Novinky
Prvé oficiálne fotky nového BMW M2 CS (2026) sú konečne tu25. Máj 2025
Po rokoch fám a špionážnych záberov BMW konečne stiahlo oponu zo svojho dlho očakávaného luxusného, športového auta BMW M2 CS. Spoločnosť ukázala prvé obrázky auta v piatok pred úplným odhalením, ktoré sa očakáva budúci týždeň.
Aj keď BMW ešte nezverejnilo žiadne špecifikácie alebo odhady výkonu, dobre sa pozrieme na dizajn auta. Rovnako ako ostatné luxusné, športové autá BMW CS, aj M2 CS dostal niekoľko estetických vylepšení na zlepšenie vzhľadu a výkonu.
K dispozícii je nový predný nárazník s viacerými lopatkami a krídlami a vzadu rozhodne veľký spojler s kačacím chvostom. Môžeme tiež vidieť zlaté originál disky BMW – podpis vozidiel BMW CS – a červeno lakované brzdové strmene. Na rozdiel od M3 CS a M4 CS, ktoré majú pretekárske pruhy, BMW dalo M2 CS jemný plochý sivý lak. Jediný obrázok interiéru zobrazuje odznaky CS, škrupinové sedadlá a veľa červených akcentov.
O výkone nie je ani slovo, hoci fámy z minulého roka naznačovali, že preplňovaný radový ševalec pod kapotou bude mať až 518 koní. Tie isté fámy tvrdili, že M2 CS zostane s pohonom zadných kolies, čím sa odlišuje od svojich väčších súrodencov vybavených xDrive. Tiež navrhli, že auto pôjde len na automatickú prevodovku v mene výkonu.
Viac sa dozvieme budúci týždeň, keď budú nové, luxusné, športové autá BMW M2 CS 2026 oficiálne predstavené.
zdroj: motor1.com
Nové BMW Speedtop ide do predaja v limitovanom počte 70 kusov24. Máj 2025
BMW má vo zvyku prinášať krásne veci do Concorso d’Eleganza Villa d’Este pri jazere Como v Taliansku. Minulý rok to bol Skytop, ohromujúci dvojmiestny kabriolet určený na limitovanú sériu. Rok predtým to bol Concept Touring Coupe, nádherné dvojdverové kombi, ktoré, bohužiaľ, nikdy nikam neodišlo. Tento rok to nie je inak, automobilka BMW predstaví ďalšie luxusné, športové auto.
Na Villa d’Este 2025 BMW debutuje s konceptom Speedtop. Ak vám tento názov znie povedome, je to preto, že tento bláznivý, krásny vagón je voľne založený na minuloročnom koncepte. Rovnako ako Skytop jazdí na rovnakej základni a má rovnakú prednú časť v tvare písmena V so žraločím nosom so zodpovedajúcimi svietidlami a osvetlenou mriežkou chladiča – len teraz s väčším úložným priestorom.
Strechu Speedtopu pokrýva jemný farebný gradient s farbou Floating Sunstone Maroon, ktorá sa vzadu mieša do odtieňa Floating Sundown Silver. Centrálny “drážkový” prvok prechádza cez kapotu a na strechu a spojler, pričom podbehy kolies vypĺňajú špeciálne dvojfarebné 14-lúčové originál disky, ktoré boli navrhnuté špeciálne pre toto luxusné, športové auto.
Interiér má dvojfarebnú koženú povrchovú úpravu Sundown Maroon a Moonstone White, pričom rovnaký Floating Sunstone Maroon, ktorý sa nachádza na exteriéri, sa prenáša na určité prvky kabíny. A ten istý “spline” detail z exteriéru sa prenáša aj ako svetelný lúč premietaný na dvojfarebné kožené čalúnenie stropu.
Rovnaká koža a osvetľovacie prvky sa dostanú do kufra, ktorý má delený batožinový priestor pre ešte viac miesta. Samozrejme, Speedtop sa dodáva s vlastnými taškami Schedoni, ktoré sa perfektne zmestia do každej priehradky.
