Novinky
Predaj Porsche v tomto roku výrazne klesá5. Máj 2025
Colná vojna sťažuje situáciu každej automobilke a luxusné, športové autá Porsche nie sú výnimkou. Nemecká značka mala problémy predtým, ako Trumpova administratíva oznámila 25% clá na vozidlá dovážané do Spojených štátov, ale teraz lepšie rozumieme situácii po finančnej revízii spoločnosti za prvý štvrťrok.
Stručne povedané, takmer všetko je dole a niektoré čísla sú výrazne nižšie. Pri pohľade na štvrťročný výkaz sa prevádzkový zisk automobilového priemyslu znížil o 43,8%. Celkový zisk spoločnosti Porsche AG je takmer rovnako zlý, s poklesom o 40,5%. Prevádzková návratnosť tržieb klesla zo 14,2 % na 8,6 %. Prevádzkový čistý peňažný tok pre automobilový priemysel klesol o 91 miliónov eur.
Ide o globálne štatistiky, ktoré sú spôsobené poklesom v Číne a “geopolitickou neistotou, najmä pokiaľ ide o obchodnú politiku USA”, uvádza sa vo vyhlásení automobilky. To viedlo k tomu, že Porsche revidovalo svoju prognózu na rok 2025 a znížilo príjmy na 37 až 38 miliárd eur. Predchádzajúce prognózy hovorili o 39 až 40 miliardách eur. Predpokladá sa, že ziskové marže klesnú až na 6,5%, čo je zhruba polovica predchádzajúcich odhadov. Spoločnosť nie je na mizine, ale určite prepad výrazne cíti.
A pravdepodobne sa to zhorší, kým sa to zlepší. Finančný riaditeľ Porsche AG Jochen Breckner, ktorý prevzal pozíciu vo februári 2025, novinárom a analytikom povedal, že spoločnosť už v apríli a máji absorbovala zásah vo výške 114 miliónov dolárov kvôli clám.
Doteraz nedošlo k žiadnym zmenám cien vozidiel Porsche súvisiacich s tarifami. Automobilka zvýšila dodávky do USA, aby podporila zásoby pred nadobudnutím účinnosti 25% cla na autá. Ale bez výroby so sídlom v USA – a bez plánov na pridanie – varoval, že ak clá zostanú v platnosti, dôjde k zvýšeniu cien.
“Vidíme veľmi špeciálnu a náročnú situáciu,” povedal Breckner podľa agentúry Reuters. V tejto chvíli nie je jasné, aké zvýšenie by Porsche mohlo pridať. Súčasné luxusné, športové autá Porsche 911 už dostali zvýšenie ceny pre rok 2025 a kupujúcich aj tak nemusia odradiť dodatočné náklady. Už teraz ide o šesťciferné superauto, ktoré môže dosiahnuť cenu viac ako štvrť milióna dolárov, ale SUV Porsche by mohli trpieť pridanými colnými poplatkami.
zdroj: motor1.com
Pagani Zonda je späť, zase ako jedinečný unikát4. Máj 2025
Luxusné, športové autá Pagani Zonda sú nesmrteľné. Zdá sa, že každých pár rokov sa objavuje nová verzia nesmrteľného superauta. Výkonný stroj poháňaný motorom AMG, ktorý bol pôvodne uvedený na trh v roku 1999, sa v roku 2025 stále dostáva na titulky novín s ďalším novým pohľadom na jeho atmosférický motor V12. Dokonca aj jej nástupca, Huayra z roku 2011, bol pred tromi rokmi nahradený Utópiou.
Najnovšie luxusné, športové auto sa výstižne nazýva Pagani Zonda Unico, pretože Pagani postavil iba jeden. Na objednávku klienta, ktorý požiadal o inšpiráciu dizajnom z pohoria Kunlun, jedného z najdlhších pohorí v Ázii, to nie je výtvor od základov. Rovnako ako ostatné jednorazové luxusné, športové autá Pagani Zonda, aj táto verzia je výrazne prepracovaná verzia existujúceho podvozku. Auto je špeciálne, keď má zadné krídlo svoje vlastné menšie krídlo. Agresívny aerodynamický balík zahŕňa aj týčiacu sa stredovú plutvu a výraznú strešnú lopatku.
