Novinky

Ferrari vyvíja falošné radenie prevodovky pre svoj elektrický model27. Apríl 2025

Automobilka Ferrari už čoskoro predstaví svoje prvé luxusné, športové auto na elektrický pohon. Spoločnosť uviedla, že jej prvý elektromobil bude mať svoj vlastný “zvukový podpis” a začiatkom tohto roka kameraman zachytil prototyp Ferrari EV, ktorý jazdil po Maranelle a vydával zvuk podobný motoru. Teraz vďaka dvom nedávnym patentovým prihláškam vieme, že Ferrari pracuje na virtuálnom systéme motora a radenia prevodových stupňov pre elektromobily.

Jeden patent popisuje systém pre elektrické vozidlo, ktorý využíva elektromotor na simuláciu krútiaceho momentu spaľovacieho motora a radenia prevodových stupňov prevodovky. Krútiaci moment z motora je definovaný polohou plynového pedála a virtuálneho prevodového stupňa. Vodič môže ovládať virtuálne radenie prevodových stupňov pomocou pádiel stĺpika riadenia, ako v iných luxusných, športových autách Ferrari.

Druhý patent popisuje systém ovládania zvuku pre takýto elektromobil s vnútornými aj vonkajšími reproduktormi, ktoré reprodukujú digitálne generovaný zvuk, ktorý zodpovedá virtuálnemu modelu motora a prevodovky. Zvuk môže byť “historický, moderný alebo futuristický, adrenalínový alebo uvoľnený” na základe preferencií vodiča a systém má aj špecifické zvuky pre radenie prevodových stupňov. Patent tiež podrobne popisuje spôsoby nahrávania zvuku spaľovacích áut.

Ferrari teda pracuje na systéme na simuláciu motorov a prevodoviek pre svoje elektrické, luxusné, športové autá a systém môže napodobňovať historické motory. Je možné, že Ferrari tento systém neimplementuje do svojho čoskoro prichádzajúceho prvého elektromobilu, ale boli by sme prekvapení, keby to tak bolo. Spoločnosť opakovane hovorila, že chce, aby jej elektromobily zodpovedali emocionálnemu zážitku jej tradičných luxusných, športových automobilov so spaľovacím motorom, a tento systém sa javí ako skvelý spôsob, ako to dosiahnuť.

Ferrari už predtým uviedlo, že jeho elektromobil bude debutovať tento rok, pričom dodávky sa začnú v roku 2026.

zdroj: motor1.com


Nové pretekárske BMW M2 má len štyri valce26. Apríl 2025

BMW má nové pretekárske, luxusné, športové auto základnej úrovne s názvom M2 Racing. Začína na cene 98 000 €, čím získate plne vybavené auto pripravené na trať. Až na to, že mu chýba jedna vec, ktorú má cestná M2 – radový ševalcový motor. Namiesto toho má nové pretekárske auto BMW M2 preplňovaný 2.0-litrový štvorvalec.

Motor, ktorý pochádza z Gan Coupe radu 2, má výkon 313 koní. BMW tvrdí, že M2 Racing môže dosiahnuť rýchlosť viac ako 270 km/h a jedinou dostupnou prevodovkou je sedemstupňová automatická prevodovka ZF so softvérom BMW M Motorsport.

Auto má mechanickú uzávierku diferenciálu so samostatným chladením, zložené brzdy BMW M, nenastaviteľné tlmiče KW a nastaviteľné predné a zadné stabilizátory. Je vybavený LED svetlometmi, predným splitterom, zadným hmlovým svetlom a ľahkou strechou. BMW dokončuje exteriér U300 Alpine White III.

Vo vnútri má auto zváranú bezpečnostnú klietku s certifikáciou DMSB, ktorá je v súlade s najnovšími predpismi FIA. Má tiež bezpečnostnú sedačku Sabelt GT-AM a hasiaci prístroj. Auto má dokonca klimatizáciu a dodáva sa s vecami, ktoré by ste očakávali od pretekárskeho auta, ako sú jazdné režimy špecifické pre BMW M Motorsport a nastaviteľný obmedzovač rýchlosti v boxoch.

Medzi ďalšie možnosti patrí zadné krídlo, záťažový box, záznamník údajov, vytrvalostné brzdové doštičky Endless Endless, sedadlo vodiča Sabelt GT-Pro, systém vzduchového zdviháka, tlmič výfuku s nastaviteľnou klapkou výfuku, štartovacie svetlo, balík sedadla spolujazdca, kryt auta a nálepky M Motorsport.

“Auto je cenovo dostupné a zároveň ponúka pretekárskym tímom a jazdcom nekompromisný výkon, odolnosť a čistú radosť z jazdy,” povedal generálny riaditeľ BMW M Franciscus van Meel. BMW ako pozitívum označuje nižšie prevádzkové náklady auta vzhľadom na to, ako úzko súvisí so sériovým luxusným, športovým autom BMW.