Ale nie je to všetko o šou – Concept Speedtop skutočne pôjde. Hoci je BMW v špecifikách opatrné, spoločnosť tvrdí, že Speedtop obsahuje najvýkonnejší motor V8, ktorý v súčasnosti ponúka BMW. Odhad je, že 4.4-litrový V8 s dvojitým turbodúchadlom pracuje s rovnakým výkonom 617 koní ako Skytop.
Najlepšie zo všetkého je, že Speedtop nie je len koncept. BMW postaví 70 exemplárov nádherného kombi pre svoju najbohatšiu klientelu.
“Minuloročná prezentácia BMW Concept Skytop na Concorso d’Eleganza Villa d’Este pri jazere Como vyvolala veľké nadšenie medzi znalcami a automobilovými nadšencami,” povedal Bernd Körber, senior viceprezident pre značku a produktový manažment BMW.
“To viedlo k prísne obmedzenej výrobe 50 kusov. Vďaka tejto pozitívnej odozve sme sa tento rok rozhodli ponúknuť BMW Concept Speedtop aj v limitovanej sériovej sérii 70 kusov. Toto výnimočné luxusné, športové auto je teraz k dispozícii na objednávku. Sme radi, že môžeme zberateľom a nadšencom ponúknuť ďalší exkluzívny model.”
Nový koncept BMW Speedtop bude mať svetovú premiéru tento víkend na Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2025 v Taliansku.
zdroj: motor1.com
Prvý elektrický Lexus má falošné prevodové stupne23. Máj 2025
Lexus RZ je prvé špecializované batériové elektrické, luxusné, športové auto značky – crossover s vizuálnou inšpiráciou z bývalého hatchbacku Lexus CT. Pre Lexus je to obrovská vec, že má v tomto priestore pekne vyzerajúceho konkurenta, ale jedna z kľúčových vlastností RZ sa stratila v počiatočnom útoku tlačových materiálov: RZ bude mať falošné radenie a simulovaný hluk hnacieho ústrojenstva, v súlade s trendmi v odvetví stanovenými Hyundai a aj iných výrobcov automobilov ako napr. Ferrari.
Lexus nazýva svoj simulovaný systém “Interaktívny manuálny pohon”, ktorého cieľom je “umožniť hlbší a pútavejší dialóg s vozidlom”.
Systém IMD umožňuje vodičom RZ “radiť” virtuálne prevodové stupne pomocou pádiel za volantom auta, podobne ako systém vo vynikajúcom Ioniq 5N. Aj keď viete, že radenie a zvuky hnacieho ústrojenstva sú falošné, ak sú oboje vykonané dostatočne presvedčivo, kumulatívny efekt je, že sa cítite oveľa viac pod kontrolou a zapojení do zážitku z jazdy.
Podľa videa Lexus sa jeho systém aktivuje stlačením tlačidla “M Mode” na stredovej konzole – predpokladáme, že “M” znamená “Manuálne” – posiela radenie na vyššie uvedené pádla a postrčilo reproduktory k životu, čím sa kabína naplní simulovaným hlukom hnacieho ústrojenstva.
Správanie RZ v režime IMD reaguje rovnakým spôsobom na vstupy vodiča, pričom okrem vstupu z “virtuálneho zdroja energie” a “virtuálnej prevodovky” automobilu zohľadňuje polohu plynového pedála, ktorý dodáva výkon na kolesá.
Potom sa ECU rozhodne, koľko energie si myslí, že chcete a ako chcete túto energiu dodať… posiela toto množstvo energie na kolesá.
Merač prevodu radenia na displeji prístrojovej dosky funguje ako tachometer a zobrazuje body radenia vodiča pozdĺž simulovaného výkonového pásma. RZ napodobňuje osemstupňovú prevodovku tým, že na chvíľu zníži výkon, aby simuloval radenie pred opätovným spustením virtuálneho tachometra/merača výkonu. K dispozícii je automatický režim, ktorý za vás bude stále simulovať radenie, okrem pádiel na volante, ktoré dokážu radiť “prevodové stupne” virtuálnej prevodovky.