Pagani nezdieľal technické podrobnosti, ale zdá sa, že auto má celokarbónovú karosériu s ohromujúcim modrým odtieňom. Niekoľko komponentov je vyhotovených z odhalených uhlíkových vlákien, vrátane rámu čelného skla, krytov bočných spätných zrkadiel, krytov svetlometov a mnohých vetracích otvorov. Modré akcenty sa prenášajú na kolesá so stredovým zámkom, brzdové strmene, štyri koncovky výfuku a lemovanie zadných svetiel.
Pagani Zonda je živým dôkazom toho, že starého psa môžete naučiť novým trikom. Napriek tomu, že ide o 26-ročný dizajn, dnes vyzerá rovnako úchvatne, ako keď pôvodná Zonda C12 debutovala na autosalóne v Ženeve v roku 1999. Výkon stále pochádza z motora V12 od AMG, pravdepodobne 7.3-litrovej verzie s výkonom až 760 koní, vzhľadom na to, že toto Unico je zdanlivo založené na Zonda 760 Roadster. Chceme si myslieť, že má aj uzavretú radiacu páku, aj keď zábery interiéru sa ešte neobjavili.
zdroj: motor1.com
Porsche 911 od Singer dostalo vyskakovacie svetlá3. Máj 2025
Najnovšie luxusné, športové auto od Singer skrýva niekoľko prvenstiev pre spoločnosť. Jednoducho sa nazýva Porsche 911 Carrera Coupe Reimagined by Singer a obsahuje atmosférický 4.0-litrový plochý šesťvalec, ktorý ťaží z toho, čo sa spoločnosť naučila zo svojich programov DLS a DLS Turbo. Singer vyvinul motor spoločne s Cosworthom a oslovil odborníkov z Red Bull Advanced Technologies, aby posilnili podvozok pre úplne prepracovaný model 911 Type 964.
4.0-litrový motor má výkon 420 koní a má otáčky viac ako 8 000 ot./min. Je to prvý atmosférický motor spoločnosti Singer, ktorý využíva vodou chladené hlavy valcov a vzduchom chladené valce. Je to tiež prvé luxusné, športové auto Singer, ktoré má variabilné časovanie ventilov.
Šesťstupňová manuálna prevodovka prirodzene posiela výkon na zadné kolesá. 18-palcové originál disky so stredovým zámkom skrývajú karbón-keramické brzdy a Singer montuje novú karosériu z uhlíkových vlákien, ktorá dodáva 911 postoj inšpirovaný širokouhlou 911 Carrera s variantmi Super Sport Equipment z 80. rokov. Zákazníci si môžu kúpiť obe sady karosérie, ktoré si môžu vymeniť podľa potreby, a čo je najlepšie, má vyskakovacie svetlá na kapote vo vnútri skutočných svetlometov.
Singer obmedzí svoju najnovšiu 911 len na 100 zákaziek. V typickom štýle Singer spoločnosť ponúka celý rad možností personalizácie vrátane farieb na mieru, kože a materiálov. Zákazníci si môžu vybrať medzi ľahkými športovými sedadlami alebo sedadlami na okruh, zatiaľ čo vodiči sa môžu pozrieť na prepracovaný prístrojový panel s ručne vyrobenými meradlami.
Singer spolupracoval s Bosch na vývoji systému kontroly trakcie, protiblokovacích bŕzd a elektronickej kontroly stability. Má tiež štvorsmerne nastaviteľné tlmiče s elektronickým ovládaním tlmenia a systém hluku. Mal by teda jazdiť oveľa lepšie ako luxusné, športové autá Porche 911, na ktorom je založený.
Porsche 911 Carrera Coupe Reimagined by Singer predstavuje najnovšie reštaurátorské služby spoločnosti. Je to piaty model od založenia spoločnosti Singer v roku 2009, keď predstavil svoje prvé luxusné, športové auto Porsche na Monterey Car Week.
