Novinky
Capricorn 01 Zagato má 888 koní a päťstupňový manuál13. Október 2025
Možno ste ešte nepočuli o Capricorn Group, ale pravdepodobne ste videli jej prácu. Je to nemecká spoločnosť, ktorá dodáva komponenty pre Formulu 1, LMP1, majstrovstvá sveta vo vytrvalostných pretekoch a ďalších pretekárskych klientov. Skupina práve predstavila svoje prvé luxusné, športové auto – a nepodobá sa ničomu na súčasnom trhu.
Volá sa 01 Zagato a je to nadšený stroj s motorom v strede a pohonom zadných kolies, ktorý má exteriér z uhlíkových vlákien vyrobený ikonickým karosárom s rovnakým názvom. Capricorn Group sa nestará o obrazovky a špičkové technológie – namiesto toho sa toto luxusné, športové auto zameriava na vytváranie emocionálneho zážitku z jazdy a hnacie ústrojenstvo určite pomáha.
Pod kapotou je preplňovaný 5.2-litrový motor V8 od Fordu spárovaný s päťstupňovou manuálnou prevodovkou dogleg, ktorá na zadné kolesá posiela 888 koní. Superšport dokáže zrýchliť z 0-100 km/h za menej ako 3.0 sekundy a maximálnu rýchlosť 360 km/h.
“Auto je navrhnuté pre radosť z jazdy, nie pre vytváranie rekordov,” hovorí zakladateľ a generálny riaditeľ Capricorn Group Robertino Wild.
Pohonná jednotka Zagata má niekoľko komponentov na mieru, ako je systém mazania suchým čerpadlom, kľukový hriadeľ, piesty, výfuk a ďalšie. Má dokonca aj proprietárne ladenie ECU a špeciálny softvér ABS. Karbónokeramické brzdy a šesťpiestové strmene od Brembo sa skrývajú za 21-palcovými originál diskami navrhnutými spoločnosťou Capricorn, ktoré sú dostupné buď z ľahkej zliatiny alebo z uhlíkových vlákien.
Vo vnútri má vodič tri analógové ukazovatele za kožou potiahnutým volantom, ktorý má len dve tlačidlá – štart-stop a volič jazdných režimov. To je všetko. Kabína je vybavená sedadlami s pevnou polohou spolu s nastaviteľnou pedálovou skrinkou, volantom a voličom prevodovky. Vodiči môžu pozdĺžne nastaviť radiacu páku.
Takmer celá kabína je odhalená z uhlíkových vlákien a Capricorn vyrobil rozvádzač z pevného titánu a hliníka. Sedadlá sú potiahnuté kožou Connolly s akcentmi Alcantara a zákazníci si ich budú môcť prispôsobiť.
01 Zagato nemá žiadne divoké krídla alebo iné aerodynamické prvky. Podľa spoločnosti sa jej cieľom bolo navrhnúť luxusné, športové auto s významnou, ale konzistentnou úrovňou prítlaku, čo Zagato dosahuje prostredníctvom “vnútorného riadenia prúdenia vzduchu a dizajnu podlahy”.
Superšport má tiež predné a zadné difúzory a jemný zadný profil. To, čo mu chýba v krídlach, vynahrádza nasávaním a výstupmi.
Pod ohromujúcim exteriérom Zagata je podvozok z uhlíkových vlákien vrátane monokoku, nárazových prvkov a predného a zadného pomocného rámu. Má dvojité lichobežníkové zavesenie s tlačnou tyčou s prednými a zadnými pružinami a tlmičmi Bilstein.
Firma začne stavať 01 Zagato v prvej polovici roku 2026. Stavia len 19 príkladov, ktoré budú mať cenovku 2,95 milióna EUR.
zdroj: motor1.com
Aj Audi plánuje konkurenciu pre Mercedes triedy G12. Október 2025
Uplynuli takmer tri roky, odkedy bývalý šéfdizajnér Audi naznačil možného rivala pre luxusné, športové autá Mercedes-Benz triedy G. Zatiaľ čo robustná terénna ikona sa naďalej teší silným predajom, Audi ešte nepredstavilo konkurenčný model.
To sa môže čoskoro zmeniť. Aj keď sa od roku 2023 stalo len málo, šéf Audi Gernot Döllner nedávno povedal Autocaru, aby sa “nevzdával svojho sna” o robustnom terénnom SUV značky. Hoci Döllner diskutoval o zjednodušení radu Audi, neznamená to, že odstráni špecializované modely.
Pre publikáciu povedal: “Funguje perfektne mať v jadre viac zameranú zostavu a okrem toho mať niekoľko špecializovaných modelov na budovanie značky a tiež na prenos nových nápadov z špecializovaného segmentu do základných produktov. Funguje to perfektne a je to súčasť našej stratégie.”
Takýto model by slúžil ako vlajková loď a umožnil by Audi predviesť nové technológie a zároveň súťažiť v populárnom a ziskovom segmente.
Ešte v roku 2023, keď Marc Lichte povedal, že pre takýto model je “miesto”, dodal, že SUV, ktoré malo byť elektrické, nebude vyzerať ako luxusné, športové autá Mercedes G alebo Land Rover Defender. Bolo by to “niečo iné”.
To niečo iné by mohlo byť ponukou založenou na Scout a Audi by to mohlo použiť na viac ako len na svoje kosti. Clá prijaté prezidentom Spojených štátov Donaldom Trumpom predstavujú problém pre Audi, ktoré vyrába svoje vozidlá mimo krajiny.