Takzvaný interaktívny manuálny zvuk pohonu Lexus je “exkluzívny zvuk” spárovaný s týmto systémom Lexus IMD. To je v ostrom kontraste so systémom Hyundai, ktorý je zapracovaný do IONIQ 5N, v ktorom môžete zmeniť simulované zvuky hnacieho ústrojenstva tak, aby zneli ako bicykel Tron alebo doslova stíhačka.
To znamená, že sme radi, že sa viac spoločností snaží vrátiť niektoré analógové prvky späť do zážitku z jazdy EV, aj keď sú simulované. Zatiaľ čo Lexus sa zdá byť ohromujúci, je lepšie mať niečo, čo informuje náš centrálny nervový systém o rýchlosti a polohe hnacieho ústrojenstva, aj keď je simulované.
zdroj: motor1.com
Benzínové Porsche Boxster a Cayman končia už aj mimo EU22. Máj 2025
Súčasná generácia modelov Porsche Boxster a Cayman je na smrteľnej posteli od minulého roka, keď boli tieto luxusné, športové autá vyradené z Európy kvôli prísnejším predpisom o kybernetickej bezpečnosti. Teraz je potvrdené, že zvyšok sveta tiež príde o základné výkonné stroje Zuffenhausenu koncom tohto roka.
Vedúci produktovej komunikácie spoločnosti Porsche Cars North America, Frank Wiesmann, povedal, že štvrtá generácia modelov Porsche Boxster a Cayman (séria 982) vstúpila do posledných mesiacov výroby. Výstavba posledných jednotiek je naplánovaná na október. Zatiaľ čo hlavný závod v Zuffenhausene montuje tieto luxusné, športové autá od roku 2016, časť výroby sa v roku 2022 presunula do Osnabrücku, kde bude Volkswagen pokračovať vo výrobe zvláštneho kabrioletu T-Roc až do roku 2027.
Rok 2024 bol posledným celým rokom výroby kupé a kabrioletu s motorom v strede, pričom predaj vzrástol o 15% na 23 670 kusov. V prvom štvrťroku 2025 dodávky klesli o 22% na 4 498 vozidiel, čo nie je prekvapujúce vzhľadom na ukončenie výroby modelu 718 v Európskej únii a na ďalších trhoch v súlade s legislatívou EÚ. Stojí za zmienku, že luxusné, športové autá Porsche Boxster RS Spyder a Cayman GT4 RS v týchto regiónoch pokračovali, pretože špeciálne edície boli vyňaté z pravidiel kvôli ich obmedzeným výrobným sériám.
Hoci ukončené modely sú takmer vždy rýchlo nahradené verziami novej generácie alebo inými vozidlami, Porsche si dáva čas s (nepriamym) nástupcom 718. Plne elektrické Boxster a Cayman sa stále vyvíjajú, takže elektromobily tento rok nebudú uvedené na trh. Počas včerajšieho výročného valného zhromaždenia generálny riaditeľ Oliver Blume povedal, že tiché luxusné, športové autá dorazia v “strednodobom horizonte”. Dodal, že obe budú “ešte dynamickejšie, ešte výkonnejšie, s čistým zážitkom z jazdy”.
Porsche pripustilo, že jeho predchádzajúci cieľ, aby elektromobily do roku 2030 predstavovali 80% ročného predaja, už nie je uskutočniteľný. Napriek tomu to nič nemení na skutočnosti, že ICE Boxster a Cayman sú postupne vyraďované. Zuffenhausen však uplatňuje inú stratégiu na zvyšok svojej zostavy. Cayenne bude koexistovať s nadchádzajúcim variantom EV až do roku 2030. Panamera si zachová svoje benzínové motory aj v nasledujúcom desaťročí. 4,0-litrový motor V8 s dvojitým turbodúchadlom sa prepracováva tak, aby spĺňal predpisy Euro 7 a bude pokračovať aj v roku 2030.
Prvá generácia Macanu bude vyradená v roku 2026 a v predaji zostane iba elektrický model druhej generácie. Minulý rok zomrel v EÚ z rovnakého dôvodu, prečo bolo Porsche nútené vytiahnuť zástrčku z 718. Porsche však skúma nový crossover na benzín, ktorý nahradí pôvodný Macan, ktorý bol uvedený na trh pred 11 rokmi. Ak bude schválený, nemenovaný model by dorazil koncom desaťročia s čisto spaľovacím motorom a hybridnými pohonnými jednotkami.
