Najúspornejší Land Rover všetkých čias bez príplatku14. August 2009
Už neraz automobilka Land Rover dokázala, že to myslí s ekológiou svojich produktov naozaj vážne. Land Rover Freelander 2 TD4_e je najúspornejším modelom značky Land Rover, ktorý bol doteraz vyrobený. S inteligentným systémom Stop/Štart je prvým sériovo vyrábaným vozidlom vybaveným technológiou z programu „e_TERRAIN TECHNOLOGIES“, ktorým značka Land Rover spoločne označuje súbor konštrukčných prvkov a riešení, znižujúcich negatívny dopad na životné prostredie.
Princíp je jednoduchý – vo väčšine prípadov, keď beží pohonná jednotka na voľnobeh, nie je vôbec potrebná. Zbytočne tak spotrebúva palivo a produkuje emisie. Systém STOP/ŠTART automaticky vypne-naštartuje pohonnú jednotku a tak znižuje čas chodu vo voľnobehu.
V rámci štandardného meracieho cyklu podľa EU4 sú emisie CO2 modelu Freelander 2 TD4_e znížené o 8% v porovnaní s bežným modelom Freelander 2 s naftovým motorom TD4 a manuálnou prevodovkou. Navyše, v ďalších testoch inžinieri značky Land Rover namerali reálnu úsporu paliva približujúcu sa v hustej mestskej premávke k 20 %, v kombinovanom režime ide o zníženie o 10 %.
Zlepšenie o 8 % predstavuje redukciu emisie CO2 o 15g/km oproti štandardnému modelu Freelander 2 TD4 s manuálnou prevodovkou (z 194 g/km na 179 g/km). Spotreba paliva sa znížila zo 7,5 litra na 100 km na 6,8 litra na 100 km – čo predstavuje úsporu 0,7 litra nafty na každých 100 km. Tento rozdiel je zásluhou viacerých konštrukčných opatrení, ako napríklad nový indikátor optimálneho radenia, zmenený softvér riadiacej jednotky motora a použitie pneumatík s nižším odporom.
Systém Stop/Štart
Nový systém Stop/Štart značky Land Rover výrazne znižuje spotrebu paliva pri jazde v meste a na krátke trasy. Za vhodných podmienok sa motor vozidla automaticky vypne, čím sa znižuje objem emisií výfukových plynov a šetrí sa palivo, ktoré by sa inak zbytočne spotrebovalo pri chode motora na voľnobeh. Motor sa automaticky opäť naštartuje, ak sa vodič s vozidlom chce pohnúť.
Aby systém Stop/Štart neznižoval komfort ovládania a životnosť komponentov vozidla, bolo potrebné vytvoriť sofistikovaný manažment systému. Na automatické vypnutie motora je potrebné, aby vozidlo bolo pokoji, radiaca páka v polohe neutrál a spojkový pedál úplne uvoľnený. Motor sa opätovne naštartuje, keď vodič stlačí spojkový pedál; kým vodič zaradí prvý prevodový stupeň, motor už normálne beží. Systém Stop/Štart sa aktivuje automaticky pri každom zapnutí zapaľovania v prípade, že ho vodič manuálne nevypne spínačom na prístrojovom paneli.
Opatrenia na zníženie spotreby paliva
Spolu s inteligentným systémom Stop/Štart je Freelander 2 TD4_e vybavený aj ďalšími konštrukčnými modifikáciami, ktoré pomáhajú znižovať spotrebu paliva a emisiu CO2. V združenom prístroji pribudlo nové kontrolné svetlo, ktoré rozsvietením indikuje vodičovi, že zaradením vyššieho prevodového stupňa sa zníži spotreba paliva. Táto funkcia je aktívna v celom prevádzkovom rozsahu motora.
Vylepšený softvér riadiacej jednotky motora znižuje emisiu CO2 bez obmedzenia typických mimoriadnych schopností modelov Land Rover pre jazdu v akomkoľvek teréne. Inžinieri značky Land Rover okrem toho spolupracovali aj s výrobcami pneumatík pri znížení valivého odporu, čo prispelo k ďalšej úspore paliva. Charakteristiky pneumatík boli optimalizované pre všetky rozmery, ktoré sa používajú na modeloch Freelander 2.
zdroj: landrover.sk