Audi so sídlom v Scoute by mohlo umožniť automobilke postaviť svojho konkurenta triedy G priamo v Amerike, čím by sa vyhla clám, ale zatiaľ nebolo nič rozhodnuté. Podľa Döllnera je otázkou, či by Audi malo mať v USA špecializovanú továreň alebo nie, čo je rozhodnutie, ktoré “závisí od toho, ako sme v súlade s americkou vládou”. Tak či onak, Döllner hovorí, že by sme mali “zostať naladení”.
zdroj: motor1.com
Limitované BMW M2 dostalo retro design11. Október 2025
BMW 2002 je jedným z najdôležitejších modelov v histórii spoločnosti. Pomohol položiť základy mnohým vysokovýkonným luxusným, športovým autám BMW, ktoré dnes milujeme, a inšpiroval moderné ikony ako rad 2 a M3. Bol to dokonalý hnací stroj pred “Ultimate Driving Machine”.
BMW našťastie nezabudlo na svoje korene. Spoločnosť práve predstavila BMW M2 Turbo Design Edition, špeciálny model inšpirovaný ikonickým trikolórnym vzhľadom, ktorý zdobil pôvodné Turbo 2002 v rokoch 1974 a 1975 – a vyzerá fantasticky.
BMW M2 Turbo Design Edition má ručne lakované pruhy BMW Motorsport vpredu a vzadu. Charakteristický trikolórny dizajn obopína kapotu a lemuje veko batožinového priestoru, pričom odsadený pruh sa tiahne po celej dĺžke strechy z uhlíkových vlákien spredu dozadu.
Čierna grafika “Turbo” sa tiahne cez Power Dome na kapote, zatiaľ čo jemný spojler z uhlíkových vlákien zvýrazňuje veko kufra. Štandardná výbava zahŕňa čierne originál disky M Dual-Spoke, aj keď kupujúci sa môžu rozhodnúť pre kolesá M Performance s povrchovou úpravou Matte Gold Bronze.
Vo vnútri dostáva BMW M2 Turbo Design Edition premyslené aktualizácie, ktoré odrážajú štýl exteriéru. Prahové lišty dverí majú nápis “M2 turbo” a tesne pred radiacou pákou je umiestnené nie príliš jemné logo “Turbo”. Sedadlá M Sport sú čalúnené čiernou kožou Vernasca s charakteristickým trojfarebným M akcentom. Pre tých, ktorí hľadajú niečo ešte agresívnejšie, sú k dispozícii aj voliteľné M karbónové škrupinové sedadlá – doplnené o rovnaké trikolórne detaily.
V duchu pôvodného BMW 2002, ktorý bol ponúkaný so štvorstupňovými a päťstupňovými manuálmi, sú luxusné, športové autá BMW M2 Turbo Design Edition k dispozícii výlučne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Model je spárovaný s 3.0-litrovým radovým šesťvalcovým motorom BMW s dvojitým turbodúchadlom, ktorý poskytuje výkon 473 koní– dosť na to, aby auto zrýchlilo z 0-100 km/h len za 4.1 sekundy.
Samozrejme, dedičstvo má svoju cenu. BMW M2 Turbo Design Edition začína v USA na 84 075 dolároch, vrátane cieľového poplatku 1 175 dolárov – takmer o 15 000 dolárov viac ako základný M2 z roku 2025. BMW presne nepovedalo, koľko ich plánuje vyrobiť, ale spoločnosť potvrdzuje, že bude ponúkaná v “extrémne obmedzených” množstvách.
zdroj: motor1.com
Benzínové motory Ferrari nikam neodchádzajú, vrátane motora V1210. Október 2025
Ferrari pripravuje svoje prvé elektrické, luxusné, športové auto. Takzvaná Electtrica má prísť koncom budúceho roka, čo znamená novú éru pre ikonickú automobilku, ale bude to jedno z viac ako tucta áut, ktoré Ferrari plánuje uviesť na trh v rokoch 2026 až 2030.
Tieto luxusné, športové autá budú musieť odniekiaľ čerpať svoj výkon, a preto bude Ferrari naďalej investovať do svojich spaľovacích motorov V6, V8 a V12. Automobilka zabezpečí, aby spĺňali emisné predpisy a zároveň sa “zamerala na zvýšenie špecifického výkonu a zabezpečenie kompatibility s alternatívnymi palivami”.
Výrobcovia automobilov začali skúmať prevádzku spaľovacích motorov na nové typy palív, ktoré spĺňajú emisné predpisy pri zachovaní hardvéru. Minulý rok generálny riaditeľ Ferrari Benedetto Vigna povedal, že neverí, že spaľovací motor niekedy úplne zmizne z luxusného trhu.
Napriek pokračujúcim investíciám do spaľovacích motorov Ferrari uviedlo, že verí, že do roku 2030 bude potrebovať elektrifikáciu 60% svojej zostavy – asi 40% hybridných a 20% elektrických – aby splnilo “očakávaný vývoj” trhu. Čistý spaľovací výkon by mohol byť v novom desaťročí v portfóliu Ferrari menšinou.
Zdá sa tiež, že budúce luxusné, športové autá Ferrari budú aj naďalej prinášať tlačidlá. Automobilka uviedla, že predstavuje “novú generáciu ľudského rozhrania, ktoré využíva fygitálny prístup a kombinuje digitálne a analógové prvky”.
Prvé náznaky tohto nového balenia sme mohli vidieť v júli, keď Ferrari Amalfi debutovalo s prepracovaným volantom s fyzickými tlačidlami. Majitelia sa sťažovali, že kapacitné dotykové ovládanie bolo viac frustrujúce ako inovatívne – a automobilky si to konečne všimli.
Zatiaľ čo Ferrari hovorí, že asi 20% jeho zostavy bude elektrických, pravdepodobne to bude predstavovať len jeden model. Vigna začiatkom tohto roka vyvrátil fámy, že po druhom elektrickom Ferrari je “nulový dopyt” a povedal, že takéto auto ani neexistuje. Automobilka nediskutovala o ničom inom ako o Electtrice.
