Nový Mercedes-Benz E je mostom medzi tradíciou a digitalizáciou4. Máj 2023
Mercedes-Benz E už viac ako 75 rokov určuje štandard v segmente luxusných, športových automobilov strednej triedy. Značka Mercedes-Benz otvára v roku 2023 novú kapitolu sedanov pre podnikateľov: nová Trieda E je lídrom prechodu od spaľovacieho motora k elektrickému pohonu. Jej nová architektúra elektroniky zároveň umožňuje komplexný digitálny zážitok. Prvé sedany konštrukčného radu 214 sa v rámci uvedenia na trh dostanú k európskym obchodným partnerom predaja na jeseň 2023.
Nové, luxusné, športové autá Mercedes-Benz E majú proporcie klasického trojpriestorového sedanu: na krátky predný previs a dlhú kapotu motora nadväzuje výrazne dozadu posadená kabína pre cestujúcich. Dizajn s kabínou posunutou dozadu dopĺňa vyvážený zadný previs.
Masku chladiča spája so svetlometmi plocha, ktorá pripomína čierny panel. Táto vložka vo vysokolesklej čiernej farbe vizuálne pripomína luxusné, športové autá Mercedes-EQ. Trojrozmerne stvárnená maska chladiča má v závislosti od línie výbavy progresívny alebo klasický dizajn. Súčasťou sériovej výbavy novej Triedy E sú vysokovýkonné svetlomety s LED. Ako mimoriadna výbava sú k dispozícii svetlomety DIGITAL LIGHT bez funkcie projekcie, ako aj s funkciou projekcie. Všetky varianty svetlometov ponúkajú nezameniteľný denný aj nočný dizajn. Denné osvetlenie je vyhotovené v tvare „obrvy“, čo je typické pre značku. Kapotu motora zvýrazňujú charakteristické prelisy.
Pri pohľade zboku vyniknú harmonické proporcie a charakteristický dizajn s kabínou posunutou dozadu. Na želanie sú k dispozícii zapustené kľučky dverí, ktoré sú známe z modelov Mercedes-Benz najvyššej triedy. Dve samostatné charakteristické línie na bokoch zdôrazňujú športový charakter vozidla. Atraktívnym prvkom zadnej časti vozidla sú dvojdielne svietidlá s LED s novým obrysom a špeciálnym dizajnom: vzhľad hviezdy v obidvoch častiach svietidiel ponúka špeciálny denný a nočný dizajn.
Prístrojová doska určuje digitálny zážitok v interiéri. Ak je nový Mercedes-Benz E vybavený voliteľne dodávaným displejom spolujazdca, veľká sklenená plocha superobrazovky MBUX siaha až po centrálny displej. V zornom poli vodiča sa nachádza vizuálne oddelený displej vodiča. Modely bez displeja spolujazdca majú veľký ozdobný prvok, ktorá siaha až do stredu. Vizuálne oddelený stredový displej pôsobí dojmom, akoby sa vznášal nad konkávnym povrchom tohto ozdobného prvku.
Prednou časťou prístrojovej dosky prechádza svetelný pás aktívneho náladového osvetlenia. Ten vedie veľkým oblúkom od čelného skla popri stĺpikoch A k dverám. Takto vzniká pocit veľkorysého priestoru. Zdanlivo plávajúci ovládací ostrovček v hornej časti obloženia dverí sa vzhľadom prispôsobuje skleneným plochám obrazoviek.
Stredová konzola je vyhotovená ako homogénne teleso a v priamej línii nadväzuje na dolnú časť prístrojovej dosky. Do trojrozmerne tvarovaného ozdobného prvku je vpredu integrovaný odkladací priestor s vekom a držiakmi na poháre. V zadnej časti stredovej konzoly sa nachádza mäkko čalúnená lakťová opierka.
Stredový diel obloženia dverí konkávnou krivkou plynulo prechádza do lakťovej opierky. Predná časť lakťovej opierky je vyhotovená ako technicky vyspelý kovový prvok. Slúži ako držadlo a priťahovacia rukoväť a obsahuje spínače na ovládanie okien. Ďalším výrazným prvkom je plávajúci ovládací ostrovček s otváračom dverí a ovládacími prvkami funkcií sedadiel.
