tiež zdajú byť nevyhnutné; je to otázka kedy, nie či.
Dosiahnutie 20 nových modelov do roku 2030 je ambiciózny cieľ, ale generálny riaditeľ Ferrari naznačil, že exkluzivita zostane prioritou. Benedetto Vigna povedal analytikom, že “je lepšie mať viac modelov s obmedzeným objemom ako niekoľko modelov s vyšším objemom”. “Stratégia diverzifikácie produktov” Vzpínajúceho sa koňa má za cieľ prilákať širšie spektrum kupujúcich bez toho, aby sa znížila jeho prestíž.
Dalo by sa predpokladať, že takýto nárast produktov by mohol odcudziť tých, ktorých priťahuje exkluzivita Ferrari. Napriek tomu to tak nebolo. Vigna potvrdil, že objednávky už pokrývajú celú výrobnú sériu v roku 2026, čo znamená, že noví kupujúci prevezmú dodávku až v roku 2027.
Ferrari má v súčasnosti približne 90 000 aktívnych klientov, definovaných ako zákazníci, ktorí si kúpili luxusné, športové auto Ferrari za posledných päť rokov. To je výrazný 20% nárast oproti roku 2022. V rovnakom období sa viac ako 32 000 ľudí stalo prvými majiteľmi Ferrari. Zberatelia teraz tiež držia asi o 20% viac áut ako predtým, čo je dôkazom toho, že podnikaniu sa darí.
Rovnako ako väčšina výrobcov automobilov, aj Ferrari si všimlo, že prijatie elektromobilov nenapreduje tak rýchlo, ako sa kedysi predpokladalo. Ešte v roku 2022 sa spoločnosť zamerala na 40% podiel elektrických vozidiel vo svojej zostave do konca desaťročia. Toto číslo sa odvtedy znížilo na polovicu. Do roku 2030 Ferrari očakáva, že jeho portfólio bude pozostávať zo 40% hybridov, 40% čistých modelov so spaľovacím motorom a iba 20% elektromobilov.
Keďže spoločnosť opätovne potvrdila svoj záväzok k legendárnemu motoru V12, budúce luxusné, športové autá Ferrari SP4 zo série Icona by mohli obsahovať atmosférický 6,5-litrový motor, ktorý je v súčasnosti vyhradený pre Purosangue a 12Cilindri. Limitované špeciály alebo jednorazové vozidlá využívajúce túto pohonnú jednotku by sa nepochybne okamžite vypredali, najmä preto, že dni V12 sú spočítané.
Pri pohľade do budúcnosti bude mať každé Ferrari dva pedále. Marketingový a obchodný riaditeľ Enrico Galliera nedávno poznamenal, že tí, ktorí chcú veslovať na vlastných prevodových stupňoch, by si mali namiesto toho kúpiť klasické auto. Naposledy použitý v Kalifornii v roku 2012, manuál nemusí byť úplne mŕtvy. Riaditeľ vývoja produktov Gianmaria Fulgenzi naznačil, že radenie páky by sa mohlo vrátiť v modeli Icona, pretože niektorí ultrabohatí klienti naliehajú na Ferrari, aby vrátilo spojkový pedál.
Ak existuje jedna spoločnosť, ktorá je schopná účtovať absurdnú sumu za luxusné, športové auto s manuálnou prevodovkou a napriek tomu okamžite vypredať každú jednotku, je to Ferrari.
zdroj: motor1.com
Capricorn 01 Zagato má 888 koní a päťstupňový manuál13. Október 2025
Možno ste ešte nepočuli o Capricorn Group, ale pravdepodobne ste videli jej prácu. Je to nemecká spoločnosť, ktorá dodáva komponenty pre Formulu 1, LMP1, majstrovstvá sveta vo vytrvalostných pretekoch a ďalších pretekárskych klientov. Skupina práve predstavila svoje prvé luxusné, športové auto – a nepodobá sa ničomu na súčasnom trhu.
Volá sa 01 Zagato a je to nadšený stroj s motorom v strede a pohonom zadných kolies, ktorý má exteriér z uhlíkových vlákien vyrobený ikonickým karosárom s rovnakým názvom. Capricorn Group sa nestará o obrazovky a špičkové technológie – namiesto toho sa toto luxusné, športové auto zameriava na vytváranie emocionálneho zážitku z jazdy a hnacie ústrojenstvo určite pomáha.