Vývoj auta sa začal v novembri 2023 testovaním vývojového auta hnacieho ústrojenstva, vývojového vozidla pre dynamiku automobilu a vytrvalostného testovacieho vozidla, z ktorých posledný najazdil 300.000 km. Luxusné, športové autá BMW M2 Racing vyrazia na trať od roku 2026, predaj sa začína v júni.

zdroj: motor1.com


Nové Porsche 911 ´´Spirit 70´´ oživuje ikonické sedadlá Pasha25. Apríl 2025

Zberatelia Porsche majú novú špeciálnu edíciu 911. V stredu spoločnosť odhalila novú výbavu inšpirovanú dedičstvom s názvom 911 Spirit 70, ktorá má odrážať filozofiu dizajnu spoločnosti zo sedemdesiatych rokov. Základom sú luxusné, športové autá Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet, ktoré dostanú jedinečný lak, funky vzhľad a neuveriteľne cool vzory Pasha v celej kabíne.

Spirit 70 je treťou zo série špeciálnej edície 911 s tematikou dedičstva vydaných spoločnosťou Porsche, ktorá nadväzuje na luxusné, športové autá Targa 4S Heritage Design a Sport Classic. Farba navrhnutá špeciálne pre toto auto sa volá Olive Neo. Model je spárovaný so stredovým uzamykaním, zlatosivými originál diskami zdvihnutými zo Sport Classic, ktoré merajú 20 palcov vpredu a 21 palcov vzadu.

Na vrchu laku je trojica pruhov, ktoré sa tiahnu po celej dĺžke kapoty a vrcholia pri nárazníku s znakmi “911″, podobnými nálepkám používaným v 1970. rokoch. Keď sa pozriete bližšie, na nose nájdete jedinečnú verziu erbu Porsche, ktorá je navrhnutá tak, aby odrážala tú, ktorú značka používala v roku 1963. Na každých dverách sú nápisy Porsche a čísla dverí. Ak nechcete mať nálepky, môžete si ich vybrať mimo továrne.

Skutočnú zábavu nájdete vo vnútri 911 Spirit 70. Stredy sedadiel a niekoľko ďalších častí interiéru boli pokryté Pasha, funky vzorom, ktorý Porsche prvýkrát použilo v sedemdesiatych rokoch, ktorý mal evokovať vizuál šachovnicovej vlajky vejúcej vo vetre. Tento vzor Pasha, vyrobený z kombinácie textilu a kŕdľovej priadze, je vyhotovený v čiernej farbe a Olive Neo, aby ladil s exteriérom. Kupujúci môžu voliteľne zakryť aj operadlá sedadiel a obloženie palubnej dosky materiálom.

Pod kožou 911 Spirit 70 sa skrýva úplne nová pohonná jednotka Carrera GTS T-Hybrid. To znamená preplňovaný 3,6-litrový plochý šestrelec spárovaný s elektromotorom, ktorý má kombinovaný výkon 532 koní. Výkon sa dostáva na zadné kolesá prostredníctvom osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky.

Luxusné, športové autá Porsche 911 Spirit 70 budú celosvetovo obmedzené len na 1 500 kusov. Napriek ohromujúcej cene (viac ako model GT3) je jasné, že Porsche nebude mať problém predať každý jeden z nich.

zdroj: motor1.com


Elektronické riadenie vozidiel sa u značky Mercedes stáva realitou24. Apríl 2025

Volant je oveľa viac než len rôznorodá súčasť automobilu: prostredníctvom pneumatík sú vodiči prepojení s vozovkou. Cez volant sa k nám spätne dostávajú informácie o jazdných vlastnostiach, cítime cezeň nerovnosti na vozovke a v dávnejších dobách bez servoriadenia sme museli pri manévrovaní v medzerách na zaparkovanie vynaložiť nemalé úsilie pri otáčaní volantu. Pre zákazníkov značky Mercedes‑Benz sa čoskoro začne nová éra ovládania vozidla: ako prvý nemecký výrobca automobilov bude táto spoločnosť od roku 2026 ponúkať svoje sériové osobné, luxusné, športové autá s elektronickým riadením (Steer-by-Wire). Pri tejto technológii sa už viac nevyužíva mechanické prepojenie medzi volantom a prednými kolesami. Namiesto toho sa riadiaci príkaz vodiča prenesie rýchlo a priamo prostredníctvom elektrického vedenia, takpovediac po drôte.

Celkom nový pocit z riadenia prináša jedinečný zážitok zákazníka s rozmanitými výhodami pri každodennom jazdení: profituje z toho dynamika jazdy a manévrovanie či parkovanie je teraz ešte jednoduchšie. Takto je možné ešte viac zmenšiť vynaložené úsilie a vodič už nemusí prechytávať volant.

„Elektronické riadenie je ďalším veľkým krokom na ceste k mobilite zajtrajška a my sme hrdí na to, že v roku 2026 zavedieme takýto systém na trh. Táto technológia umožňuje jedinečný zážitok zákazníka, ktorý ďaleko presahuje hranice riadenia. V kombinácii s vysokoautomatizovaným jazdením SAE úrovne 3 bude v strednodobom horizonte k dispozícii ešte pohlcujúcejší zážitok zo zábavnej techniky, pretože volant už perspektívne nebude rušiť výhľad, napríklad na ponuky streamovania.“ Povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG.

