Šelma pre džentlmenov1. November 2010

Ako už asi viete, nová vlajková loď Jaguar XJ je viac než dôstojnou oslavou 75. výročia značky. Nový Jaguar XJ, ročník 2010, napriek komfortu a luxusu navonok nezaprie gény dravca. Výrazná maska chladiča so sieťovou mriežkou a úzkymi xenónovými hlavnými reflektormi dodáva vozidlu sebavedomú „tvár“.

Zdanlivo nesúvisiaca zadná časť karosérie upúta čistým skulptúrovitým tvarom s dôslednou absenciou akýchkoľvek zbytočných ornamentov. Zadné svetlá v noci upútajú výnimočnou vnútornou grafikou, ktorú ako keby vytvorili drápy mačkovitej šelmy. Pretiahnutý tvar karosérie vozidlo opticky predlžuje, hoci s celkovou dĺžkou 512 cm v nami testovanej krátkej verzii (predĺžená má ešte o 12 cm viac), by to ani hádam nebolo potrebné. Nízka a mimoriadne dynamická línia profilu karosérie je podčiarknutá menšou vzdušnosťou presklenia kabíny – hliníkový plech karosérie jasne vedie nad podielom skla. Svetlo a priestor nie sú až tak dôležité, ako športový pocit za volantom, ako aj na zadných sedadlách.
Za volantom máte dojem omnoho kompaktnejšieho, rozumej športovejšieho vozidla, než v akom skutočne sedíte. Priestoru je nadostač, avšak kabína vám sadne, ako na mieru ušité sako od známeho talianskeho krajčíra. Panoramatická sklenená strecha, ktorá je štandardom vo všetkých modeloch, dramaticky vylepšuje pocit presvetleného priestoru. Tmavé tónovanie a reflexná povrchová úprava skla zabraňujú prehrievaniu interiéru pri intenzívnom slnečnom svite, dve elektricky ovládané clony zabezpečujú ďalšie zatienenie kabíny. V kabíne vládne pocit najvyššej kvality, vytvorený použitím najkvalitnejšej kože, skombinovanej buď s materiálom zo sveta športových automobilov – karbónom (ako v našom prípade), alebo s tradičnejším materiálom – dreveným obkladom. To, v kombinácii s množstvom pochrómovaných detailov, ktoré dopĺňajú sofistikované technológie, vytvára nenapodobiteľný dojem. Príkladom môže byť virtuálny združený prístroj vo forme monitora s vysokým rozlíšením s uhlopriečkou 12,3 palca (31,2 cm) a 8 palcový (20,3 cm) dotykový monitor. Virtuálne prístroje nahrádzajú všetky funkcie tradičných stupníc. Koža pokrýva všetky hlavné povrchy, vrátane sedadiel, prístrojového panelu, stredovej konzoly a lakťových opierok.

Hoci toto luxusné vozidlo je primárne určené pre majiteľa – šoféra/džentlmena, ani vzadu sa pasažieri nebudú sťažovať na nedostatok živorného priestoru. Najmä, pokiaľ si zvolíte predĺžený model, ktorý ponúka o 134 mm viac priestoru pre nohy pasažierov na zadných sedadlách. Vyšší rám bočných vderí, ako aj menšie zadné sklo vytvárajú na zadných sedadlách tú pravú intímnu atmosféru. Objem batožinového priestoru tejto štvordverovej limuzíny má takpovediac nadpriemernú hodnotu 520 litrov. Automobil vodiča privíta typickým „podaním ruky“ – vysunutím hliníkového otočného ovládača automatickej prevodovky JaguarDrive Selector™ priamo do dlane vodiča – efektná animácia 3D oživí virtuálny združený prístroj a centrálny dotykový monitor, čím signalizuje revolučný prístup k zobrazovaniu informácií o vozidle. Nami testovaný vidlicový turbodieselový šesťvalec spolupracoval so šesťstupňovou automatickou prevodovkou, ale aj sekvenčným radením páčkami pod volantom.

Trojlitrový naftový motor V6 s výkonom 202 kW (275 k) bol vybavený dvoma turbodúchadlami, čoho výsledkom je aj maximálny krútiaci moment 600 Nm pri 2 000 otáčkach za minútu. Jeho chod je počas jazdy doslova nepostrehnuteľný, no zrýchlenie z nuly na rýchlosť 100 km/ h určite postrehnete – trvá totiž iba 6,4 sekundy. V porovnaní s vysoko oceňovaným motorom V6 2.7 D, na ktorý v predchádzajúcej generácii modelu XJ pripadal podiel 25 % z celosvetového predaja, disponuje nový motor V6 3.0 D (202 kW / 275 k) o 33 % vyšším výkonom, pričom krútiaci moment vzrástol až o 38 %.

