Audi S4 – športová koruna úspešného modelového radu2. Február 2009
Modelový rad Audi A4 patrí k najúspešnejším automobilom strednej triedy. Aktuálna generácia limuzíny Audi A4 a kombi A4 Avant už od svojho predstavenia na jeseň 2007, respektíve jar 2008 získala množstvo uznávaných medzinárodných ocenení. Patria medzi ne prestížne ocenenie „Zlatý volant“, európsky titul „Auto1“, ale aj ocenenie za najkrajší dizajn vo svojej kategórii „Autonis 2008“. Okrem dizajnu a krásy vyniká model Audi A4 aj v spoľahlivosti, čo potvrdzuje prieskum nemeckého automotoklubu ADAC z minulého roka, podľa ktorého je najspoľahlivejším modelom strednej triedy.
Za tieto úspechy vďačí Audi A4 harmonickému emocionálnemu dizajnu, vysokej kvalite a najmodernejšej technike. Tá sa prejavuje napríklad aj v širokej ponuke motorov, ktorá pokrýva výkonové rozpätie od 88 kW (120 k) do 195 kW (265 k). Obsahuje celkovo 9 pohonných agregátov od extrémne úsporného štvorvalcového turbodiesla 2.0 TDI so systémom priameho vstrekovania common-rail až po benzínový motor V6 3.2 s priamym vstrekovaním FSI, ktorý sa kombinuje výlučne so stálym pohonom všetkých kolies quattro.
Dobrá správa pre priaznivcov Audi je, že už na jar, začiatkom roka 2009 doplní modelový rad Audi A4 športová verzia s tradičným označením S4, ktorá príde na trh súčasne v dvoch verziách, limuzína i kombi Avant. Nové Audi S4 dôsledne nadväzuje na filozofiu účinnosti a efektívnosti Audi, podľa ktorej sa vysoký výkon a vynikajúce dynamické vlastnosti musia spájať s priaznivou spotrebou paliva a nízkou hladinou emisií. Aj preto má nový model S4 pod kapotou šesťvalcový motor V6 3.0 TFSI, prepĺňaný mechanickým kompresorom. Nový šesťvalec dosahuje prakticky rovnaký výkon 245 kW (333 k) ako jeho neprepĺňaný predchodca v predošlej generácii Audi S4. Použitie prepĺňaného menšieho motora namiesto väčšieho neprepĺňaného pohonného agregátu, ktoré sa už v rámci koncernu osvedčilo, sa tak teraz uplatnilo aj pri špeciálnom športovom modeli Audi.
Vysokou účinnosťou sa vyznačuje aj prevodové ústrojenstvo – ako alternatíva k sériovej
6-stupňovej manuálnej prevodovke sa dodáva nová 7-stupňová prevodovka Audi S tronic s dvoma spojkami, umožňujúca extrémne rýchle sekvenčné manuálne preraďovanie prakticky bez prerušenia prenosu krútiaceho momentu. Prevodovka S tronic sa dá ovládať voliacou pákou alebo ovládačmi na volante. Umožňuje aj komfortný, plne automatický režim, čo je výhodou napríklad pri jazde v meste.
Optimálny prenos vysokého krútiaceho momentu, ktorý dosahuje svoje maximum už pri otáčkach 2.500 za minútu a na tejto úrovni zostáva až do otáčok 4.850 za minútu, zaručuje systém stáleho pohonu všetkých kolies quattro. Ten za normálnych podmienok prenáša 40% krútiaceho momentu na predné kolesá a 60% na zadné, čo vytvára typickú športovú charakteristiku vozidla. Zvlášť športovo založení vodiči môžu dynamické vlastnosti svojho Audi S4 ešte umocniť doplnením sériového vybavenia takými prvkami ako aktívny diferenciál zadnej nápravy, systém na individuálnu konfiguráciu celkovej charakteristiky vozidla Audi drive select, adaptívna regulácia charakteristiky tlmičov pruženia, dynamické riadenie Audi alebo 19-palcové disky kolies.
Jazdné výkony dokumentujú, že Audi S4 je dokonale trénovaný atlét: zrýchlenie z pokoja na tempo 100 km/h absolvuje za 5,1 sekundy, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h. S ohľadom na tieto jazdné výkony je priemerná normovaná spotreba paliva 9,7 l/100 km veľmi priaznivá – a o 3,4 litra alebo 26 % nižšia oproti predchádzajúcej generácii. Tým náskok vďaka technike umožňuje majiteľom nového Audi S4 vychutnať si pôžitok zo športovej jazdy bez výčitiek svedomia.
zdroj: audi.sk