Trh so špičkovými, vysokovýkonnými a drahými elektrickými vozidlami sa nezhmotnil, pričom výrobcovia automobilov na mieru odkladajú investície kvôli nízkemu dopytu. Prvý elektromobil Ferrari je rizikom, ale spoločnosť robí všetko pre to, aby z neho urobila niečo skutočne výnimočné a jedinečné.
Uvidíme, ako vynikne, keď príde budúci rok. Ak to bude neúspech, Ferrari bude mať luxusné, športové autá s motorom V12, na ktoré sa môže spoľahnúť.
zdroj: motor1.com
Mercedes-Benz ELF: nový prístup k nabíjaniu elektrických vozidiel9. Október 2025
Elektrická mobilita je centrálnym prvkom na ceste k dekarbonizácii. Mercedes-Benz sa zameriava na lokálne jazdenie bez emisií CO2, inteligentné nabíjanie a komplexné šetrenie zdrojov a v podobe experimentálneho vozidla ELF (Experimental-Lade-Fahrzeug) vysiela jasný signál smerom k trvalo udržateľnej inovácii. Elektrická mobilita znamená viac ako len technológiu – predstavuje zodpovednosť voči životnému prostrediu, spoločnosti a budúcim generáciám. Samotné lokálne jazdenie bez emisií CO2 však nestačí. Aj nabíjanie musí byť efektívne, inteligentné a trvalo udržateľné. Preto spoločnosť Mercedes-Benz dôsledne pracuje na inovatívnych riešeniach nabíjania pre domácnosti, pracoviská a verejné priestranstvá – takto aktívne formuje budúcnosť nabíjania. Táto spoločnosť už v roku 2021 ako prvý výrobca automobilov zaviedla na trh funkciu Pripojiť a nabíjať (Plug & Charge) , vďaka ktorej sa rýchlonabíjanie stalo ešte jednoduchším ako kedykoľvek predtým. V podobe vlastnej nabíjacej služby MB.CHARGE Public, ktorá bola kompletne integrovaná do vozidla, zaviedla spoločnosť Mercedes-Benz v roku 2019 štandardy zosieťovaného verejného nabíjania. Neoddeliteľnou súčasťou tejto nabíjacej služby v Európe, Kanade a USA je Zelené nabíjanie, ktoré cielene podporuje používanie elektrického prúdu z obnoviteľných zdrojov energie.
ELF je viac než len vozidlo – je to symbol vstupu do novej éry nabíjania. Mercedes-Benz prostredníctvom experimentálneho nabíjacieho vozidla ukazuje výsledok spojenia vizionárskej technológie, odvážnych nápadov a zanietenej tímovej práce. Toto laboratórium technológií nabíjania na kolesách v sebe spája ultrarýchle, obojsmerné, solárne, indukčné a kondukčné nabíjanie do ucelenej koncepcie, ktorá nielen testuje hranice uskutočniteľného, ale ich tiež nanovo definuje. Za vozidlom ELF stojí interdisciplinárny tím, ktorý s nadšením a inovatívnym duchom pracuje na tom, aby bola elektrická mobilita komfortnejšia, efektívnejšia a trvalo udržateľnejšia. Mercedes-Benz sa takto emocionálnym spôsobom hlási k pokroku.
Rýchlonabíjanie je kľúčom k praktickosti elektrickej mobility pri každodennom používaní. Mercedes-Benz pomocou experimentálneho vozidla ELF skúma hranice technických možností – vo vozidle aj pri nabíjacom stojane. Na to je experimentálne vozidlo vybavené dvomi systémami rýchleho nabíjania, ktoré pokrývajú rôzne oblasti použitia:
- Konektor MCS (Megawatt Charging System – megawattový systém nabíjania)
Tento systém, ktorý bol pôvodne vyvinutý pre nákladnú dopravu, umožňuje výkony nabíjania v rozsahu megawattov. Vo vozidle ELF slúži systém MCS ako výskumný nástroj na testovanie tepelnej zaťažiteľnosti a hraníc výkonu vysokovoltových akumulátorov, výkonovej elektroniky, nabíjacieho kábla a ďalších komponentov v extrémnych podmienkach. Získané poznatky sa prenášajú do vývoja vozidiel určených na dlhé vzdialenosti a riešení pre autoparky s krátkymi prestojmi.
- Konektor CCS (Combined Charging System – systém kombinovaného nabíjania)
CCS sa štandardne používa pre osobné motorové vozidlá na testovanie komponentov, ktoré sú veľmi blízke sériovej podobe, ako napríklad kábel, zástrčka, chladenie a riadenie nabíjania, v podmienkach každodenného použitia. Mercedes-Benz testuje technické hranice CCS na vytvorenie podmienok pre ešte vyššie nabíjacie výkony. Vozidlo ELF umožňuje nabíjací výkon až 900 kW. Vďaka tomu je možné nabiť 100 kWh v priebehu desiatich minút. Vozidlo simuluje typické scenáre nabíjania, ktoré sa vyskytujú aj v bežnom živote zákazníkov, napríklad na rýchlonabíjacích staniciach pozdĺž diaľnic alebo v mestskom prostredí. Použité komponenty ako akumulátor, riadenie nabíjania a CCS-hardvér už predstavujú fázu vývoja, ktorá je blízka sériovej výrobe, pričom majú perspektívu, že budú použité pre budúce luxusné, športové autá Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz sa kombináciou systémov MCS a CCS snaží o dvojitý prístup k výskumu: na jednej strane sa odhaľujú nové technologické horizonty a vyvíja sa technológia budúcnosti a na druhej strane sa zlepšuje pripravenosť na sériovú výrobu existujúcich systémov a vďaka tomu aj zážitok z nabíjania v súčasnosti. Príkladom priameho využitia získaných poznatkov vo vývoji budúcich sériových modelov je technologický program CONCEPT AMG GT XX. Štúdia vozidla nastavuje nové štandardy v oblasti vysokovýkonného nabíjania. V priebehu asi piatich minút sa dokáže dobiť energiou umožňujúcou dojazd približne 400 kilometrov (WLTP). Štúdia vozidla CONCEPT AMG GT XX dosahuje veľmi vysoký priemerný výkon nabíjania s hodnotou 850 kW pri 1 000 ampéroch vo veľkom rozsahu krivky nabíjania. V nadväznosti na svoju rekordnú jazdu s legendárnym dojazdom v Nardò dosiahla štúdia CONCEPT AMG GT XX pri ultrarýchlom nabíjaní dokonca maximálny nabíjací výkon 1 041 kW.
