Novinky
Land Rover strávil 300 hodín lakovaním klasického Defendera V812. December 2025
Občas nám Land Rover pripomenie, že starý Defender je stále dostupný. Hoci výroba pôvodného britského terénneho vozidla skončila pred desiatimi rokmi, divízia Classic vám stále predá jeden v rámci programu Works Bespecy. Ide o plne zrekonštruované luxusné, športové autá vyrobené v rokoch 2012 až 2016 vybavené robustným 400-koňovým V8.
Teraz môžete lakovať Classic Defender s najrobustnejším moderným Defenderom od Land Rover, modelom Octa. Každé vozidlo strávi približne 300 hodín v lakovni, aby získalo jeden z nasledujúcich povrchových úprav: Petra Copper, Faroe Green, Sargasso Blue alebo Narvik Black. Alternatívne zostávajú súčasťou palety karpatská sivá a charentská šedá. Všetky odtiene sú dostupné v lesklých alebo saténových odtieňoch pre tých, ktorí preferujú matný vzhľad.
Land Rover tiež natrie masku lesklo čierno, aby pripomínala Octu, zatiaľ čo nápis na kapote je vyrobený z “nasekaného uhlíkového vlákna”. Možnosti kolies zahŕňajú päť dizajnov, 11 povrchových úprav a dve veľkosti: 16 a 18 palcov.
Spojenie s dnešným Defenderom Octa pokračuje aj vo vnútri, kde sa Classic dá objednať s rovnakými látkovými a koženými čalúneniami. Podľa toho, aký materiál si vyberiete, farby zahŕňajú Khaki Green, Light Cloud, Lunar, Burnt Sienna a Ebony. Tieto žalúzie je možné rozšíriť za sedadlá, aby zakryli stropnicu, dverové karty, palubnú dosku, páky prevodovky a volant.
Land Rover uvádza, že myšlienka zrkadliť možnosti prispôsobenia aké ponúkajú luxusné, športové autá Land Rover Defender Octa aj na Classic Defender prišla od zákazníkov. Všimol si, že niektorí kupujúci objednávajú modernú verziu a zároveň si objednávajú zodpovedajúcu klasickú verziu. Kým nový model začína v Spojenom kráľovstve na £148,045 pred výbavou, jeho predchodca je oveľa drahší – £190,000.
V8 z Classic Defender nie je požičaný od BMW, na rozdiel od dvojitého turbo 4,4-litrového motora v Octe. Namiesto toho používa vlastný atmosférický 5,0-litrový motor Land Rover, ktorý produkuje 400 HP a krútiaci moment 515 Nm. Výkon sa prenáša na kolesá cez osemstupňovú automatickú prevodovku od ZF, ako je to v prípade modelu Octa.
Za peniaze Land Rover Classic posilňuje brzdy, upravuje riadenie a inštaluje nové odpruženie. Ak by ste uprednostnili úplne nové vozidlo, ktoré zachytáva ducha starého Defenderu, Ineos Grenadier by mal splniť väčšinu kritérií. Náhodou aj on používa motory BMW ako Octa.
zdroj: motor1.com
Prvý plug-in hybrid Lotus dostal zvláštny názov- For Me11. December 2025
Inštalácia benzínového motora do auta, ktoré sa predtým predávalo len ako elektromobil, je pre nadšencov všeobecne považovaná za dobrú správu. Pridajte odznak Lotus a puristi o tom nevyhnutne budú hovoriť. Avšak keď je základom veľké a ťažké SUV, vzrušenie náhle opadá. Napriek tomu sú tieto luxusné, športové autá Lotus Eletre zaujímavé z viacerých dôvodov.
Nie je to len prvý plug-in hybrid značky, ale má aj nečakaný názov: For Me. Je to označenie, ktoré by ste normálne očakávali na aute predávanom inou značkou Geely, Smart. Samozrejme, čínska spoločnosť vlastní len polovicu Smart, pričom druhú polovicu vlastní Mercedes-Benz. Tento premenovaný Eletre sa objavuje už v prvej fáze prostredníctvom Ministerstva priemyslu a informačných technológií ako súčasť homologizačného procesu. Všetky nové autá určené na predaj v Číne sa zobrazujú na webovej stránke MIIT.