zdroj: motor1.com
Exkluzívny model pre kupé a kabriolet Mercedes-AMG CLE2. Máj 2025
V podobe modelu Mercedes‑AMG CLE 53 4MATIC+ predstavila značka Mercedes‑AMG minulý rok športové a elegantné majstrovské dielo, ktoré sa rýchlo stalo jedným z najobľúbenejších modelov v rámci portfólia produktov. Vozidlo, ktoré prichádza ako kupé aj kabriolet, poháňa výrazne modifikovaný 3,0-litrový šesťvalcový radový motor s dvojitým preplňovaním. Motor poskytuje výkon 330 kW (449 k) a maximálny krútiaci moment 560 Nm, s funkciou zvýšenia tlaku plnenia krátkodobo dokonca až 600 Nm. Technické highlighty, ako napríklad prevodovka AMG SPEEDSHIFT TCT 9G či plnovariabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+, robia z CLE absolútne luxusné, športové auto snov. Vozidlo je tak dynamické, ako aj agilné a vytvára jazdný zážitok, ktorý dokonale ladí s expresívnym dizajnom tohto konštrukčného radu. Vďaka exkluzívnemu mimoriadnemu modelu „Limited Edition“ sú teraz modely kupé a kabriolet ešte atraktívnejšie.
Mimoriadny model „Limited Edition“ je vďaka početným balíkom a samostatným prvkom mimoriadnej výbavy obzvlásť bohato vybavený. Dopĺňajú ho fólie s veľkoplošným logom AMG, ako aj farebné akcenty v žltej farbe pre kupé a v čiernej/modrej farbe pre kabriolet. Kupé ja nalakované matným grafitovým sivým lakom MANUFAKTUR magno, kabriolet má taktiež matný lak – spektrálny modrý lak MANUFAKTUR magno dodávaný výhradne pre luxusné, športové autá Mercedes- AMG.
Kupé „Limited Edition“ prichádza s 20-palcovými kovanými originál diskami AMG s výrazným dizajnom krížových lúčov so žltým ráfikom kolesa, ktoré sú vyhradené pre tento mimoriadny model. Za nimi možno rozpoznať sivé strmene bŕzd, ktoré podčiarkujú športovú eleganciu modelu. To isté platí aj pre kabriolet. Ten je vybavený 20-palcovými originál diskami z ľahkej zliatiny osústruženými do leskla. Rafinovaným prvkom je veko palivovej nádrže v striebornej chrómovej farbe s nápisom AMG a čiernymi dizajnovými prvkami.
Rozličné balíky výbavy ešte viac zvyšujú atraktívnosť mimoriadneho modelu „Limited Edition“:
- Exteriérový balík AMG Night (exkluzívne pre kupé)
Výnimočné dizajnové prvky vo vysokolesklej čiernej farbe zvýrazňujú expresívny vzhľad vozidla. Súčasťou sú ozdobná lišta na spojleri predného nárazníka AMG a ozdobný prvok na predných blatníkoch. K nim sa pridávajú telesá vonkajších zrkadiel, vložky na bočnom obložení prahov AMG, ozdobná lišta línie boku a lemovanie okien. Ozdobná spona na spojleri zadného nárazníka a dve dvojité koncovky výfukovej sústavy AMG v čiernej farbe sú taktiež súčasťou balíka. Balík dopĺňajú tepelnoizolačné tmavo tónované plochy okien od stĺpika B. - Balík AMG Night II (exkluzívne pre kupé)
Vysokokvalitné dizajnové prvky v tmavom chróme ešte viac zušľachťujú mimoriadny model „Limited Edition“. Súčasťou sú maska chladiča špecifická pre AMG, výstuhy v otvore na prívod vzduchu, ako aj nápis na predných blatníkoch a na zadnej časti. - Vizuálny balík AMG (exkluzívne pre kupé)
Početné prvky vo vysokolesklej čiernej farbe vytvárajú v súhre s tmavými prvkami balíka Night pôsobivý celkový vzhľad. Balík zahŕňa spojler predného nárazníka AMG s progresívnym dizajnom s bočnými krídelkami, odtrhovú hranu AMG na veku batožinového priestoru, spojler zadného nárazníka AMG s doskou difúzora a krídelká v bočných otvoroch na odvod vzduchu. - Exteriérový balík uhlíkových vlákien AMG I (exkluzívne pre kabriolet)
Prvky z uhlíkových vlákien pre exteriér zdôrazňujú exkluzívny ráz tohto mimoriadneho modelu a dodávajú mu ešte športovejší vzhľad. Z tohto mimoriadneho materiálu sú vyhotovené ozdobná lišta na spojleri predného nárazníka AMG, vložka na bočnom obložení prahov AMG a ozdobná spona na spojleri zadného nárazníka. - Exteriérový balík uhlíkových vlákien AMG II (exkluzívne pre kabriolet)
Odtrhová hrana z uhlíkových vlákien a telesá vonkajších zrkadiel so vzhľadom uhlíkových vlákien zvýrazňujú športové vlastnosti vozidla. - Balík AMG DYNAMIC PLUS (kupé a kabriolet)
Kombinuje mimoriadne športové prvky výbavy pre ešte emotívnejší jazdný zážitok. Medzi najzaujímavejšie prvky patria dynamické ložiská zavesenia motora, ktoré v závislosti od jazdnej situácie zabezpečujú športové alebo komfortné prepojenie hnacieho agregátu s karosériou. V prípade mimoriadneho modelu „Limited Edition“ je volant AMG Performance vyhotovený so vzhľadom uhlíkových vlákien/mikrovlákno MICROCUT. V záujme špecifického farebného zladenia tohto mimoriadneho modelu sú na prednej a zadnej náprave oboch modelov strmene bŕzd s nápisom AMG nalakované nasivo.