Spoločnosť Mercedes-Benz v spolupráci so spoločnosťou Alpitronic, ktorá je lídrom na európskom trhu v oblasti vysokovýkonného nabíjania, vyvinula pre rekordnú jazdu štúdie CONCEPT AMG GT XX prototyp vysokovýkonného nabíjacieho stojana. Tento nabíjací stojan dokáže prostredníctvom CCS-kábla preniesť elektrický prúd až do 1 000 ampérov – to je dvakrát viac ako bolo doteraz bežné. Tento výsledok bolo možné dosiahnuť vďaka použitiu nabíjacieho stojana MCS, ktorý bol pôvodne navrhnutý pre nákladné motorové vozidlá. V tomto stojane bol kábel pre nákladné motorové vozidlá nahradený CCS-káblom. Chladiaci výkon v konektore a kábli pritom zostáva zachovaný a umožňuje vyššie výkony. Tento systém nabíjania nebol vyvinutý samostatne, ale spolu s vozidlom. Vývojový tím v Stuttgarte-Untertürkheime simuloval na skúšobnej stolici reálne scenáre nabíjania, pri ktorých boli spoločne otestované a overené komponenty vozidla a nabíjací stojan. To ukazuje ucelený prístup značky Mercedes-Benz k vývoju.
Zistenia z prototypu nabíjacieho stojana sa prenášajú priamo do vývoja novej generácie vysokovýkonných rýchlonabíjačiek, ktoré sa majú využívať v nabíjacích parkoch Mercedes‑Benz. Zákazníci tak budú profitovať z mimoriadne rýchleho nabíjania, pri ktorom sa časy nabíjania už len zanedbateľne odlišujú od časov potrebných na bežné natankovanie paliva. Kratšie časy nabíjania znamenajú väčšiu flexibilitu počas cestovania a výrazné zvýšenie komfortu počas každodenného jazdenia. Mercedes-Benz tak zdôrazňuje silu svojich inovácií a chce tak v budúcnosti nastaviť nové štandardy pre verejné nabíjanie.
Obojsmerné nabíjanie je viac ako len technologickou možnosťou – je to strategický nástroj pre energetickú transformáciu. Prostredníctvom vozidla ELF skúma Mercedes-Benz plný potenciál tejto kľúčovej technológie: elektrický prúd sa nielen odoberá, ale sa aj privádza do domácnosti (Vehicle-to-Home, V2H), do siete (Vehicle-to-Grid, V2G) alebo priamo do elektrických zariadení (Vehicle-to-Load, V2L). Vďaka tomu sa elektrické vozidlá môžu stať aktívnou súčasťou trvalo udržateľného energetického systému. V budúcnosti by mali zákazníkom umožniť väčšiu nezávislosť a ponúknuť im možnosti na úsporu nákladov. Prostredníctvom vozidla ELF sa testuje obojsmerné nabíjanie v reálnych situáciách. Takto získané poznatky sa prenášajú priamo do sériového vývoja budúcich modelov.
Vozidlo ELF umožňuje obojsmerné nabíjanie striedavým aj jednosmerným prúdom:
- Striedavý prúd umožňuje napájanie elektrických zariadení prúdom (V2L), ako aj priame spätné napájanie domácej siete prostredníctvom obojsmernej nabíjacej skrinky so striedavým prúdom – to je určené pre aplikácie ako Vehicle-to-Home (V2H) alebo Vehicle-to-Building (V2B), prípadne pre odovzdávanie energie do verejnej elektrickej siete (V2G). Výhoda: náklady na infraštruktúru sú nižšie. Nevýhoda: štandardizácia je komplexnejšia, pretože vozidlo musí spĺňať požiadavky rôznych elektrických sietí.
- Jednosmerný prúd v závislosti od použitej infraštruktúry umožňuje priame spätné napájanie verejnej elektrickej siete (V2G) alebo elektrickej siete budovy (V2H, V2B) pomocou obojsmernej nabíjacej skrinky s jednosmerným prúdom. Výhoda: vysoká efektívnosť najmä pri použití hybridného striedača pre obojsmerné nabíjanie. V kombinácii s fotovoltickým systémom a domácim akumulátorom je splnenie požiadaviek siete jednoduchšie. Nevýhodou môžu byť napríklad vyššie investičné náklady na nabíjaciu infraštruktúru.
Mercedes-Benz prináša nielen výskum, ale aj svoje skúsenosti, ako napríklad pri zavedení obojsmerného nabíjania v Japonsku prostredníctvom štandardu CHAdeMO. Aj pre štandard CCS pripravuje Mercedes-Benz konkrétne ponuky pre zákazníkov. Nová plne elektrická CLA s technológiou EQ a nová GLC s technológiou EQ sú už technicky pripravené na obojsmerné nabíjanie vďaka kompatibilnej nabíjacej skrinke s jednosmerným prúdom. V priebehu roku 2026 spustí Mercedes-Benz prvé služby obojsmerného nabíjania v Nemecku, vo Francúzsku a vo Veľkej Británii. Ďalšie trhy budú nasledovať. Ponuka MB.CHARGE Home je kombináciou vozidla, obojsmernej nabíjacej skrinky, tarify zelenej elektriny a prístupu na energetický trh. Cieľom je znížiť náklady pre domácnosti a podporiť stabilitu siete. Prostredníctvom inteligentného riadenia a aplikácie je možné nielen nabíjať vozidlá s optimalizovanými nákladmi, ale aj spätne dodávať energiu do domácej siete alebo elektrickej siete. Vďaka tomu sa elektrické vozidlá stávajú aktívnymi úložiskami energie a prispievajú k energetickej transformácii.
