Mercedes pripúšťa slabý predaj elektrickej triedy G5. Jún 2025
Podobne ako štvorvalcové, luxusné, športové autá Mercedes-AMG C63, Mercedes vkladal veľké nádeje aj do elektrickej triedy G. Spoločnosť naivne verila, že zákazníci bez problémov prejdú na verziu EV, za predpokladu, že sila značky Geländewagen vykompenzuje nevýhody elektrifikácie. Nová správa však vykresľuje pochmúrny obraz o tom, ako trh reagoval na Mercedes G580 s technológiou EQ.
Podľa nemeckých obchodných novín Handelsblatt vedúci pracovníci Mercedesu brutálne priznali, že elektrická trieda G je komerčným zlyhaním. Jeden z vedúcich pracovníkov, ktorý si pochopiteľne želal zostať v anonymite, uviedol: “Auto sedí ako olovo u predajcov; je to úplný prepadák.” Ďalší manažér citovaný renomovanou publikáciou povedal: “Je to špecializovaný model; Objem predaja je veľmi nízky.”
Handelsblatt preskúmal čísla a zistil, že do konca apríla, takmer rok po uvedení modelu na trh, sa predalo iba 1 450 kusov. Naproti tomu bežná trieda G s benzínovými a naftovými motormi dosiahla približne 9 700 predaných kusov, čo ju robí takmer sedemkrát populárnejšou ako jej náprotivok EV.
Napriek neuspokojivým číslam hovorca Mercedesu tvrdil, že luxusná značka je “v súlade s našimi údajmi o predaji“, ale odmietol poskytnúť ďalšie podrobnosti. Ďalší manažér trojcípej hviezdy bol úprimnejší a priznal: “Ľudia chcú skutočnú triedu G – so šiestimi alebo ôsmimi valcami.”
Zástupca Mercedes-Benz k celej veci povedal: “Trieda G je naďalej preukázateľne populárna. Trieda G dosiahla svoj historicky najlepší predajný štvrťrok v 4. štvrťroku 2024 a v prvom štvrťroku 2025 pokračovala v silných predajných výsledkoch s nárastom predaja o +18 % v porovnaní s minulým rokom. Mercedes-Benz je pripravený na všetky scenáre trhu. Do roku 2030 môžeme flexibilne ponúkať luxusné, športové autá s plne elektrickým pohonom alebo elektrifikovaným high-tech spaľovacím motorom. Naši zákazníci sa rozhodnú, čo im najviac vyhovuje. To platí aj pre triedu G.”
Medzitým, prečo je elektrická trieda G ťažko predajná? Po prvé, je podstatne drahší ako šesťvalcová benzínová a naftová verzia. Európsky model má maximálne užitočné zaťaženie len 415 kilogramov a chýba mu možnosť ťažného zariadenia, takže je oveľa menej praktický ako model so spaľovacím motorom. Ten má desaťročia trvajúcu povesť terénneho vozidla, ktoré môže ísť kamkoľvek, robiť čokoľvek.
Váži tiež statných 3 085 kg. Dojazd je ďalším slabým miestom, aj keď nie neočakávaným, vzhľadom na značnú pohotovostnú hmotnosť vozidla. G580 s technológiou EQ má v cykle WLTP 473 km, ale jeho dojazd s certifikáciou EPA je výrazne nižší, len 385 km.
Handelsblatt tiež uvádza, že nízky dopyt núti Mercedes prehodnotiť svoje plány na takzvané ”Little G”. Aj keď sa zmenšená verzia stále očakáva koncom tohto desaťročia, nemusí ísť len o model pre elektromobily, ako sa pôvodne plánovalo. Povesti naznačujú, že menšie G by mohlo ponúknuť spaľovacie motory na rozšírenie svojej príťažlivosti. Podľa manažéra spoločnosti sa v súčasnosti “skúma” variant ICE, zatiaľ čo inžinier poznamenal, že dodatočné náklady na výskum a vývoj by boli “zvládnuteľné”.
Little G je zjavne stále na ceste k vydaniu v roku 2027 ako EV, ale je čoraz pravdepodobnejšie, že bude nasledovať aj benzínová verzia, pravdepodobne s nejakou formou hybridizácie.
zdroj: motor1.com