Pri ustálenej cestovnej rýchlosti je nový Jaguar XJ doslova blažene tichý. Dvojitá prepážka medzi kabínou posádky a motorovým priestorom, vrstvené sklá vo všetkých hlavných oknách, aerodynamický tvar a optimalizovaná štruktúra karosérie pomáhajú znižovať hladinu vnútorného hluku na absolútne minimum. Britská šelma nás príjemne prekvapila svojimi presnými reakciami na riadenie, pričom pocit dokonalej kontroly podporil aj systém adaptívneho nastavenie prvkov pruženia a tlmenia JaguarDrive Control. Okrem štandardného a komfortného charakteru ponúka aj voliteľný program Dynamic, v ktorom je pruženie tuhšie a podporuje športový spôsob jazdy a program Winter pre jazdu v zhoršených klimatických podmienkach. V dynamickom režime sa posúvajú body preraďovania automatickej prevodovky do oblasti vyšších otáčok, podvozok má tvrdšiu charakteristiku a zmení sa dokonca aj farba osvetlenia hlavných stupníc prístrojov. Pri zimnom režime sa vozidlo rozbieha na druhý prevodový stupeň kvôli zabezpečeniu lepšej trakcie. Vysoký krútiaci moment, ktorý je k dispozícii už na úrovni 2 000 otáčok za minútu, má na svedomí výbornú pružnosť. Reakcia na plynový pedál je skutočne bezprostredná. Rovnako pôsobivá je aj spotreba paliva iba 7,0 litra nafty na 100 km v kombinovanom cykle a emisie CO2 s hodnotou 184 g/km. Pokiaľ však neuprednostňujete naftu, siahnuť môžete aj po päťlitrovom benzínovom vidlicovom osemvalci s označením „supercharged supersport“. V atmosférickej verzii disponuje výkonom 283 kW (385 k), v preplňovanej 346 kW (470 k), či až 375 kW (510 k).

Samotná karoséria, ako aj pohonné agregáty, boli vyrobená z hliníka. Pri výrobe karosérie sa použili technológie nitovania a lepenia s využitím technológií z leteckého a kozmického priemyslu. Okrem hliníka sa pri jej konštrukcii využíva aj horčíková zliatina a kompozitové zliatiny, čo umožnilo vytvoriť výrazne ľahšiu a pevnejšiu karosériu. Výsledkom je až o 150 kg nižšia hmotnosť, v porovnaní s konkurenciou. Ľahká hliníková karoséria zlepšuje jazdné výkony, znižuje spotrebu paliva, pričom súčasne prispieva k vysokej úrovni komfortu a pasívnej bezpečnosti. Kabína posádky je vybavená systémami pasívnej bezpečnosti, ako napríklad aktívne bezpečnostné pásy, ktoré samočinne pritiahnu pripútanú osobu do sedadla pri prudkom brzdení, rýchlom otáčaní vozidla a pri aktivovanom dynamickom režime. Nový Jaguar XJ samozrejme nepripúšťa žiadne kompromisy ani vo sfére bezpečnosti a komfortu. V ponuke sú tri základné úrovne vybavenia – Luxury, Premium Luxury a Portfolio spolu s bohatou paletou farieb karosérie, kožených poťahov a inovatívnych obkladov interiéru, ktoré umožňujú široké možnosti individualizácie vozidla. Navyše je k dispozícii aj osobitná verzia Supercharged a špičkový model Supersport s exkluzívnym vybavením. O zábavu, hudobný zážitok a navigáciu sa postará multimediálny systém s vlastným harddiskom. Pre tých, ktorí si potrpia na dokonalý zvuk, jev ponuke až 1 200-wattový systém Bowers & Wilkinson Premium surround sound, ktorý premení kabínu na koncertnú sieň s dokonalou akustikou. Toto všetko nás presvedčilo že nový Jaguar XJ skutočne prináša kombináciu expresívneho dizajnu, vynikajúcich jazdných vlastností a nekompromisnej techniky v nádhernom a nenapodobiteľnom balení.

Samotná karoséria, ako aj pohonné agregáty, boli vyrobená z hliníka. Pri výrobe karosérie sa použili technológie nitovania a lepenia s využitím technológií z leteckého a kozmického priemyslu. Okrem hliníka sa pri jej konštrukcii využíva aj horčíková zliatina a kompozitové zliatiny, čo umožnilo vytvoriť výrazne ľahšiu a pevnejšiu karosériu. Výsledkom je až o 150 kg nižšia hmotnosť, v porovnaní s konkurenciou. Ľahká hliníková karoséria zlepšuje jazdné výkony, znižuje spotrebu paliva, pričom súčasne prispieva k vysokej úrovni komfortu a pasívnej bezpečnosti. Kabína posádky je vybavená systémami pasívnej bezpečnosti, ako napríklad aktívne bezpečnostné pásy, ktoré samočinne pritiahnu pripútanú osobu do sedadla pri prudkom brzdení, rýchlom otáčaní vozidla a pri aktivovanom dynamickom režime. Nový Jaguar XJ samozrejme nepripúšťa žiadne kompromisy ani vo sfére bezpečnosti a komfortu. V ponuke sú tri základné úrovne vybavenia – Luxury, Premium Luxury a Portfolio spolu s bohatou paletou farieb karosérie, kožených poťahov a inovatívnych obkladov interiéru, ktoré umožňujú široké možnosti individualizácie vozidla. Navyše je k dispozícii aj osobitná verzia Supercharged a špičkový model Supersport s exkluzívnym vybavením. O zábavu, hudobný zážitok a navigáciu sa postará multimediálny systém s vlastným harddiskom. Pre tých, ktorí si potrpia na dokonalý zvuk, jev ponuke až 1 200-wattový systém Bowers & Wilkinson Premium surround sound, ktorý premení kabínu na koncertnú sieň s dokonalou akustikou. Toto všetko nás presvedčilo že nový Jaguar XJ skutočne prináša kombináciu expresívneho dizajnu, vynikajúcich jazdných vlastností a nekompromisnej techniky v nádhernom a nenapodobiteľnom balení.

zdroj: jaguarcars.sk, netcarshow.com