Aj interiér mimoriadneho modelu „Limited Edition“ je stvárnený nezameniteľným spôsobom. Špičkový balík sedadiel AMG Performance poskytuje v kupé čalúnenie z čiernej kože napa AMG a žlté kontrastné ozdobné švy. V kabriolete sú sedadlá potiahnuté bielou kožou napa AMG s čiernymi akcentmi, ktorá je exkluzívna pre tento mimoriadny model. V oboch prípadoch zvyšujú kvalitu interiéru ozdobné prvky AMG z uhlíkových vlákien. Nástupné lišty AMG s nápisom AMG sú osvetlené nažlto (kupé) alebo nabielo (kabriolet) a zahŕňajú výmenné kryty. Rohože AMG zdobia na tomto mimoriadnom modeli plakety AMG a ozdobné švy, ktoré sú v prípade kupé v žltej a v prípade kabrioletu v bielej farbe.
Na ochranu karosérie obsahuje mimoriadny model špecifickú interiérovú autoplachtu AMG, ktorá je vyrobená na mieru. Vďaka priedušnej vonkajšej vrstve z pevnej tkaniny zo syntetických vlákien a flanelovej antistatickej vnútornej vrstve chráni tieto luxusné, športové autá v garáži pred prachom a škrabancami.
Mimoriadny model „Limited Edition“ si odteraz možno objednať ako kupé alebo kabriolet. Uvedenie na trh sa uskutoční v júli 2025. Ponuka je dostupná až do mája 2026.
Ďalšie BMW M3 bude mať nový typ benzínového motora1. Máj 2025
Okolo ďalšieho BMW M3 sa objavilo veľa špekulácií. Vieme, že to bude elektrické, s 800-voltovou architektúrou s výkonom viac ako 700 koní. BMW však popri elektromobile postaví aj verziu na benzín a nové detaily nám presne povedia, čo by toto luxusné, športov auto mohlo poháňať.
Šéf BMW Neue Klasse Dr. Mike Reichelt si sadol s Top Gear, aby sa podelil o ďalšie podrobnosti o pripravovanej M3. Reichelt povedal, že táto ďalšia M3 bude nielen “dynamicky najlepším M luxusným, športovým autom“, ale bude mať aj benzínový motor jedinečný od súčasného modelu.
“Luxusné, športové autá BMW M3 ponúkneme aj s novým typom šesťvalcového motora,” poznamenal Reichalt, “pretože chápeme, že pre niektorých oddaných fanúšikov M môže byť skoro, aby prešli [na elektromobily]. Sme však presvedčení, že plne elektrická M3 dosiahne nové výšky a osloví nové cieľové skupiny, pretože sa bude správať úplne inak.”
Súčasné BMW M3 používa 3.0-litrový radový šestrelec S58 s dvojitým turbodúchadlom, ktorý vo svojej najvýkonnejšej špecifikácii dosahuje až 523 koní. Existuje dôvod domnievať sa, že tento “nový” šesťvalcový motor by mohol byť hybridnou verziou súčasného S58, ale nebudeme to vedieť, kým ho neuvidíme. To znamená, že by mal byť výrazne výkonnejší ako súčasná verzia, potenciálne zodpovedajúci 700 koní očakávaným v plne elektrickom variante.