Odborníci na podvozok môžu variabilne zvoliť prevod riadenia a flexibilne ho prispôsobiť rôznym situáciám. Pomocou elektronického riadenia je zároveň možné optimalizovať jazdné vlastnosti, ktoré si doteraz odporovali: športové jazdenie a komfort sa teraz prepájajú ešte lepšie. Zvýšiť možno aj jazdnú stabilitu a agilnosť v priečnom smere. Takéto zlepšenie je možné dosiahnuť prostredníctvom dokonalej súhry s riadením zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies až desať stupňov. Nárazy spôsobené nerovnosťami vozovky, ktoré sa doteraz prenášali k vodičovi cez volant ako rušivé vplyvy, teraz môžu byť kompletne eliminované.

Potenciál individuálneho prispôsobenia je veľký, pretože elektronické riadenie je možné prispôsobiť preferenciám zákazníka. Jednotlivé značky alebo určité modely v rámci jedného konštrukčného radu môžu mať rozdielne charakteristiky riadenia. Elektronické riadenie oddelením volantu a prevodovky riadenia vytvára nové potenciály aj pokiaľ ide o návrh nových architektúr. Táto technológia v budúcnosti navyše poskytne novodobé, pohlcujúce možnosti hrania hier počas prestávky v jazde.

Elektronické riadenie navyše poskytuje väčšiu flexibilitu pri navrhovaní dizajnu interiéru: volant môže byť plochší, čo prináša pocit z veľkorysého priestoru a lepší výhľad na displej vodiča. Aj nastupovanie a vystupovanie je jednoduchšie, pretože dole sploštený volant ponúka viac miesta. V kombinácii s budúcimi vysokoautomatizovanými jazdnými systémami by sa z dlhodobého hľadiska dala vytvoriť nová, ešte pohodlnejšia poloha sedenia vodiča.

Podrobný opis spôsobu fungovania elektronického riadenia: v závislosti od rýchlosti jazdy a jazdnej situácie odošle aktuátor na volante (Steering Feedback Unit; SFU) riadiaci signál vodiča do prevodovky riadenia (Steering Rack Unit; SRU), ktorá riadi kolesá. SFU pritom vytvorí pocit z riadenia, ktorý je typický pre luxusné, športové autá Mercedes‑Benz. Pre absenciu mechanického prepojenia volantu a kolies nevzniká ani priama protisila. Namiesto toho sa informácia o kontakte medzi pneumatikami a vozovkou vypočítava a príslušným spôsobom generuje na základe modelu s použitím vratných momentov riadených kolies.

Nový systém elektronického riadenia od značky Mercedes-Benz už absolvoval viac ako jeden milión testovacích kilometrov na skúšobných stoliciach. Tieto skúšky v rovnakom rozsahu doplnili testovacie kilometre v testovacích areáloch a so zabezpečením kompletného vozidla aj v cestnej premávke. V súlade so svojimi vysokými nárokmi na bezpečnosť využíva výrobca automobilov Mercedes-Benz okrem veľmi precíznych snímačov a výkonných riadiacich prístrojov aj záložnú architektúru systému. To znamená, že sú v zásade k dispozícii dve cesty signálu, a preto je potrebných dvakrát toľko aktuátorov. Zdroj údajov a napájanie napätím na strane vozidla má záložný charakter. Vďaka tomu je vždy zabezpečená ovládateľnosť. Aj v nepravdepodobnom prípade úplného výpadku je vďaka riadeniu zadnej nápravy a s pomocou cielených zásahov bŕzd na jednotlivých kolesách prostredníctvom ESP® naďalej možné priečne vedenie.

Prvý automobil na svete ešte nemal volant. Patentovaný motorový voz Carla Benza z roku 1886 bol vybavený riadiacou kľukou. Vtedy bolo pri kočoch zvykom navádzať kone na želaný smer zatiahnutím za opraty. Až v roku 1894 dostal automobil volant. Svoju premiéru zažil počas jazdy z Paríža do Rouen. Francúzsky inžinier Alfred Vacheron vybavil volantom vozidlo značky Panhard & Levassor, ktoré bolo poháňané motorom Daimler. Odvtedy výrobca luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz zaviedol množstvo inovácií, pokiaľ ide o riadenie a volant:

  • 1893: premiéra riadenia s otočnými strmeňmi vo vozidle Benz Victoria. V porovnaní s točnicovým riadením využívaným pri konštrukcii kočov sa tým podstatne znížilo riziko prevrátenia v zákrutách.
  • 1902: v modelovej rodine Mercedes-Simplex už bol volant vybavený páčkami. Pomocou nich sa nastavovali dôležité funkcie motora ako okamih zapálenia a tvorenie zmesi.
  • 20. roky 20. storočia: do volantu bol integrovaný kruh na ovládanie klaksónu – bol to takpovediac ranný systém komunikácie automobilu s okolím.
  • 1958: typ 300 (W 189), známy aj ako Adenauer-Mercedes, bol prvý automobil značky Mercedes‑Benz, ktorý bol na želanie vybavený servoriadením.
  • 1967: od augusta začal výrobca automobilov Mercedes-Benz vybavovať všetky osobné motorové vozidlá teleskopickým stĺpikom riadenia a zariadením na absorbovanie nárazu vo volante – bol to míľnik v ochrane cestujúcich.
  • 1976: v konštrukčnom rade W 123 sa začína používať nové bezpečnostné riadenie s deformovateľnou vlnovcovou rúrou.
  • 90. roky 20. storočia: výrobca automobilov Mercedes-Benz spúšťa postupný prechod na elektrické servoriadenie. Tieto systémy používajú elektromotory na posilňovanie riadenia, čím sa znižuje vynakladané úsilie a zvyšuje sa energetická efektívnosť.
  • 1996: premiéru má výskumné vozidlo F 200 Imagination s riadením pomocou bočných páčok.
  • 1997: výskumné vozidlo F 300 Life Jet je vybavené riadiacou pákou so vzhľadom riadiacej páky lietadla.
  • 2001: vďaka aktívnemu nakláňaniu kolies sa výskumné vozidlo F 400 Carving takpovediac vrhá do zákruty.
  • 2009: F-Cell roadster sa riadi pomocou ovládacej páky.
  • 2020: riadenie zadnej nápravy Triedy S, ktoré je k dispozícii na želanie, výrazne zlepšuje obratnosť a dynamiku vozidla tým, že aktívne natáča zadné kolesá v smere pohybov volantom.
  • 2022: systém vysokoautomatizovaného jazdenia DRIVE PILOT prichádza najprv na trh v Nemecku. Trieda S s prvkom mimoriadnej výbavy DRIVE PILOT je vybavená záložnými systémami riadenia a brzdenia, ako aj záložným elektrickým systémom.

Cena jazdených vozidiel Tesla prudko klesá23. Apríl 2025

Možno nebudete musieť čakať na cenovo dostupné elektrické, luxusné, športové autá Tesla, ak chcete elektromobil lacno. Nová štúdia iSeeCars analyzovala 1,4 milióna jedno- až päťročných ojazdených áut predaných v marci 2024 a marci 2025 v USA a zistila, že v zozname ojazdených áut, ktoré zaznamenali najväčší pokles cien, dominovala jedna značka Tesla.

Tesla Model S, Model 3 a Model Y sa dostali do top 10, pričom vlajková loď značky sa umiestnila na prvom mieste. Ceny ojazdených luxusných, športových automobilov Tesla Model S klesli od marca 2024 do marca 2025 o 17,2%, pričom len za rok klesli o takmer 10 000 dolárov. Podľa štúdie bola priemerná cena ojazdeného Modelu S minulý mesiac 47 931 dolárov.

Tesla Model 3 je však vaša najlepšia voľba za vaše peniaze. Ceny elektromobilu klesli o 10,9%, pričom sedan sa minulý mesiac predával v priemere len za 26 084 dolárov. Je lacnejší ako Model Y, ktorý zaznamenal pokles cien o väčšie percento – 13,1%; priemerná cena crossoveru však bola minulý mesiac vyššia, a to 30 611 dolárov.

“Na trhu s novými aj ojazdenými automobilmi ceny Tesly klesajú už viac ako dva roky,” uviedol vo vyhlásení výkonný analytik iSeeCars Karl Braue. “Zníženie cien nových modelov Tesla okamžite ovplyvnilo ojazdené Tesly a rýchlo znížilo ich ceny. Zníženie cien nových áut bolo spôsobené túžbou Tesly udržať rast predaja, ale táto stratégia prestala fungovať minulý rok, keď automobilka zaznamenala prvý pokles ročných predajov.

Elektromobily tvorili polovicu z 10 najlepších áut na zozname, pričom k trom modelom Tesla sa pridali aj luxusné, športové autá Porsche Taycan a Hyundai Kona Electric. Ďalšími vozidlami boli Ford Explorer hybrid, BMW radu 5 hybrid, Maserati Levante, Mercedes-Benz AMG GT a Jeep Gladiator.

Ceny ojazdených elektromobilov v posledných mesiacoch drasticky klesli. Začiatkom tohto roka sa ojazdené elektromobily stali lacnejšími ako ojazdené autá na benzín. Ceny ojazdených áut v štúdii medziročne vzrástli o 1%.

iSeeCars tiež zostavil značky s najväčším poklesom cien ojazdených áut a Tesla je na vrchole zoznamu. Ceny medziročne klesli o 10,1% alebo o 3 541 dolárov. Chrysler bol druhý s poklesom cien o 8,9%. Maserati, ďalšia značka Stellantis, ktorá čelí určitým problémom, zaznamenala za posledných 12 mesiacov pokles cien ojazdených áut o 8,6%.

zdroj: motor1.com


Trojica nových konceptov VW je navrhnutá v Číne a pre Čínu22. Apríl 2025

Po predstavení konceptu ID. Code na autosalóne v Pekingu v roku 2024 Volkswagen pokračuje vo vývoji modelov výhradne pre čínsky trh. Nemecká značka predstavila na autosalóne v Šanghaji v roku 2025 tri nové koncepty, ktoré vyzerajú, že zajtra by mohli vstúpiť do výroby.