Okrem toho Porsche dokonca zvažuje pridanie spaľovacích motorov do vozidiel, ktoré boli pôvodne určené ako plne elektrické. V novembri minulého roka bývalý finančný riaditeľ spoločnosti Lutz Meschke spomenul túto prekvapivú možnosť: “V súčasnosti sa pozeráme na možnosť, že pôvodne plánované plne elektrické vozidlá budú mať hybridný pohon alebo spaľovací motor.”
Počas tohto týždňového stretnutia Blume tiež spomenul, že elektrická zostava “bude naďalej rásť podľa plánu”. Jeho vyhlásenie naznačuje, že veľké trojradové SUV, ktoré bolo prvýkrát oznámené pred niekoľkými rokmi, je stále vo vývoji, napriek tomu, že predaj elektromobilov zaostáva za predchádzajúcimi prognózami Porsche.
zdroj: motor1.com
Oddeliť sa od Pininfariny bolo pre Ferrari zložité a ťažké21. Máj 2025
V roku 2013 sa Ferrari rozhodlo rozísť s dlhoročnou externou dizajnérskou firmou Pininfarina. Tento krok bol prekvapivý vzhľadom na desaťročia spolupráce a legendárne luxusné, športové autá Ferrari. V nasledujúcich rokoch Ferrari vyrástlo z vlastného dizajnérskeho centra Centro Stile na centrum značky. V rozhovore šéf dizajnu Flavio Manzoni odhaľuje, ako došlo k rozdeleniu a ako sa Ferrari vyvíjalo v prostredí po Pininfarine.
Hoci posledné Ferrari navrhnuté Pininfarinom, F12berlinetta, sa skončilo s výrobou až v roku 2017, spoločnosť sa rozhodla rozlúčiť s Pininfarinou počas vývoja LaFerrari. Manzoni povedal, že jeho interný tím aj Pininfarina mali za úlohu predstaviť návrh luxusného, športového auta, pričom vyšší manažment si vybral, ktorý uprednostní. Vedenie si vybralo Manzoniho dizajn, čo znamenalo koniec Ferrari s odznakom Pininfarina.
“Na začiatku to bolo pre [Pininfarinu] veľmi, veľmi ťažké, pretože po viac ako 60 rokoch spolupráce museli prijať myšlienku, že Ferrari chce vytvoriť svoje vlastné dizajnérske centrum,” povedal Manzoni. “Ale bolo to tiež potrebné, pretože Ferrari bolo jediným výrobcom áut na svete bez akéhokoľvek interného dizajnérskeho centra, čo bolo trochu zvláštne a tiež riskantné.”
Rozhodnutie nebolo ovplyvnené len názormi na dizajn. Samotný akt postavenia moderného výkonného auta prinútil Ferrari dôkladne sa pozrieť na spôsob, akým svoje luxusné, športové autá navrhuje.
“Ďalším problémom bolo, že úroveň technickej zložitosti áut sa veľmi zvyšovala,” povedal Manzoni. “Takže bolo potrebné pracovať ako tím so synergiou, nie s dizajnérmi pracujúcimi niekde inde a s inžiniermi v Maranelle.
“Prítomnosť dizajnérskeho centra v továrni je naozaj dôležitá, pretože sa tu každý deň konajú stretnutia s inžiniermi, aerodynamikmi, ekonómami atď. aby sme sa krok za krokom zblížili k najlepšej možnej forme, berúc do úvahy neuveriteľný výkon a ciele, ktoré musí mať nové Ferrari.”
Manzoni pracuje vo Ferrari od roku 2010 a je zodpovedný za vedenie vlastného dizajnérskeho štúdia spoločnosti od jej založenia. Ale akonáhle Pininfarina skončil, aj on bol nervózny z toho, že sa ujal obrovskej úlohy navrhnúť všetky budúce luxusné, športové autá Ferrari. “Začiatok bol ťažký, veľký tlak,” povedal.