Dizajn je síce okamžite známy, ale plug-in hybrid je nový. Teraz je k dispozícii preplňovaný 2,0-litrový benzínový motor, ktorý priamo poháňa kolesá. Zaujímavosťou je, že štvorvalcový motor môže tiež slúžiť ako generátor na nabíjanie batérie. Keď už o tom hovoríme, pôvodný balík Eletre s výkonom 107,0 kWh bol nahradený menším zariadením s výkonom 70,0 kWh.
Akoby plne elektrický Lotus Eletre už nebol opakom filozofie zakladateľa Lotusu Colina Chapmana “Zjednoduš, potom pridaj ľahkosť”, For Me to ešte viac komplikuje. Dokument MIIT ukazuje, že plug-in hybridné SUV váži 2.625 kg v najťažšej forme. Pre porovnanie, elektrický model váži od 2.565 kg pre základnú verziu až po 2.745 kg pre luxusné, športové autá Lotus Eletre R. Tak toľko k ľahkosti.
Benzínový motor má výkon 275 koní a spolupracuje s dvojicou elektrických motorov s celkovým výkonom 952 HP. Dosahuje zrýchlenie z 0-100 km/h za 3,3 sekundy a prekoná 420 km len na batériový výkon. Tento rozsah však vychádza z miernejšieho čínskeho testovacieho cyklu CLTC. Batériu je možné nabiť z 30 na 80% za iba 8 minút.
Oficiálna premiéra je naplánovaná na budúci mesiac a Lotus plánuje predávať For Me mimo Číny. Zostáva otázne, či si európska verzia ponechá rovnaký názov, alebo bude jednoducho propagovaná ako Eletre Hybrid či niečo podobné. Spoločnosť predtým sľúbila, že do roku 2028 opustí benzínové motory, no pomalší než očakávaný nárast elektromobilov vyvolal zmenu postoja.
ICE bude pokračovať aj po tomto dátume, takže by nebolo prekvapením, keby sedan Emeya dostal aj PHEV úpravu. Medzitým bolo už potvrdené, že menšie luxusné športové autá Lotus Emira spárujú svoj V6 motor s elektromotorom pre plug-in hybridnú verziu, ktorá má vyjsť v roku 2027.
Prečo si Lotus dáva toľko starostí s plug-in hybridmi a elektromobilmi? Pretože Emira sama s benzínovým motorom neprežije. Luxusné, športové auto je špecifický produkt a nemôže sa predať v dostatočnom množstve na udržanie podnikania. SUV a sedany sú nevyhnutné a v automobilovom svete silne ovplyvnenom prísnejšími emisnými predpismi je elektrifikácia nevyhnutná.
Lotus je medzi dvoma kladivami, pretože britská značka si vybudovala reputáciu na nízkoobjemových, benzínových autách. Avšak spoliehať sa výlučne na Emiru a očakávať, že kupé zaplatí všetky účty, by bolo takmer samovražedné.
Diverzifikácia ponuky a nevyhnutné rozšírenie portfólia pohonných jednotiek o hybridy a elektromobily je jediný spôsob, ako udržať svetlo zapnuté. Bez Emeya a Eletre, spolu s podporou Geely, kto vie, kde by dnes Lotus bol.
zdroj: motor1.com
Porsche 911 GT3 sa ešte vylepší aj s novými pneumatikami Pirelli10. December 2025
Už teraz najlepšie výkonné, luxusné, športové auto Porsche, 911 GT3 sa chystá ešte vylepšiť vďaka dvom novým na mieru vyrobeným pneumatikám Pirelli. Taliansky výrobca pneumatík – už zodpovedný za vybavenie celej ponuky 911 svojou sériou P Zero – vyvinul dve verzie špeciálne pre najtvrdší model Porsche: P Zero R a P Zero Trofeo RS.
Luxusné, športové autá Porsche 911 GT3 RS už štandardne obsahujú pneumatiky Pirelli Trofeo RS, ktoré sú štandardom pre nadšencov pretekov na trati. Nový P Zero R je však určený pre majiteľov GT3, ktorí plánujú svoje luxusné, športové autá používať aj na cestách. Jeho špeciálne vyrobená zmes poskytuje silnú priľnavosť na rôznych povrchoch, so zvláštnym dôrazom na výkon na mokrom povrchu – čo je často slabé miesto pre takéto vysokovýkonné pneumatiky.
