Kto je vlastne Mate Rimac výrobca elektrických hyperšportov?10. Júl 2021

Vizionár, vynálezca, dizajnér, novátor, podnikateľ a veľký nadšenec luxusných, športových automobilov. Tak sa dá označiť Mate Rimac, 33-ročný bosenský Chorvát, ktorý v roku 2009 založil Rimac Automobili a teraz vedie spoločný podnik Bugatti-Rimac.

Zdá sa, že jeho životný príbeh je ako z románu, keď už veľmi mladý Mate okamžite prejavil záujem o automobilový svet. Narodil sa v Livnu v roku 1988 a keď mal tri roky, rodina sa presťahovala do Nemecka a neskôr sa usadila v Chorvátsku. Tam dokončil školu a zapísal sa univerzitu VERN v Záhrebe. Ešte pred dovŕšením 18 rokov vyhral Mate Rimac niekoľko medzinárodných súťaží o inovácie a technický rozvoj v Nemecku, Južnej Kórei a Chorvátsku. Jeho jedným z prvých patentov bol iGlove, digitálne rukavice, ktoré by mohli nahradiť myš a klávesnicu. Bolo to samozrejme dávno predtým, než prišli dotykové displeje.

Jeho vášeň k luxusným, športovým automobilom ho viedla k tomu, aby si v roku 2006 kúpil staré BMW 323i (E30) z roku 1984 a nastúpil s ním do miestnych pretekov. Motor sa takmer okamžite pokazil, čo Mate viedlo k nápadu, použiť elektrický motor o výkone 600 HP a vytvoreniu jedného z prvých súťažných elektromobilov Rimac e-M3. Tento model sa stal vývojovým mozgom pre jeho prvé, elektrické, luxusné, športové auto Rimac.

Výsledky elektrického BMW spočiatku neboli nijako skvelé, každopádne v roku 2010 s ním Mate vyhral prvé preteky a vytvoril aj niekoľko svetových rekordov v zrýchlení v roku 2011.

Medzitým začala fungovať aj jeho firma Rimac Automobili, ktorú do roku 2010 tvorili len Mate a dizajnér Adriano Mudri. Obaja začali pracovať na výrobe prvého, elektrického, luxusného, športového auta Rimac. S pôvodným financovaním členov kráľovskej rodiny Spojených Arabských Emirátov bol vo Frankfurte v roku 2011 predstavený Rimac Concept_One. Ten mal pôvodne výkon 1.088 HP, pričom vo finálnej verzii sa zvýšil až na 1.224 HP.

Výroba Concept_One sa zastavila len na 8 kusoch. Rimac a jeho tím ale teraz pripravuje výrobu druhého modelu Rimac Nevera, ktorý by mal mať výkon 1.940 HP a maximálnu rýchlosť 412 km/h. Luxusné, športové autá Rimac Nevera pôjdu do predaja len v obmedzenej sérii 150 kusov.

Keď sa vrátime k filozofii a podnikaniu Mate Rimaca, zistíme, že výroba luxusných, športových automobilov na elektrický pohon nie je jeho najdôležitejším cieľom. Ako povedal v rozhovore pre Automotive News Europe, jeho najambicióznejším projektom (spolu s budúcim Bugatti) je stať sa hlavným dodávateľom elektrických a elektrifikovaných systémov pre všetky významné automobilky, hlavne tie, ktoré chcú vyvíjať nové, vysokovýkonné, luxusné, športové autá na elektrický pohon.

Rimac Automobili sa už teraz môže pochváliť spoluprácou s poprednými výrobcami luxusných, športových automobilov, ako je AMG, Aston Martin, Cupra, Ferrari, Hyundai, Jaguar, Koenigsegg, Magna, Mercedes, Pininfarina, Porsche a Renault.

V tomto momente má Rimac Automobili takmer 1000 zamestnancov a hodnotu asi 795 miliónov EUR. Firma má sídlo v meste Sveta Nedelja kúsok od Záhrebu. V súčasnosti je vlastnícka štruktúra nastavená tak, že Mate Rimac má 37%, Porsche 24%, Hyundai 12% a ďalší investori držia 27%.

zdroj: motor1.com