Audi sa vzdáva kontroly na Italdesign16. December 2025

Je to koniec jednej éry v automobilovom korporátnom svete. Výrobca luxusných, športových automobilov Audi odovzdal svoj väčšinový podiel v Italdesign technologickej firme, o ktorej ste pravdepodobne nikdy nepočuli. UST so sídlom v Kalifornii preberá kontrolu nad ikonickým dizajnérskym domom, ktorý bol súčasťou skupiny VW viac ako desať rokov.

V auguste 2010 Audi získalo 90,1% akcií Italdesign a v júni 2015 zvyšných 9,9%, čím sa Italdesign stal plne vlastnenou dcérskou spoločnosťou. Audi tvrdí, že bude naďalej “udržiavať významný podiel” v Italdesign prostredníctvom Lamborghini, ktoré je súčasťou skupiny Audi spolu s Bentley, Audi Sport a Ducati.

Talianske dizajnérske štúdio založil v roku 1968 legendárny a plodný Giorgetto Giugiaro a pracovalo na širokej škále produktov skupiny Volkswagen. Okrem vlastného modelu Audi 80 a mechanicky príbuzného, no menej známeho konceptu Asso di Picche, Italdesign vytvoril pôvodné modely Golf, Scirocco a Passat. No dedičstvo Italdesignu siaha ďaleko za hranice VW a jeho mnohých značiek.

Formoval všetko od skromného Hyundai Pony až po luxusné, športové autá BMW M1. V Moncalieri vzniklo množstvo modelov Fiat, Alfa Romeo a Maserati, spolu s niekoľkými projektmi pre Renault. Portfólio zahŕňa aj menej známe vozidlá ako Hyundai Stellar, Daewoo Lacetti a novší Hongqi HS5. Bolo tam aj niekoľko traktorov Lamborghini.

Tak kto je teda nový majiteľ? Podľa svojej webovej stránky UST tvrdí, že vytvorila hodnotu viac ako 1 miliardu dolárov pre viac ako 140 klientov. Jej odborné znalosti zahŕňajú umelú inteligenciu, dátovú analytiku, kybernetickú bezpečnosť a inteligentnú automatizáciu. Pod týmito módnymi slovami technologická firma založená v roku 1999 tvrdí, že zamestnáva viac ako 30 000 ľudí vo viac ako 30 krajinách.

UST plánuje “prevziať prevádzkovú zodpovednosť a zároveň si vážiť a rozvíjať talianske dedičstvo, dizajnovú kultúru a talent svojich zamestnancov Italdesignu.” Podrobnosti sú obmedzené, ale obe spoločnosti tvrdia, že sa budú navzájom dopĺňať: ‘Väčšinové prevzatie Italdesign spoločnosťou UST vytvára silné partnerstvo, ktoré spája odborné znalosti UST v automobilovom inžinierstve, umelej inteligencii, softvérovo definovanom vývoji vozidiel a dizajne digitálnych ekosystémov s hlbokými znalosťami Italdesign v oblasti dizajnu vozidiel a produktov, inžinierstva, prototypovania, výroby malých sérií a automobilovej elektroniky.

Spoločne budú spoločnosti schopné ponúknuť komplexnú a integrovanú škálu služieb – od počiatočného konceptu a návrhu cez vývoj hardvéru a softvéru až po produkčné systémy. Táto kombinovaná schopnosť je navrhnutá na podporu vývoja plne moderných, digitálne vybavených vozidiel.”

Posledným projektom Italdesignu pod vlastníctvom Audi bolo malé elektrické kupé 2+2. Postavený na platforme MEB+ určenej pre pripravovaný ID.2 Polo, koncept EVX bol jednorazový bez skutočného zámeru vstúpiť do výroby.

V skutočnosti EVX nebol ani fyzický koncept. Okrem série vizualizácií ho Italdesign predstavil na výstave IAA Mobility v Mníchove začiatkom tohto roka iba ako hologram. Je smutné vidieť, ako Italdesign upadá do zabudnutia, ale dúfajme, že opäť povstane. Čo sa týka Giorgetta Giugiara, 87-ročný dizajnér je stále aktívny, keďže v roku 2015 spolu so synom Fabriziom Giugiarom založil štúdio GFG Style.

zdroj: motor1.com