Pirelli navrhla P Zero R tak, aby podávala konzistentný výkon v rôznych teplotách a klimatických podmienkach, aj keď pneumatika ešte nedosiahla ideálne pracovné okno. Dve odlišné zložené štruktúry pre predné a zadné pneumatiky ešte viac zvýrazňujú dynamiku GT3: predné pneumatiky kladú dôraz na citlivosť a presnosť, zatiaľ čo zadné pneumatiky poskytujú pevnosť a stabilitu potrebnú na zvládnutie vysokého zaťaženia boxer motora a dynamického podvozku GT3.
Pre jazdcov, ktorí trávia väčšinu času na trati, Pirelli ponúka aj P Zero Trofeo RS, najextrémnejšie pneumatiky legálne pre cesty vo svojej ponuke. Je navrhnutý na dlhé a náročné jazdy, pričom si udržiava predvídateľnú priľnavosť a smerovú stabilitu kolo za kolom.
Skúsenosti získané prácou na Porsche 911 GT3 RS umožnili inžinierom Pirelli preniesť svoje znalosti priamo na nové špeciálne šité pneumatiky GT3, čo viedlo k odolnejšiemu poloslicku, ktorý zostáva stabilný aj pri rýchlych zmenách zaťaženia.
Hoci bol navrhnutý s ohľadom na Porsche 911 GT3, Trofeo RS si vedie výnimočne dobre aj na iných modeloch Porsche – ako je Porsche Taycan Turbo GT – čo ukazuje jeho všestrannosť aj pre vysokovýkonné elektrické, luxusné, športové autá.
Obe pneumatiky špecifické pre GT3 sú súčasťou programu Perfect Fit od Pirelli, ktorý sa zameriava na vytváranie pneumatík na mieru pre každý model vozidla. Majú označenie “N”, čo naznačuje spoločný vývoj s Porsche a špeciálny dizajn pre GT3.
Použitím pokročilých simulačných nástrojov vyvinutých v spolupráci s výskumnými centrami na Univerzite Milano-Bicocca a v Breubergu Pirelli skrátila čas vývoja týchto nových zariadení až o 30%. Spoločnosť tiež znížila počet potrebných fyzických prototypov, čím uľahčila a zrýchlila výrobu ultra-výkonných pneumatík ako tieto.
zdroj: motor1.com
Mercedes-Benz predstavil vylepšený crossover GLB9. December 2025
Mercedes-Benz práve obnovuje svoju radu kompaktných luxusných, športových automobilov. Po tom, čo začiatkom tohto roka predstavili sedan CLA a kombi CLA, je na rade GLB. Sedemmiestny crossover našťastie zostáva hranatý ako starý GLK, no všetko ostatné sa mení pre druhú generáciu. V súlade s najnovšími luxusnými, športovými autami zo Stuttgartu je interiér plný trojcípych hviezd zvnútra aj zvonku.
Rovnako ako pri modeloch CLA, Mercedes-Benz vedie s elektrickou verziou. Už sa nenazýva EQB, nástupca bol premenovaný na GLB s EQ technológiou. Nový Mercedes-Benz GLB je dlhší a širší než jeho predchodca z EQB, ktorý rozširuje hranice pojmu “kompaktný”. Mercedes predĺžil karosériu o 48 mm na 4.732 mm, zatiaľ čo šírka sa zvýšila o 28 mm na 1.862 mm. Trojradový crossover bol znížený o 15 mm na 1.686 mm a rázvor je teraz 2.888 mm.
Vďaka tomuto rastovému skoku je o niečo viac miesta na hlavu a nohy, nech sedíte kdekoľvek. Dve najzadnejšie sedadlá pojmú ľudí až do výšky 170 cm, takže tretí rad nie je určený len pre deti. Ani luxusné, športové autá BMW, ani Audi neponúkajú v tejto triede sedemmiestny elektromobil, čo umožňuje Mercedesu prilákať viac kupujúcich, ktorí potrebujú tretí rad, ale nechcú prejsť do vyššej kategórie.
