Lamborghini vkladá nádeje do syntetických palív23. Jún 2025
Lamborghini je úplne jasné, že odstránenie spaľovacieho motora z rovnice obmedzí dopyt. Spoločnosť už odložila uvedenie svojho prvého elektrického, luxusného, športového auta a nedávno zverejnila plány na udržanie spaľovacích motorov ”čo najdlhšie”. ICE však nemusí nevyhnutne jazdiť na benzín. Napríklad nový 4,0-litrový motor V8 s dvojitým turbodúchadlom sa môže bez kompromisov napájať syntetickým palivom.
V rozhovore pre austrálsky časopis CarExpert technický riaditeľ Lamborghini tvrdil, že syntetické palivo “by mohlo byť záchrancom spaľovacieho motora”. Rouven Mohr dodal, že nový motor Temerario môže “poskytnúť optimálnu účinnosť a výkon s oboma riešeniami [plyn a e-palivo]“. Dotkol sa aj emocionálneho aspektu a tvrdil, že elektromobily sa stále nemôžu rovnať vzrušeniu z auta so spaľovacím motorom.
“Ak sa ma v tejto chvíli spýtate na emocionálnu stránku, ako som už povedal, nevidím [elektrické] riešenie, ktoré je teraz presvedčivé. Verte mi, že príde jeho čas, pretože tento druh technologickej transformácie potrebuje dlhšie.” Ale aj keď sa nadšenci zahrejú na myšlienku horúcich elektromobilov, Mohr verí, že príde čas, keď si zajtrajší mladí ľudia uvedomia, že “dobre, stará spaľovacia vec je cool”.
Lamborghini vkladá svoje nádeje do syntetického paliva, aby predĺžilo životnosť spaľovacích motorov po roku 2035, keď Európska únia zakáže predaj nových áut, ktoré produkujú škodlivé emisie. Rozhodnutie výslovne nezakazuje spaľovacie motory, pretože ponecháva priestor pre e-palivá za predpokladu, že sú uhlíkovo neutrálne.
Syntetické palivá sa ešte musia uchytiť, a aj keď sa tak stane v najbližších rokoch, zostanú drahé, kým sa výroba nerozšíri. To však pravdepodobne neodradí kupujúcich Lamborghini. Exotická talianska značka so sídlom v Sant’Agata Bolognese je súčasťou koncernu Volkswagen, ktorého súčasťou sú aj luxusné, športové autá Porsche. Je to dôležité, pretože Porsche vyrába e-palivo v Čile od konca roka 2022, keď naplnilo 911 syntetickým palivom vyrobeným z vody a oxidu uhličitého pomocou veternej energie.
Porsche ho označuje ako elektrické palivo, “vyrobené z vodíka získaného čisto z obnoviteľnej energie a CO₂ (oxidu uhličitého)”. Vyrába sa v priemyselnom meradle v spolupráci s čílskym prevádzkovateľom Highly Innovative Fuels (HIF), aby “spaľovacie motory boli čo najbližšie k čistej uhlíkovej neutralite”.
Zatiaľ čo Porsche 911 stojí menej ako polovicu ceny Temerario, stále začína na cene okolo 120.000 EUR v základnej forme Carrera. Kupujúcim Porsche pravdepodobne nebude vadiť platiť navyše za syntetické palivo, ak to znamená udržať ich spaľovacie motory v. Porsche prisľúbilo, že posledným luxusným, športovým autom, ktoré vyrába so spaľovacím motorom, bude 911 a že plne elektrická verzia nepríde v tomto desaťročí. Hybrid je však už tu.
Okrem Lamborghini a Porsche sa Bentley a Bugatti snažia aj o e-palivá. Mimo koncernu Volkswagen prejavilo záujem o syntetické palivo aj Ferrari. V mainstreamovom segmente Toyota, Mazda a Subaru spolupracujú na skúmaní, či spaľovacie motory môžu prežiť bez spoliehania sa na fosílne palivá. Toyota zašla ešte o krok ďalej a experimentovala s vodíkovými spaľovacími motormi.
Buďme skutoční. K tomu, aby boli e-palivá životaschopné pre široké prijatie, sa nestane zo dňa na deň, ak sa tak vôbec stane. Výroba a distribúcia vo veľkom meradle bude trvať roky a bude si vyžadovať kolektívne úsilie priemyslu. Keďže väčšina výrobcov automobilov sa plne zaviazala ku globálnemu prijatiu elektromobilov, sme skeptickí, pokiaľ ide o to, či zostáva dostatok finančných zdrojov na posunutie syntetických palív vpred. Možno sa stanú medzerou pre luxusných kupujúcich, ktorí sú ochotní zaplatiť cenu, ale väčšina sa bude musieť poobzerať inde.
zdroj: motor1.com