Koncepty ID. Aura, ID. Era a ID. Evo boli vyvinuté ako súčasť spoločného podniku s FAW, SAIC a VW Anhui. Tieto tri menšie luxusné, športové autá – dve SUV a sedan – predstavujú novú generáciu inteligentných elektrických vozidiel navrhnutých špeciálne pre čínsky trh.

Podľa Volkswagenu budú všetky nové sériové modely odvodené od týchto troch konceptov vybavené systémami založenými na umelej inteligencii pre pokročilú automatizovanú jazdu.

Do roku 2026 chce VW dosiahnuť prevádzku na úrovni 2+: hands-free prevádzka v niektorých situáciách s možnosťou samostatného predbiehania, odbočovania a vstupu do premávky. Nie je to však režim vypnutých očí ako úroveň 3. Vodiči musia zostať za volantom ostražití a pripravení prevziať kontrolu.

Okrem novej technológie boli tieto tri koncepty špeciálne navrhnuté tak, aby vyhovovali vkusu čínskych zákazníkov. To znamená značnú pozornosť venovanú detailom s ohľadom na kvalitu materiálov, dostatok priestoru nad hlavou pre cestujúcich vzadu a dlhý rázvor. Aby sme nezabudli, Volkswagen vyrába Tiguan L Pro špeciálne pre čínsky trh.

Počnúc abecedným poradím sa prvý na zozname nazýva ID. Era, ktorú vyrobila spoločnosť SAIC Volkswagen. Ide o veľké trojradové elektrické SUV doplnené spaľovacím motorom, ktorý slúži výlučne ako predlžovač dojazdu batérie. VW uvádza, že luxusné, športové autá Volkswagen ID. Era majú kombinovaný dojazd 1.000 km s bežiacim motorom. Len na batériu je dojazd 300 km.

Ďalej je ID. Evo, vyvinutý spoločnosťou Volkswagen Anhui. Je to tiež väčšie SUV, aj keď je zamerané na mladších kupujúcich, ktorí si viac uvedomujú štýl. Je súčasťou značky ID. Unyx s 800-voltovou platformou a obsahuje vysoko výkonnú zónovú elektronickú architektúru. Je schopný bezdrôtových aktualizácií a môže používať pokročilé digitálne systémy.

Posledným konceptom je ID. Aura, kompaktný sedan od inžinierov FAW-Volkswagen. Je to prvý model, ktorý využíva novú kompaktnú hlavnú platformu (CMP) so zónovou elektronickou architektúrou. Bol vyvinutý kombináciou zaobleného dizajnu s inteligentnými funkciami a používateľským rozhraním inšpirovaným smartfónom pre informačno-zábavný systém. Je tiež vybavený humanoidným AI asistentom pre prirodzené ovládanie palubných funkcií.

Volkswagen pri navrhovaní a vývoji týchto modelov bral veľký ohľad na potreby čínskych zákazníkov. Podľa Andreasa Mindta, vedúceho dizajnu spoločnosti, bol spomínaný koncept ID. Code východiskovým bodom pre dizajnový jazyk konceptov. Odtiaľ sa každé vozidlo vyvíjalo nezávisle v rukách dizajnérov v troch spoločných podnikoch. Podľa Thomasa Ulbricha, generálneho riaditeľa Volkswagen China Technology Center, spoločnosť zapája “čínsku rýchlosť” s budúcimi sériovými vozidlami, ktoré prídu na trh v časovom rámci 34 mesiacov.

Generálny riaditeľ spoločnosti Volkswagen Thomas Schäfer vo svojom prejave na autosalóne v Šanghaji vyhlásil, že tieto koncepty sú “viditeľným výsledkom stratégie ‘V Číne, pre Čínu’”, čím zdôraznil význam čínskeho trhu pre budúcnosť spoločnosti.

Nakoniec VW plánuje do konca roka 2027 uviesť na trh viac ako 30 nových modelov, vrátane 20 klasifikovaných ako vozidlá s novou energiou (NEV), ktoré zahŕňajú plne elektrické vozidlá, plug-in hybridy a elektromobily s predĺženým dojazdom.

zdroj: motor1.com


Koncept Vision V ukazuje budúcnosť vanov Mercedes-Benz21. Apríl 2025

Automobilka Mercedes-Benz sa pochválila konceptom Vision V, luxusným, športovým autom, ktoré by mohlo byť budúcnosťou ultraluxusného cestovania vo svete Mercedesu.