Pod kapotou je preplňovaný 5.2-litrový motor V8 od Fordu spárovaný s päťstupňovou manuálnou prevodovkou dogleg, ktorá na zadné kolesá posiela 888 koní. Superšport dokáže zrýchliť z 0-100 km/h za menej ako 3.0 sekundy a maximálnu rýchlosť 360 km/h.
“Auto je navrhnuté pre radosť z jazdy, nie pre vytváranie rekordov,” hovorí zakladateľ a generálny riaditeľ Capricorn Group Robertino Wild.
Pohonná jednotka Zagata má niekoľko komponentov na mieru, ako je systém mazania suchým čerpadlom, kľukový hriadeľ, piesty, výfuk a ďalšie. Má dokonca aj proprietárne ladenie ECU a špeciálny softvér ABS. Karbónokeramické brzdy a šesťpiestové strmene od Brembo sa skrývajú za 21-palcovými originál diskami navrhnutými spoločnosťou Capricorn, ktoré sú dostupné buď z ľahkej zliatiny alebo z uhlíkových vlákien.
Vo vnútri má vodič tri analógové ukazovatele za kožou potiahnutým volantom, ktorý má len dve tlačidlá – štart-stop a volič jazdných režimov. To je všetko. Kabína je vybavená sedadlami s pevnou polohou spolu s nastaviteľnou pedálovou skrinkou, volantom a voličom prevodovky. Vodiči môžu pozdĺžne nastaviť radiacu páku.
Takmer celá kabína je odhalená z uhlíkových vlákien a Capricorn vyrobil rozvádzač z pevného titánu a hliníka. Sedadlá sú potiahnuté kožou Connolly s akcentmi Alcantara a zákazníci si ich budú môcť prispôsobiť.
01 Zagato nemá žiadne divoké krídla alebo iné aerodynamické prvky. Podľa spoločnosti sa jej cieľom bolo navrhnúť luxusné, športové auto s významnou, ale konzistentnou úrovňou prítlaku, čo Zagato dosahuje prostredníctvom “vnútorného riadenia prúdenia vzduchu a dizajnu podlahy”.
Superšport má tiež predné a zadné difúzory a jemný zadný profil. To, čo mu chýba v krídlach, vynahrádza nasávaním a výstupmi.
Pod ohromujúcim exteriérom Zagata je podvozok z uhlíkových vlákien vrátane monokoku, nárazových prvkov a predného a zadného pomocného rámu. Má dvojité lichobežníkové zavesenie s tlačnou tyčou s prednými a zadnými pružinami a tlmičmi Bilstein.
Firma začne stavať 01 Zagato v prvej polovici roku 2026. Stavia len 19 príkladov, ktoré budú mať cenovku 2,95 milióna EUR.
zdroj: motor1.com
Aj Audi plánuje konkurenciu pre Mercedes triedy G12. Október 2025
Uplynuli takmer tri roky, odkedy bývalý šéfdizajnér Audi naznačil možného rivala pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz triedy G. Zatiaľ čo robustná terénna ikona sa naďalej teší silným predajom, Audi ešte nepredstavilo konkurenčný model.
To sa môže čoskoro zmeniť. Aj keď sa od roku 2023 stalo len málo, šéf Audi Gernot Döllner nedávno povedal Autocaru, aby sa “nevzdával svojho sna” o robustnom terénnom SUV značky. Hoci Döllner diskutoval o zjednodušení radu Audi, neznamená to, že odstráni špecializované modely.
Pre publikáciu povedal: “Funguje perfektne mať v jadre viac zameranú zostavu a okrem toho mať niekoľko špecializovaných modelov na budovanie značky a tiež na prenos nových nápadov z špecializovaného segmentu do základných produktov. Funguje to perfektne a je to súčasť našej stratégie.”
Takýto model by slúžil ako vlajková loď a umožnil by Audi predviesť nové technológie a zároveň súťažiť v populárnom a ziskovom segmente.
Ešte v roku 2023, keď Marc Lichte povedal, že pre takýto model je “miesto”, dodal, že SUV, ktoré malo byť elektrické, nebude vyzerať ako luxusné, športové autá Mercedes G alebo Land Rover Defender. Bolo by to “niečo iné”.
To niečo iné by mohlo byť ponukou založenou na Scout a Audi by to mohlo použiť na viac ako len na svoje kosti. Clá prijaté prezidentom Spojených štátov Donaldom Trumpom predstavujú problém pre Audi, ktoré vyrába svoje vozidlá mimo krajiny.