A ak ste sa obávali, že BMW pôjde cestou Mercedes-Benz a zmenšuje svoje výkonné motory, nerobte to. Spoločnosť už uviedla, že by bolo “naozaj ťažké zmenšiť” na štvorvalcový motor v M3.
Ďalšie BMW M3 tiež predstaví novú riadiacu jednotku výkonu BMW “Heart of Joy”, ktorá je predstavená v koncepte Vision Driving Experience. Systém Heart of Joy integruje ovládacie prvky hnacieho ústrojenstva, brzdenia, rekuperácie energie, nabíjania a riadenia do jednej jednotky, ktorá spracováva informácie 10-krát rýchlejšie ako predchádzajúce systémy. Stručne povedané, BMW sľubuje “výnimočnú presnosť”.
Reichelt zdôrazňuje dôležitosť dynamiky v plne elektrickej M3, nielen výkonu v priamom smere: “Už to nie je o tom, aby sme vytvorili luxusné, športové auto, ktoré má najrýchlejší čas z 0-100 km/h,” hovorí pre Top Gear, “ale skôr auto, ktoré ponúka presnú dynamiku. To je to, čo robí naša riadiaca jednotka; idete do zákruty s určitým uhlom natočenia volantu a nemusíte robiť korekcie v strede zákruty.”
Kedy teda uvidíme tento nový radový šesťvalec v akcii? Očakáva sa, že Neue Klasse BMW radu 3 bude debutovať niekedy v tomto roku a potom sa začne predávať začiatkom roka 2026, zatiaľ čo luxusné, športové autá BMW M3 sa ukážu minimálne v nasledujúcom roku. Očakávajte ho v predaji koncom roka 2026 alebo začiatkom roka 2027.
zdroj: motor1.com
Nové Ferrari 296 Speciale je skutočne špeciálne30. Apríl 2025
Niekto by mohol namietať, že všetky luxusné, športové autá Ferrari sú špeciálne. Ale nie všetky Ferrari sú Speciale. Model 296 sa teraz pripája k tejto exkluzívnej skupine s modelmi Ferrari 296 Speciale a Speciale A – najnovšími ponukami v rade zosilnených vzpínajúcich sa koní.
Plug-in hybridné pohonné ústrojenstvo má výkon 867 koní, čo je nárast z 818 koní v štandardnej verzii. 3.0-litrový V6 s dvojitým turbodúchadlom má len 690 koní, presne rovnako ako pretekárske auto 296 Challenge. To nie je náhoda – Ferrari hovorí, že Speciale používa rovnakú stratégiu mapovania motora a posilnenia s titánovými ojnicami, vylepšenými piestami a ľahším kľukovým hriadeľom. Speciale tiež používa systém kontroly klepania priamo z úsilia Ferrari vo Formule 1.
Ale to je len časť pohonnej jednotky 296. Elektromotor je vylepšený a pridáva do mixu ďalších 177 koní a všetko ide na zadné kolesá prostredníctvom osemstupňovej prevodovky Ferrari DCT. Samotná prevodovka je rovnaká, ale body radenia sú optimalizované tak, aby lepšie využili extra výkon. A keďže ide o plug-in hybrid, môžete ticho prechádzať mestom až 25 km bez použitia motora.
Či už si vyberiete Ferrari 296 Speciale s pevnou strechou alebo Speciale A, so zaťahovacou pevnou strechou je výkon rovnaký. Obe tieto luxusné, športové autá tiež chudnú – 50 kg pre kabriolet a 60 kg pre berlinettu. Zdravá infúzia uhlíkových vlákien je hlavným dôvodom, najmä pre interiér, ktorý dostáva “minimalistické” dverové panely špecifické pre Speciale. Medzi sedadlami je umiestnená holá konzola z uhlíkových vlákien a na rôznych paneloch karosérie je viac uhlíkových vlákien.
Keď už o tom hovoríme, Speciale získava nové predné a zadné nárazníky, z ktorých druhý obsahuje pozitívne smiešny difúzor. Nové výsuvné krídlo sa dvíha zozadu, ktoré reaguje buď na rýchlosť, alebo na jeden z niekoľkých voliteľných režimov jazdy.
