Oddeliť sa od Pininfariny bolo pre Ferrari zložité a ťažké21. Máj 2025
V roku 2013 sa Ferrari rozhodlo rozísť s dlhoročnou externou dizajnérskou firmou Pininfarina. Tento krok bol prekvapivý vzhľadom na desaťročia spolupráce a legendárne luxusné, športové autá Ferrari. V nasledujúcich rokoch Ferrari vyrástlo z vlastného dizajnérskeho centra Centro Stile na centrum značky. V rozhovore šéf dizajnu Flavio Manzoni odhaľuje, ako došlo k rozdeleniu a ako sa Ferrari vyvíjalo v prostredí po Pininfarine.
Hoci posledné Ferrari navrhnuté Pininfarinom, F12berlinetta, sa skončilo s výrobou až v roku 2017, spoločnosť sa rozhodla rozlúčiť s Pininfarinou počas vývoja LaFerrari. Manzoni povedal, že jeho interný tím aj Pininfarina mali za úlohu predstaviť návrh luxusného, športového auta, pričom vyšší manažment si vybral, ktorý uprednostní. Vedenie si vybralo Manzoniho dizajn, čo znamenalo koniec Ferrari s odznakom Pininfarina.
“Na začiatku to bolo pre [Pininfarinu] veľmi, veľmi ťažké, pretože po viac ako 60 rokoch spolupráce museli prijať myšlienku, že Ferrari chce vytvoriť svoje vlastné dizajnérske centrum,” povedal Manzoni. “Ale bolo to tiež potrebné, pretože Ferrari bolo jediným výrobcom áut na svete bez akéhokoľvek interného dizajnérskeho centra, čo bolo trochu zvláštne a tiež riskantné.”
Rozhodnutie nebolo ovplyvnené len názormi na dizajn. Samotný akt postavenia moderného výkonného auta prinútil Ferrari dôkladne sa pozrieť na spôsob, akým svoje luxusné, športové autá navrhuje.
“Ďalším problémom bolo, že úroveň technickej zložitosti áut sa veľmi zvyšovala,” povedal Manzoni. “Takže bolo potrebné pracovať ako tím so synergiou, nie s dizajnérmi pracujúcimi niekde inde a s inžiniermi v Maranelle.
“Prítomnosť dizajnérskeho centra v továrni je naozaj dôležitá, pretože sa tu každý deň konajú stretnutia s inžiniermi, aerodynamikmi, ekonómami atď. aby sme sa krok za krokom zblížili k najlepšej možnej forme, berúc do úvahy neuveriteľný výkon a ciele, ktoré musí mať nové Ferrari.”
Manzoni pracuje vo Ferrari od roku 2010 a je zodpovedný za vedenie vlastného dizajnérskeho štúdia spoločnosti od jej založenia. Ale akonáhle Pininfarina skončil, aj on bol nervózny z toho, že sa ujal obrovskej úlohy navrhnúť všetky budúce luxusné, športové autá Ferrari. “Začiatok bol ťažký, veľký tlak,” povedal.
Jeho tvrdá práca sa očividne vyplatila. Odkedy Ferrari vstúpilo na burzu v roku 2015, vzrástlo na takmer deväťnásobok svojej hodnoty IPO. Spoločnosť predáva viac áut ako kedykoľvek predtým, čiastočne vďaka Purosangue, svojmu prvému SUV, uvedenému na trh v roku 2023. Talianska automobilka tiež plánuje uviesť na trh svoje prvé elektrické vozidlo v roku 2026. Aj keď Manzoni nezdieľal podrobnosti, vyjadril nadšenie z práce s novými technológiami.
“Každý projekt je výzvou,” povedal Manzoni. “Zakaždým, keď sa naskytla príležitosť pracovať na novej technológii – napríklad všetky hybridné Ferrari sú nové z hľadiska usporiadania komponentov – mali sme príležitosť vytvoriť niečo iné. Vždy existuje príležitosť podporiť inovácie a pokrok.”
zdroj: motor1.com