BMW predstavilo prelomový model- nové BMW iX36. September 2025
Originálne autá BMW Neue Klasse zo 60. a 70. rokov vytvorili značku, ktorú poznáme a milujeme dnes. Iste, BMW vyrábalo autá od konca 20. rokov, ale až keď v roku 1962 prišiel sedan 1500 a ikonický 2002 v roku 1969, sa BMW stalo BMW.
Takže, keď bavorská automobilka oživí také dôležité meno, viete, že je to veľká vec. Teraz nová rodina Neue Klasse debutuje na autosalóne v Mníchove v podobe modelu BMW iX3, pravdepodobne najdôležitejšieho vozidla BMW za posledné desaťročia.
BMW iX3 je prvým z mnohých áut, ktoré jazdia na platforme Neue Klasse EV. Je to odklon od súčasnej stratégie BMW predávať spaľovacie a elektrické luxusné, športové autá na rovnakých základoch, ako to robí pri modeloch radu 4, 5 a 7. Tento iX3 bude žiť popri súčasnej X3 poháňanej spaľovacími motormi.
BMW sľubuje veľké veci. Luxusné, športové autá BMW iX3 50 xDrive budú mať dojazd 650 km s výkonom 463 koní z dvoch elektromotorov. Autá Neue Klasse sú postavené na prvej 800-voltovej architektúre BMW, ktorá okrem iného umožňuje neuveriteľné rýchlosti nabíjania. iX3 dokáže nabíjať až 400 kilowattov, čo znamená dojazd približne 370 km za 10 minút na jednosmernej rýchlonabíjačke schopnej takéhoto výkonu. To je ďaleko od megawattového nabíjania niektorých čínskych elektromobilov, ale robí z BMW iX3 jeden z najrýchlejšie sa nabíjajúcich elektromobilov v Európe.
V porovnaní s klasickým BMW X3 má iX3 o niečo dlhší rázvor a vzrástla aj celková dĺžka, ale vo väčšine ostatných rozmerov je menší. Dizajn je inšpirovaný koncepčnými vozidlami Neue Klasse a Neue Klasse X a samozrejme pôvodnými sedanmi a kupé zo 60. rokov. Štvorité svetlá sú dlhoročným podpisom BMW a vysoké, štíhle obličky sú ako na pôvodných autách Neue Klasse.
Z boku sa iX3 od X3 tak dramaticky nelíši, a to ako s blatníkmi na stranách dosky, tak aj so stúpajúcou líniou charakteru prebiehajúcou cez dvere, ale EV má zadné ramená, ktoré sa viac skláňajú. Vzadu má iX3 široké svetlá, ale sú to odlišné jednotky, ktoré sa vyhýbajú trendu svetelných pruhov v plnej šírke, ktorý prijalo mnoho iných výrobcov automobilov. Ale nebojte sa, obličky sa stále rozsvietia, ak sa rozhodnete pre balík M Sport Professional.
Exteriér sa líši od ostatných modelov BMW, ale stále je to zreteľne BMW. Naproti tomu interiér je oveľa väčším zlomom. Namiesto tradičného meracieho prístroja získate tenký, široký displej na spodnej časti čelného skla, ktorý zobrazuje rýchlosť a ďalšie dôležité informácie o jazde. Šesťuholníková stredová dotyková obrazovka tiež používa najnovší infotainment BMW, operačný systém X. Bohužiaľ, gombík iDrive zo starej školy sa nikde nenachádza.
Najdôležitejšia vec na BMW iX3 je to, čo nevidíte. Ide o prvé softvérovo definované vozidlo (SDV) od BMW, ktoré nasleduje v trende, ktorý začali Tesla a Rivian, pričom na ovládanie funkcií vozidla sa používa menej výkonnejších počítačov. Tradičné auto má množstvo diskrétnych riadiacich jednotiek, ktoré riadia najrôznejšie funkcie – všetko od pohonnej jednotky až po elektrické okná. SDV integruje viacero funkcií do jedného počítača. BMW ich nazýva “supermozgmi” a pre celé vozidlo sú štyri.
Jedno BMW nazýva “Srdce radosti”, integruje všetky dynamické systémy auta – hnacie ústrojenstvo, brzdenie, riadenie, odpruženie – do jedného celku. Výsledkom je presnejšia kontrola jazdy iX3, čo podľa BMW prospieva komfortu, ovládateľnosti a efektívnosti.
Ďalší supermozog sa stará o všetky asistenčné systémy vodiča. Štandardne má iX3 adaptívny tempomat a asistenta udržiavania v jazdnom pruhu, zatiaľ čo systém jazdy na diaľnici je voliteľný. BMW hovorí, že tento nový systém umožňuje plynulejšie odovzdávanie medzi človekom a strojom. Vodič môže asistenčné systémy potlačiť, povedzme, vstupom do riadenia alebo brzdenia, ale tie systém nevypnú len automaticky. Namiesto toho hladko splývajú späť po tom, čo vodič zadá svoj vstup.
Nové BMW iX3 používa motory vyvinuté interne BMW, ktoré sa vyhýbajú permanentným magnetom. BMW tvrdí, že tieto nové motory sú o 40% účinnejšie ako ich predchodcovia, pričom sú tiež o 10% ľahšie a o 20% lacnejšie na výrobu. Články batérie sú tiež o 20% energeticky hustejšie ako súčasné články BMW.
BMW tiež vyvinulo meniče vo vlastnej réžii a iX3 bude prvým BMW s nabíjacím portom NACS v štýle Tesly a prvým, ktoré bude podporovať obojsmerné nabíjanie, čo znamená, že môžete napájať elektroniku pomocou svojho auta. BMW bude štandardne obsahovať aj adaptér CCS.
V typickom štýle BMW používa iX3 prednú nápravu so vzperami MacPherson s novým dizajnom viacprvkovej zadnej nápravy. Rozloženie hmotnosti je 48,6% vpredu, 51,4% vzadu, hoci BMW neuvádza skutočnú hmotnosť. Udávaný čas z 0-100 km/h za hodinu je 4.7 sekundy a maximálna rýchlosť je 210 km/h. Štandardné kolesá majú 20 palcov, ale 21- aj 22-palcové originál disky BMW sú voliteľné ako súčasť balíka M Sport.
BMW bude vyrábať model iX3 v novom závode v maďarskom Debrecíne. Zo všetkých nemeckých výrobcov automobilov sa BMW najúspešnejšie stalo elektrickým. Jeho prístup k stavbe elektromobilov mimo platforiem určených pre elektrickú aj spaľovaciu energiu doteraz fungoval dobre. Ale takáto platforma je vo svojej podstate ohrozená. BMW potrebuje špecializovanú platformu pre svoje elektrické, luxusné, športové autá a s Neue Klasse k tomu robí všetky kroky.
Pôvodná Neue Klasse bola revolúciou. BMW dúfa, že nový Neue Klasse, na čele s BMW iX3, bude ďalším.
zdroj: motor1.com