Okrem nepopierateľne agresívneho vzhľadu Ferrari tvrdí, že obe luxusné, športové autá Ferrari 296 Speciale majú o 20% vyšší prítlak ako GTB a GTS. Na GTS Ferrari pridáva aj klapku opierky hlavy, ktorá súčasne pomáha navádzať vzduch smerom k krytu batožinového priestoru a zároveň znižuje turbulencie v kokpite. Do motora a bŕzd prúdi aj viac vzduchu.
Pod kožou Ferrari preladilo odpruženie, aby lepšie zvládlo výkon. Pružiny sú o niečo tuhšie a vyrobené z titánu, čo pomáha znižovať hmotnosť. Jazda je o niečo nižšia a implementuje nastaviteľné tlmiče Multimatic požičané z 296 GT3. Na chodníku hryzú špeciálne pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup2 vyrobené špeciálne pre Speciale. Pre najnovšie Ferrari boli navrhnuté aj nové päťlúčové originál disky, ktoré ponúkajú čistý, klasický vzhľad najnovšieho superšportu spoločnosti.
Koľko peňazí budú kupujúci potrebovať na kúpu Ferrari 296 Speciale? Ferrari zvyčajne tieto informácie nezdieľa, ale podľa informácii z Talianska by mali ceny začínať nad úrovňou 400.000 EUR.
zdroj: motor1.com
Porsche by mohlo ukončiť predaj elektromobilov v Číne29. Apríl 2025
Vzostup domácich čínskych výrobcov automobilov vážne ovplyvnil dopyt po medzinárodných značkách. Predaj luxusných, športových automobilov Porsche v Číne v roku 2024 klesol o 28% na 79 283 automobilov. Prvý štvrťrok tohto roka bol ešte horší, keď dopyt klesol o 42% na 9 471 kusov.
Pád Porsche nie je spôsobený tým, že by sa luxusné, športové autá Porsche 911 zrazu stali nežiaducimi. Skutočný problém pramení z neschopnosti odraziť čínsku konkurenciu v segmente elektromobilov. Xiaomi a ďalšie predávajú oveľa lacnejšie elektromobily, z ktorých niektoré sa môžu pochváliť väčším výkonom ako Porsche Taycan alebo Macan. Zuffenhausen si je plne vedomý tohto problému a namiesto toho, aby sa pomstil znížením cien alebo novými, cenovo dostupnejšími modelmi, môže jednoducho skončiť.
Generálny riaditeľ Porsche Oliver Blume vo svojom prejave na Auto Shanghai 2025 pripustil, že spoločnosť môže v dohľadnej budúcnosti prestať predávať svoje elektrické, luxusné, športové autá v Číne: “V najbližších dvoch až troch rokoch uvidíme, či tu Porsche existuje ako elektrická značka.” Šéf, ktorý tiež riadi koncern Volkswagen, uznal, že predaj elektrických vozidiel Porsche v Číne je “relatívne nízky”, ako uvádza Automotive News.
Najvyšší predstavitelia dali krištáľovo jasne najavo, že Porsche nemá v úmysle naháňať sa za objemom a bude udržiavať ceny na úrovni “vhodnej pre Porsche”. V dôsledku toho nový Cayenne EV, ktorý príde koncom tohto roka, nebude lacný, rovnako ako elektrický nástupca 718, ktorý má prísť po veľkom SUV.
Blume nepovažuje Xiaomi so svojím SU7 Ultra s výkonom 1 548 koní za priameho konkurenta a tvrdí, že ide o lacnejší elektromobil, ktorý sa nemôže rovnať “jazdným schopnostiam” Porsche. Stíhačka od Xiaomi stojí v Číne 529 900 juanov (takmer 64.000 EUR), zatiaľ čo základný Taycan s výkonom 402 koní začína na oveľa strmších 918 000 juanoch (110 000 EUR).
Na rozdiel od BMW, Mercedesu, Audi a dokonca ani Jaguaru Porsche neinvestovalo do modelov špecifických pre Čínu. Globálni hráči naliali peniaze do sedanov a SUV s dlhým rázvorom, aby zvýšili priestor pre nohy pre cestujúcich vzadu. Audi nedávno zašlo ešte o krok ďalej a uviedlo na trh mätúco pomenované AUDI (písané veľkými písmenami) ako čisto elektrickú podznačku.