Obojsmerné nabíjanie otvára zákazníkom nový rozmer nezávislosti, hospodárnosti a trvalej udržateľnosti:
- Autonómnosť a núdzové napájanie prúdom: Typický vysokovoltový akumulátor Mercedes-Benz v elektrickom vozidle s kapacitou 70 – 100 kWh dokáže kompletne zásobovať priemernú domácnosť na dva až štyri dni (V2H) – to je ideálne riešenie pri výpadkoch elektrického prúdu alebo ako doplnok k fotovoltickému zariadeniu. Okrem toho môže vozidlo slúžiť aj ako mobilný zdroj elektrickej energie pre elektrické zariadenia prostredníctvom systému V2L (Vehicle-to-Load) a dokáže flexibilne zásobovať energiou napríklad aj náradie alebo domáce spotrebiče.
- Zmenšenie uhlíkovej stopy: Cielene sa používa solárny prúd. Prebytočný solárny prúd je možné dočasne uložiť vo vysokovoltovom akumulátore pre neskoršiu potrebu vo vlastnom dome (V2H). Takto je možné ušetriť emisie CO₂.
- Úspora nákladov na energiu: V kombinácii s inteligentným manažmentom energie je možné výrazne znížiť náklady na elektrinu. V závislosti od scenára využitia sú možné úspory vo výške približne 500 eur ročne, čo zodpovedá 10 000 bezplatným kilometrom.
Elektrické vozidlá zohrávajú ústrednú rolu v energetickej transformácii, a to nielen ako dopravný prostriedok, ktorý jazdí lokálne bez emisií CO2, ale aj ako mobilný zásobník obnoviteľnej energie. Prostredníctvom obojsmerného nabíjania (Vehicle-to-Grid, V2G) dokážu odoberať prebytočnú energiu z veterných a solárnych zariadení a v prípade potreby ju znovu dodať do elektrickej siete. Tým sa otvárajú nové možnosti zabezpečenia stability siete, bezpečnosti napájania a lepšieho využitia obnoviteľných zdrojov energie.
Príkladom pokrokového prístupu v kontexte čoraz väčšieho prepojenia verejného nabíjania a nabíjania v domácnostiach je myšlienka „virtuálneho účtu pre energiu“. Táto myšlienka predpokladá možnosť flexibilného využitia vygenerovanej elektrickej energie zo slnka nielen v domácnosti, ale aj na cestách. Princíp: zákazníci za prebytočnú elektrickú energiu zo svojho fotovoltického zariadenia a za nabíjanie a vybíjanie v domácnosti, ktoré je využiteľné aj pre elektrickú sieť, získajú na virtuálnom účte energetický kredit. Získaný kredit by bolo možné flexibilne uplatniť neskôr, a to buď doma, alebo na cestách na verejných
nabíjacích stojanoch Mercedes-Benz.
Používaním takéhoto virtuálneho účtu by zákazníci mohli hospodárnejšie využívať vygenerovanú elektrickú energiu a znížiť svoju závislosť od meniacich sa cien elektriny. Technologickou podmienkou by bol uzavretý ekosystém, ako aj hlboká integrácia vozidla, nabíjacej infraštruktúry a cloudovej platformy. Mercedes-Benz prostredníctvom nabíjacieho ekosystému MB.CHARGE už teraz disponuje takýmto digitálnym základom: tento ekosystém prepája nabíjacie body, toky energie a používateľské profily, a tým umožňuje inteligentné riadenie a vyúčtovanie nezávisle od miesta nabíjania. Cieľom tejto vízie je ponúknuť zákazníkom maximálnu flexibilitu a zároveň odbremeniť elektrickú sieť. Mercedes-Benz sa usiluje o vytvorenie zodpovedajúcich regulačných rámcových podmienok, aby takéto využitie obojsmerného nabíjania bolo možné v rámci koncepcie V2G. Jednou možnosťou by bolo oslobodenie od sieťových poplatkov za dočasne uložený elektrický prúd podobne ako je to pri súčasnej právnej úprave pre veľkokapacitné akumulátory vo fáze uvedenia na trh.
Mercedes-Benz testuje prostredníctvom vozidla ELF aj indukčné nabíjanie bez použitia akéhokoľvek kábla. Elektrická energia sa pritom bezkontaktne prenáša do vozidla cez nabíjací systém integrovaný v podlahe vozidla. Táto technológia ponúka veľký potenciál najmä pre domácnosti a autoparky, pretože s jej využitím je nabíjanie komfortnejšie a takmer nepostrehnuteľné.
Vozidlo ELF je vybavené indukčným systémom nabíjania, ktorý je založený na princípe magnetickej rezonancie. Nabíjací výkon momentálne dosahuje 11 kW striedavého prúdu (AC), čo zodpovedá typickej nabíjacej skrinke. Pri tejto technológii sa v rámci projektu testuje praktickosť pri každodennom používaní, účinnosť a kompatibilita s rôznymi výškami vozidiel a postaveniami vozidiel v rámci rozličných koncepcií mobility, ako sú prémiové vozidlá, prístupy k robotickým vozidlám taxislužby alebo riešenia pre autoparky. Osobitným bodom záujmu je jednoduchosť používania a medzinárodná škálovateľnosť. Na trhoch ako Ázia alebo Južná Afrika vzbudzuje „nabíjanie bez použitia rúk“ mimoriadne veľký záujem. Tu sa indukčné nabíjanie vníma ako komfortné riešenie pre stiesnené alebo nezabezpečené prostredia nabíjania.
