Nová Toyota GR GT má motor V8 a výkon 640 koní8. December 2025
Začalo to legendárnou Toyotou 2000GT. O desaťročia neskôr nám Lexus dal luxusné, športové autá LFA. Teraz prichádza divízia Toyota Gazoo Racing so svojím najnovším vlajkovým športovým autom. Toto je GR GT a Toyota ho nazýva pretekárskym autom, ktoré je legálne na cestách – ďalší dôkaz toho, ako značka posúva hranice segmentu luxusných, športových autmobilov.
Vývoj GR GT definujú tri kľúčové prvky. Ťažisko musí byť nízke, pohotovostná hmotnosť relatívne nízka a auto musí byť dosť tuhé, aby maximalizovalo aerodynamický výkon.
Tieto tri princípy tvoria hlavnú líniu auta a podľa čísel sa zdá, že Toyota zostala verná svojmu. Toyota GR GT sa môže pochváliť výkonom aspoň 640 HP. Ťažisko je pri kolenách a hmotnosť je prekvapivo nízka vďaka prvému celohliníkovému rámu Toyoty.
Pohon zabezpečuje úplne nový twin-turbo V8 motor s jedným elektromotorom integrovaným do prevodovky. Toyota cieli na spomínaných 640 HP a zdravý krútiaci moment 850 Nm. Všetka sila je posunutá dozadu cez novo vyvinutú osemstupňovú automatickú prevodovku.
Jedna vec, ktorú treba spomenúť, je, že Toyota označila výkonové hodnoty ako minimálne ciele pre prototyp. Sériový GR GT prinesie tieto čísla… alebo vyššie.
Toyota GR GT predstavuje prvé použitie celohliníkového rámu Toyotou. Karosárske panely sú vyrobené z plastu a hliníka vystuženého uhlíkovými vláknami. Schudnutie je pri takomto aute kľúčové. Keď chudnete, veľa aspektov výkonu sa zlepšuje. Výsledkom je nižšie ťažisko, lepšie ovládanie a aerodynamické prvky môžu svoju úlohu plniť efektívnejšie.
Brzdy dokážu efektívnejšie znižovať rýchlosť. To by nemal byť problém pri GR GT, keďže auto je vybavené masívnymi uhlíkovo-keramickými brzdami vpredu aj vzadu. Dvadsaťpalcové kolesá sú vybavené pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2 – zadné kolesá sú na pneumatikách so šírkou 325.
Toyota si stanovila cieľ pohotovostnej hmotnosti 1 750 kg alebo menej. To je dôležitý cieľ a značné číslo. Pre porovnanie, najľahší exemplár Porsche 911 GTS váži niečo vyše 1.588 kg. GR GT by však mal produkovať aspoň o 110 koní viac ako Porsche a mať výrazne vyšší krútiaci moment.
Spravodlivejšie porovnanie prichádza, keď si pozriete špecifikácie Chevrolet Corvette E-Ray. Hybridné luxusné, športové auto GM je o niečo ťažšie, ponúka o niečo viac výkonu, ale ponúka o niečo menší krútiaci moment. Prestrelka GR GT proti E-Ray by mala byť dobrá – typická rivalita v kategórii luxusné, športové autá.
Vo vnútri nájdete kabínu zameranú na vodiča. Neexistujú žiadne odznaky Toyota, pretože ide skutočne o produkt GR. Karbónové sedadlá Recaro vyzerajú úžasne. A celý interiér sa viac prikláňa k Lexusu než k Toyote. GR odvádza skvelú prácu v kombinácii športu a luxusu.
Toyota sa silno opiera o atmosféru cestných pretekárskych áut. Nízka línia strechy vytvára celkovo vynikajúci postoj. GR GT sa môže pochváliť výškou len 119,4 cm. To znamená, že je nižší ako spomínané Porsche 911 GTS a Corvette E-Ray. Vzadu vyzerá štvoritý výfuk takmer zlovestne, zasunutý do zadných aerodynamických prvkov.
Pozdĺž boku sa zdá, že ventil a spodný prah sú priamo vytiahnuté z auta GT3. A nos stále nejako hovorí Toyota, ale takmer karikatúrnym spôsobom. Je to pozitívne, pretože pomer palubnej dosky k náprave na GR GT je mimo všetkých pravidiel.
Čo sa týka porovnania s GT3, je na to dôvod. Gazoo Racing vyvinul auto spolu s pretekárskou verziou GR GT3. Obe luxusné, športové autá zdieľajú podvozkové komponenty a dvojitý turbomotor V8 pohonnej jednotky.
V rodine Toyota je nové vlajkové luxusné, športové auto. Vyzerá poriadne nahnevane – len dúfajme, že zvuk z toho V8 bude zodpovedať vizuálnej zúrivosti.
zdroj: motor1.com





