Jeho tvrdá práca sa očividne vyplatila. Odkedy Ferrari vstúpilo na burzu v roku 2015, vzrástlo na takmer deväťnásobok svojej hodnoty IPO. Spoločnosť predáva viac áut ako kedykoľvek predtým, čiastočne vďaka Purosangue, svojmu prvému SUV, uvedenému na trh v roku 2023. Talianska automobilka tiež plánuje uviesť na trh svoje prvé elektrické vozidlo v roku 2026. Aj keď Manzoni nezdieľal podrobnosti, vyjadril nadšenie z práce s novými technológiami.
“Každý projekt je výzvou,” povedal Manzoni. “Zakaždým, keď sa naskytla príležitosť pracovať na novej technológii – napríklad všetky hybridné Ferrari sú nové z hľadiska usporiadania komponentov – mali sme príležitosť vytvoriť niečo iné. Vždy existuje príležitosť podporiť inovácie a pokrok.”
zdroj: motor1.com
Porsche momentálne nie je v úplne skvelej situácii20. Máj 2025
Predaj luxusných, športových automobilov Porsche počas prvých troch mesiacov roka celosvetovo klesol o 8,0%. Zatiaľ čo predaj v Spojených štátoch v skutočnosti vzrástol, Macan a Cayenne tvorili takmer 68% týchto predajov. To znamená, že clá by mohli spôsobiť, že dve najdôležitejšie luxusné, športové autá značky budú v USA ťažko konkurencieschopné.
Nová správa z The Wall Street Journal zdôrazňuje neistú pozíciu automobilky, ktorá sa pohybuje na hranici medzi hlavným výrobcom luxusných, športových automobilov, inovátorom v oblasti elektromobilov a špičkovou značkou športových áut s modelmi, ktoré môžu stáť 250.000 dolárov. Je to ťažká situácia, najmä keď väčšinu jeho predaja tvoria dve SUV pod 100.000 dolárov, ktoré zdieľajú diely a platformy s inými modelmi koncernu Volkswagen.
Porsche by sa mohlo vyhnúť clám na luxusné, športové autá Porsche Macan a Cayenne tým, že by ich vyrobilo v USA, ale časť príťažlivosti a prestíže značky spočíva v jej označení “Made in Germany”, čo je faktor, ktorý generálny riaditeľ koncernu Volkswagen Oliver Blume v rozhovore pre Automotive News potvrdil, že “v USA je mimoriadne dôležitý”. Pre značku teda môže byť ťažké presunúť výrobu do USA, ak si chce zachovať svoju príťažlivosť.
Severoamerický trh zaznamenal od januára do marca tohto roku nárast predaja o 37% vďaka SUV Porsche. Predaj v Nemecku, Číne a zvyšku Európy však klesol o 34, 42 a 10%.
Predaj elektrického Taycanu klesol na konci minulého roka o ohromujúcich 49%, čo Porsche pripísalo zmene modelu a pomalšiemu ako plánovanému “nárastu elektrickej mobility”.
Základná úroveň Taycan začína na 102.550 dolároch, ponúka výkon 402 koní a 4,5-sekundový čas z 0-100 km/h. Hyundai Ioniq 5 N má medzitým 641 koní, čas z 0-100 km/h za 3.25 sekundy a vyvolávaciu cenu 67.675 dolárov. Rozdiel by ste mohli minúť na celé druhé auto.
Predaj Porsche Taycan v prvom štvrťroku celosvetovo klesol o 1%, čo nie je dobrá správa pre nadchádzajúce luxusné, športové autá Porsche 718 Cayman a Boxster, ktoré majú byť plne elektrické.
Hovorilo sa, že 718 bude debutovať niekedy budúci rok, ale nedávna správa naznačila, že Porsche pozastavilo program 718 kvôli bankrotu dodávateľa batérií. Teraz môže prísť až v roku 2027 alebo neskôr. Výroba súčasnej generácie 718 by sa mala skončiť koncom tohto roka, čo by mohlo ponechať dvojročnú medzeru medzi generáciami 718.