Audi so sídlom v Scoute by mohlo umožniť automobilke postaviť svojho konkurenta triedy G priamo v Amerike, čím by sa vyhla clám, ale zatiaľ nebolo nič rozhodnuté. Podľa Döllnera je otázkou, či by Audi malo mať v USA špecializovanú továreň alebo nie, čo je rozhodnutie, ktoré “závisí od toho, ako sme v súlade s americkou vládou”. Tak či onak, Döllner hovorí, že by sme mali “zostať naladení”.
zdroj: motor1.com
Limitované BMW M2 dostalo retro design11. Október 2025
BMW 2002 je jedným z najdôležitejších modelov v histórii spoločnosti. Pomohol položiť základy mnohým vysokovýkonným luxusným, športovým autám BMW, ktoré dnes milujeme, a inšpiroval moderné ikony ako rad 2 a M3. Bol to dokonalý hnací stroj pred “Ultimate Driving Machine”.
BMW našťastie nezabudlo na svoje korene. Spoločnosť práve predstavila BMW M2 Turbo Design Edition, špeciálny model inšpirovaný ikonickým trikolórnym vzhľadom, ktorý zdobil pôvodné Turbo 2002 v rokoch 1974 a 1975 – a vyzerá fantasticky.
BMW M2 Turbo Design Edition má ručne lakované pruhy BMW Motorsport vpredu a vzadu. Charakteristický trikolórny dizajn obopína kapotu a lemuje veko batožinového priestoru, pričom odsadený pruh sa tiahne po celej dĺžke strechy z uhlíkových vlákien spredu dozadu.
Čierna grafika “Turbo” sa tiahne cez Power Dome na kapote, zatiaľ čo jemný spojler z uhlíkových vlákien zvýrazňuje veko kufra. Štandardná výbava zahŕňa čierne originál disky M Dual-Spoke, aj keď kupujúci sa môžu rozhodnúť pre kolesá M Performance s povrchovou úpravou Matte Gold Bronze.
Vo vnútri dostáva BMW M2 Turbo Design Edition premyslené aktualizácie, ktoré odrážajú štýl exteriéru. Prahové lišty dverí majú nápis “M2 turbo” a tesne pred radiacou pákou je umiestnené nie príliš jemné logo “Turbo”. Sedadlá M Sport sú čalúnené čiernou kožou Vernasca s charakteristickým trojfarebným M akcentom. Pre tých, ktorí hľadajú niečo ešte agresívnejšie, sú k dispozícii aj voliteľné M karbónové škrupinové sedadlá – doplnené o rovnaké trikolórne detaily.
V duchu pôvodného BMW 2002, ktorý bol ponúkaný so štvorstupňovými a päťstupňovými manuálmi, sú luxusné, športové autá BMW M2 Turbo Design Edition k dispozícii výlučne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Model je spárovaný s 3.0-litrovým radovým šesťvalcovým motorom BMW s dvojitým turbodúchadlom, ktorý poskytuje výkon 473 koní– dosť na to, aby auto zrýchlilo z 0-100 km/h len za 4.1 sekundy.
Samozrejme, dedičstvo má svoju cenu. BMW M2 Turbo Design Edition začína v USA na 84 075 dolároch, vrátane cieľového poplatku 1 175 dolárov – takmer o 15 000 dolárov viac ako základný M2 z roku 2025. BMW presne nepovedalo, koľko ich plánuje vyrobiť, ale spoločnosť potvrdzuje, že bude ponúkaná v “extrémne obmedzených” množstvách.
zdroj: motor1.com
Benzínové motory Ferrari nikam neodchádzajú, vrátane motora V1210. Október 2025
Ferrari pripravuje svoje prvé elektrické, luxusné, športové auto. Takzvaná Electtrica má prísť koncom budúceho roka, čo znamená novú éru pre ikonickú automobilku, ale bude to jedno z viac ako tucta áut, ktoré Ferrari plánuje uviesť na trh v rokoch 2026 až 2030.
Tieto luxusné, športové autá budú musieť odniekiaľ čerpať svoj výkon, a preto bude Ferrari naďalej investovať do svojich spaľovacích motorov V6, V8 a V12. Automobilka zabezpečí, aby spĺňali emisné predpisy a zároveň sa “zamerala na zvýšenie špecifického výkonu a zabezpečenie kompatibility s alternatívnymi palivami”.
Výrobcovia automobilov začali skúmať prevádzku spaľovacích motorov na nové typy palív, ktoré spĺňajú emisné predpisy pri zachovaní hardvéru. Minulý rok generálny riaditeľ Ferrari Benedetto Vigna povedal, že neverí, že spaľovací motor niekedy úplne zmizne z luxusného trhu.