Kontúry sedacej plochy a operadla elegantne prechádzajú z vnútornej strany smerom von a vďaka vrstvenému dizajnu sa akoby vznášali nad telesom sedadla. Zvislé prešívania kopírujú vonkajší obrys a smerom hore sa otvárajú do šírky.
Z hľadiska ponuky priestoru sa luxusné, športové autá Mercedes-Benz E zaraďujú k favoritom vo svojom segmente. Vodič má o päť milimetrov viac miesta nad hlavou ako v predchádzajúcom modeli. Z rázvoru, ktorý je dlhší o dva centimetre, profitujú najmä cestujúci na zadných sedadlách: priestor na kolená a maximálny priestor na nohy sa zväčšili o 10, resp. o 17 milimetrov. Šírka v oblasti lakťov vzadu sa zväčšila ešte viac: na 1 519 milimetrov. To je nárast o 25 milimetrov a takmer na úrovni Triedy S. Objem batožinového priestoru predstavuje až 540 litrov.
Vďaka dôslednej elektrifikácii a inteligentnému downsizingu platí, že nové, luxusné, športové autá Mercedes-Benz E určujú štandardy v oblasti efektívnosti. Polovica všetkých modelov bude zastúpená štvrtou generáciou hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete. Takýto vysoký podiel v rámci ponuky vozidiel bude dokonca dosiahnutý už v čase uvedenia na trh: tri zo šiestich verzií Triedy E kombinujú výhody vozidla so spaľovacím motorom s výhodami elektrického vozidla.
Spaľovacie motory sú štvor- a šesťvalcové agregáty z aktuálnej rodiny modulárnych motorov Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines). Portfólio motorov takto významne prispieva k zvýšeniu flexibility medzinárodného výrobného združenia pri súčasnom zabezpečení elektrifikácie, ktorá je primeraná skutočnej potrebe.
Okrem preplňovania turbodúchadlom sú dieselové aj zážihové motory vybavené inteligentnou podporou s integrovaným štartovacím generátorom (ISG). Ide teda o vozidlá s miernym hybridným pohonom. Výkon elektromotora sa vďaka novému akumulátoru podarilo zvýšiť z 15 na 17 kW, krútiaci moment pri zvýšení výkonu sa zvýšil na 205 Nm.
Od uvedenia novej Triedy E na trh bude výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz ponúkať hneď tri modely so štvrtou generáciou hybridného pohonu dobíjateľného zo siete. S elektrickým hnacím výkonom 95 kW (129 k) a čisto elektrickým dojazdom viac ako 100 kilometrov (WLTP) môžete v mnohých prípadoch a počas mnohých dní jazdiť len na elektrinu bez potreby využívať benzínový motor. Ďalšie hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete, ktoré budú vybavené dieselovými motormi, budú nasledovať.
Veľký podiel na agilných jazdných vlastnostiach novej Triedy E má presné vedenie predných kolies so štvorprvkovým zavesením. O dobré vedenie kolies zadnej nápravy a stabilnú jazdu v priamom smere sa postará konštrukcia s priestorovým usporiadaním a koncepciou piatich ramien závesu kolesa. Na prednej náprave sú pružiny a tlmiče združené do jednej teleskopickej vzpery a nepodieľajú sa na vedení kolies, z čoho vyplýva aj adekvátne citlivá reakcia pruženia. Pomocný rám (vpredu) a nápravnica (vzadu) oddeľujú podvozok a karosériu od vibrácií a hluku. Modely s mierne hybridným pohonom sú sériovo vybavené podvozkom AGILITY CONTROL s oceľovými pružinami a selektívnym systémom tlmenia. V porovnaní s podvozkom hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete je znížený o 15 milimetrov.
Nový Mercedes-Benz E môže byť na želanie vybavená technickým balíkom. Jeho súčasťou je aj podvozok so vzduchovým pružením AIRMATIC s kontinuálne nastaviteľným tlmením ADS+ a riadením zadnej nápravy. Systém AIRMATIC so vzduchovým pružením a adaptívnymi tlmičmi ADS+ reaguje veľmi citlivo. Regulácia výšky je súčasťou systému AIRMATIC. Svetlú výšku podvozka udržiava bez ohľadu na zaťaženie vozidla, v prípade potreby ju však dokáže zmeniť.
