Lamborghini si udrží spaľovacie motory veľmi dlho15. Jún 2025

Sú to už dva roky, čo Lamborghini urobilo nemysliteľné: predstavilo elektrické, luxusné, športové auto, aj keď len ako koncept. Sériová verzia Lamborghini Lanzador tak skoro nepríde, pretože uvedenie modelu na trh sa už oneskorilo o rok. Grand tourer 2+2 je teraz naplánovaný na rok 2029. Medzitým je to ako zvyčajne. V skutočnosti talianska exotická značka v dohľadnej dobe neplánuje vyradiť spaľovacie motory.

Technický riaditeľ Rouven Mohr pre austrálsky časopis CarExpert povedal, že cieľom Lamborghini je udržať spaľovacie motory “čo najdlhšie”. Je presvedčený, že úctyhodný spaľovací motor nedosiahol svoj plný potenciál: “Stále si myslíme, že máme veľa nápadov na pohon, dovoľte mi povedať, že budúcnosť spaľovania.”

Či táto budúcnosť zahŕňa syntetické palivá, zostáva nejasné. Automobilka so sídlom v Sant’Agata Bolognese však opakovane uviedla, že e-palivá by mohli byť záchrancom spaľovacích motorov. Nech je to akokoľvek, Mohr vysvetlil, že rozhodnutie Lamborghini ponechať ICE z dlhodobého hľadiska má korene v emocionálnom vzrušení, ktoré elektrické pohonné jednotky nedokážu poskytnúť. Je to emocionálne spojenie, ktoré umožňuje Lamborghini zostať “vrcholom emócií”.

Napriek tomu muselo Lamborghini robiť kompromisy, aby splnilo prísnejšie emisné predpisy. Nové Lamborghini Temerario vynecháva atmosférický motor V10 svojich predchodcov Gallardo a Huracán. Namiesto toho je poháňaný menším 4.0-litrovým motorom V8 s dvojitým turbodúchadlom ako súčasť hybridnej pohonnej jednotky. Podobne je elektrifikované sú aj luxusné, športové autá Lamborghini Revuelto, hoci inžinierom sa podarilo zachovať ikonický motor V12.

Podobne ako jeho dve luxusné, športové autá, aj Urus bol prestavaný na hybrid, čo znamená koniec éry Lamborghini len so spaľovacím motorom. Medzitým úhlavný rival Ferrari do značnej miery elektrifikoval svoju zostavu a (čiastočne) predstaví svoj prvý elektromobil v októbri tohto roka. Vzpínajúci sa kôň tvrdí, že to bude stále skutočné Ferrari, zatiaľ čo Lamborghini trvá na tom, že potrebuje viac času na vytvorenie elektromobilu hodného odznaku Lamborghini.

Lamborghini sa neponáhľa s pridaním štvrtého modelu do svojej zostavy. Urus je vypredaný do roku 2026 a Revuelto do roku 2027. Spoločnosť dosiahla v roku 2024 rekordný predaj, pričom dodávky vzrástli o 5,7 % na 10 687 vozidiel. Nie je prekvapením, že Urus urobil ťažkú prácu s 5 662 predanými kusmi, nasledovaný Huracánom (3 609), Revueltom (1 406) a poslednými 10 Aventadormi. Výroba Aventadoru musela byť obnovená po tom, čo niekoľko modelov Ultimae zahynulo na zhorenej a potopenej nákladnej lodi Felicity Ace.

Zatiaľ čo Lamborghini plánuje v dohľadnej budúcnosti pokračovať vo výrobe vozidiel V8 a V12, zostáva odhodlané stať sa do roku 2050 čistou uhlíkovou neutralitou. V Európe však môže byť spoločnosť nútená opustiť ICE skôr, ak EÚ presadí svoj navrhovaný zákaz do roku 2035 pre nové vozidlá, ktoré produkujú emisie, a ak sa výroba syntetických palív včas nezvýši.

zdroj: motor1.com