Napriek pokračujúcim investíciám do spaľovacích motorov Ferrari uviedlo, že verí, že do roku 2030 bude potrebovať elektrifikáciu 60% svojej zostavy – asi 40% hybridných a 20% elektrických – aby splnilo “očakávaný vývoj” trhu. Čistý spaľovací výkon by mohol byť v novom desaťročí v portfóliu Ferrari menšinou.
Zdá sa tiež, že budúce luxusné, športové autá Ferrari budú aj naďalej prinášať tlačidlá. Automobilka uviedla, že predstavuje “novú generáciu ľudského rozhrania, ktoré využíva fygitálny prístup a kombinuje digitálne a analógové prvky”.
Prvé náznaky tohto nového balenia sme mohli vidieť v júli, keď Ferrari Amalfi debutovalo s prepracovaným volantom s fyzickými tlačidlami. Majitelia sa sťažovali, že kapacitné dotykové ovládanie bolo viac frustrujúce ako inovatívne – a automobilky si to konečne všimli.
Zatiaľ čo Ferrari hovorí, že asi 20% jeho zostavy bude elektrických, pravdepodobne to bude predstavovať len jeden model. Vigna začiatkom tohto roka vyvrátil fámy, že po druhom elektrickom Ferrari je “nulový dopyt” a povedal, že takéto auto ani neexistuje. Automobilka nediskutovala o ničom inom ako o Electtrice.
Trh so špičkovými, vysokovýkonnými a drahými elektrickými vozidlami sa nezhmotnil, pričom výrobcovia automobilov na mieru odkladajú investície kvôli nízkemu dopytu. Prvý elektromobil Ferrari je rizikom, ale spoločnosť robí všetko pre to, aby z neho urobila niečo skutočne výnimočné a jedinečné.
Uvidíme, ako vynikne, keď príde budúci rok. Ak to bude neúspech, Ferrari bude mať luxusné, športové autá s motorom V12, na ktoré sa môže spoľahnúť.
zdroj: motor1.com
Mercedes-Benz ELF: nový prístup k nabíjaniu elektrických vozidiel9. Október 2025
Elektrická mobilita je centrálnym prvkom na ceste k dekarbonizácii. Mercedes-Benz sa zameriava na lokálne jazdenie bez emisií CO2, inteligentné nabíjanie a komplexné šetrenie zdrojov a v podobe experimentálneho vozidla ELF (Experimental-Lade-Fahrzeug) vysiela jasný signál smerom k trvalo udržateľnej inovácii. Elektrická mobilita znamená viac ako len technológiu – predstavuje zodpovednosť voči životnému prostrediu, spoločnosti a budúcim generáciám. Samotné lokálne jazdenie bez emisií CO2 však nestačí. Aj nabíjanie musí byť efektívne, inteligentné a trvalo udržateľné. Preto spoločnosť Mercedes-Benz dôsledne pracuje na inovatívnych riešeniach nabíjania pre domácnosti, pracoviská a verejné priestranstvá – takto aktívne formuje budúcnosť nabíjania. Táto spoločnosť už v roku 2021 ako prvý výrobca automobilov zaviedla na trh funkciu Pripojiť a nabíjať (Plug & Charge) , vďaka ktorej sa rýchlonabíjanie stalo ešte jednoduchším ako kedykoľvek predtým. V podobe vlastnej nabíjacej služby MB.CHARGE Public, ktorá bola kompletne integrovaná do vozidla, zaviedla spoločnosť Mercedes-Benz v roku 2019 štandardy zosieťovaného verejného nabíjania. Neoddeliteľnou súčasťou tejto nabíjacej služby v Európe, Kanade a USA je Zelené nabíjanie, ktoré cielene podporuje používanie elektrického prúdu z obnoviteľných zdrojov energie.
ELF je viac než len vozidlo – je to symbol vstupu do novej éry nabíjania. Mercedes-Benz prostredníctvom experimentálneho nabíjacieho vozidla ukazuje výsledok spojenia vizionárskej technológie, odvážnych nápadov a zanietenej tímovej práce. Toto laboratórium technológií nabíjania na kolesách v sebe spája ultrarýchle, obojsmerné, solárne, indukčné a kondukčné nabíjanie do ucelenej koncepcie, ktorá nielen testuje hranice uskutočniteľného, ale ich tiež nanovo definuje. Za vozidlom ELF stojí interdisciplinárny tím, ktorý s nadšením a inovatívnym duchom pracuje na tom, aby bola elektrická mobilita komfortnejšia, efektívnejšia a trvalo udržateľnejšia. Mercedes-Benz sa takto emocionálnym spôsobom hlási k pokroku.
