Nový dizajnový smer BMW prinesie oveľa jemnejšie autá24. September 2025

Kedy dizajn BMW vyvrcholil? Neexistuje definitívna odpoveď, ale konsenzus zvyčajne spadá niekde medzi roky 1980 a 2000. Od roku 2020 sa kričiace dizajny v Mníchove stali normou. Oživenie Neue Klasse však signalizuje návrat do formy s menej nepríjemnými mriežkami.

Oliver Heilmer dostal minulý rok za úlohu formovať kompaktné a stredne veľké modely BMW spolu s luxusnými, športovými autami BMW M. V novom rozhovore pre austrálsky magazín GoAuto bývalý šéf dizajnu v Mini naznačil, že časy sa menia. Novým prístupom je odklon od návrhov, ktoré majú okamžite upútať pozornosť: “Všetko sa stáva pokojnejším. Nemusí to byť príliš priame, pokiaľ ide o výraz. Môže to byť oveľa jemnejšie. To je možno éra, v ktorej sa nachádzame z pohľadu BMW. Hovoríme o monolitických, čistých povrchoch – pokojných, ale stále veľmi emocionálnych.”

Heilmer diskutoval aj o mriežke chladiča, ktorá sa bude naďalej líšiť tvarom a veľkosťou v závislosti od modelu. Ako je vidieť na novom modeli BMW iX3, SUV budú mať vertikálnu interpretáciu ako kývnutie na históriu, počnúc sedanom strednej triedy 303 z roku 1933, prvým šesťvalcovým modelom BMW. Bežné luxusné, športové autá, ako sú budúcoročné sedany radu 3 a i3, budú mať široké obličky, ktoré v niektorých ohľadoch pripomínajú nadčasový 507 Roadster.

To neznamená, že spoločnosť ľutuje svoje nedávne polarizujúce dizajnové riešenia. BMW si stojí za svojím rozhodnutím dať súčasným modelom BMW M3 a M4 nadrozmerné vertikálne obličky: “Zákazníci skutočne ocenili diferenciáciu. Bol to správny prístup,” povedal Heilmer.

Na inom mieste hlavný dizajnér vylúčil návrat okrúhlych svetlometov, medzi fanúšikmi BMW známych ako “Angel Eyes”. Chróm, kedysi symbol luxusu, je tiež na odchode, nahradený zložitými LED dennými svetlami. Delené svetlomety tu zostanú: facelift radu 7, ktorý príde budúci rok, a nový X7 v roku 2027 si zachová svoje diaľkové svetlá oddelené od DRL. Tieto dva pravdepodobne zostanú medzi najrozdeľujúcejšími dizajnmi v zostave BMW. Nezabudlo sa ani na luxusné, športové autá BMW XM, ich nástupca sa ale zdá byť nepravdepodobný.

Do konca roka 2027 plánuje BMW uviesť na trh viac ako 40 faceliftovaných áut a áut novej generácie. Všetky budú niesť niektoré prvky dizajnu Neue Klasse. Ďalšia expanzia je údajne naplánovaná na rok 2029, vrátane robustného modelu, aj keď nie tak zameraného na terén ako Mercedes triedy G.

Zatiaľ sme hovorili len o exteriéri. Vo vnútri BMW iX3 (2027) debutuje v dôkladne prepracovanej kabíne. BMW opäť prepracováva svoj infotainment, tentoraz okolo veľkého 17,9-palcového centrálneho displeja. Je to tiež prvý model, ktorý je vybavený projekčným systémom v plnej šírke s názvom Panoramic Vision s deviatimi dlaždicami na spodnej časti čelného skla. Prvé tri sú pevné tak, aby nahradili prístrojový panel, zatiaľ čo zvyšných šesť je prispôsobiteľných.

V pokračovaní trendu, ktorý sa začal v nedávnych kompaktných modeloch, sa otočný gombík iDrive postupne vyraďuje. Zajtrajšie BMW sa budú ešte viac spoliehať na dotykovú obrazovku a hlasové príkazy, pričom konvenčné ovládanie bude zredukované na minimum.

Táto efektívna filozofia interiéru odráža hladší exteriér, hoci odpor zákazníkov už viedol mnohých výrobcov automobilov k tomu, aby sa zaviazali k návratu k fyzickým tlačidlám. Zatiaľ čo menej záhybov a uhlov na vonkajšej strane je vítanou zmenou, to isté sa nedá vždy povedať o príliš zjednodušených interiéroch.

Už o pár rokov bude zostava BMW vyzerať dramaticky inak. S Neue Klasse, ktorá formuje dizajn zvnútra aj zvonka, vstupuje bavorská značka do novej éry; takej, ktorá sa viac opiera o technologicky nabité elektromobily, ale bez opustenia spaľovacích motorov.

zdroj: motor1.com