Vision V debutoval pre Auto Shanghai v Číne a áno, Mercedes to myslí veľmi vážne s tým, že ide o luxusné, športové auto. Podľa tlačovej správy koncept Vision V “stelesňuje vrchol luxusných a elegantných viacúčelových vozidiel (MPV), ktoré prekonávajú najvyššie očakávania zákazníkov.” Nikde vo vnútri nie je žiadna zmienka o chladiči vína, takže máme podozrenie, že Rolls-Royce by k tomu mohol mať čo povedať. Na druhej strane, Rolls-Royce nevyrába dodávku.

Vision V má však výsuvnú 65-palcovú 4K televíznu obrazovku. Dopĺňa ho 42-reproduktorový systém priestorového zvuku Dolby Atmos, ktorý možno použiť na sledovanie filmov alebo hranie videohier. Ak to nestačí, “excitery” zabudované v sedadlách poskytujú spätnú väzbu týkajúcu sa čohokoľvek, čo počúvate. Zdá sa, že budúcnosť luxusného cestovania pripomína skôr domácu párty ako popoludňajší spánok.

Ak chcete, môžete to urobiť aj vy. Sklenená priečka oddeľuje “salónik” od kabíny a môže byť nastavená na priehľadnú alebo nepriehľadnú pre súkromie. Sedadlá sú elektricky nastaviteľné a konfigurovateľné a vo flakóne je dokonca “rafinovaná vôňa”, ktorá pridáva na zmyslovom zážitku. Prípadne môžete šachovú súpravu otvoriť, ak chcete hrať tichšiu a jemnejšiu hru.

Medzitým vpredu táto koncepčná dodávka v skutočnosti vyzerá dosť blízko k výrobe. Sedadlá z vesmírneho veku a množstvo bielej sú stále tam, ale kontrastuje s veľkým Mercedesom Superscreen pokrývajúcim palubnú dosku. Normálne vyzerajúci volant zdobia tlačidlá a na podlahe sú dva pedále na zrýchľovanie a brzdenie. Vyzerá to, že by ste mohli skočiť a jednoducho odísť.

Je to preto, že Vision V nie je abstraktným konceptom autonómneho riadenia z ďalekej budúcnosti. Mercedes hovorí, že toto je predstavenie jeho škálovateľnej elektrickej architektúry Vane (VAN. EA), ktorá bude uvedená na trh v roku 2026. V tomto koncepte sa nič nespomína o hnacej sústave, ani o tom, či je štýl konceptu sa premietne do sériového vozidla. To však znamená začiatok nového smeru v cestovaní luxusnými limuzínami pre Mercedes-Benz, nehovoriac o dodávkach všeobecne.

Koncept Vision V je vystavený na Auto Shanghai, ktorý prebieha od 23. apríla do 2. mája.

zdroj: motor1.com


Iba Rolls-Royce dokázal vyrobiť takúto šachovú súpravu20. Apríl 2025

Nie je nezvyčajné, že výrobcovia automobilov ponúkajú nejaký doplnok, aby pomohli propagovať značku. Ale nikdy sme nič také nevideli. Majitelia luxusných, športových automobilov Rolls-Royce si zrejme užívajú strhujúcu šachovú hru. Teraz môžu ísť na šach-mat so šachovnicou, ktorá sa nepodobá žiadnej inej.

Šachovú tabuľu Rolls-Royce môže vlastniť vlastne ktokoľvek. To je oficiálny názov pre túto avantgardnú šachovú súpravu a vyzerá neuveriteľne. V správnom štýle Rolls-Royce stelesňuje ručne vyrobené hliníkové dosky a minimalistické kúsky. Drevená dyha na hraciu plochu je rezaná laserom, pričom každý štvorec pochádza z rovnakého plátku dreva, aby sa “dosiahol konzistentný vzor v prírodnom gráli, čím sa zabezpečí, že drevo bude v priebehu rokov rovnomerne starnúť”. Áno, toto je niečo od Rolls-Royce.

Je to lepšie. Malé magnety sú zabudované na základni každého kusu a pod každým štvorcom sú umiestnené ďalšie magnety. To udržuje figúrky dokonale vycentrované pre každý ťah, a to všetko dodáva “pocit presnosti a rozhodnosti” počas zápasu. Pokiaľ ide o tieto kusy, sú to hliníkové monolity s keramickým povlakom s leštenými hlavami z nehrdzavejúcej ocele. Podľa automobilky sú kúsky “zámerne evokujúce pevné kovové organové zarážky, ktoré sa nachádzajú v luxusných, športových automobiloch Rolls-Royce“. To je nejaká vážne bohatá marketingová reč pre šachovú súpravu – dokonca aj pre Rolls-Royce. Vyzerá to úžasne.

Ak chcete túto zostavu vlastniť, podobne ako pri kúpe luxusného, športového auta Rolls-Royce sa musíte zastaviť v firemnom showroome alebo butiku a objednať si ho. Môžete si vybrať z 13 rôznych odtieňov kože pre priehradku na držiak kusov a štyroch rôznych drevených dyh na dosku. Nie je tam žiadna zmienka o tom, že ide o obmedzenú edíciu, ani o tom, ako dlho bude trvať, kým ju získate.

