Nové koncepty od Audi15. Marec 2010
Značka Audi postupne rozširuje novú rodinu modelov s označením e-tron. Koncept A1 e-tron, predstavený na Ženevskom autosalóne, je predstaviteľom inovatívnej kategórie mestských automobilov Mega City Vehicle (MCV). Rovnako ako jeho športoví súrodenci má elektrický pohon.
Audi vystavuje na Ženevskom autosalóne vo svetovej premiére technickú štúdiu A8 hybrid. Obidva motory – 2.0 TFSI a elektromotor – dosahujú kombinovaného výkonu 180 kW (245 k) a ponúkajú krútiaci moment 480 Nm Vďaka tomu umožňuje suverénnu dynamiku veľkého šesťvalce.
Audi A1 e-tron teraz ukazuje aplikáciu inovatívneho ekologického pohonu v kompaktnom elektromobile pre prémiový segment. Štvormiestny dvojdverový mestský automobil MCV je koncipovaný špeciálne pre každodennú prevádzku v mestských aglomeráciách Európy, Severnej Ameriky a v búrlivo sa rozvíjajúcich ázijských a juhoamerických veľkomestách. Pohon Audi A1 e-tron zabezpečuje za všetkých okolností elektromotor. Spaľovací motor slúži iba na dobíjanie akumulátora v prípade potreby.
Výkonný synchrónny elektromotor uložený vpredu naprieč poskytuje modelu A1 e-tron svieži temperament. Elektromotor odovzdáva menovitý výkon 45 kW, ktorý môže byť krátkodobo zvýšený až na 75 kW. Od nulových otáčok je k dispozícii krútiaci moment 150 Nm, pričom maximálna hodnota krútiaceho momentu je 240 Nm. Šprint z pokoja na 100 km/h prebehne za 10,2 s a najvyššia rýchlosť presahuje hranicu 130 km/h. Hnaciu silu prenáša na predné kolesá jednostupňová prevodovka a vodič len vyberá prostredníctvom elegantné odchádzajúcej páky voliča na konzole stredového tunela známej už z prvej štúdie Audi e-tron jazdné režimy "jazda vpred", "spätný chod" a "neutrál". Prvých 50 kilometrov, napríklad v mestskej premávke, ujde kompaktné MCV úplne bez emisií. Akumulátor s hmotnosťou necelých 150 kilogramov je tvorený sadou modulov s článkami Li-Ion, ktoré sú uložené v podlahe pred zadnou nápravou. Za logom s kruhmi v prednej maske singleframe má Audi A1 e-tron normovanú zásuvku pre pripojenie dobíjacieho zariadenia. Ak je akumulátor úplne vybitý, trvá dobíjanie zo siete 380 V približne tri hodiny. Aktuálny stav nabitia a zostávajúcu dobu dobíjania ukazuje displej hneď vedľa zásuvky pre dobíjanie. Vo výnimočných prípadoch predlžuje dojazd tohto koncepčného vozidla, schopného sériovej výroby len s minimálnymi úpravami, malý jednorotorový Wankelov motor s objemom 254 cm3, ktorý pracuje pri konštantných otáčkach 5000 min-1 v oblasti najvyššej účinnosti. Veľkou prednosťou Wankel motora je tichý beh takmer bez vibrácií, kompaktná konštrukcia s malými rozmermi a extrémne malá hmotnosť. Tzv. Range Extender poháňa generátor s dobíjacím výkonom 15 kW. Týmto spôsobom môže A1 e-tron jazdiť ďalších 200 kilometrov. Podľa návrhu štandardného programu pre zisťovanie spotreby paliva vozidiel kategórie Range Extender vychádza spotreba paliva 1,9 l/100 km, čo zodpovedá emisiám CO2 iba 45 g / km. Potrebné palivo sa uchováva v nádrži s objemom 12 litrov.