Automatizované kondukčné nabíjanie cez podlahu vozidla predstavuje inovatívnu metódu komfortného a efektívneho nabíjania elektrických vozidiel. Pri kondukčnom nabíjaní sa používajú špeciálne nabíjacie platne v podlahe, ktoré komunikujú s vozidlom. Pomáhajú vodičovi alebo parkovacej asistenčnej službe správne zaparkovať a iniciovať nabíjanie. K prenosu energie dochádza prostredníctvom priameho fyzického spojenia cez takzvaný konektor v podlahe vozidla. Nabíjací výkon momentálne dosahuje 11 kW striedavého prúdu. Osobitná pozornosť je v prípade vozidla ELF venovaná inštalácii konektora v podlahe vozidla a požiadavkám na umiestnenie: vozidlo musí byť umiestnené v určitej oblasti nad nabíjacou platňou, aby bolo možné spustiť nabíjanie. Na to je potrebné cielené parkovanie.
Automatické kondukčné nabíjanie na spodku vozidla ponúka množstvo výhod ako indukčné nabíjanie: vodiči nemusia pripájať ani odpájať káble, čím sa výrazne zvyšuje komfort a jednoduchosť používania. Okrem toho sa minimalizuje riziko opotrebovania kábla a možných elektrických nebezpečenstiev. Kondukčné nabíjanie je mimoriadne vhodné pre bezbariérové používanie alebo stiesnené parkovacie priestory. Ďalšou výhodou je estetická integrácia nabíjacej infraštruktúry v podlahe, vďaka čomu vzniká usporiadaný vzhľad a je potrebný menší priestor ako pri tradičných nabíjacích staniciach. Okrem toho účinnosť zodpovedá systémom zapojeným pomocou kábla a je o čosi lepšia ako pri indukčných riešeniach.
Okrem zvyšovania nabíjacieho výkonu sa do stredobodu záujmu čoraz viac dostáva aj automatizácia nabíjania s využitím robotiky. Nabíjanie s podporou robotiky ponúka sľubné riešenie v oblasti rýchlonabíjania, v ktorej sa používajú vysoké elektrické prúdy a veľké prierezy kábla. Mercedes-Benz preto skúma automatizované systémy nabíjania, ktoré umožňujú precízne, bezpečné a celkom automatizované prepojenie vozidla s nabíjacou infraštruktúrou. Je to rozhodujúci krok, predovšetkým pre prevádzkovanie v rámci autoparku, bezbariérové koncepcie mobility a prémiový segment.
Tento vývoj je úzko spojený s prácou internej podnikovej organizačnej jednotky pre nabíjanie spoločnosti Mercedes-Benz Mobility. Okrem toho táto organizačná jednotka pre nabíjanie zodpovedá aj za celosvetové zavádzanie nabíjacej siete Mercedes-Benz, ktorá je vlastnou značkovou sieťou rýchlonabíjacích staníc so zameraním na komfort, spoľahlivosť a prémiové služby pre vodičov elektrických vozidiel všetkých značiek.
Aston Martin vylepšil svoj model DB128. Október 2025
Aston Martin predstavil nové, luxusné, športové autá, Aston Martin DB12 S. Model sa pripája k DBX S a Vantage S, ktoré boli pridané do zostavy Aston Martin začiatkom tohto roka, pričom obe sú súčasťou plánu generálneho riaditeľa Adriana Hallmarka ponúknuť viac modelových variantov. Nový DB12 S dostáva niekoľko vylepšení, ktoré by z neho mali urobiť ešte vzrušujúcejšie, luxusné, športové auto.
Pod kapotou má 4.0-litrový motor V8 s dvojitým turbodúchadlom s výkonom 691 koní, čo predstavuje nárast o 20 koní. Extra výkon, rýchlejšie radenie a vylepšené ovládanie rozjazdu skrátili čas z 0-100 km/h na 3,4 sekundy pre kupé. Aston Martin DB12 S Volante potrebuje 3,5 sekundy. Maximálna rýchlosť auta je 326 km/h.
Nový DB12 sa štandardne dodáva s karbónokeramickými brzdami, ktoré šetria 27 kg neodpruženej hmotnosti. Brzdy sú vybavené systémom riadenia brzdenia v zákrutách novej generácie značky.
Medzi ďalšie vylepšenia jedinečné pre luxusné, športové autá Aston Martin DB12 S patrí prekalibrovaný plyn a riadenie, vylepšené tlmiče Bilstein DTX a vylepšený elektronický zadný diferenciál. Konštruktéri Aston Martin tiež vystužili zadné stabilizátory a vyladili geometriu odklonu, kolieska a špičky pre lepšiu ovládateľnosť.
Horúcejší DB12 sa odlišuje od variantov iných ako S niekoľkými jedinečnými vizuálnymi prvkami. DB12 S je vybavený dvojprvkovým predným splitterom, ktorý zvyšuje prítlak a vedie vzduch do a okolo podbehov predných kolies. Kapota má nové žalúzie kapoty, ktoré Aston Martin ponúka v lesklom čiernom alebo voliteľnom karbónovom vlákne.
Vzadu dostane Aston Martin pevný zadný spojler, nový difúzor a štyri naskladané koncovky výfuku z nehrdzavejúcej ocele. Voliteľný je titánový systém, ktorý zvyšuje hlasitosť o 1,5 dB a je výrazne ľahší ako sériový výfuk.