Hoci sa nachádza bližšie k spodnej časti ponuky SUV Mercedesu, GLB si môžete objednať s 20-palcovými originál diskami, v takom prípade sú adaptívne tlmiče štandardom. Bude ťažké rozlíšiť elektrickú a benzínovú verziu, keďže nemecká luxusná značka spája svoje predtým oddelené dizajnové jazyky. Ide o príklad BMW, keď robí len jemné úpravy, aby sa elektromobil odlíšil od modelov so spaľovacím motorom, predovšetkým prostredníctvom rôznych dizajnov masky chladiča.
Prístup do kabíny je teraz zabezpečený cez zapustené kľučky dverí, čo je opakujúca sa téma medzi novými vozidlami pre lepšiu aerodynamiku. Interiér pôsobí okamžite známe s trojicou obrazoviek: 10,3-palcovým prístrojovým panelom, 14-palcovým infotainment displejom a 14,0-palcovým displejom spolujazdca. Niekoľko skratiek umiestnených pod centrálnymi ventilačnými otvormi sa zachovalo. Pozrite sa hore a napočítate až 158 osvetlených hviezd na panoramatickej sklenenej streche, ktorá prechádza z nepriehľadnej na priehľadnú stlačením tlačidla.
Nový Mercedes-Benz GLB pojme 142 litorv v prednom kufri, čo mu dáva o niečo viac miesta ako CLA, pravdepodobne vďaka vyššej prednej časti. Vzadu máte 603 litrov batožinového priestoru v päťmiestnej verzii. Ak zvoľte sedemmiestne auto, zadná hlasitosť klesne na 536 litrov. Ak sklopíte zadné sedadlá, objem sa zvýši na 1914 litrov.
Mercedes predáva menej kompaktný crossover ako GLB 250+ s EQ Technology, základný model s jedným motorom. Dodáva výkon 268 HP, čo umožňuje zrýchlenie z 0-100 km/h za 7,4 sekundy. Silnejší GLB 350 4Matic s EQ technológiou používa dvojité motory s kombinovaným výkonom 349 HP, čím skráti šprint na 5,5 sekundy. Obe tieto luxusné, športové autá sú elektronicky obmedzené na 210 km/h.
Bez ohľadu na pohon zadných alebo všetkých kolies používa GLB batériu s kapacitou 85,0 kWh. Základná konfigurácia s jedným motorom je v cykle WLTP hodnotená až na 631 km, zatiaľ čo o niečo ťažší model s dvoma motormi dosahuje maximálnu dĺžku 614 km. Ak sa ponáhľate, 10-minútové nabíjanie s výkonom 320 kilowattov pridá dostatok energie na vzdialenosť 260 km.
Elektrický GLB je už dostupný na objednávku v Nemecku a zákazníkom sa dostane na jar. Ceny začínajú na 59,048 EUR za jednomotorový systém a 62,178 EUR, ak chcete pohon všetkých kolies 4Matic pridaním predného motora.
Mercedes-Benz plánuje aj lacnejšiu elektrickú verziu GLB spolu s miernym hybridom vybaveným 1,5-litrovým preplňovaným benzínovým motorom. Obe prírastky majú prísť “čoskoro”, pravdepodobne v roku 2026.
zdroj: motor1.com
Nová Toyota GR GT má motor V8 a výkon 640 koní8. December 2025
Začalo to legendárnou Toyotou 2000GT. O desaťročia neskôr nám Lexus dal luxusné, športové autá LFA. Teraz prichádza divízia Toyota Gazoo Racing so svojím najnovším vlajkovým športovým autom. Toto je GR GT a Toyota ho nazýva pretekárskym autom, ktoré je legálne na cestách – ďalší dôkaz toho, ako značka posúva hranice segmentu luxusných, športových autmobilov.
Vývoj GR GT definujú tri kľúčové prvky. Ťažisko musí byť nízke, pohotovostná hmotnosť relatívne nízka a auto musí byť dosť tuhé, aby maximalizovalo aerodynamický výkon.
Tieto tri princípy tvoria hlavnú líniu auta a podľa čísel sa zdá, že Toyota zostala verná svojmu. Toyota GR GT sa môže pochváliť výkonom aspoň 640 HP. Ťažisko je pri kolenách a hmotnosť je prekvapivo nízka vďaka prvému celohliníkovému rámu Toyoty.
Pohon zabezpečuje úplne nový twin-turbo V8 motor s jedným elektromotorom integrovaným do prevodovky. Toyota cieli na spomínaných 640 HP a zdravý krútiaci moment 850 Nm. Všetka sila je posunutá dozadu cez novo vyvinutú osemstupňovú automatickú prevodovku.