To znamená, že Porsche 911 by sme mohli vidieť ako základné luxusné, športové auto značky – ale je to drahé. Carrera 2026 začína v USA na 129.950 dolároch, čo je nárast o viac ako 7 500 dolárov v porovnaní s rokom 2025. Na hornom konci je 911 Carrera 4 GTS za 178.850 dolárov. Potom nové verzie modelov GT3 a GT2 pravdepodobne prelomia hranicu 230.000 dolárov, keď dorazia koncom tohto roka.
Cena modelu 2025 911 GT3 sa na začiatku zvýšila o 53.000 dolárov, čo predstavuje nových celkových 224.495 dolárov. Porsche tiež zvýšilo cenu Cayenne 2025. Ako však Blume povedal pre Autonews: “Toto sú náročné časy aj pre Porsche” a výkonný riaditeľ pracuje na tom, aby bola spoločnosť “ešte robustnejšia” tvárou v tvár zvýšenej konkurencii v Číne, politickej neistote a dynamickému trhu.
zdroj: motor1.com
Prelomový prototyp Porsche 910 je teraz v predajnej aukcii19. Máj 2025
No, tieto luxusné, športové autá nevidíte každý deň: úplne prvé Porsche 910, aké bolo kedy vyrobené – prototyp legendárneho modelu do vrchu z najromantickejšej éry Stuttgartu – je v aukcii.
Toto konkrétne luxusné, športové auto premostilo Porsche zo začínajúceho staviteľa športových a pretekárskych áut na dominantnú silu v oboch kategóriách. Zatiaľ čo 910 sa vyvinul z iných prototypov s uzavretým kokpitom s motorom v strede, ako je 904, toto auto preklenulo priepasť medzi týmito snahami z polovice šesťdesiatych rokov a autami ako 917, ktoré je pravdepodobne najdôležitejším prototypom vytrvalostných pretekov všetkých čias.
Ako už bolo spomenuté, toto konkrétne auto bolo prvým 910, ktoré bolo kedy vyrobené, zdobené číslom podvozku “910001″, ale prichádza aj so značným palmarèsom. Patrí medzi nie víťazné vo svojej triede a celkové štvrté miesto na 1000 km v Monze v roku 1968, po ktorom nasledovala prestavba na použitie na ulici a zoznam histórie pretekov, keď toto luxusné, športové auto prechádzalo z jedného súkromníka do druhého. Táto 910 skutočne žila plnší život ako väčšina ostatných.
Prvé exempláre 910 boli poháňané variantmi 2.0-litrového plochého šesťvalca, ktorý ste našli v konkurenčných 911 tej doby. Zatiaľ čo neskoršie 910 sa nakoniec presunuli na pohonné jednotky s plochými osemvalcami, ktoré sú vhodnejšie pre vytrvalostné preteky, zo skúsenosti sa dá povedať, že žiadne Porsche neznie lepšie alebo nedosahuje sladšie otáčky ako tieto skoré 2.0-litrové autá s ľahkým horčíkovým krytom motora.
Aktuálne už cena prekročila 1,4 milióna dolárov a uvidíme kde sa zastaví. Každopádne je skvelé vidieť, ako sa tieto jedinečné, luxusné, športové autá z času na čas objavujú v predaji, aj keď pre bežných smrteľníkov za astronomické ceny.
Zdroj: motor1.com
Elektrický Volkswagen Golf GTI bude monštrum18. Máj 2025
Volkswagen už roky dráždi elektrickou verziou svojho obľúbeného výkonnostného radu GTI. Malý koncept ID.GTI z roku 2023 dal prvú skutočnú ochutnávku výkonného elektromobilu, zatiaľ čo spoločnosť len nedávno oznámila luxusné, športové autá Volkswagen ID.3 GTI pre Európu na budúci rok. Na programe je aj elektrický Golf GTI a nové detaily nás ešte viac nadchli na nadchádzajúci elektrický hot hatch.
V rozhovore pre AutoExpress generálny riaditeľ spoločnosti Volkswagen Thomas Schäfer povedal, že nový Golf GTI EV tu bude pred koncom desaťročia – a bude to “monštrum”.