Rýchlonabíjanie je kľúčom k praktickosti elektrickej mobility pri každodennom používaní. Mercedes-Benz pomocou experimentálneho vozidla ELF skúma hranice technických možností – vo vozidle aj pri nabíjacom stojane. Na to je experimentálne vozidlo vybavené dvomi systémami rýchleho nabíjania, ktoré pokrývajú rôzne oblasti použitia:
- Konektor MCS (Megawatt Charging System – megawattový systém nabíjania)
Tento systém, ktorý bol pôvodne vyvinutý pre nákladnú dopravu, umožňuje výkony nabíjania v rozsahu megawattov. Vo vozidle ELF slúži systém MCS ako výskumný nástroj na testovanie tepelnej zaťažiteľnosti a hraníc výkonu vysokovoltových akumulátorov, výkonovej elektroniky, nabíjacieho kábla a ďalších komponentov v extrémnych podmienkach. Získané poznatky sa prenášajú do vývoja vozidiel určených na dlhé vzdialenosti a riešení pre autoparky s krátkymi prestojmi.
- Konektor CCS (Combined Charging System – systém kombinovaného nabíjania)
CCS sa štandardne používa pre osobné motorové vozidlá na testovanie komponentov, ktoré sú veľmi blízke sériovej podobe, ako napríklad kábel, zástrčka, chladenie a riadenie nabíjania, v podmienkach každodenného použitia. Mercedes-Benz testuje technické hranice CCS na vytvorenie podmienok pre ešte vyššie nabíjacie výkony. Vozidlo ELF umožňuje nabíjací výkon až 900 kW. Vďaka tomu je možné nabiť 100 kWh v priebehu desiatich minút. Vozidlo simuluje typické scenáre nabíjania, ktoré sa vyskytujú aj v bežnom živote zákazníkov, napríklad na rýchlonabíjacích staniciach pozdĺž diaľnic alebo v mestskom prostredí. Použité komponenty ako akumulátor, riadenie nabíjania a CCS-hardvér už predstavujú fázu vývoja, ktorá je blízka sériovej výrobe, pričom majú perspektívu, že budú použité pre budúce luxusné, športové autá Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz sa kombináciou systémov MCS a CCS snaží o dvojitý prístup k výskumu: na jednej strane sa odhaľujú nové technologické horizonty a vyvíja sa technológia budúcnosti a na druhej strane sa zlepšuje pripravenosť na sériovú výrobu existujúcich systémov a vďaka tomu aj zážitok z nabíjania v súčasnosti. Príkladom priameho využitia získaných poznatkov vo vývoji budúcich sériových modelov je technologický program CONCEPT AMG GT XX. Štúdia vozidla nastavuje nové štandardy v oblasti vysokovýkonného nabíjania. V priebehu asi piatich minút sa dokáže dobiť energiou umožňujúcou dojazd približne 400 kilometrov (WLTP). Štúdia vozidla CONCEPT AMG GT XX dosahuje veľmi vysoký priemerný výkon nabíjania s hodnotou 850 kW pri 1 000 ampéroch vo veľkom rozsahu krivky nabíjania. V nadväznosti na svoju rekordnú jazdu s legendárnym dojazdom v Nardò dosiahla štúdia CONCEPT AMG GT XX pri ultrarýchlom nabíjaní dokonca maximálny nabíjací výkon 1 041 kW.
Spoločnosť Mercedes-Benz v spolupráci so spoločnosťou Alpitronic, ktorá je lídrom na európskom trhu v oblasti vysokovýkonného nabíjania, vyvinula pre rekordnú jazdu štúdie CONCEPT AMG GT XX prototyp vysokovýkonného nabíjacieho stojana. Tento nabíjací stojan dokáže prostredníctvom CCS-kábla preniesť elektrický prúd až do 1 000 ampérov – to je dvakrát viac ako bolo doteraz bežné. Tento výsledok bolo možné dosiahnuť vďaka použitiu nabíjacieho stojana MCS, ktorý bol pôvodne navrhnutý pre nákladné motorové vozidlá. V tomto stojane bol kábel pre nákladné motorové vozidlá nahradený CCS-káblom. Chladiaci výkon v konektore a kábli pritom zostáva zachovaný a umožňuje vyššie výkony. Tento systém nabíjania nebol vyvinutý samostatne, ale spolu s vozidlom. Vývojový tím v Stuttgarte-Untertürkheime simuloval na skúšobnej stolici reálne scenáre nabíjania, pri ktorých boli spoločne otestované a overené komponenty vozidla a nabíjací stojan. To ukazuje ucelený prístup značky Mercedes-Benz k vývoju.