Jedna vec, ktorú treba spomenúť, je, že Toyota označila výkonové hodnoty ako minimálne ciele pre prototyp. Sériový GR GT prinesie tieto čísla… alebo vyššie.
Toyota GR GT predstavuje prvé použitie celohliníkového rámu Toyotou. Karosárske panely sú vyrobené z plastu a hliníka vystuženého uhlíkovými vláknami. Schudnutie je pri takomto aute kľúčové. Keď chudnete, veľa aspektov výkonu sa zlepšuje. Výsledkom je nižšie ťažisko, lepšie ovládanie a aerodynamické prvky môžu svoju úlohu plniť efektívnejšie.
Brzdy dokážu efektívnejšie znižovať rýchlosť. To by nemal byť problém pri GR GT, keďže auto je vybavené masívnymi uhlíkovo-keramickými brzdami vpredu aj vzadu. Dvadsaťpalcové kolesá sú vybavené pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2 – zadné kolesá sú na pneumatikách so šírkou 325.
Toyota si stanovila cieľ pohotovostnej hmotnosti 1 750 kg alebo menej. To je dôležitý cieľ a značné číslo. Pre porovnanie, najľahší exemplár Porsche 911 GTS váži niečo vyše 1.588 kg. GR GT by však mal produkovať aspoň o 110 koní viac ako Porsche a mať výrazne vyšší krútiaci moment.
Spravodlivejšie porovnanie prichádza, keď si pozriete špecifikácie Chevrolet Corvette E-Ray. Hybridné luxusné, športové auto GM je o niečo ťažšie, ponúka o niečo viac výkonu, ale ponúka o niečo menší krútiaci moment. Prestrelka GR GT proti E-Ray by mala byť dobrá – typická rivalita v kategórii luxusné, športové autá.
Vo vnútri nájdete kabínu zameranú na vodiča. Neexistujú žiadne odznaky Toyota, pretože ide skutočne o produkt GR. Karbónové sedadlá Recaro vyzerajú úžasne. A celý interiér sa viac prikláňa k Lexusu než k Toyote. GR odvádza skvelú prácu v kombinácii športu a luxusu.
Toyota sa silno opiera o atmosféru cestných pretekárskych áut. Nízka línia strechy vytvára celkovo vynikajúci postoj. GR GT sa môže pochváliť výškou len 119,4 cm. To znamená, že je nižší ako spomínané Porsche 911 GTS a Corvette E-Ray. Vzadu vyzerá štvoritý výfuk takmer zlovestne, zasunutý do zadných aerodynamických prvkov.
Pozdĺž boku sa zdá, že ventil a spodný prah sú priamo vytiahnuté z auta GT3. A nos stále nejako hovorí Toyota, ale takmer karikatúrnym spôsobom. Je to pozitívne, pretože pomer palubnej dosky k náprave na GR GT je mimo všetkých pravidiel.
Čo sa týka porovnania s GT3, je na to dôvod. Gazoo Racing vyvinul auto spolu s pretekárskou verziou GR GT3. Obe luxusné, športové autá zdieľajú podvozkové komponenty a dvojitý turbomotor V8 pohonnej jednotky.
V rodine Toyota je nové vlajkové luxusné, športové auto. Vyzerá poriadne nahnevane – len dúfajme, že zvuk z toho V8 bude zodpovedať vizuálnej zúrivosti.
zdroj: motor1.com
Nová luxusná značka Toyoty neprejde na elektriku, bude mať motor7. December 2025
Toyota nedávno predstavila novú luxusnú subznačku, ktorá sa postaví na luxusné, športové autá Lexus, nazvala ju Century. Pomenovaná podľa luxusného sedanu Century, ktorý je na japonskom trhu už viac ako 50 rokov, nová ultraprémiová značka Toyoty sľubuje celú radu luxusných, športových automobilov navrhnutých na konkurenciu s Rolls-Royce. Dôležité je, že Century budú mať benzínové motory.
V nedávnom rozhovore pre austrálsky CarExpert Toyota potvrdila, že jej modely Century budú mať spaľovacie motory. Prezident Toyoty pre pohonné jednotky, Takashi Uehara, povedal, že spoločnosť “v skutočnosti nerozhodla, aký typ motora bude inštalovaný”, ale že “áno, bude mať motor.”
