Mercedes chce dosiahnuť, aby bolo jazdenie bez nehôd realitou9. November 2022

Bezpečnosť je podstatnou súčasťou DNA značky Mercedes-Benz a súčasne je jedným z hlavných záväzkov, ktoré si značka stanovila voči všetkým účastníkom cestnej premávky. Hlavným cieľom značky s trojcípou hviezdou je predchádzať nehodám a zmierňovať ich následky. Dve jubileá z oblasti aktívnej aj pasívnej bezpečnosti sú príležitosťou na predstavenie najnovších bezpečnostných prvkov. Spúšťačom bol test vozidla v októbri presne pred 25 rokmi. V roku 1997 počas „losieho testu“ vo Švédsku došlo k prevráteniu vozidla Triedy A. Táto udalosť bola štartovacím signálom na rýchle a rozsiahle zahrnutie elektronického systému stabilizácie ESP® do sériovej výroby všetkých modelových radov. Hneď potom nasledoval rozsiahly vývoj asistenčných jazdných systémov[1], ktorých je v súčasnosti už viac ako 40, pričom môžu podporovať každého vodiča v aktuálnom luxusnom, športovom aute Mercedes-Benz. Ďalšie jubileum: pred 20 rokmi bol predstavený preventívny ochranný systém PRE-SAFE®, ktorý sa dodnes ustavične vyvíja. Aktívne prvky tak prvýkrát prispeli k podpore opatrení pasívnej ochrany s cieľom zmierniť následky dopravných nehôd. Cieľ je jasný: vízia jazdenia bez nehôd v roku 2050. Filozofia bezpečnosti sa nazýva „Real-Life Safety“ (Bezpečnosť v reálnom živote) a vychádza zo skutočných dopravných nehôd. Dôležitou súčasťou je vlastný výskum nehodovosti, ktorému sa výrobca vozidiel Mercedes-Benz venuje už viac ako 50 rokov. Už niekoľko rokov má pobočky aj v Číne a Indii.

Pred 25 rokmi nastal v automobilovom svete rozruch: 21. októbra 1997 pri teste švédskeho časopisu „Teknikens Värld“ došlo k prekvapujúcemu prevráteniu nového vozidla Mercedes-Benz Triedy A (konštrukčný rad W 168). Kompaktné vozidlo skôr nedobrovoľne pomohlo elektronickému systému stabilizácie ESP® dosiahnuť prelomový výsledok vďaka „losiemu testu“, ktorý vtedy verejnosť poznala len v Škandinávii. Dva roky predtým výrobca vozidiel Mercedes-Benz tento systém prvýkrát celosvetovo zaviedol ako sériovú výbavu pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz S kupé (konštrukčný rad C 140). Po manévri s Triedou A spoločnosť hneď zareagovala: všetkých 18 000 už expedovaných vozidiel bolo pre zákazníkov bezplatne upravených. Od februára 1998 sa systém štandardne montuje do vozidiel Triedy A. Mercedes-Benz je tak priekopníkom tohto odvetvia a od roku 1999 postupne všetky konštrukčné rady sériovo vybavuje systémom ESP®. Systém ESP® sa zo dňa na deň stal symbolom inovatívneho systému aktívnej bezpečnosti vo vozidle, a to bez ohľadu na triedu vozidla. Dnes, o 25 rokov neskôr, je systém ESP® samozrejmou štandardnou výbavou všetkých osobných vozidiel. Od novembra 2011 je dokonca zákonom predpísanou podmienkou pri registrácii všetkých nových osobných vozidiel v Európe. Systém ESP® okrem toho pripravil pôdu aj pre ďalšie aktívne asistenčné jazdné systémy, ktoré sú dostupné v súčasnosti.

Systém ESP® stabilizuje vozidlo prostredníctvom cielených a bleskurýchlych brzdných zásahov jednotlivých kolies. Systémy riadenia bŕzd, ktorým verejnosť doteraz väčšinou nevenovala pozornosť, sa od losieho testu rýchlo vyvíjali ďalej. V súčasnosti sú systémy prepojené s viac ako 100 funkciami vozidla a v mnohých jazdných situáciách aktívne prispievajú k zvyšovaniu bezpečnosti, hospodárnosti a komfortu. Tieto funkcie siahajú od integrovaného riadenia brzdy a aktívneho riadenia zadnej nápravy cez funkcie na jazdenie v teréne, rekuperáciu pri elektrických pohonoch, asistenta rozjazdu na stúpaní a stabilizáciu prívesu až po podporu automatizovaného jazdenia a mnohé asistenčné systémy.

Medzi míľniky vývoja patrí systém rekuperačného brzdenia pre hybridné a elektrické luxusné, športové autá, ktorý značka Mercedes-Benz predstavila v roku 2010. Pri brzdení sa elektromotor prepne do režimu generátora. Kolesá prenášajú kinetickú energiu cez hnacie ústrojenstvo do generátora. Generátor sa otáča, čím sa časť kinetickej energie premieňa na elektrickú energiu. Brzdný moment elektromotora, ktorý vzniká pri výrobe energie, slúži na spomaľovanie vozidla. Ak je potrebná väčšia brzdná sila, ďalšie spomalenie vozidla zabezpečí prevádzková brzda. Rozdelenie energie medzi generátorom a brzdovým systémom, ako aj stabilita vozidla, dokonca aj pri vysokej rekuperácii, sú vždy pod kontrolou systému riadenia bŕzd.