Luxusné, športové autá Mercedes-Benz E s voliteľným riadením zadnej nápravy v kombinácii s priamejším prevodom riadenia prednej nápravy sú mimoriadne agilné a súčasne aj stabilné. Uhol natočenia kolies zadnej nápravy predstavuje 4,5 stupňa. Priemer otáčania sa vďaka tomu zmenší až o 90 centimetrov.
Hudbu, hry aj streamovaný obsah možno v Triede E vnímať takmer všetkými zmyslami. Trieda E je vďaka digitálnym inováciám v interiéri inteligentnejšia a dosahuje nový rozmer personalizácie a interakcie. Architektúra elektroniky je zároveň viac založená na softvéri a menej na hardvéri.
Výpočtové funkcie doposiaľ oddelených domén sa uskutočňujú v rámci jediného procesora. Obrazovky a infotainment MBUX tak zdieľajú nový, veľmi výkonný centrálny počítač vozidla. Tento typ sieťového prepojenia zvyšuje výkonnosť a rýchlosť dátových tokov.
Pre nový Mercedes-Benz E bude k dispozícii balík zábavy (systém zábavnej techniky MBUX plus). Ten zahŕňa služby Mercedes me connect a dátový balík od iného poskytovateľa. V závislosti od trhu sa používa komunikačný modul s prenosovou technológiou 5G. Vďaka štandardu mobilnej telefónnej siete 5G sú možné výrazne vyššie prenosové rýchlosti ako pri štandardoch LTE/UMT.
Ak má vodič pri sebe kompatibilné koncové zariadenie, digitálny kľúč od vozidla možno využívať na naštartovanie a zamknutie Triedy E. Navyše je možné aj zdieľanie kľúča: členov rodiny alebo priateľov možno digitálne prizvať na využívanie funkcií Triedy E. Majiteľ vozidla môže pritom udeliť rôzne práva: buď poskytne len prístup do vozidla, alebo povolí aj jazdenie s vozidlom. Vozidlo dokáže súčasne rozpoznať maximálne štyroch používateľov, digitálny kľúč od vozidla možno zdieľať maximálne s 32 koncovými zariadeniami. Na trhoch, na ktorých sú dostupné služby Mercedes me connect, je predvýbava na digitálny kľúč od vozidla súčasťou komfortného balíka KEYLESS-GO. Táto kombinácia výbavy je v novej Triede E k dispozícii pri balíkoch výbavy začínajúc prvotriednym balíkom.
Vďaka novému aktívnemu náladovému osvetleniu s vizualizáciou zvuku môžu cestujúci v novej Triede E vnímať hudbu tromi zmyslami: hudobné skladby a zvuky filmov alebo aplikácií môžu počuť (na želanie s technológiou Dolby Atmos®), cítiť (prostredníctvom taktilných meničov voliteľne dodávaného 4D obklopujúceho ozvučovacieho systému Burmester®) a najnovšie aj „vidieť“. Vizualizácia prebieha na svetelnom páse aktívneho náladového osvetlenia (mimoriadna výbava). V Triede E je tento proces prvýkrát kontinuálny. Napríklad rýchle sekvencie zvukov môžu vyvolať rýchle zmeny svetla a plynulé rytmy môžu vytvárať jemne sa prelínajúce svetelné atmosféry.
Zážitok zo zábavy je pre spolujazdca veľmi pôsobivý. Na voliteľnej dodávanej obrazovke možno sledovať dynamický obsah, napríklad kontinuálny prenos televízneho signálu alebo videa, a to aj v prípade, ak sa týmto smerom pozerá osoba za volantom. Pretože displej možno prepínať. Pokročilá, na kamere založená funkcia ochrany pred nahliadaním zníži jas displeja, čím zníži aj riziko odpútania pozornosti vodiča.
