CONCEPT AMG GT XX zvládne nabíjanie výkonom 1 megawatt13. September 2025
Štúdia CONCEPT AMG GT XX prekonaním 25 rekordov nastavila novú latku na vysokorýchlostnej trati v talianskom Nardò. Tento nositeľ technológií pôsobivo predviedol výnimočnú výkonnosť motorov s axiálnym tokom a priamo chladeného akumulátora – dvoch technológií, ktoré sa v rámci vysokovýkonnej architektúry AMG.EA začnú sériovo vyrábať už budúci rok pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz.
Teraz štúdia CONCEPT AMG GT XX opäť potvrdzuje svoju jedinečnú výkonnosť – tentoraz na nabíjacom stojane. Na prototype nabíjacieho stojana prekonala štúdia vozidla hranicu výkonu nabíjania 1 000 kW – tzn. jeden megawatt. Nositeľ technológie a prototyp nabíjacieho stojanu nanovo potvrdzujú komplexný prístup k vývoju od Mercedes-Benz.
V týždni nasledujúcom po legendárnom príchode štúdie CONCEPT AMG GT XX do cieľa na okruhu Nardò vozidlo dosiahlo počas megawattového nabíjania maximálny výkon nabíjania s hodnotou 1 041 kW – najvyššia hodnota, ktorá sa bezprostredne zaraďuje do série výkonnostných rekordov tohto vozidla. Pritom sa dosiahol extrémne vysoký výkon nabíjania: dosiahnutie hranice jedného megawattu trvalo len 0,5 sekundy od začiatku prenosu elektrickej energie. Nositeľ technológie vďaka svojej vynikajúcej výdrži opäť raz presvedčil aj na nabíjacom stojane: CONCEPT AMG GT XX dokázal udržať nabíjací výkon na úrovni 1 000 kW približne dve a pol minúty. Prostredníctvom špeciálne vyvinutého nabíjacieho kábla CCS pretekal prúd až 1 176 ampérov. Systém pritom preniesol 17,3 kWh len za jednu minútu, čo zodpovedá dojazdu 125 kilometrov (WLTP).
Tento rekord v nabíjaní ilustruje dôslednosť, s akou organizačná jednotka Mercedes‑Benz Charging Unit, spoločnosť Mercedes-AMG a spoločnosť Alpitronic spoločne posúvajú hranice technologických možností.
Tento míľnik umožnil inovatívny vysokovýkonný akumulátor vozidla. Tento úplne nový vývojový stupeň z Affalterbachu je inšpirovaný Formulou 1® a využíva cylindrické články NCMA. Vďaka svojmu vysokému a úzkemu formátu poskytujú efektívne chladenie a vysokú energetickú hustotu presahujúcu 300 Wh/kg. Laserom zvárané hliníkové puzdro článkov zlepšuje elektrickú a tepelnú vodivosť a prispieva k robustnému a dlhotrvajúcemu výkonu akumulátora.
Inteligentné priame chladenie článkov akumulátora sa dosahuje elektricky nevodivým olejom, ktorý optimálne temperuje každý z viac ako 3 000 článkov. Toto chladenie zaisťuje rovnomerný odvod tepla a podporuje vysoký potenciál trvalého výkonu akumulátora energie. Napätie viac ako 800 voltov znižuje hmotnosť vďaka ľahšiemu zväzku káblov a skracuje časy nabíjania, zatiaľ čo inteligentný tepelný manažment presne riadi teplotu článkov, aby sa aj pri intenzívnom používaní zabezpečil maximálny výkon.
Ďalším kľúčom k úspechu je revolučná nabíjacia infraštruktúra, ktorú výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz umožnil vytvoriť spolu so spoločnosťou Alpitronic. Jadrom tejto nabíjacej infraštruktúry bol špeciálne vyvinutý prototyp nabíjacieho stojanu, ktorý kombinuje to najlepšie z dvoch technologických oblastí: ultrarýchly nabíjací stojan pôvodne navrhnutý pre nákladné vozidlá bol prerobený na systém, ktorý pracuje s užším káblom CCS a napriek tomu bezpečne prenáša obrovský výkon.
Toto spoločné východisko pri vývoji vozidiel a nabíjacej infraštruktúry znova demonštruje potenciál, ktorý vznikne pri optimálnom zosúladení oboch komponentov. Zistenia z projektu megawattového nabíjania priamo vstupujú do vývoja novej vysokovýkonnej rýchlonabíjačky, ktorá bude od roku 2026 dostupná v nabíjacích parkoch Mercedes-Benz (Mercedes-Benz Charging Hub) v Európe a Severnej Amerike. Spoločnosti Mercedes-Benz a Alpitronic tak zdôrazňujú silu svojich inovácií a nastavujú nové štandardy pre verejné nabíjanie.