“Na konci desaťročia prinesieme elektrický Volkswagen Golf [GTI], a to bude monštruózne auto,” povedal Schäfer. “Som veľmi spokojný s pokrokom. Je to v pohode. Môžete to urobiť vzrušujúce, musí to byť vzrušujúce, musí to byť autentické. Ak prinesieme GTI, musí to byť [skutočné] GTI.”
Ale to nie je všetko. Schäfer tiež potvrdil príchod Golfu R EV, o ktorom sa predtým hovorilo, ale nikdy sa to priamo nepotvrdilo. Zatiaľ čo elektrický Golf R sa rozhodne pre nastavenie pohonu všetkých kolies, elektrický Golf GTI si zachová svoju charakteristickú konfiguráciu s pohonom predných kolies s elektromotormi poháňajúcimi výlučne prednú nápravu.
Elektrické, luxusné, športové autá GTI aj Golf R budú jazdiť na novej platforme Scalable Systems Platform (SSP) koncernu Volkswagen. SSP sa bude vo veľkej miere používať v celom portfóliu koncernu VW, v každej značke od Škody cez Lamborghini až po Volkswagen. Túto škálovateľnú platformu možno rozdeliť podľa veľkosti a ceny v závislosti od vozidla a využíva technológiu, ktorú Schäfer nazýva “ohromujúca”.
“Na novom nastavení sme vyrobili niekoľko prototypov a je to ohromujúce,” hovorí. “A čo zvuk? A čo celkový pocit, ovládateľnosť a tak ďalej. Dá sa to urobiť.”
Elektrický Golf GTI sa neobjaví ďalších päť rokov, zatiaľ čo elektrický Golf R pravdepodobne dorazí až neskôr. Prvý elektromobil v portfóliu GTI spoločnosti VW bude založený na modeli ID.2 a bude určený výhradne pre Európu. V podstate sériová verzia konceptu ID.GTI, ktorý sme videli pred dvoma rokmi. Luxusné, športové autá Volkswagen ID.3 GTI sa medzitým objavia niekedy budúci rok aj v Európe.
zdroj: motor1.com
Bývalý šéf dizajnu Jaguar navrhol svoj vysnívaný E-Type17. Máj 2025
Bývalý šéf dizajnu Ian Callum má na konte niekoľko pôsobivých zárezov: luxusné, športové autá Aston Martin DB7 a Vanquish, Jaguar XK a F-Type a nedávno takmer zabudnutý prototyp C-X75. Teraz je slávny automobilový dizajnér a výkonný riaditeľ opäť pri tom so svojím vlastným pohľadom na jedno z najikonickejších luxusných, športových áut všetkých čias.
Toto je Callumov nádherný koncept restomodu Jaguar E-Type. Je to len náčrt, ale čoskoro by sa tento ohromujúci 3D render mohol stať realitou, ak je niekto ochotný zaplatiť správnu cenu. Je súčasťou Callumovho takzvaného “Portfolio Project” spolu s radikálnym terénnym SUV s názvom Grampian – a ďalšie prídu.
Dizajn nie je až taký radikálny pre E-Type – auto, ktoré mnohí nadšenci považujú za “nedotknuteľné”. Sedí nižšie a širšie ako sériová verzia a jazdí na štýlových, trilúčových zliatinových kolesách. Je tiež vybavený novými krytmi svetlometov s vylepšením LED a dvojitými koncovkami výfuku s mierne aktualizovanými zadnými svetlami.
Interiér je do značnej miery nezmenený, s niekoľkými modernými kúskami a bobmi. Napríklad štyri meradlá v strede prístrojovej dosky boli premenené na malé obrazovky zobrazujúce veci ako Apple CarPlay konektivita a navigácia. Volant, úprava kože a displeje vodiča v tomto vykreslení vyzerajú, akoby mohli pochádzať z továrne, ale Callum hovorí, že zákazníci si môžu prispôsobiť svoje kabíny podľa vlastného uváženia.
