Lotus reštrukturalizuje a musí prepúšťať14. Apríl 2025
Spoločnosť Lotus v piatok oznámila plány na prepustenie až 270 ľudí vo svojom výrobnom závode a ústredí v Hethel, uvádza BBC. Spoločnosť uviedla “volatilné a vyvíjajúce sa trhové podmienky vrátane amerických ciel”.
Prepúšťanie prichádza šesť mesiacov po tom, čo spoločnosť varovala, že pracovné miesta v médiách môžu byť ohrozené. Lotus vykázal v prvej polovici roka 2024 stratu 200 miliónov dolárov a napriek nárastu tržieb sa ziskovosť snažila vyrovnať tempu.
Vo vyhlásení pre BBC Lotus uvádza, že v budúcnosti plánuje užšie spolupracovať s čínskou materskou spoločnosťou Geely, hoci značka tvrdí, že zostáva oddaná Spojenému kráľovstvu. Tu je celé vyhlásenie: “Spoločnosť Lotus Cars oznámila navrhovanú reštrukturalizáciu podnikania s cieľom zabezpečiť udržateľnú prevádzku uprostred nestabilných a vyvíjajúcich sa trhových podmienok, vrátane amerických ciel a meniaceho sa dopytu spotrebiteľov po luxusných, športových autách.
“Spoločnosť plánuje zvýšiť synergie naprieč širšou značkou Lotus a so svojím najväčším akcionárom a technologickým partnerom, Geely Holding Group.
“Bude sa zaoberať väčším zdieľaním zdrojov a spoluprácou v oblasti technológií, inžinierstva a prevádzky.”
Lotus má dvojnásobný problém. Prvým sú jeho dve elektrické luxusné, športové autá, Electre a Emeya. Dopyt po takýchto autách klesol a zanechal menšiu skupinu kupujúcich. A či už hovoríme o výkone alebo dojazde, sú nekonkurencieschopné. Takže tých pár potenciálnych kupcov si pravdepodobne vyberie niečo iné.
Ďalším sú Trumpove clá. USA sú jedným z najdôležitejších trhov spoločnosti Lotus a v čase písania tohto článku sa na všetky vozidlá dovážané zo Spojeného kráľovstva, kde spoločnosť montuje svoje luxusné, športové autá Emira, uplatňuje 25% clo. Jej dva elektromobily sa montujú v čínskom Wu-chane, kde USA v súčasnosti účtujú 145% daň z dovozu. Od tohto týždňa automobilka pozastavila všetky dodávky do USA na neurčito.
Tieto clá by pravdepodobne pohltili tú malú ziskovú maržu, ktorú tieto luxusné, športové autá vyprodukovali, čo vysvetľuje prepúšťanie a reštrukturalizáciu. To ponecháva malú nádej pre nadchádzajúcu náhradu Lotusu Elise, plne elektrický typ 135. Toto auto malo pôvodne debutovať v roku 2027, hoci jeho budúcnosť je teraz nejasná.
Lotus, podobne ako mnoho špecializovaných britských výrobcov automobilov, bežne trpí búrlivými, desaťročia trvajúcimi bojmi o ziskovosť. Dúfajme, že sa z toho spoločnosť dostane živá.
zdroj: motor1.com