Rolls-Royce nespomína ani cenu. To pravdepodobne znamená, že by sme si ho väčšina ľudí nemohla dovoliť.

zdroj: motor1.com


Ako Ferdinand Piëch vynašiel superšport Bugatti Veyron19. Apríl 2025

Legenda automobilového priemyslu aj šesť rokov po jeho smrti: Ferdinand Karl Piëch, narodený 17. apríla 1937 vo Viedni, bol od útleho veku fascinovaný technológiou – vášňou, ktorá definovala celý jeho život. Vyštudoval strojárstvo v Zürichu a svoju kariéru začal v spoločnosti Porsche, kde zohral kľúčovú úlohu pri vývoji legendárneho Porsche 917.

Vďaka inováciám, ako je päťvalcový motor, technológia TDI a pohon všetkých kolies quattro, formoval Audi a nakoniec sa v roku 1993 stal predsedom predstavenstva celej spoločnosti Volkswagen AG, čím sa stal jednou z najvplyvnejších osobností automobilového sveta.

Piëchov vzostup k moci bol len začiatok. V roku 1997 nemecký výkonný riaditeľ v expresnom vlaku Shinkansen medzi Tokiom a Nagojou načrtol na zadnej strane obálky nápad, ktorý by zmenil automobilový priemysel. V rozhovore s Karlom-Heinzom Neumannom, vtedajším vedúcim vývoja pohonných jednotiek vo VW, načrtol 18-valcový motor. Silné, revolučné a nepodobné ničomu, čo bolo predtým. Tento koncept znamenal zrod pohonnej jednotky, ktorá sa neskôr vyvinula pre luxusné, športové autá Bugatti W-16.

Fascinácia výkonného riaditeľa VW posúvaním technologických hraníc siahala hlboko. Predstavoval si luxusné, športové auto schopné produkovať 1 000 koní a dosahovať rýchlosť 400 km/h bez straty kultivovanosti a použiteľnosti luxusného grand toureru. Bola to myšlienka, ktorú žiadna existujúca architektúra vozidla nedokázala podporiť a vyžadovala si úplne nový prístup k inžinierstvu.

Pri hľadaní značky automobilov, ktorá by mohla stelesňovať jeho odvážnu víziu, Piëch zvažoval Bentley a Rolls-Royce. Počas veľkonočných sviatkov v roku 1997 však osud zasiahol, keď jeho syn Gregor trval na kúpe hračkárskeho modelu Bugatti Type 57 SC Atlantic. Piëch s nadšením rozpoznal Bugatti – meno, ktoré je synonymom výkonu a luxusu ako žiadne iné – ako ideálnu značku pre svoj projekt.

Dňa 5. mája 1998 boli zabezpečené práva na ochrannú známku Bugatti a boli podpísané príslušné zmluvy. Ferdinand K. Piëch potom poveril svojho priateľa, renomovaného dizajnéra Giorgetta Giugiara z Italdesignu, aby vypracoval koncept, ktorý by stelesňoval jeho víziu. Giugiaro už navrhol EB112 pre značku Bugatti pod Romanom Artiolim, ktorý nebol uvedený do výroby kvôli finančným problémom. To slúžilo ako základ pre prvé “VW-Bugatti”.

Výsledkom bolo Bugatti EB 118 – dvojdverové kupé, ktorého názov modelu odkazuje na 18-valcový motor. Na prekvapenie verejnosti bolo vozidlo predstavené na autosalóne v Paríži v septembri 1998, len niekoľko mesiacov po tom, čo značku získala spoločnosť Volkswagen AG.

V marci 1999 na autosalóne v Ženeve nasledovalo druhé 18-valcové koncepčné vozidlo: luxusný sedan EB 218. V septembri toho istého roku Bugatti predstavilo superauto EB 18/3 Chiron na autosalóne vo Frankfurte. Preskupenie čísel v názve modelu bolo spôsobené ochrannou známkou, keďže číslo 318 už bolo chránené iným výrobcom, BMW.

Koncepty stále prichádzali. V októbri 1999 bol na autosalóne v Tokiu predstavený model Bugatti EB 18/4 Veyron, ktorý sa nakoniec stal základom pre neskorší sériový model. Na rozdiel od predchádzajúcich štúdií tento dizajn nepochádza od Giugiara, ale bol vytvorený pod vedením Hartmuta Warkußa. Samotný tvar vytvoril mladý český dizajnér Jozef Kabaň.

V roku 2000 Ferdinand K. Piëch oznámil, že Bugatti vyrobí sériové luxusné, športové auto s výkonom 1 001 koní a maximálnou rýchlosťou viac ako 400 km/h. Skutočná výzva však nespočívala len v technickej dokonalosti. Skôr to malo splniť Piëchove špecifikácie: vytvoriť auto, ktoré by ráno mohlo ísť rýchlosťou 400 km/h a bolo vhodné na štýlovú jazdu do opery s manželkou.