VW do konca roka 2027 plánuje v Číne uviesť na trh 20 plug-in hybridov a elektromobilov, ale zdanlivo nie je na obzore nič od Porsche, pokiaľ ide o lokalizované produkty. Tento nový benzínový crossover, ktorý by nahradil Macan, by dával zmysel, ale neočakáva sa to skôr ako bližšie ku koncu desaťročia. Ostatní tradiční výrobcovia sa prispôsobili, aby si udržali svoj podiel na trhu. Relevantné príklady zahŕňajú luxusné minivany ako Lexus LM, Buick GL8 a Volvo EM90.
Keďže však čínske značky majú ľahší prístup k surovinám a ťažia z nižších nákladov na pracovnú silu, je pre medzinárodných hráčov čoraz ťažšie konkurovať. Poraziť ich na ich vlastnom trávniku sa teraz zdá byť nemožné. Niektorí výrobcovia automobilov sa vyrovnali s novou, tvrdou realitou a namiesto toho sa rozhodli posilniť miestne aliancie. Ako sa hovorí: “Ak ich nemôžete poraziť, pridajte sa k nim.”
zdroj: motor1.com
Lewis Hamilton pomohol vyvinúť tento superšport McLaren28. Apríl 2025
Budúci mesiac sa dostane do predaja dvojica superšportov McLaren MP4-12C, ktoré nesú trochu automobilovej histórie. Jeden, kupé Valvano Red, vlastnil Lewis Hamilton, zatiaľ čo Jensen Button vlastnil druhý. Pôvodne to boli dary za pomoc pri vývoji auta, keď sa McLaren vrátil k výrobe cestných vozidiel, zatiaľ čo dvaja majstri sveta boli súčasťou tímu McLaren F1.
Hamiltonovo luxusné, športové auto, exemplár s ľavostranným riadením, ktorý zaregistroval 1. marca 2012, má na počítadle kilometrov najazdených len 4 971 míľ. Za priestorom pre cestujúcich je preplňovaný motor V8 s výkonom 592 koní. Hamilton špecifikoval auto v Anglicku, pričom sa rozhodol pre červenú kožu Harissa a čiernu kabínu Alcantara.
Hamilton dostal aj niekoľko vylepšení z uhlíkových vlákien, ako sú kryty spätných zrkadiel, predný splitter a zadný difúzor. Auto má päťlúčové saténové tmavošedé kolesá a okná tónované po prevzatí dodávky. Jeho odhadovaná hodnota je 175.000 – 225.000 €.
Buttonovo auto, jeho druhé od spoločnosti v tom čase, je Elite Pearl White s červeno-čiernym koženým interiérom Harissa. Je to model s pravostranným riadením s karbónovým obložením interiéru a akcentmi na volante. Má odhadovanú hodnotu 125 000 – 150 000 EUR a je ponúkaný bez rezervy. McLaren je v súkromnej zbierke od roku 2012 a najazdil 7 456 míľ.
Počas vývoja MP4-12C Hamilton požiadal McLaren, aby zoštíhlil volant auta a požiadal o úpravy pádiel radenia. Výsledkom boli tenké, ale vysoko hmatateľné dotykové body, ktoré stále používajú luxusné, športové autá McLaren.
Broad Arrow vydraží tieto dve luxusné, športové autá na tohtoročnom Concorso d’Eleganza Villa d’Este 24. – 25. mája.
zdroj: motor1.com
Ferrari vyvíja falošné radenie prevodovky pre svoj elektrický model27. Apríl 2025
Automobilka Ferrari už čoskoro predstaví svoje prvé luxusné, športové auto na elektrický pohon. Spoločnosť uviedla, že jej prvý elektromobil bude mať svoj vlastný “zvukový podpis” a začiatkom tohto roka kameraman zachytil prototyp Ferrari EV, ktorý jazdil po Maranelle a vydával zvuk podobný motoru. Teraz vďaka dvom nedávnym patentovým prihláškam vieme, že Ferrari pracuje na virtuálnom systéme motora a radenia prevodových stupňov pre elektromobily.
Jeden patent popisuje systém pre elektrické vozidlo, ktorý využíva elektromotor na simuláciu krútiaceho momentu spaľovacieho motora a radenia prevodových stupňov prevodovky. Krútiaci moment z motora je definovaný polohou plynového pedála a virtuálneho prevodového stupňa. Vodič môže ovládať virtuálne radenie prevodových stupňov pomocou pádiel stĺpika riadenia, ako v iných luxusných, športových autách Ferrari.