Vo vnútri je nový variant vybavený červeným vrúbkovaným kovovým otočným voličom jazdných režimov na stredovej konzole, čo je farba, ktorú Aston Martin používa aj na vonkajšie označenie S. Kabína je k dispozícii v troch konfiguráciách obloženia interiéru a dodáva sa s kožou a Alcantarou.
Luxusné, športové autá Aston Martin DB12 S si môžete objednať v konfigurácii kupé a kabriolet už dnes. Začiatok dodávok je naplánovaný na prvý štvrťrok 2026. Aston Martin zatiaľ neposkytol žiadne informácie o cenách.
zdroj: motor1.com
Ferrari má pre svoje luxusné, športové autá novú testovaciu dráhu7. Október 2025
Dni, keď sme na verejnosti sledovali ďalšie horúce testovanie nových, luxusných, športových automobilov Ferrari, sa možno skončia. Ferrari práve dokončilo novú testovaciu trať s názvom e-Vortex. Je to 1,9 km dlhá trať susediaca s Fioranom, ktorá dá Ferrari možnosť vykonávať “presné a opakovateľné testovanie”. Výroba automobilky trvala menej ako štyri mesiace.
Trať má 600 m dlhú hlavnú rovinku, dve klopené zákruty a užšie jazdné zákruty s jazdnými pruhmi so šírkou 6 m až 14 m. Má tiež špeciálne povrchy vozovky na hodnotenie NVH, pohodlia a odolnosti.
Ferrari tvrdí, že nová trať, ktorá obsahuje aj dielňu, umožní spoločnosti preniesť testovacie aktivity z cesty na trať. Zníži premávku v okolí a poskytne automobilke ešte viac súkromia. Pre zvedavé oči môže byť ťažšie ako kedykoľvek predtým nahliadnuť na ďalšie nové, luxusné, športové autá Ferrari.
Spoločnosti to tiež umožní vykonávať “objektívnejšie” výkonnostné testy a pomôže rýchlejšie identifikovať akékoľvek potenciálne problémy. Ferrari tvrdí, že trať “predstavuje zásadný krok vpred v zlepšovaní funkčného testovania luxusných, športových automobilov čerstvo z výrobnej linky”.
e-Vortex možno nemá čaro viac ako 50-ročného Fiorana, ale je to nové zariadenie Ferrari, ktoré bude neoddeliteľnou súčasťou budúceho vývoja jeho modelov. Je len smutné, že ich možno neuvidíme toľko na cestách, čo dáva verejnosti náhľad na to, čo príde od spoločnosti, bez ohľadu na to, ako veľmi sa ich snaží skryť.
zdroj: motor1.com
Lamborghini plánuje viac terénnych superšportov6. Október 2025
S rekordným počtom 10 687 vozidiel dodaných v roku 2024 je teraz Lamborghini silnejšie ako kedykoľvek predtým. Zdravá súvaha posledných rokov poskytla spoločnosti priestor na experimentovanie s špecializovanými luxusnými, športovými autami, ako je Huracan Sterrato. Pokračovanie založené na Temerariu je takmer potvrdené a je tu potenciál pre ešte viac špeciálnych projektov.
Šéf predaja a marketingu Lamborghini Federico Foschini pre Autocar povedal, že značka plánuje uviesť na trh ešte “bláznivejšie” luxusné, športové autá. Naznačil pikantné deriváty Revuelto, možno vrátane terénnej verzie vo forme Sterrato. Urus už prešiel terénnou premenou s robustným ST-X, hoci sa nikdy nedostal do výroby. Z troch súčasných modelov Lamborghini zostáva Urus najlogickejším kandidátom na špeciálnu edíciu, ktorú si môžete vziať kamkoľvek.
Foschini poznamenal, že existuje jasný dopyt po divokých projektoch, ako je Sterrato, a preto má Lamborghini v úmysle stavať na úspechu tohto rastúceho výklenku. Značka túži skúmať nápady nad rámec bežných superšportov zameraných na cesty: “Vždy hľadáme bláznivé veci vo všetkých dimenziách.”
Okrem exotiky s vyššou jazdou Lamborghini nevylúčilo verziu Temeraria s pohonom zadných kolies. Väčšie Revuelto už splodilo hardcore Fenomeno, teraz najrýchlejšie a najvýkonnejšie sériové vozidlo značky vôbec. Ako povedal Foschini, “obloha je limitom”, pokiaľ ide o deriváty existujúcich modelov.
Čo sa týka bestselleru spoločnosti, Urus predsa len nestráca spaľovací motor. Lamborghini nedávno potvrdilo, že druhá generácia SUV si zachová benzínový pohon s plug-in hybridným nastavením, a to aj napriek predchádzajúcim plánom prejsť na plne elektrický pohon. Podobne sa zdá, že štvormiestny Lanzador, pôvodne ohlásený ako model len pre elektromobily, teraz dorazí ako PHEV v roku 2029, o rok neskôr, ako sa plánovalo.
Dalo by sa namietať, že hybridy sú nevyhnutným zlom pre maloobjemové značky, ako je Lamborghini. Bez flotily elektromobilov, ktoré by kompenzovali emisie z ich motorov s veľkým zdvihovým objemom, sa exotické automobilky musia spoliehať na hybridizáciu, aby splnili sprísňujúce sa predpisy v Európe aj mimo nej. Ak existuje jedna značka, ktorá vie, ako vyrábať vzrušujúce hybridy, je to tá so sídlom v Sant’Agata Bolognese.
zdroj: motor1.com
Ďalšie Porsche Boxster/Cayman by mohli mať hybridný šesťvalec5. Október 2025
V októbri končia výrobu súčasné, luxusné, športové autá Porsche Boxster a Cayman. Čo bude ďalej? Nuž, je to komplikované. Porsche pôvodne oznámilo, že 718 bude k dispozícii iba v elektrickej podobe, ale potom automobilka zmenila názor. Tieto elektromobily sú stále na ceste, ale pripoja sa k nim verzie so spaľovacím motorom. Modely ICE budú považované za “top” verzie, umiestnené nad čisto elektrickými autami.