Audi A1 e-tron váži napriek komplexnému hnaciemu ústrojenstvu len 1190 kg a za jazdy pripomína vozidlá vyšších tried vďaka svojmu dospelému charakteru a športovo-komfortnému nastavenia. Štúdia jazdí na kolesách z ľahkých zliatin s priemerom ráfika 18 palcov. Filozofiu značky Audi dokladá veľa ušľachtilých detailov v interiéri. Elektrický pohon si nevyžaduje žiadne kompromisy z hľadiska športového správania alebo komfortu. Práve naopak: je symbolom inovatívneho a elegantného potešenie z jazdy.
Audi A8 hybrid pracuje na princípe vysoko účinnej paralelnej hybridnej sústavy, ktorá zamedzuje zbytočným trecím stratám a stratám na výkone. Medzi štvorvalcovým zážihovým motorom, ktorý poskytuje najvyšší výkon 155 kW (211 k), a osemstupňovou automatickou prevodovkou tiptronic je uložený výkonný synchrónny elektromotor. Ten dosahuje výkon až 33 kW a k dispozícii dáva mohutný krútiaci moment 211 Nm. Kombinovaný výkon hybridnej sústavy je potom 180 kW a 480 Nm, takže Audi A8 hybrid s hmotnosťou 1885 kg dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 7,6 s a dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 235 km/h. Ďalším dôkazom suverenity hybridného pohonu je zrýchlenie z 60 na 120 km/h na 5. prevodový stupeň za púhych 7,5 s. Spotreba v kombinovanom režime EÚ sa pritom drží na skromnej hodnote 6,2 l/100 km, čo zodpovedá emisiám CO2 vo výške 144 g / km. V mestskej prevádzke ušetrí hybridný pohon oproti konvenčnému riešenie približne 20% paliva. Na jazdnú dynamiku a spotrebu paliva má pozitívny vplyv aj ľahká hliníková karosérie modelového radu A8 s priestorovým rámom ASF. Hnacia sila sa na vozovku prenášané prostredníctvom predných kolies.
Štúdia A8 používa plne hybridný systém. Ten sa vyznačuje tým, že pohon vozidla môže vo vlastnej réžii obstarávať ako spaľovací motor, tak elektromotor, alebo možno pre pohon kombinovať hnaciu silu oboch motorov. Počas jazdy bez stlačeného pedálu plynu a počas brzdenia pracuje elektromotor ako generátor, ktorý premieňa kinetickú energiu na elektrickú a tá sa ukladá na neskoršie použitie do akumulátora. Hybridný pohon umožňuje čisto elektrický pohon rýchlosťou až 65 km/h s dojazdom presahujúcim dva kilometre, čo je pre jazdenie v hustej mestskej premávke úplne postačujúce. Audi A8 hybrid využíva pre ukladanie nadbytočnej elektriny modernú sadu akumulátorov Li-Ion, ktorá je uložená v zadnej časti vozidla. V porovnaní s inými konceptmi dosahuje výrazne lepších výkonových parametrov pri menších rozmeroch a nižšej hmotnosti. Nominálna kapacita je 1,3 kW.h. Prevádzkové napätie dosahuje 266 V. Sada akumulátorov je chránená pred poškodením veľmi pevným puzdrom. Ventilačný modul zabezpečuje za všetkých podmienok ideálnu prevádzkovú teplotu. Napriek tomu si batožinový priestor konceptu Audi A8 hybrid zachováva s objemom 400 litrov vysokú úžitkovú hodnotu. Niektoré agregáty, ktoré sú v konvenčných osobných vozňoch poháňané motorom, museli byť pre použitie v Audi A8 hybrid modifikované. Kompresor klimatizácie pracuje čisto elektricky. Aj riadenie je elektromechanické. Brzdový posilňovač má navyše k dispozícii adaptívne riadenie elektrického vákuového čerpadla.
Špecifické know-how značky Audi spočíva v dokonalej súčinnosti všetkých jednotlivých komponentov a vo vysokom stupni integrácie. Táto architektúra sa stane základom budúceho sériovo vyrábaného modelu Audi Q5 hybrid, ktorý bude predstavený ešte v roku 2010.
zdroj: Audi.cz, NetCarShow.com