Koenigsegg Gemera nemá klasický diferenciál1. Február 2025

Koenigsegg nerobí veci konvenčne. Výtvory švédskeho výrobcu hyperáut sú domovom najrôznejších nezvyčajných, dômyselných technických riešení. To platí pre luxusné, športové autá Koenigsegg Gemera, prvé štvormiestne vozidlo Koenigseggu a jeho prvé auto s pohonom všetkých kolies. Ako vysvetľuje zakladateľ Christian von Koenigsegg, Gemera nemá diferenciál, nie tradičný diferenciál ako taký.

Vzadu má Gemera stredne namontovaný twin-turbo motor V8 spárovaný s jedinečnou deväťstupňovou prevodovkou Light Speed Tourbillon (LST). Namiesto použitia priamych homokinetických kĺbov vychádzajúcich z diferenciálu, ako by ste očakávali od transaxle, má táto prevodovka dve “kazety” na oboch stranách, ktoré posúvajú výkon dopredu na kolesá. Namiesto otáčania výkonu o 90 stupňov od výstupného hriadeľa LST otáča výkon o 270 stupňov, čo poskytuje priestor pre V8.

Na každej kazete je hydraulická spojka, ktorá reguluje výkon kolesa. Takže máte systém, ktorý funguje ako elektronická uzávierka diferenciálu, ale s časťami vybuchnutými namiesto toho, aby boli umiestnené v jednej jednotke.

Toto je tiež auto s pohonom všetkých kolies, takže LST má výstupný hriadeľ vedúci aj k prednej náprave. Na konci je tu elektromotor a ďalší diferenciálový mechanizmus, ktorý nie je diferenciálom, s kužeľovým prevodom a hydraulickými spojkami pre každé koleso.

Všetko je dosť šialené a umožňuje to jedinečné možnosti. Ako zdôrazňuje Koenigsegg, ide o jediné luxusné, športové auto, ktoré má jeden elektromotor, ale plne variabilné vektorovanie krútiaceho momentu všetkých kolies v režime EV. A aby toho všetkého nebolo málo, Gemera má aj vektorovanie brzdného momentu.

zdroj: motor1.com