Zistenia z prototypu nabíjacieho stojana sa prenášajú priamo do vývoja novej generácie vysokovýkonných rýchlonabíjačiek, ktoré sa majú využívať v nabíjacích parkoch Mercedes‑Benz. Zákazníci tak budú profitovať z mimoriadne rýchleho nabíjania, pri ktorom sa časy nabíjania už len zanedbateľne odlišujú od časov potrebných na bežné natankovanie paliva. Kratšie časy nabíjania znamenajú väčšiu flexibilitu počas cestovania a výrazné zvýšenie komfortu počas každodenného jazdenia. Mercedes-Benz tak zdôrazňuje silu svojich inovácií a chce tak v budúcnosti nastaviť nové štandardy pre verejné nabíjanie.
Obojsmerné nabíjanie je viac ako len technologickou možnosťou – je to strategický nástroj pre energetickú transformáciu. Prostredníctvom vozidla ELF skúma Mercedes-Benz plný potenciál tejto kľúčovej technológie: elektrický prúd sa nielen odoberá, ale sa aj privádza do domácnosti (Vehicle-to-Home, V2H), do siete (Vehicle-to-Grid, V2G) alebo priamo do elektrických zariadení (Vehicle-to-Load, V2L). Vďaka tomu sa elektrické vozidlá môžu stať aktívnou súčasťou trvalo udržateľného energetického systému. V budúcnosti by mali zákazníkom umožniť väčšiu nezávislosť a ponúknuť im možnosti na úsporu nákladov. Prostredníctvom vozidla ELF sa testuje obojsmerné nabíjanie v reálnych situáciách. Takto získané poznatky sa prenášajú priamo do sériového vývoja budúcich modelov.
Vozidlo ELF umožňuje obojsmerné nabíjanie striedavým aj jednosmerným prúdom:
- Striedavý prúd umožňuje napájanie elektrických zariadení prúdom (V2L), ako aj priame spätné napájanie domácej siete prostredníctvom obojsmernej nabíjacej skrinky so striedavým prúdom – to je určené pre aplikácie ako Vehicle-to-Home (V2H) alebo Vehicle-to-Building (V2B), prípadne pre odovzdávanie energie do verejnej elektrickej siete (V2G). Výhoda: náklady na infraštruktúru sú nižšie. Nevýhoda: štandardizácia je komplexnejšia, pretože vozidlo musí spĺňať požiadavky rôznych elektrických sietí.
- Jednosmerný prúd v závislosti od použitej infraštruktúry umožňuje priame spätné napájanie verejnej elektrickej siete (V2G) alebo elektrickej siete budovy (V2H, V2B) pomocou obojsmernej nabíjacej skrinky s jednosmerným prúdom. Výhoda: vysoká efektívnosť najmä pri použití hybridného striedača pre obojsmerné nabíjanie. V kombinácii s fotovoltickým systémom a domácim akumulátorom je splnenie požiadaviek siete jednoduchšie. Nevýhodou môžu byť napríklad vyššie investičné náklady na nabíjaciu infraštruktúru.
Mercedes-Benz prináša nielen výskum, ale aj svoje skúsenosti, ako napríklad pri zavedení obojsmerného nabíjania v Japonsku prostredníctvom štandardu CHAdeMO. Aj pre štandard CCS pripravuje Mercedes-Benz konkrétne ponuky pre zákazníkov. Nová plne elektrická CLA s technológiou EQ a nová GLC s technológiou EQ sú už technicky pripravené na obojsmerné nabíjanie vďaka kompatibilnej nabíjacej skrinke s jednosmerným prúdom. V priebehu roku 2026 spustí Mercedes-Benz prvé služby obojsmerného nabíjania v Nemecku, vo Francúzsku a vo Veľkej Británii. Ďalšie trhy budú nasledovať. Ponuka MB.CHARGE Home je kombináciou vozidla, obojsmernej nabíjacej skrinky, tarify zelenej elektriny a prístupu na energetický trh. Cieľom je znížiť náklady pre domácnosti a podporiť stabilitu siete. Prostredníctvom inteligentného riadenia a aplikácie je možné nielen nabíjať vozidlá s optimalizovanými nákladmi, ale aj spätne dodávať energiu do domácej siete alebo elektrickej siete. Vďaka tomu sa elektrické vozidlá stávajú aktívnymi úložiskami energie a prispievajú k energetickej transformácii.