Aký motor by spoločnosť mohla použiť? Stále je to nejasné. Toyota však ponúka niekoľko zaujímavých možností.
Jednou z možností je nový hybridný štvorvalcový motor Toyoty. Spoločnosť údajne cieli na približne 400 koní, pričom manažéri uviedli, že “600 koní je ľahko možné.” Táto pohonná jednotka spája preplňovaný 2,0-litrový motor s asistenciou batérie.
Pravdepodobnejším kandidátom je pripravovaný hybridný V8 od Toyoty, ktorý by mal debutovať v superšporte Toyota GR GT a jeho súrodencovi Lexus. Toyota už potvrdila, že V8 nebude slúžiť len luxusným, športovým autám, ale potenciálne sa objaví aj v budúcich nákladných vozidlách, SUV a modeloch Century. Hovorí sa, že výkon presahuje 900 koní.
Čo sa týka potenciálneho oživenia V12, šepkalo sa o novom 12-valcovom motore pre rad Century – odkaz na druhú generáciu sedanu Century, ktorý ponúkal V12 v rokoch 1997 až 2017. Väčšina týchto fám sa však javí ako neopodstatnená, preto by sa očakávania mali zmierniť.
Napriek tomu je záväzok Toyoty k spaľovacej energii pre značku Century sľubný. Očakáva sa, že prvé luxusné, športové autá Century sa dostanú na cesty v priebehu nasledujúcich dvoch rokov.
zdroj: motor1.com
Môžete mať kúsok histórie BMW, ak máte dostatok peňazí6. December 2025
Sedemdesiate roky boli v automobilovom priemysle divoké obdobie. Nové technológie, nové myslenie a rastúca konkurencia znamenali, že automobilky museli myslieť mimo zaužívaných koľají, aby vynikli. Pre BMW to znamenalo založenie továrenského pretekárskeho tímu. Tento nápad, vedený neslávne známym Bobom Lutzom, viedol k tomu, že vzniklo prvé luxusné, športové auto BMW M, ktoré si teraz môžete kúpiť.
Toto vývojové auto BMW 3.0 CSL Werks z roku 1972 bolo prvým autom vyrobeným vtedy novo vyvinutou divíziou BMW Motorsport. M postavil auto E9/R1 koncom roku 1972 a začiatkom roku 1973, čím sa stal prvým z 21 áut CSL Werks, z ktorých 11 pretekal továrenský tím. E9/R1 tiež pomohol vyvinúť Batmobile Aero kit.
Auto malo určitú konkurenciu, podľa inzerátu Dylana Milesa, ale BMW Motorsport ho na konci sezóny 1973 predal americkému pretekárskemu tímu na majstrovstvá IMSA 1974. Po ročnom pôsobení v IMSA tím autá predal a neskôr ukončil kariéru.
E9/R1 sa dostal do kolekcie BMW začiatkom 80. rokov, kým ho v polovici 90. rokov nezískal súčasný súkromný majiteľ. Odvtedy vozidlo prešlo rozsiahlou reštauráciou zameranou na zachovanie originality tohto luxusného, športového auta. Je zriedkavé, aby vývojové vozidlo vydržalo tak dlho so všetkými súčiastkami stále pripevnenými.
Auto strávilo väčšinu troch desaťročí za zatvorenými dverami, no na Goodwood Festival of Speed 2021 sa v špecifikácii pred homologizáciou zúčastnilo aj jazdy do vrchu. Najnovšie sa verejne predstavil na Salon Prive Concours D’Elegance v auguste 2025, vybavený súpravou Batmobilu.
BMW vzdávalo hold CSL len pred niekoľkými rokmi limitovaným modelom 3.0 CSL. Automobilka vyrobila len 50 kusov, pričom obsahovala 553-koňovú verziu BMW s dvojitým turbodúchadlom 3,0-litrového radového šesťvalca a manuálnu prevodovku. Mal tiež jedinečnú karosériu, vrátane výrazného krídla podobného štýlu ikonického Batmobilu.