Druhý patent popisuje systém ovládania zvuku pre takýto elektromobil s vnútornými aj vonkajšími reproduktormi, ktoré reprodukujú digitálne generovaný zvuk, ktorý zodpovedá virtuálnemu modelu motora a prevodovky. Zvuk môže byť “historický, moderný alebo futuristický, adrenalínový alebo uvoľnený” na základe preferencií vodiča a systém má aj špecifické zvuky pre radenie prevodových stupňov. Patent tiež podrobne popisuje spôsoby nahrávania zvuku spaľovacích áut.
Ferrari teda pracuje na systéme na simuláciu motorov a prevodoviek pre svoje elektrické, luxusné, športové autá a systém môže napodobňovať historické motory. Je možné, že Ferrari tento systém neimplementuje do svojho čoskoro prichádzajúceho prvého elektromobilu, ale boli by sme prekvapení, keby to tak bolo. Spoločnosť opakovane hovorila, že chce, aby jej elektromobily zodpovedali emocionálnemu zážitku jej tradičných luxusných, športových automobilov so spaľovacím motorom, a tento systém sa javí ako skvelý spôsob, ako to dosiahnuť.
Ferrari už predtým uviedlo, že jeho elektromobil bude debutovať tento rok, pričom dodávky sa začnú v roku 2026.
zdroj: motor1.com
Nové pretekárske BMW M2 má len štyri valce26. Apríl 2025
BMW má nové pretekárske, luxusné, športové auto základnej úrovne s názvom M2 Racing. Začína na cene 98 000 €, čím získate plne vybavené auto pripravené na trať. Až na to, že mu chýba jedna vec, ktorú má cestná M2 – radový ševalcový motor. Namiesto toho má nové pretekárske auto BMW M2 preplňovaný 2.0-litrový štvorvalec.
Motor, ktorý pochádza z Gan Coupe radu 2, má výkon 313 koní. BMW tvrdí, že M2 Racing môže dosiahnuť rýchlosť viac ako 270 km/h a jedinou dostupnou prevodovkou je sedemstupňová automatická prevodovka ZF so softvérom BMW M Motorsport.
Auto má mechanickú uzávierku diferenciálu so samostatným chladením, zložené brzdy BMW M, nenastaviteľné tlmiče KW a nastaviteľné predné a zadné stabilizátory. Je vybavený LED svetlometmi, predným splitterom, zadným hmlovým svetlom a ľahkou strechou. BMW dokončuje exteriér U300 Alpine White III.
Vo vnútri má auto zváranú bezpečnostnú klietku s certifikáciou DMSB, ktorá je v súlade s najnovšími predpismi FIA. Má tiež bezpečnostnú sedačku Sabelt GT-AM a hasiaci prístroj. Auto má dokonca klimatizáciu a dodáva sa s vecami, ktoré by ste očakávali od pretekárskeho auta, ako sú jazdné režimy špecifické pre BMW M Motorsport a nastaviteľný obmedzovač rýchlosti v boxoch.
Medzi ďalšie možnosti patrí zadné krídlo, záťažový box, záznamník údajov, vytrvalostné brzdové doštičky Endless Endless, sedadlo vodiča Sabelt GT-Pro, systém vzduchového zdviháka, tlmič výfuku s nastaviteľnou klapkou výfuku, štartovacie svetlo, balík sedadla spolujazdca, kryt auta a nálepky M Motorsport.
“Auto je cenovo dostupné a zároveň ponúka pretekárskym tímom a jazdcom nekompromisný výkon, odolnosť a čistú radosť z jazdy,” povedal generálny riaditeľ BMW M Franciscus van Meel. BMW ako pozitívum označuje nižšie prevádzkové náklady auta vzhľadom na to, ako úzko súvisí so sériovým luxusným, športovým autom BMW.
Vývoj auta sa začal v novembri 2023 testovaním vývojového auta hnacieho ústrojenstva, vývojového vozidla pre dynamiku automobilu a vytrvalostného testovacieho vozidla, z ktorých posledný najazdil 300.000 km. Luxusné, športové autá BMW M2 Racing vyrazia na trať od roku 2026, predaj sa začína v júni.
zdroj: motor1.com