Dobrou správou je, že sa nezdá, že by to bol ani restomod EV (pozrite sa na päťstupňovú manuálnu prevodovku v stredovej konzole). Ak sa toto krásne vyzerajúce luxusné, športové auto skutočne dostane do výroby, mal by mať pod kapotou motor V12, alebo aspoň výkonný V8.
zdroj: motor1.com
Ohromujúci superšport De Tomaso P72 je konečne tu16. Máj 2025
Oživená značka De Tomaso vtrhla na scénu v roku 2019 so svojím krásnym prototypom P72. Ale za šesť rokov odvtedy sme od talianskej automobilky veľa nepočuli o tom, kedy sa sériová verzia tohto luxusného, športového auta konečne dostane na cesty.
Dnes sa to mení. De Tomaso odhaľuje svoj prvý cestný model P72 a sľubuje dodávky koncom tohto roka. A rovnako ako prototyp, aj De Tomasovo prvé sériové luxusné, športové auto vyzerá úplne nádherne.
Sériový P72 sa vizuálne nevzďaľuje od pôvodného prototypu, čo je skvelá správa. Dizajn bol inšpirovaný modelom De Tomaso P70 z roku 1965, ktorý vznikol v spolupráci zakladateľa Alejandra De Tomasa a Carrolla Shelbyho.
Tento konkrétny model je vyhotovený v žiarivo bielom laku s pruhmi z ružového zlata, krytmi zrkadiel, akcentmi a zodpovedajúcimi kolesami. Kolesá sa dokonca podobajú na tie, ktoré sa nachádzajú na pôvodnom P70.
Zakrivené línie P72 sa prekrývajú cez monokokový podvozok vytvorený z jedného súvislého kusu uhlíkových vlákien, ktorý siaha aj do predného a zadného pomocného rámu. Neexistuje žiadne lepenie, žiadne zváranie; De Tomaso hovorí, že jeho podvozok nastavuje “nový štandard” pre štrukturálnu čistotu.
Keď už hovoríme o čistote, interiér P72 je hrdo bez trikov. Nie sú tu žiadne obrazovky, žiadny informačno-zábavný systém. Jednoducho interiér podobný kokpitu navrhnutý tak, aby umožnil majiteľom sústrediť sa na danú úlohu: šoférovanie.
Ručne šitá biela koža a odhalené uhlíkové vlákna pokrývajú väčšinu povrchov, zatiaľ čo palubnú dosku lemuje ohromujúce usporiadanie hmatových opracovaných hliníkových meradiel – všetko samozrejme v ružovom zlate. To sa týka aj odhalenej radiacej páky.
De Tomaso P72 je poháňaný preplňovaným 5.0-litrovým motorom V8, o ktorom De Tomaso hovorí, že bol vyvinutý výhradne pre tieto luxusné, športové autá. Spoločnosť predtým uviedla, že motor bol odvodený od Fordu Coyote V8 a vyladený Roushom, čo predpokladáme, že je stále pravda. A podľa všetkého to znie fantasticky.
Tu má V8 výkon 700 koní, vedený cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku na zadné kolesá. De Tomaso nezverejňuje údaje ako čas z 0-100 km/h alebo maximálna rýchlosť, ale spoločnosť poznamenáva, že P72 nebol navrhnutý pre “dominanciu v najvyššej rýchlosti”.
De Tomaso P72 nemá jazdné režimy, ale odpruženie s tlačnou tyčou je dodávané s trojcestnými manuálne nastaviteľnými tlmičmi, ktoré umožňujú vodičovi prispôsobiť si toto luxusné, športové auto podľa preferovaného štýlu jazdy.
“P72 bol naším prísľubom verne oživiť historickú značku,” hovorí generálny riaditeľ Norman Choi. “Toto prvé vozidlo sériovej špecifikácie stelesňuje všetko, za čím si stojíme: mechanickú dušu, nadčasovú krásu a zážitok z jazdy, ktorý sa povznáša nad moderné konvencie. Je to naša ozvena v čase – teraz sa stáva skutočnosťou.”
De Tomaso P72 sa začne dodávať koncom tohto roka, ale spoločnosť zatiaľ oficiálne nezverejnila podrobnosti o cenách. To znamená, že nečakajte, že to bude lacné.
zdroj: motor1.com