Toto auto má väčší 3,5-litrový radový šesťvalc, ktorý podľa inzerátu dosahuje viac ako 400 koní. Inzerát nemá cenu – dostanete ju pri podaní žiadosti.
zdroj: motor1.com
Lexus LFA je späť5. December 2025
Lexus LFA bol ako padajúca hviezda – jasný a krásny, no rýchlo vyhorel. Výroba trvala len dva roky, od roku 2010 do 2012, pričom po celom svete sa usadilo len 500 kusov. Odvtedy fanúšikovia prosia Lexus, aby luxusné, športové autá Lexus LFA vrátil späť. No, dnes je ten deň.
Toto je nový Lexus LFA Concept, prvý Lexus, ktorý nosí odznak LFA od roku 2012. Bohužiaľ, nie je pripravený na produkciu, ako naznačuje slovo “koncept”. Ešte sklamaním je, čo je pod kapotou – alebo čo nie je pod kapotou.
S ľútosťou oznamujeme, že tu nie je žiadny kričiaci motor V10 s červenou čiarou pri 9 500 otáčkach za minútu. Nový koncept Lexus LFA je plne elektrický a Lexus ani neprezradí žiadne detaily o výkone alebo konfigurácii batérie. Toto je stále veľmi dôležitý koncept.
Spoločnosť sa však snaží ospravedlniť svoj elektrický pohon slovami: “Názov modelu ‘LFA’ nie je viazaný len na vozidlá poháňané spaľovacími motormi. Symbolizuje vozidlo, ktoré stelesňuje technológie, ktoré by jeho inžinieri mali zachovať a odovzdať ďalšej generácii.”
Marketingový žargón bokom, z tohto debutu si môžeme vyčítať niekoľko vecí. Najdôležitejšie je, že koncept Lexus LFA je postavený na novom ľahkom, vysoko tuhom hliníkovom podvozku. Je to ten istý podvozok, ktorý dnes debutoval aj na sériovom pretekárskom aute Toyota GR GT a GT3. Iba model Toyota má hybridný motor s dvojitým turbom V8, nie batérie.
Vizuálne nový Lexus LFA vyzerá takmer identicky so Sport Conceptom, ktorý sa objavil začiatkom tohto roka v Monterey. Karosériové panely sú v podstate rovnaké, s niekoľkými drobnými úpravami, ktoré ho robia viac pripraveným na sériovú produkciu. Keďže sa veľa nezmenilo (alebo okrem názvu), je dôvod veriť, že pripravovaná produkčná verzia sa od tohto finálneho konceptu príliš neodkloní.
Čo sa týka veľkosti, koncept Lexus LFA je dlhý 4 690 mm, široký 2 040 mm a má rázvor 2 725 mm. To znamená, že tento nový Lexus LFA je o niečo málo dlhší ako jeho predchodca a o niečo širší. Je to veľké luxusné, športové auto.
Už sme videli časť interiéru, ale Lexus nám tu ponúka podrobný pohľad na kabínu LFA. Má dizajn pripomínajúci kokpit s agresívnymi detailmi, ktoré obopínajú vodiča. Namiesto hmatového prístrojového panela je tu zhluk obrazoviek bez centrálnej infotainment obrazovky.
Stále je veľa vecí, ktoré nevieme o tom, ako bude vyzerať produkčná verzia – alebo kedy sa vôbec objaví – ale tento koncept nám dáva dobrú predstavu o tom, aké luxusné, športové auto Lexus predstaví. S batériami a všetkým.
zdroj: motor1.com
Podľa Porsche nový elektrický Cayenne maskuj svoju hmotnosť4. December 2025
S hmotnosťou 2 645 kg je Cayenne Electric najťažším sériovým luxusným, športovým autom Porsche v histórii. Je zjavné, že veľká časť tejto hmotnosti pochádza z obrovskej 113-kWh batérie, ktorá sama o sebe váži 600 kg. V začiatkoch mal Zuffenhausen celé auto, ktoré vážilo takmer toľko ako batéria: 356 SL (Sport Light) z roku 1951, pretekárske auto víťazné v Le Mans, ktoré bolo len o 40 kg ťažšie.
