Nový výtvor Gordona Murrayho bude mať 24 ks., na počesť Le Mans16. August 2025
Gordon Murray Automotive vyrába len veľmi málo luxusných, športových automobilov. Butikový výrobca superáut obmedzil výrobu svojich superšportov T.50 a T.33 len na 100 kusov, čo z nich robí jedny z najvzácnejších a najvyhľadávanejších športových áut na trhu. Ale pre niekoho ani tieto luxusné, športové autá nie sú dostatočne výnimočné. GMA teda predstavuje niečo ešte exkluzívnejšie: Le Mans GTR.
Le Mans GTR je nové, luxusné, športové auto s manuálnou prevodovkou poháňané motorom V12 od legendárnej mysle Gordona Murrayho. Obmedzené na iba 24 kusov – jednu za každú hodinu legendárnych vytrvalostných pretekov, pre ktoré je pomenované – vzdáva hold víťazstvu McLarenu F1 GTR v roku 1995. Murray, aby sme nezabudli, navrhol aj toto auto, odtiaľ pochádza spojenie.
Zatiaľ čo Le Mans GTR používa motor a prevodovku z T.50, GMA hovorí, že “takmer” všetko ostatné bolo zmenené. K dispozícii je nová karoséria s nízkym odporom, o ktorej spoločnosť hovorí, že je inšpirovaná dlhochvostými autami zo 70.,80.,90. rokov, pričom ako inšpiráciu uvádza autá ako Matra-Simca MS660, Porsche 917 a Alfa Romeo Tipo 33/3.
GMA hovorí, že sa tu deje skutočná aerodynamika s pozemnými efektmi, a to vďaka prednému splitteru, bočným prahom, krídlu po celej šírke a obrovskému dvojkanálovému difúzoru vzadu. Dodatočná karoséria eliminovala potrebu zadného ventilátora, ktorý sa nachádza na T.50.
Zmeny na karosérii zahŕňajú aj väčšie vetracie otvory vpredu a bočné nasávanie pre lepšie chladenie hnacieho ústrojenstva. K dispozícii je širší rozchod s väčšími pneumatikami Michelin Sport Cup 2, podporený tuhším a ľahším odpružením. GMA hovorí, že prišla s novým spôsobom, ako pevne namontovať motor na podvozok bez problémov s hlukom a vibráciami, ktoré sú bežne spojené s takouto tvrdou funkciou, ale vo svojom vydaní túto technológiu nerozviedla.
“Pretekárske autá s dlhým chvostom dokonale kombinujú aerodynamické výhody a estetickú rovnováhu. Vždy sa mi páčila ich kombinácia premysleného inžinierstva a plynulého dizajnu,” hovorí výkonný predseda Gordon Murray. “Naše Le Mans GTR nadčasovo pretvára pretekárske vozidlá s dlhým chvostom, ktoré obdivujem, odkedy som začal navrhovať autá, pridáva súčasnú aerodynamiku a náš vynikajúco skonštruovaný podvozok, motor a prevodovku.”
Osobitná pozornosť bola venovaná zvuku V12 s dvojitým výfukom vyladeným tak, aby poskytoval “hlboký a vyvážený” soundtrack. Je spárovaný so strešným prívodom vzduchu namontovaným priamo pod kabínou. Rovnako ako T.50, aj tu budú mať vodiči na hranie neuveriteľných 12 100 otáčok za minútu.
Napriek tomu, že je interiér Le Mans GTR oveľa tvrdší ako bežný T.50, podľa GMA nestráca na obývateľnosti. Palubná doska, spínací prístroj, odpruženie sedadiel a podložky pedálov boli prepracované alebo vymenené za nové komponenty.
Samozrejme, hovorilo sa o všetkých 24 exemplároch Le Mans GTR. O cenách nie je ani slovo, ale vzhľadom na to, že T.50 bol záležitosťou za 3,5 milióna dolárov, toto auto by malo byť ešte drahšie. GMA tvrdí, že výroba sa začne v roku 2026.
zdroj: motor1.com





