Obojsmerné nabíjanie otvára zákazníkom nový rozmer nezávislosti, hospodárnosti a trvalej udržateľnosti:
- Autonómnosť a núdzové napájanie prúdom: Typický vysokovoltový akumulátor Mercedes-Benz v elektrickom vozidle s kapacitou 70 – 100 kWh dokáže kompletne zásobovať priemernú domácnosť na dva až štyri dni (V2H) – to je ideálne riešenie pri výpadkoch elektrického prúdu alebo ako doplnok k fotovoltickému zariadeniu. Okrem toho môže vozidlo slúžiť aj ako mobilný zdroj elektrickej energie pre elektrické zariadenia prostredníctvom systému V2L (Vehicle-to-Load) a dokáže flexibilne zásobovať energiou napríklad aj náradie alebo domáce spotrebiče.
- Zmenšenie uhlíkovej stopy: Cielene sa používa solárny prúd. Prebytočný solárny prúd je možné dočasne uložiť vo vysokovoltovom akumulátore pre neskoršiu potrebu vo vlastnom dome (V2H). Takto je možné ušetriť emisie CO₂.
- Úspora nákladov na energiu: V kombinácii s inteligentným manažmentom energie je možné výrazne znížiť náklady na elektrinu. V závislosti od scenára využitia sú možné úspory vo výške približne 500 eur ročne, čo zodpovedá 10 000 bezplatným kilometrom.
Elektrické vozidlá zohrávajú ústrednú rolu v energetickej transformácii, a to nielen ako dopravný prostriedok, ktorý jazdí lokálne bez emisií CO2, ale aj ako mobilný zásobník obnoviteľnej energie. Prostredníctvom obojsmerného nabíjania (Vehicle-to-Grid, V2G) dokážu odoberať prebytočnú energiu z veterných a solárnych zariadení a v prípade potreby ju znovu dodať do elektrickej siete. Tým sa otvárajú nové možnosti zabezpečenia stability siete, bezpečnosti napájania a lepšieho využitia obnoviteľných zdrojov energie.
Príkladom pokrokového prístupu v kontexte čoraz väčšieho prepojenia verejného nabíjania a nabíjania v domácnostiach je myšlienka „virtuálneho účtu pre energiu“. Táto myšlienka predpokladá možnosť flexibilného využitia vygenerovanej elektrickej energie zo slnka nielen v domácnosti, ale aj na cestách. Princíp: zákazníci za prebytočnú elektrickú energiu zo svojho fotovoltického zariadenia a za nabíjanie a vybíjanie v domácnosti, ktoré je využiteľné aj pre elektrickú sieť, získajú na virtuálnom účte energetický kredit. Získaný kredit by bolo možné flexibilne uplatniť neskôr, a to buď doma, alebo na cestách na verejných
nabíjacích stojanoch Mercedes-Benz.
Používaním takéhoto virtuálneho účtu by zákazníci mohli hospodárnejšie využívať vygenerovanú elektrickú energiu a znížiť svoju závislosť od meniacich sa cien elektriny. Technologickou podmienkou by bol uzavretý ekosystém, ako aj hlboká integrácia vozidla, nabíjacej infraštruktúry a cloudovej platformy. Mercedes-Benz prostredníctvom nabíjacieho ekosystému MB.CHARGE už teraz disponuje takýmto digitálnym základom: tento ekosystém prepája nabíjacie body, toky energie a používateľské profily, a tým umožňuje inteligentné riadenie a vyúčtovanie nezávisle od miesta nabíjania. Cieľom tejto vízie je ponúknuť zákazníkom maximálnu flexibilitu a zároveň odbremeniť elektrickú sieť. Mercedes-Benz sa usiluje o vytvorenie zodpovedajúcich regulačných rámcových podmienok, aby takéto využitie obojsmerného nabíjania bolo možné v rámci koncepcie V2G. Jednou možnosťou by bolo oslobodenie od sieťových poplatkov za dočasne uložený elektrický prúd podobne ako je to pri súčasnej právnej úprave pre veľkokapacitné akumulátory vo fáze uvedenia na trh.
Mercedes-Benz testuje prostredníctvom vozidla ELF aj indukčné nabíjanie bez použitia akéhokoľvek kábla. Elektrická energia sa pritom bezkontaktne prenáša do vozidla cez nabíjací systém integrovaný v podlahe vozidla. Táto technológia ponúka veľký potenciál najmä pre domácnosti a autoparky, pretože s jej využitím je nabíjanie komfortnejšie a takmer nepostrehnuteľné.
