Najtrvácnejší tereniak14. Február 2009
Klasik slávi narodeniny: 5. až 10. februára 1979 bol tlači po prvý raz predstavený Mercedes-Benz G. Vďaka svojmu výraznému tvaru, ktorý za 30 rokov zostal do veľkej miery nezmenený a vďaka svojej vynikajúcej technike, získal terénny automobil už dávno status kultového vozidla a patrí k žiadaným vozidlám na automobilovom trhu.
Vývoj terénneho automobilu začína v roku 1972 zmluvou o spolupráci medzi spoločnosťami Daimler-Benz a Steyr-Daimler-Puch v rakúskom Štajerskom Hradci. V r. 1975 padá rozhodnutie o začiatku sériovej výroby a výstavbe nového závodu v Štajerskom Hradci, kde sa trieda G ešte aj dnes prevažne manuálne vyrába.
V čase premiéry na trhu na jar roku 1979 boli k dispozícii štyri varianty motorov s výkonnostným spektrom od 53 kW/72 k do 110 kW/150 k. Ako varianty karosérie boli najprv dostupné – vždy s krátkym aj s dlhým rázvorom náprav – kombi a skriňová dodávka. K nim sa ako piaty variant karosérie pridal otvorený terénny automobil s krátkym rázvorom náprav.
V rámci aktuálneho modelového radu 463 sú v súčasnosti v ponuke tri varianty karosérie: dvojdverový kabriolet, trojdverové kombi a päťdverové kombi. Ako špičkový model aktuálneho modelového radu pôsobí päťdverové kombi G 55 AMG, ktorého 8-valcový motor podáva výkon 507 k (373 kW). Okrem toho sú k dispozícii špeciálne verzie pre zákazníkov z komerčnej sféry a pre armádu.
Vďaka neustálym modelovým inováciám trieda G vždy držala krok s technickým pokrokom. Jej hnacia sústava je mimoriadne výkonná: vďaka kombinácii permanentného pohonu všetkých štyroch kolies s elektronicky riadeným trakčným systémom 4ETS, ESP®, redukciou "low range" a troma pripájateľnými uzávierkami diferenciálu, dokáže trieda G v teréne zdolať všetky výzvy a aj na ceste ponúka jazdnú bezpečnosť typickú pre značku Mercedes Benz.
Trieda G bola od počiatku koncipovaná pre nasadenie v najťažšom teréne. Stabilnú základňu tvorí skriňový rám z uzavretých pozdĺžnych profilov a priečnych traverz, ktoré zaručujú mimoriadnu tuhosť v ohybe a torznú tuhosť. Rám nesie robustné tuhé nápravy s veľkými vinutými pružinami s dlhým zdvihom, ktoré majú pre terén veľkú výhodu. So stúpavosťou až 80 percent, jazdnou stabilitou do 54 percent náklonu, svetlou výškou 21 centimetrov a uhlom nájazdu 36 (vpredu) resp. 27 stupňov (vzadu) prekoná trieda G aj najnáročnejšie úseky terénu. Súčasne podvozok poskytuje bezpečné a komfortné jazdné vlastnosti na ceste.
Na tejto osvedčenej základnej technickej koncepcii sa dodnes nič nezmenilo. Napriek tomu naši inžinieri od roku 1979 neustále zvyšujú technickú hodnotu a hodnotu výbavy tohto terénneho vozidla. Už od roku 1981 je možné dodať automatickú prevodovku a klimatizáciu; od r. 1990 je trieda G sériovo vybavená stálym pohonom všetkých štyroch kolies, uzávierkami diferenciálu na prednej a zadnej náprave ako aj 100-percentne uzatvárateľným stredovým diferenciálom. Od r. 2001 trieda G navyše ponúka ESP®, 4ETS a brzdového asistenta a tým celosvetovo unikátnu kombináciu výkonných trakčných systémov a systémov jazdnej bezpečnosti.