Aston Martin vie, že jeho luxusné, športové autá potrebujú manuál3. Február 2025

Adrian Hallmark strávil približne 5 mesiacov ako generálny riaditeľ spoločnosti Aston Martin po dlhom období vedenia Bentley a teraz hovorí médiám o svojich plánoch so značkou. V podstate vidí Porsche ako dobrý model pre to, ako vyvíja mnoho variantov na jednom štítku a chce, aby Aston Martin urobil niečo podobné. A v správach, ktoré určite potešia nadšencov, chce manuálnu prevodovku.

“Ak chceme aby naše luxusné, športové autá charakterizovali športovosť a skutočný puristický zážitok zo športového auta, potrebujeme manuál,” povedal Hallmark novinárom na okrúhlom stole v New Yorku. “Máme jeden, ale na to čo chceme, musí ich byť viac. Tento priestor sledujeme.”

Manuál, o ktorom hovorí, je šesťstupňový používaný v limitovaných sériách Aston Matin Valour a Valiant. Aston Martin nemal bežne vyrábané manuálne auto od Vantage AMR z roku 2019 a spoločnosť vyrobila iba 200 exemplárov. Ale luxusné, športové autá ako Porsche 911 GT3 a S/T dokazujú, že existuje skutočný dopyt s manuálnou prevodovkou na trhu s výkonnými automobilmi.

Hallmark chce viac ako len jednoduché balíky farieb a obloženia, aj keď aj tie prídu. Skôr ako modely s väčšou mechanickou diferenciáciou. “Pre tie ľahšie to bude trvať 1 až 1,5 roka. Je niekoľko vecí, ktoré sme dokázali urobiť rýchlo, ale sú viac dekoratívne až vecné,” povedal Hallmark. “Ale aj keď sú veci akosi bežné, stále musíte certifikovať, takže je to rok.”

Hovoril o luxusných, športových autách s rôznymi ladeniami odpruženia a väčším výkonom, dokonca naznačil “vrátenie existujúceho pretekárskeho auta späť na cestu”, hoci niektoré varianty môžu byť dostupné len na určitých trhoch. Pre DBX si Hallmark myslí, že je tu priestor pre niečo s trochu väčším luxusom – hovorí, že pri nízkych rýchlostiach je SUV “menej relaxačné” ako niektorí konkurenti – ale nechce z neho urobiť ani súpera pre luxusné, športové autá Rolls-Royce Cullinan.

Pre DB12, Vantage a Vanquish chce ísť opačným smerom a zvýšiť ich športové referencie. Ale aj keď bude chvíľu trvať, kým sa dostanú všetky tieto modelové varianty von, netrápi ho to, pretože tieto luxusné, športové autá – plus aktualizovaný DBX – boli uvedené na trh veľmi nedávno, takže sú čerstvé. Aston Martin Vantage Roadster ešte ani nie je na trhu a Vanquish Volante s otvorenou strechou sme ešte nevideli.

V príprave sú aj hybridy. Hyperauto Valhalla je prvé, ale Hallmark potvrdil, že ponuka spoločnosti s motormi vpredu bude tiež elektrifikovaná.

“Skvelá vec na týchto autách je, že technológia karosérie nie je konvenčná. Nuž, je to konvenčné pre luxusné, športové autá, nie je to konvenčná bežná konštrukcia vozidla,” povedal. “V podstate sú to uzlové formy, odliatky s výliskami, ktoré ich spájajú, a potom veľké pomocné rámy, ktoré dodávajú veľa štruktúry do týchto uzlových kĺbov, potom výstuhy, ktoré prechádzajú naprieč. Takže sme vlastne flexibilní, aby sme predĺžili alebo zvýšili rôzne aspekty geometrie vozidla a potom zabalili to, čo potrebujeme.”

Aston Martin má partnerstvo so spoločnosťou Lucid na komponentoch pre svoj pripravovaný elektromobil, ale pracuje na inom riešení pre svoju hybridnú pohonnú jednotku. Jednou z výziev je skutočnosť, že DB12, Vantage a Vanquish používajú zadnú prevodovku a na dnešnom trhu neexistuje jednoduché riešenie plug-and-play pre tento typ usporiadania hnacieho ústrojenstva.

EV je stále v príprave, aj keď rovnako ako mnoho iných výrobcov automobilov, aj Aston Martin obmedzuje svoje predchádzajúce plány elektrifikácie. “Stále budeme mať prvé batériové elektrické vozidlo v tomto desaťročí. V nasledujúcich piatich rokoch, ale namiesto toho, aby sme sa snažili získať čo najviac v priebehu nasledujúcich piatich rokov, bude to jedno,” povedal. Hallmark uviedol, že očakáva, že elektromobil bude do konca desaťročia predstavovať 15 % predaja, zatiaľ čo čisto spaľovacie a hybridné autá budú predstavovať zvyšných 85 %.

Okrem skutočných modelových variantov chce Hallmark rozšíriť zoznam možností Aston Martin, čím zákazníkom poskytne viac príležitostí na personalizáciu. Na začiatku svojho pôsobenia nechal tím zostaviť kompletné zoznamy možností od konkurencie a určil, ktoré by sa mohli hodiť do značky Aston Martin. Rozšírený zoznam možností by mal prísť v najbližších mesiacoch.

Hallmark sa tiež pozerá na širší obraz. “Z hľadiska obchodnej výkonnosti je to spoločnosť so super vysokým potenciálom a musíme ju premeniť na vysoko výkonnú, a to nemyslím len luxusné, športové autá. Veci ako opcie, deriváty a všetky tieto veci pomáhajú riadiť hornú líniu a prínos, ale musíme byť tiež oveľa štíhlejší a produktívnejší ako organizácia.”

Aston Martin sa o svoje finančné výsledky za rok 2024 podelí koncom tohto mesiaca a Hallmark pôjde hlbšie do toho, ako chce spoločnosť premeniť na “vysoko výkonnú” organizáciu. “Mojím poslaním je byť prvým generálnym riaditeľom za 112 rokov, aby bol udržateľne ziskový.”

zdroj: motor1.com