Medzi najnovšími inováciami vyniká systém TwoBox, ktorého sériová výroba sa začala v roku 2020. Ide o kombináciu systému ESP® a elektromechanického posilňovača bŕzd, ktorý je nenahraditeľný najmä pre elektromobily: v tomto prípade chýba obvyklý podtlak, ktorý vzniká v spaľovacom motore, odkiaľ sa privádza do klasického posilňovača bŕzd. Rýchly nárast brzdného tlaku v systéme umožňuje okrem iného dosiahnuť krátku brzdnú dráhu pri automatickom núdzovom brzdení.

V hybridných luxusných, športových automobiloch dobíjateľných zo siete nového modelu GLC a Triedy S používa Mercedes-Benz novú generáciu rekuperačných brzdových systémov s elektromechanickým posilňovačom bŕzd, ktorý nie je závislý od podtlaku. V závislosti od jazdnej situácie dokáže automaticky flexibilne riadiť prepínanie medzi hydraulickým brzdením a rekuperáciou, vďaka čomu sa vždy dosiahne najlepšie možné využitie energie. To znamená, že maximálny rekuperačný výkon možno dosiahnuť častejšie ako pri používaní klasického, čisto hydraulického brzdového systému.

Ďalšou inováciou je kombinácia systému riadenia bŕzd a riadenia zadnej nápravy, ktorej sériová výroba sa tiež začala v roku 2020. Toto nové východisko v rámci techniky riadenia umožňuje za normálnych okolností aktívnu interpretáciu želaného jazdného správania, v hraničnej oblasti možností vozidla sa však postará o stabilizáciu vozidla. Modulárne využívanie rôznych aktuátorov prináša dobré vyhliadky na ďalší potenciál v budúcnosti.

Integrovaná kontrola dynamiky jazdy aj integrované riadenie trakcie sa už dlhší čas využívajú na luxusných, športových automobiloch Mercedes-Benz a Mercedes-AMG. V hraničnej oblasti možností vozidla zvyšujú bezpečnosť jazdy bez toho, aby znižovali pôžitok z jazdy. Množstvo snímačov a mnohé parametre, napríklad tlak v brzdovej sústave, zatáčavý moment, preklzávanie kolies alebo poloha akceleračného pedála, sú prepojené do siete a umožňujú rôzne jazdné zážitky. V závislosti od zvoleného jazdného programu alebo od individuálnych nastavení vzniká iný, úplne jedinečný zážitok z jazdy bez straty kontroly nad vozidlom.

Už v súčasnosti funguje spoľahlivá spolupráca mnohých komponentov, pri ktorej sa využíva aktuálne viac ako 40 aktívnych asistenčných systémov zameraných na dosiahnutie vysokej úrovne bezpečnosti jazdy:

  • Aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC je vlastne tempomat s reguláciou odstupu, ktorý dokáže na všetkých typoch ciest automaticky udržiavať vopred zvolenú vzdialenosť od vozidiel idúcich vpredu.
  • Aktívny asistent riadenia pomáha pri udržiavaní vozidla v jazdnom pruhu. Možno ho aktivovať len spolu so systémom DISTRONIC.
  • Aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu zasahuje v prípade, ak hrozí, že vozidlo prejde za vodorovné dopravné značenie a za okraje vozovky. Vodičkám aj vodičom to pomáha vyhnúť sa neúmyselnému opusteniu jazdného pruhu.
  • Aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla monitoruje neprehľadné oblasti a prostredníctvom varovania a zásahov do brzdenia dokáže pomôcť zabrániť nehodám. Funkcia výstrahy pri vystupovaní počas státia varuje pred účastníkmi cestnej premávky, napríklad pred cyklistami prechádzajúcimi popri vozidle. Náladové osvetlenie na dverách signalizuje počas vystupovania nebezpečenstvo a dokáže zamedziť kolízii.
  • Aktívny asistent zmeny jazdného pruhu poskytuje podporu pri prechode do susediaceho jazdného pruhu. Zmena jazdného pruhu smerom doľava alebo doprava je podporovaná len vtedy, ak senzorika rozpozná, že susediaci jazdný pruh je od vlastného pruhu oddelený prerušovaným vodorovným značením a v príslušnej bezpečnostnej zóne neboli rozpoznané žiadne vozidlá.
  • V prípade, ak aktívny asistent núdzového zastavenia rozpozná, že vodič trvale nezasahuje do vedenia vozidla, systém spomalí vozidlo až do úplného zastavenia v jeho jazdnom pruhu.

Aktívny asistent brzdenia využíva sériovo montované snímače vo vozidle s cieľom rozpoznať riziko kolízie s vozidlami idúcimi vpredu, s križujúcimi alebo s protiidúcimi vozidlami. V prípade hrozby kolízie systém dokáže vizuálne a akusticky vyzvať vodiča, aby konal. Ak vodič síce šliapne na brzdu, ale brzdový pedál nestlačí dostatočne energicky, v závislosti od situácie môže systém iniciovať zvýšenie brzdného momentu. Ak vodič nereaguje vôbec, môže sa spustiť samočinné núdzové brzdenie.