Porsche však hovorí, že by ste sa nemali obávať, že Cayenne Electric váži takmer toľko ako dve luxusné, športové autá Porsche Cayman. Michael Schaetzle, viceprezident radu Cayenne, povedal austrálskemu magazínu Drive, že vodiči v skutočnosti nepocítia značnú hmotnosť elektrického SUV vďaka umiestneniu batérie: “Hmotnosť batérie je veľmi nízka. Je pod ťažiskom auta. Úprimne povedané, ťažká batéria pomáha autu dobre fungovať aj ovládať. Máme nové pneumatiky, nové nápravy, Active Ride System. Auto pôsobí ľahšie ako model so spaľovacím motorom. ”
Porsche Cayenne Turbo s V8 nie je o veľa ľahšie. Pri európskej hmotnosti 2 570 kg je len o 75 kg ľahší ako jeho elektrický súrodenec. Modely so spaľovacím motorom aj elektromobily budú pokojne koexistovať ešte dlhý čas. Porsche už sľúbilo, že V8 zostane súčasťou portfólia až do 30. rokov 21. storočia, a bude pokračovať aj v Európe, s aktualizáciami podľa nadchádzajúceho štandardu Euro 7.
Schaetzleho analógia nekončila len pri porovnaní hmotnosti, keďže chválil aj terénne schopnosti elektromobilu. Vďaka okamžitej reakcii elektrických motorov a flexibilite nastavenia výkonu je Cayenne Electric “oveľa lepší ako ICE” v teréne.
Stále však nie je jasné, koľko kupujúcich Cayenne, či už na benzín alebo elektrine, sa skutočne stará o opustenie asfaltu. Pôvodný model mal rôzne terénne prvky, vrátane prevodovky v nízkofrekvenčnom rozsahu a voliteľného zadného diferenciálu s uzamykaním. Tieto prvky boli v neskorších generáciách vyradené, aby sa znížila hmotnosť, a od príchodu druhej generácie v roku 2010 sme nepočuli veľa sťažností na zameranie na jazdu na cestách.
Porsche tiež pracuje na ešte väčšom a potenciálne ťažšom elektrickom luxobarge. Trojradové SUV s kódovým označením “K1″ bolo pôvodne plánované ako luxusné, športové auto určené výhradne pre elektromobily. Avšak najskôr debutuje so spaľovacími motormi, čo je rozhodnutie spôsobené pomalším, než sa očakávalo, adopciou elektromobilov. Odchádzajúci generálny riaditeľ Porsche Oliver Blume uviedol, že zmena odráža “nové trhové reality a meniace sa požiadavky zákazníkov.”
zdroj: motor1.com
Mercedes-Benz začína testovať kabriolet triedy G3. December 2025
Legendárne, luxusné, športové autá Mercedes-Benz G, známe svojím nezameniteľným dizajnom a nadčasovým vzhľadom, rozširujú svoju modelovú rodinu. Po mimoriadne pozitívnej odozve na prvé upútavky posiela značka Mercedes-Benz prototypy na náročné testovacie jazdy po celom svete. Trieda G kabriolet potvrdzuje záväzok voči značke a formovaniu budúcnosti tejto ikony terénnych vozidiel.
Dlho očakávané, luxusné, športové autá Mercedes G kabriolet absolvujú svoje prvé testovacie kilometre. Inžinieri zbierajú obsiahle údaje, aby zabezpečili, že otvorený zážitok z jazdy v kabriolete Triedy G bude prísľubom budúcim vodičom, že pôjde o neporovnateľný a nezameniteľný pocit z Triedy G. Neskôr sa Trieda G kabriolet vydá aj do Švédska, kde podstúpi intenzívne zimné testovanie. Pri teplotách pod bodom mrazu a zasneženej krajine sa komplexne preukáže robustnosť, jazdná dynamika a spoľahlivosť nováčika.
Či už ide o ikonickú Triedu G alebo nové, luxusné, športové autá Mercedes-Benz G kabriolet – každý jeden model sa postará o to, že sa zákazníci za volantom cítia ako doma. Značka Mercedes-Benz v pravý čas odhalí ďalšie podrobnosti o tomto špeciálnom modeli, ktorý nanovo definuje očakávania a inšpiruje k dobrodružstvám.


























































































































