Šéf MB vyzýva EU, aby upustila od zákazu spaľovacích motorov1. September 2025
Je to len pár týždňov, čo generálny riaditeľ výrobcu luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz brutálne úprimne povedal o svojej predpovedi, kam smeruje európsky automobilový priemysel. V rozhovore pre nemecké obchodné noviny Handelsblatt Ola Källenius povedal, že EÚ potrebuje ”kontrolu reality”, aby sa vyhla “miereniu plnou rýchlosťou proti múru” a dokonca “kolapsu”. Narážal na nadchádzajúci zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi, ktorý má nadobudnúť účinnosť v roku 2035.
Teraz, keď má na sebe svoj druhý klobúk ako prezident Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA), šéf výrobcu luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz nalieha na predsedu Európskej komisie, aby podnikol kroky proti kontroverznému zákazu. V otvorenom liste Ursule von der Leyenovej Källenius tvrdil, že “svet sa drasticky zmenil” od prvého vyhlásenia zákazu pred niekoľkými rokmi.
Švédska exekutíva sa domnieva, že je “úzkym predpokladom” myslieť si, že dekarbonizácia sa spolieha výlučne na zákaz nových benzínových áut od polovice nasledujúceho desaťročia. V tom istom liste, ktorý podpísal aj Matthias Zink, prezident Európskej asociácie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA), Källenius kritizoval zákaz “spaľovacích vozidiel a ciele CO2.” Trvá na tom, že dosiahnutie 0 g/km len za deväť rokov “jednoducho už nie je možné”.
Napriek tomu vidí okno príležitosti. Källenius tvrdí, že EÚ má “poslednú šancu” upraviť kurz už budúci mesiac. O tejto otázke sa bude diskutovať 12. septembra počas strategického dialógu, kde by sa zákaz mohol prehodnotiť a prípadne odložiť. Výrobcovia automobilov v rámci ACEA sú naďalej odhodlaní dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, ale tvrdia, že odstránenie spaľovacích motorov do roku 2035 by bolo predčasné.
Nie všetci s tým súhlasia. Napríklad Kia zaujíma opačný postoj. Jeho európsky šéf Marc Hedrich povedal pre Automotive News, že zrušenie zákazu “by nás stálo majetok”. Vysvetlil, že Kia má “lavínu elektrických áut” a spomalenie uvádzania elektromobilov na trh s cieľom udržať benzínové modely nažive by poškodilo ziskovosť. Zatiaľ čo Kia nie je súčasťou ACEA, jej materská spoločnosť Hyundai je jedným zo 16 členov asociácie.
EÚ začiatkom tohto roka opätovne potvrdila zákaz do roku 2035, ale ponúkla výrobcom automobilov určitý priestor na dýchanie. Ciele CO2, ktoré nadobudli účinnosť v roku 2025, už nemusia byť striktne splnené do konca tohto roka. Namiesto toho môžu výrobcovia spriemerovať emisie za obdobie rokov 2025 – 2027, namiesto toho, aby dosiahli ročné limity. Napriek tomu sú nové ciele na obdobie 2025 – 2029 o 15% nižšie ako ciele na roky 2021 – 2024, čo znamená, že vozové parky musia mať priemernú spotrebu 93,6 g/km.
A to je len začiatok. Od roku 2030 do roku 2034 cieľ ďalej klesá na 49,5 g/km. Od roku 2035 klesá na 0 g/km, čo v skutočnosti núti výrobcov automobilov predávať iba elektromobily, ak zákaz zostane v platnosti. Tieto neustále sa sprísňujúce limity spôsobujú bolesti hlavy v celom odvetví. Stellantis, člen ACEA, hovorí, že samotné dodržiavanie predpisov spotrebuje 25% jeho inžinierskych hodín, počas ktorých “nevzniká žiadna pridaná hodnota”.
Osud zákazu do roku 2035 bude mať globálne dôsledky ďaleko za hranicami 27 členských štátov EÚ. Prinútiť výrobcov automobilov opustiť predaj spaľovacích motorov v takom významnom regióne by mohlo zmeniť globálne produktové stratégie. Úspory z rozsahu by boli vážne ovplyvnené, čo by mohlo spôsobiť, že niektoré modely poháňané benzínom by boli neživotaschopné a dokonca by značky prinútili ich úplne ukončiť.
zdroj: motor1.com