Nová správa robí veci ešte temnejšími. Elektrifikované môžu byť aj luxusné, športové autá Porsche Boxster novej generácie a Cayman s benzínovým pohonom. Autocar tvrdí, že ICE 718 prijme hybridné nastavenie, ktorého priekopníkom je najnovšie Porsche 911 GTS, a to nielen s cieľom obmedziť náklady na vývoj, ale aj kvôli obmedzeniam balenia. Nový 3.6-litrový plochý šesťvalec je o niečo kratší ako motory používané v neelektrifikovaných 911, čo z neho robí lepšieho kandidáta pre menšie luxusné, športové autá.
V tejto chvíli by ste sa mohli pýtať, či má štvorvalec budúcnosť. Zrejme nie. Porsche nie je ochotné vylepšovať preplňovaný 2,0-litrový motor tak, aby spĺňal predpisy Euro 7. V dôsledku toho bude najbližšia 718 pravdepodobne ponúkaná výlučne so šiestimi valcami. To by nemalo byť prekvapením, pretože od “špičkových” modelov sa sotva očakáva, že sa budú spoliehať na malé motory.
Pretože ponechanie benzínového motora v Boxsteri a Caymane nebolo súčasťou pôvodného plánu, luxusné, športové autá s plochými šesťvalcami v dohľadnej dobe neprídu. Aj keď sa výroba odchádzajúcej generácie čoskoro skončí, priame náhrady nepristanú až do konca desaťročia. Keď nakoniec dorazia, Porsche by ich mohlo predávať ako pokračovanie Porsche Boxster Spyder RS a Cayman GT4 RS, vzhľadom na ich miesto na vrchole hierarchie.
Hmotnosť bude problémom s pridaným hardvérom nastavenia T-Hybrid, ale nebude ani zďaleka taká významná ako v čistých elektromobiloch. V Porsche 911 GTS váži 1.9-kWh batéria, ktorá poháňa elektromotor a jedno turbo, iba 27 kg. Celkovo GTS nakláňa misky váh len o 46 kg ťažšie ako jeho neelektrifikovaný predchodca. Tento rozdiel však nie je spôsobený len T-Hybridom, pretože auto teraz prichádza so štandardnejšou výbavou. V dôsledku toho by mal byť zanedbateľný aj hmotnostný trest pre hybridné, luxusné, športové autá Porsche Boxster a Cayman.
Medzitým je Porsche odhodlané uviesť na trh elektrický 718. Aj keď je detailov stále málo, očakáva sa, že auto bude zdieľať základy s produkčnou verziou Audi Concept C. V nedávnom vyhlásení pre Motor1 Daniel Schuster, hovorca pre technický vývoj v Audi, potvrdil, že budúce luxusné, športové auto bude jazdiť na platforme, “ktorá bude zdieľaná v rámci koncernu [VW]“.
Tiež vylúčil vybavenie modelu v štýle TT benzínovým motorom, pričom toto miesto prenechal pre luxusné, športové autá Porsche Boxster a Cayman.
zdroj: motor1.com
Súčasné BMW M4 sa môže udržať v predaji ešte dlho4. Október 2025
BMW radu 4 kupé a kabriolet a ostrejšie, luxusné, športové autá BMW M4 sú vymierajúcim druhom. Dvojdverové autá nie sú také populárne ako kedysi, ale BMW údajne nemá v pláne v dohľadnej dobe opustiť súčasný model. Nová fáma naznačuje, že automobilka bude vyrábať luxusné, športové autá BMW 4 minimálne do júna 2029.
Používateľ ynguldyn zverejnil informácie na fóre Bimmer Post spolu s radom ďalších únikov produktov. Podľa príspevku zostanú série G22 a G23 4 spolu s G82 a G83 M4 vo výrobe po zvyšok desaťročia. Séria BMW 4 Gran Coupe má údajne zostať vo výrobe do júna 2028.
Možnosť, že BMW predĺži výrobu radu 4, nie je prekvapením. V USA bol rad 4 najpredávanejším osobným automobilom značky, ktorý za prvých deväť mesiacov roka prekonal predaj radu 3 o 10 000 kusov, hoci predaj v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka klesol.
BMW nedávno aktualizovalo sériu 4 a pred ukončením výroby by sa mohlo dočkať ďalšej obnovy o štyri roky. Radikálnym redizajnom by neprešiel, ale BMW už potvrdilo, že v priebehu niekoľkých nasledujúcich mesiacov prinesie svoju technológiu platformy Neue Klasse na všetky ďalšie luxusné, športové autá BMW.
Pred niekoľkými rokmi sa objavili nepotvrdené správy, ktoré naznačovali, že BMW ukončí sériu 4 a zlúči ju s radom 8 kvôli klesajúcemu predaju a záujmu o kupé a kabriolety. Ďalšia správa zo začiatku tohto roka naznačila, že séria 4 novej generácie bude jazdiť na platforme Neue Klasse.
S toľkou neistotou ohľadom budúcnosti elektrických vozidiel dáva zmysel ponechať benzínové, luxusné, športové autá BMW 4, resp. M4 o niečo dlhšie. Model je založený na desaťročnej architektúre BMW CLAR, ktorú môže značka naďalej využívať a poskytovať zákazníkom celý rad možností pohonných jednotiek bez obmedzenia toho, čo môže značka ponúknuť.
BMW M4 by malo pokračovať vo využívaní radového šesťvalca až do konca výroby. BMW už predtým uviedlo, že jeho najlepšie motory nikam neodchádzajú. Motor má v M4 výkon 473 koní, čo by malo nadšencov uspokojiť až do nasledujúceho desaťročia.
zdroj: motor1.com