Elektrické Porsche Cayenne Turbo bude mať výkon cez 1.000 koní2. Október 2025
Porsche ustupuje od svojich ambícií v oblasti elektromobilov a uvedomuje si, že dopyt po elektromobiloch nie je taký, aký si kedysi myslel. To však neznamená, že Porsche zastaví všetky svoje elektrické, luxusné, športové autá.
Pripravované Porsche Cayenne Electric bude mať viac ako 1 000 koní vo forme Turbo a predstavuje obrovský krok za predchádzajúce úsilie Porsche o elektromobily.
Toto je štvrtá generácia Porsche Cayenne, E4, ako ju nazýva Porsche, ale bude žiť spolu s treťou generáciou na benzín v nasledujúcich rokoch. Je to druhý model Porsche založený na architektúre Premium Platform Electric (PPE) koncernu VW po Macane, ale nejde len o väčší Macan Electric.
Porsche vybavilo Cayenne úplne novým dizajnom batérie. Dodáva sa tiež s olejom chladeným zadným motorom pre Turbo, prepracovaným informačno-zábavným systémom a voliteľným systémom aktívneho odpruženia Porsche Active Ride.
Nový Cayenne sleduje cestu vývoja Porsche EV zvyšovania výkonu a zároveň z neho robí lepší elektromobil. Porsche tvrdí, že Turbo bude jeho doteraz najvýkonnejším sériovým autom a vzhľadom na to, že Porsche Taycan Turbo GT má výkon 1 019 koní, očakávajte viac. Toto veľké SUV šprintuje z 0-100 km/h za menej ako 3.0 sekundy a z 0-200 km/h za menej ako osem sekúnd.
Luxusné, športové autá Porsche Cayenne Turbo budú schopné až 600 kilowattov rekuperačného brzdenia; nový model sa dobíja výkonom 400 kW (alebo asi 16 minút z 10 na 80%); má batériu s kapacitou 113.0 kilowatthodín, ktorá je energeticky hustejšia ako Taycan; a sľubuje dojazd 600 km v (nepochybne optimistickom) európskom testovacom cykle.
Veľkou vecou je batéria, ktorá sa zbavuje tradičného rámu a namiesto toho priskrutkuje svojich šesť modulov po 32 vreckových článkov k rámu vozidla, čo je krok, ktorý šetrí hmotnosť a zvyšuje hustotu energie, pretože pre batériu neexistuje žiadny samostatný rám. Existujú aj malé opatrenia, ako napríklad pohyb chladiacich ventilátorov pred radiátormi, a nie za nimi.
Zaujímavý je aj zadný motor v Turbo. Porsche ho navrhol interne a využíva priame chladenie oleja na medených vinutiach, aby umožnil vyšší trvalý výkon a väčšiu schopnosť regenerácie. Dizajn je inšpirovaný dizajnom koncepčného auta Porsche Cayman GT4 E-Performance a nie je nepodobný tomu, čo robí Lucid so svojimi motormi. Ako už bolo oznámené, Porsche Cayenne Electric bude prvým sériovým elektromobilom schopným bezdrôtového indukčného nabíjania, aj keď to bude voliteľná funkcia.
Čo sa týka podvozku, nie je príliš odlišný od Macanu so štvorprvkovým predným zavesením a viacprvkovou zadnou nápravou. Rovnako ako jeho platformový kolega, ale na rozdiel od luxusných, športových automobilov Audi, ktoré tiež používajú OOP, je zadný motor namontovaný “dozadu”, aby sa zabezpečilo mierne predpätie hmotnosti dozadu o 52%. Rovnako ako Macan, aj Cayenne Electric používa jednostupňové prevodovky, pretože rozloženie výkonu a účinnosti motora nevyžaduje dvojstupňovú zadnú prevodovku, ktorú používajú luxusné, športové autá Porsche Taycan.
Porsche Active Ride je upravené z modelov Panamera a Taycan a funguje v podstate rovnako. Každá klapka je pripojená k elektrohydraulickej jednotke motorového čerpadla, ktorá reguluje tlak hydraulickej kvapaliny klapky. To umožňuje systému pôsobiť silou na karosériu bez ohľadu na vstup do vozovky, čo umožňuje úplnú kontrolu nad karosériou.
V porovnaní s luxusnými, športovými autami Porsche Taycan a Panamera dostáva Cayenne tlmiče s väčšími rúrkami pre výkon v teréne a tiež niektoré softvérové vylepšenia. Cayenne Electric má štandardne poloaktívne, výškovo nastaviteľné vzduchové odpruženie s adaptívnymi tlmičmi Porsche Active Suspension Management (PASM).
Aj vo vnútri robí Porsche krok vpred oproti Macanu. Všetko je to samozrejme známe, ale vrcholom je nový, zakrivený stredový displej, ktorý klesá smerom k opierke dlaní. Porsche si našťastie zachovalo aj množstvo fyzických ovládacích prvkov a rýchle posedenie v prototype odhalí, že používateľské rozhranie je typicky jednoduché pre Porsche.
Od úplného debutu Porsche Cayenne Electric nás delí ešte pár mesiacov, takže zatiaľ nepoznáme úplné špecifikácie ani ceny. Nie je prekvapením, že Porsche Cayenne Turbo Electric je brutálne rýchly a neúnavne zrýchľuje nad trojciferné rýchlosti. Ale s Active Ride je ovládanie tela a priľnavosť ohromujúca.
zdroj: motor1.com