Softvéroví experti spoločnosti Mercedes-Benz vyvinuli novú vrstvu kompatibility, ktorá umožňuje inštaláciu aplikácií poskytovateľov tretích strán. Pri uvedení Triedy E na trh sú na centrálnom displeji k dispozícii tieto aplikácie: zábavná platforma TikTok, hra Angry Birds, aplikácia na spoluprácu Webex a kancelárska aplikácia Zoom, ako aj prehliadač Vivaldi.
Ďalšou novinkou je selfie kamera a videokamera (súčasť mimoriadnej výbavy Superobrazovka MBUX) v hornej časti prístrojovej dosky. Keď vozidlo stojí, vodič sa môže zúčastniť na online konferenciách, napríklad prostredníctvom aplikácie Webex, pričom má k dispozícii videoobraz a môže si zaznamenávať osobné fotografie a videá.
So systémom MBUX je k dispozícii aj vyšší komfort ovládania. Inteligentné ovládanie hlasom možno teraz vďaka funkcii zadávania priamych príkazov („Just Talk“) aktivovať aj bez aktivačnej frázy „Hey Mercedes“. Keď je funkcia aktivovaná, na displeji sa zobrazí červený symbol mikrofónu. Vozidlo je potom pripravené a čaká na príkazy.
Výrobca vozidiel Mercedes-Benz pracuje na využití umelej inteligencie, ktorá pomáha vozidlu naučiť sa, ktoré komfortné systémy vodič využíva opakovane. Úlohou umelej inteligencie je, aby neskôr za rovnakých rámcových podmienok zautomatizovala využívanie takýchto funkcií. Výsledkom je personalizovaná automatizácia. Pre túto inováciu, ktorej vývoj už značne pokročil, používa značka Mercedes-Benz pojem „rutina“.
Pri štarte novej Triedy E môžu zákazníci využívať predlohy (Templates) štandardných rutín. Zákazníci majú okrem toho možnosť vytvárať si vlastné rutiny. Cestujúci môžu pritom vzájomne prepojiť viaceré funkcie a podmienky. Napríklad „ak je teplota v interiéri nižšia ako 12 stupňov Celzia, zapnúť vyhrievanie sedadiel a náladové osvetlenie nastaviť na teplú oranžovú farbu“.
Upokojujúce zvuky, mobilizujúca masáž, aktivujúce svetlo – výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz ponúka obsiahly wellness program s rozmanitými programami KOMFORT ENERGIZING, ako aj individuálnymi odporúčaniami funkcie KOUČ ENERGIZING. V Triede E majú premiéru dve novinky: program proti kinetóze systému KOMFORT ENERGIZING dokáže pomôcť postihnutým cestujúcim zmierniť príznaky nevoľnosti
Funkciu KOUČ ENERGIZING plánujeme v strednodobom horizonte rozšíriť o funkciu biologickej spätnej väzby (Bio-Feedback). Tá dokáže prostredníctvom dýchacích cvičení obmedziť pocit stresu.
Komfortný zážitok pri používaní automatickej klimatizácie THERMOTRONIC (mimoriadna výbava) zvyšuje digitálne ovládanie ventilácie. Takéto ovládanie umožňuje automatické nastavovanie predných výduchov vzduchu v závislosti od želaného scenára ventilácie. Prostredníctvom profilu používateľa sa ovládanie môže vzťahovať napríklad na konkrétne miesto na sedenie. Dýzy možno však nastaviť aj zvyčajným spôsobom, čiže ručne.
Súčasťou sériovej výbavy Mercedes-Benz E s asistenčnými jazdnými systémami sú okrem iného aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, asistent ATTENTION ASSIST, aktívny asistent brzdenia, aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, parkovací balík s cúvacou kamerou a asistent sledovania povolenej rýchlosti. Stav a aktivita asistenčných jazdných systémov sú celoplošne znázornené na ukazovateli asistenčných systémov na displeji vodiča.
Asistent ATTENTION ASSIST v kombinácii s kamerou v 3D displeji vodiča (mimoriadna výbava) ponúka teraz aj výstrahu pred odpútaním pozornosti: ak by pohľad vodiča dlhšie ako pár sekúnd nesmeroval na vozovku, ATTENTION ASSIST dokáže rozpoznať odpútanie pozornosti a aktivuje akustické aj vizuálne varovanie vodiča. Ak sa pohľad vodiča nezačne opäť venovať dopravnému dianiu, dôjde k eskalácii s druhým varovaním a neprerušovaným výstražným tónom. Ak by vodič naďalej nereagoval na varovanie, systém môže iniciovať núdzové zastavenie vozidla prostredníctvom aktívneho asistenta núdzového zastavenia.
