Audi tvrdí, že jej nový motor V6 TDI nemá žiadne turbo oneskorenie1. December 2025
Keďže Európska únia tlačí na krk automobilkám, aby výrazne znížila emisie, dieselový motor postupne slabne. Jej trhový podiel klesol z viac ako 50% v období pred Dieselgate na len 8% v prvých desiatich mesiacoch roka. To radí diesel na štvrté miesto medzi pohonnými jednotkami, ďaleko za hybridmi, benzínom a dokonca aj plug-in hybridmi. Áno, po prvýkrát v histórii sa PHEV predávajú na kontinente lepšie ako naftové motory.
Audi však ešte nie je pripravené vyradiť TDI. Spoločnosť predáva svoje dieselové luxusné, športové autá od roku 1989 a dokonca osemkrát vyhrala Le Mans s vytrvalostným pretekárom TDI. Raz do superšportu R8 násilne natlačil masívny V12 diesel, hoci sa nikdy nedostal do sériovej výroby. Presuňme sa do roku 2025, kde je tu nový 3,0-litrový V6 s elektrickým nádychom.
Nový šesťvalcový diesel od Audi, ktorý debutoval v modeloch Audi A6 a Q5, spája mierny hybridný systém s elektricky poháňaným kompresorom. Hoci Ingolstadt už predtým ponúkal 48-voltové V6 diesely, toto je prvýkrát, čo hardvér MHEV spolupracuje s elektricky poháňaným kompresorom. Jednotka je umiestnená za turbodúchadlom a medzichladičom v sacom potrubí.
Keď šliapnete na plyn a turbodúchadlo má málo energie, nasávaný vzduch je vedený do elektricky poháňaného kompresora. Vzduch, ktorý je už stlačený výfukovým turbodúchadlom, je ešte viac stlačený pred vstupom do spaľovacej komory. Výsledkom je vyšší krútiaci moment pri nízkych otáčkach a prakticky žiadne oneskorenie turba. Audi dokonca tvrdí, že najnovší V6 diesel ponúka reakciu porovnateľnú s podobne výkonným elektromobilom.
Čo sa týka výkonu, 3,0-litrový motor dosahuje výkon 295 HP pri 3 620 ot./min a krútiaci moment 580 Nm od 1 500 ot./min. V porovnaní s predchodcom sa maximálny tlak 3,6 baru zvyšuje takmer o celú sekundu rýchlejšie. Koleso kompresora sa tiež otáča približne o 40% rýchlejšie, dosahujúc 90 000 ot./min za iba 250 milisekúnd. To znamená ostrejšiu odozvu pri štarte, keď vozidlo prejde “o dobrú dĺžku auta viac” za prvé dve a pol sekundy.
Pri odjazde mierny hybridný systém pridáva dočasných 24 HP a 230 Nm. Pôsobivé čísla, ale ako sa prejavujú na cestách? Sedan Audi A6 vybavený dieselovým motorom V6 zrýchli z 0-100 km/h za 5,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. O niečo ťažší kombi potrebuje len desatinu navyše.
Napriek tomu, že Audi Q5 zodpovedá hmotnosti A6 Sedan, je v skutočnosti rýchlejší. Nezáleží na tom, či si vyberiete konvenčne tvarované SUV alebo elegantnejší Sportback, obe tieto luxusné, športové autá zrýchlia z 0-100 km/h presne za päť sekúnd a zdieľajú rovnakú regulovanú maximálnu rýchlosť ako A6. Aj keď to všetko znie pôsobivo, diagram znázorňujúci zložitosť pohonu by nás znepokojoval, že sa niečo môže pokaziť.
Audi však tvrdí, že by sme sa nemali obávať, pretože odolnosť sa zlepšila v porovnaní s predchádzajúcim V6 dieselom. Okrem toho sa zvyšuje spotreba paliva. Ale aby bolo jasné, nejde o úplne nový motor. Kódové označenie “EA897evo4″ potvrdzuje, že ide o najnovšiu evolúciu dieselového motora skupiny Volkswagen, ktorý bol prvýkrát predstavený v roku 2010. Dokonca poháňal niektoré luxusné, športové autá Porsche, kým Zuffenhausen po škandále Dieselgate úplne opustil diesel. EA897 bol skutočne súčasťou debaklu okolo zariadení na podvod s emisiami.
Napriek tomu Audi trvá na tom, že tento najnovší V6 je zatiaľ najčistejší. Môže dokonca bežať na hydroupravený rastlinný olej (HVO), ktorý znižuje emisie CO₂ až o 95% v porovnaní s konvenčnou naftou. Vyrobené z použitého kuchynského oleja a poľnohospodárskych vedľajších produktov, HVO sa už plní do dieselových áut vyrábaných v závodoch Audi v Neckarsulme a Ingolstadte v Nemecku.
Tento motor by sme zvyčajne očakávali v A7, no veľký Sportback pravdepodobne nedostane ďalšiu generáciu. Budúcnosť vlajkovej lode Audi A8 je tiež nejasná. Nové, budúcoročné, luxusné, športové autá Audi Q7 a ešte väčšie Q9 pravdepodobne dostanú aktualizovaný diesel V6.
zdroj: motor1.com