Jeho cieľ bol jasný: Bugatti by mal dodať výnimočné, neprekonateľné, optimálne. Každé vozidlo muselo byť jedinečné. Neporovnateľné a jedinečné. “To je jediná vec, ktorú Bugatti môže urobiť,” napísal raz.

V roku 2005 sa Piëchova vízia stala skutočnosťou. Bugatti Veyron 16.4 bol predstavený svetu a stanovil nové štandardy výkonu, rýchlosti a luxusu. S maximálnou rýchlosťou 407 km/h a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy to bolo najrýchlejšie sériové auto na svete – a potvrdilo nárok Bugatti na technologickú dokonalosť.

Okrem čísel bol Veyron viac než len technický zázrak; bolo stelesnením neúnavnej snahy prof. Dr. Ferdinanda K. Piëcha o dokonalosť. Dokonca aj dnes, o dve desaťročia neskôr, zostáva odkaz Veyronu neprekonateľný. Bola to revolúcia, pôvod hyperšportového auta a dôkaz toho, čo je možné, keď sa technický génius stretne s nekompromisnou víziou.

Prof. Dr. Ferdinand Karl Piëch priviedol Bugatti späť na vrchol automobilového inžinierstva a obnovil historický význam značky ako stelesnenia výkonu a luxusu. A všetko sa to začalo jeho neochvejnou vôľou vytvoriť výnimočné.

zdroj: motor1.com


Volvo S90 (2026) je konečne tu, ale len pre Áziu18. Apríl 2025

Volvo S90, ktoré dozrieva ako dobré víno, dostáva takmer desať rokov po svojom debute štipku a zastrčenie. Zatiaľ čo značka teraz ponúka plne elektrický ES90, jej najväčší benzínový sedan sa zatiaľ drží. Napriek poklesu predaja o 18,4% na 40 210 kusov v roku 2024 sú čísla stále dostatočne silné na to, aby si odôvodnili investíciu do druhého faceliftu. To naznačuje, že Volvo má v úmysle udržať luxusné, športové autá Volvo S90 pri živote ešte najmenej niekoľko rokov.

Obnovenie v podstate odráža aktualizácie, ktoré sme videli minulý september na XC90. Prepracovaná mriežka chladiča SUV a maticové LED svetlomety sa teraz dostávajú do modelu S90. Jemné zmeny zahŕňajú prepracovanú kapotu, predný nárazník a predné blatníky. Vzadu boli prepracované a upravené aj zadné svetlá. Pre rok 2026 Volvo pridáva dve nové možnosti lakovania, Aurora Silver a Mulberry Red, spolu so sviežim dizajnom dvojfarebných zliatinových kolies.

Vo vnútri Volvo S90 dostáva väčšiu 11.2-palcovú obrazovku infotainmentu XC90. Nový displej podobný tabletu už vďaka svojej veľkosti nesedí v jednej rovine s palubnou doskou a teraz vyčnieva, čo nemusí potešiť každého. Na druhej strane kabína ťaží z vylepšenej zvukovej izolácie a teraz je štandardne dodávaná s adaptívnym odpružením, ktoré sľubuje tichšiu a pohodlnejšiu jazdu.

Volvo zatiaľ nezdieľalo úplné technické špecifikácie, ale poznamenáva, že plug-in hybridný variant dokáže prejsť 80 km v elektrickom režime na základe cyklu WLTP. Niektoré trhy dostanú aj mild-hybridnú benzínovú verziu s pohonom predných kolies. Automobilka so sídlom v Göteborgu prestala vyrábať autá s dieselovými motormi pred niečo vyše rokom.

Vo fotogalérii nehľadajte obrázky faceliftovaného V90, pretože žiadne neexistujú. Či kombík dostane tieto aktualizácie, nie je jasné. Volvo predalo v minulom roku 9 939 kusov, vrátane štandardného V90 a robustného V90 Cross Country. To je štyrikrát menej ako sedan. Niektoré regióny, ako napríklad Holandsko, sa s kombíkom lúčia.

Faceliftované, luxusné, športové autá Volvo S90 budú uvedené na trh v Číne toto leto a ďalšie trhy budú nasledovať. Je však nepravdepodobné, že by medzi nimi boli aj Spojené štáty. Je to preto, že sedan sa vyrába v Číne, čo je zmena vykonaná v roku 2017, čo ho teraz stavia priamo do hľadáčika novo oznámených ciel za Trumpovej administratívy.

Erik Severinson, produktový a strategický riaditeľ spoločnosti Volvo, hovorí, že nový luxusný sedan zostane v predaji dlhšie, ale len v určitých regiónoch: “S90 je kľúčovou súčasťou nášho produktového portfólia pre nadchádzajúce roky na niektorých našich ázijských trhoch.” Podobne aj model XC90 zostane v dohľadnej budúcnosti v predaji.

Bohužiaľ, spoločnosť potvrdila, že luxusné, športové autá Volvo S90 (2026) nebudú dostupné v USA a ani Európe.

zdroj: motor1.com