Vozidlo ELF je vybavené indukčným systémom nabíjania, ktorý je založený na princípe magnetickej rezonancie. Nabíjací výkon momentálne dosahuje 11 kW striedavého prúdu (AC), čo zodpovedá typickej nabíjacej skrinke. Pri tejto technológii sa v rámci projektu testuje praktickosť pri každodennom používaní, účinnosť a kompatibilita s rôznymi výškami vozidiel a postaveniami vozidiel v rámci rozličných koncepcií mobility, ako sú prémiové vozidlá, prístupy k robotickým vozidlám taxislužby alebo riešenia pre autoparky. Osobitným bodom záujmu je jednoduchosť používania a medzinárodná škálovateľnosť. Na trhoch ako Ázia alebo Južná Afrika vzbudzuje „nabíjanie bez použitia rúk“ mimoriadne veľký záujem. Tu sa indukčné nabíjanie vníma ako komfortné riešenie pre stiesnené alebo nezabezpečené prostredia nabíjania.
Automatizované kondukčné nabíjanie cez podlahu vozidla predstavuje inovatívnu metódu komfortného a efektívneho nabíjania elektrických vozidiel. Pri kondukčnom nabíjaní sa používajú špeciálne nabíjacie platne v podlahe, ktoré komunikujú s vozidlom. Pomáhajú vodičovi alebo parkovacej asistenčnej službe správne zaparkovať a iniciovať nabíjanie. K prenosu energie dochádza prostredníctvom priameho fyzického spojenia cez takzvaný konektor v podlahe vozidla. Nabíjací výkon momentálne dosahuje 11 kW striedavého prúdu. Osobitná pozornosť je v prípade vozidla ELF venovaná inštalácii konektora v podlahe vozidla a požiadavkám na umiestnenie: vozidlo musí byť umiestnené v určitej oblasti nad nabíjacou platňou, aby bolo možné spustiť nabíjanie. Na to je potrebné cielené parkovanie.
Automatické kondukčné nabíjanie na spodku vozidla ponúka množstvo výhod ako indukčné nabíjanie: vodiči nemusia pripájať ani odpájať káble, čím sa výrazne zvyšuje komfort a jednoduchosť používania. Okrem toho sa minimalizuje riziko opotrebovania kábla a možných elektrických nebezpečenstiev. Kondukčné nabíjanie je mimoriadne vhodné pre bezbariérové používanie alebo stiesnené parkovacie priestory. Ďalšou výhodou je estetická integrácia nabíjacej infraštruktúry v podlahe, vďaka čomu vzniká usporiadaný vzhľad a je potrebný menší priestor ako pri tradičných nabíjacích staniciach. Okrem toho účinnosť zodpovedá systémom zapojeným pomocou kábla a je o čosi lepšia ako pri indukčných riešeniach.
Okrem zvyšovania nabíjacieho výkonu sa do stredobodu záujmu čoraz viac dostáva aj automatizácia nabíjania s využitím robotiky. Nabíjanie s podporou robotiky ponúka sľubné riešenie v oblasti rýchlonabíjania, v ktorej sa používajú vysoké elektrické prúdy a veľké prierezy kábla. Mercedes-Benz preto skúma automatizované systémy nabíjania, ktoré umožňujú precízne, bezpečné a celkom automatizované prepojenie vozidla s nabíjacou infraštruktúrou. Je to rozhodujúci krok, predovšetkým pre prevádzkovanie v rámci autoparku, bezbariérové koncepcie mobility a prémiový segment.
Tento vývoj je úzko spojený s prácou internej podnikovej organizačnej jednotky pre nabíjanie spoločnosti Mercedes-Benz Mobility. Okrem toho táto organizačná jednotka pre nabíjanie zodpovedá aj za celosvetové zavádzanie nabíjacej siete Mercedes-Benz, ktorá je vlastnou značkovou sieťou rýchlonabíjacích staníc so zameraním na komfort, spoľahlivosť a prémiové služby pre vodičov elektrických vozidiel všetkých značiek.













































































