Balík asistenčných jazdných systémov plus je v ponuke aj ako mimoriadna výbava, napríklad v rámci prvotriedneho balíka. Medzi jeho súčasti patrí aj aktívny asistent riadenia, ktorý pomáha pri sledovaní jazdného pruhu. Podobne ako doposiaľ na diaľnici sa teraz vozidlo Triedy E dokáže po dlhšom zastavení automaticky rozbiehať už aj v mestskej premávke a na okresných cestách. Ďalšia inovácia: ak by aktívny asistent riadenia nebol k dispozícii pre nejednoznačné vodorovné značenie jazdného pruhu, systém to vodičovi signalizuje vibrujúcim volantom.
Bezpečnostná koncepcia Triedy E je založená na karosérii s mimoriadne tuhou bezpečnostnou bunkou priestoru pre cestujúcich a cielene deformovateľnými nárazovými štruktúrami. Súčasťou koncepcie sú aj cielene prispôsobené záchytné systémy, napr. bezpečnostné pásy a airbagy. V prípade dopravnej nehody sa dokážu aktivovať tak, že ich ochranný účinok pre cestujúcich sa prispôsobí danej situácii.
Popri airbagu vodiča a airbagu spolujazdca je štandardom aj airbag na ochranu kolien na strane vodiča. Tento airbag môže v prípade silného čelného nárazu ochrániť nohy pred kontaktom so stĺpikom riadenia alebo s prístrojovou doskou. Sériovo montované okenné airbagy dokážu znížiť riziko nárazu hlavy do bočného okna alebo do objektov, ktoré vnikli do interiéru. V prípade silného bočného nárazu sa okenný airbag rozvinie na strane nárazu v oblasti od stĺpika A po stĺpik C, pričom sa rozprestrie ako záves cez predné a zadné bočné sklo. Ak snímače rozpoznajú prevrátenie vozidla, okenné airbagy sa môžu aktivovať na obidvoch stranách. Popri systéme na ochranu hlavy môžu bočné airbagy v prípade silného bočného nárazu pokryť aj oblasť hrudníka – v rámci mimoriadnej výbavy aj na krajných zadných sedadlách.
V závislosti od konkrétnej krajiny môžu byť vozidlá okrem toho vybavené aj stredovým airbagom. Pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov a obmedzovače sily pásov predstavujú sériovú výbavu všetkých krajných sedadiel.
Mnohé konštrukčné diely Mercedes-Benz E sú vyrobené z materiálov šetriacich prírodné zdroje (recyklované a obnoviteľné suroviny). Na základné sedadlo Triedy E sa používa poťah z nefarbenej alpakovej vlny v kombinácii s recyklátom. V penovej hmote sedadiel sa prvýkrát použili recyklované suroviny, ktoré boli certifikované na základe prístupu cez hmotnostnú bilanciu a ktoré sa svojimi vlastnosťami nelíšia od surovín vyrábaných z ropy. Týmto spôsobom možno znížiť potrebu fosílnych zdrojov pri súčasnom zachovaní konštantnej kvality výrobku.
Od roku 2022 platí, že vo všetkých vlastných závodoch výrobcu vozidiel Mercedes-Benz na celom svete sa vyrába s neutrálnou bilanciou CO2. Externe nakupovaná elektrická energia pochádza výlučne z obnoviteľných zdrojov energie, čiže neprodukuje žiadne emisie CO2. Spoločnosť sa okrem toho snaží, aby v jej závodoch dochádzalo k zvýšeniu výroby obnoviteľnej energie. Do konca roka 2024 sa uskutočnia investície do ďalšieho rozšírenia fotovoltaiky v celom areáli závodu v Sindelfingene. Ďalším zámerom závodu v Sindelfingene je ustavičné znižovanie spotreby vody, ako aj objemu odpadu.