Prvý Mercedes sa zrodil pred 125 rokmi13. November 2025
Nové, luxusné, športové autá Mercedes-Benz GLC zaujmú svojou výraznou reinterpretáciou klasickej masky chladiča Mercedes z roku 1900. Táto ikonická tvár automobilov Mercedes-Benz siaha až k úplne prvému vozidlu Mercedes, a teda aj k prvému modernému automobilu vôbec – Mercedesu 35 hp. Dňa 22. novembra 1900 dokončila spoločnosť Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) v Cannstatte prvé vozidlo tohto typu. Tento vysoko inovatívny automobil vznikol na žiadosť obchodného partnera DMG a nadšeného motoristu Emila Jellineka. Tento mimoriadne nadaný podnikateľ bol v tom čase najdôležitejším zákazníkom spoločnosti. Len v roku 1900 si objednal celkovo 72 nových vozidiel, ktoré predal kupujúcim z európskej vyššej triedy.
Mercedes 35 hp bol vysokovýkonným vozidlom svojej doby. Pokrýval niekoľko segmentov, ako bolo v tom čase bežné: Ako športová verzia vynikal v pretekoch. Alebo, vybavený prestížnou karosériou, bol vhodný na pohodlné cesty. Zákazníci preto používali Mercedes 35 hp na pretekoch aj v každodennom živote – a všade si užívali pôsobivú prítomnosť. Len 14 rokov po tom, čo Carl Benz a Gottlieb Daimler v roku 1886 nezávisle vynašli automobil, predstavoval Mercedes 35 hp z roku 1900 revolučný celkový dizajn. Stanovil štandard pre budúci vývoj moderného automobilu.
Príbeh modelu Mercedes 35 hp: Jellinek požadoval od hlavného inžiniera DMG, Wilhelma Maybacha, moderné, výkonné a bezpečné vozidlo, ktoré by prekonalo obmedzenia predchádzajúcich automobilov inovatívnou technológiou. Spúšťačom bola smrteľná nehoda pretekárskeho jazdca Wilhelma Bauera v pretekárskom aute Daimler Phönix 23 hp, s ktorým Jellinek vstúpil do pretekov do vrchu Nice–La Turbie v roku 1900. Jellinekovo pretekárske auto súťažilo pod pseudonymom „Mercédès“, podľa krstného mena jeho najstaršej dcéry. Krátko nato sa stalo značkou pre automobily DMG.
Maybach, vynikajúci hlavný inžinier DMG, následne so svojím tímom vyvinul novo koncipované vozidlo. Mercedes 35 hp je prvým automobilom, ktorý kompletne odišiel od koncepcie motorizovaného koča: jeho nízke ťažisko, dlhý rázvor a široký rozchod kolies mu poskytovali bezprecedentnú úroveň bezpečnosti a stability jazdy. K tomu sa pridali šikmý stĺpik riadenia a nožná spojka – kľúčové riešenia pre vynikajúcu ergonómiu a prvky, ktoré zostávajú charakteristickými znakmi automobilového inžinierstva dodnes.
Míľnikom bol pohon nového vozidla. Inovatívny koncept umožnil použitie nového vysokovýkonného motora. Tento motor, ktorý navrhol Josef Brauner, poskytoval zo štyroch valcov s objemom 5,9 litra výkon 25,7 kW (35 k) pri 950 otáčkach za minútu – na svoju dobu veľkolepý údaj. Voštinový chladič, ktorý vynašiel Maybach, zabezpečoval obzvlášť účinné chladenie a umožňoval trvalý vysoký výkon. Jeho štruktúra v prednej časti vozidla sa vyvinula z technicky nevyhnutného konštrukčného dielu na ikonický dizajnový prvok značky Mercedes, od roku 1926 značky Mercedes-Benz. V nedávno predstavenom modeli Mercedes-Benz GLC predstavuje tento motív chladiča súčasný výrazový prvok, ktorý poukazuje na budúcnosť automobilu.
Prvý Mercedes 35 hp prešiel rozsiahlym testovaním a technickým zdokonaľovaním počas niekoľkých týždňov. Po tomto období zdokonaľovania, známom ako „zábeh“, bol prvý Mercedes v histórii odoslaný 22. decembra 1900 Emilovi Jellinekovi do Nice. S obrovským úspechom prihlásil obchodný partner spoločnosti DMG nový model automobilu na pretekársky týždeň v Nice, ktorý sa konal od 25. do 29. marca 1901: Mercedes 35 hp dominoval v súťaži a vyhral okrem iného 392-kilometrové preteky Nice–Salon–Nice a preteky do vrchu Nice–La Turbie.
Po modeli Mercedes 35 hp z roku 1900 uviedla spoločnosť DMG v roku 1901 na trh sesterské modely Mercedes 12/16 hp a Mercedes 8/11 hp. Túto prvú generáciu modelov Mercedes v roku 1902 nahradila modelová rodina Mercedes-Simplex. Svoje meno získala vďaka svojej, na tú dobu, mimoriadne jednoduchej obsluhe.
V roku 1900 bolo prijaté aj ďalšie strategické rozhodnutie veľkého významu: spoločnosť DMG kúpila pozemok s rozlohou 185 000 metrov štvorcových v Untertürkheime na výstavbu novej továrne. Tá sa stala dnešným ústredným závodom Mercedes-Benz. Gottlieb Daimler, ktorý zomrel 6. marca 1900 vo veku iba 65 rokov, sa týchto dôležitých míľnikov nedožil. Inovatívna sila spoločnosti, ktorú založil, však naďalej poháňa luxusné, športové autá Mercedes-Benz do budúcnosti.





















