Prvý plug-in hybrid Lotus dostal zvláštny názov- For Me11. December 2025
Inštalácia benzínového motora do auta, ktoré sa predtým predávalo len ako elektromobil, je pre nadšencov všeobecne považovaná za dobrú správu. Pridajte odznak Lotus a puristi o tom nevyhnutne budú hovoriť. Avšak keď je základom veľké a ťažké SUV, vzrušenie náhle opadá. Napriek tomu sú tieto luxusné, športové autá Lotus Eletre zaujímavé z viacerých dôvodov.
Nie je to len prvý plug-in hybrid značky, ale má aj nečakaný názov: For Me. Je to označenie, ktoré by ste normálne očakávali na aute predávanom inou značkou Geely, Smart. Samozrejme, čínska spoločnosť vlastní len polovicu Smart, pričom druhú polovicu vlastní Mercedes-Benz. Tento premenovaný Eletre sa objavuje už v prvej fáze prostredníctvom Ministerstva priemyslu a informačných technológií ako súčasť homologizačného procesu. Všetky nové autá určené na predaj v Číne sa zobrazujú na webovej stránke MIIT.
Dizajn je síce okamžite známy, ale plug-in hybrid je nový. Teraz je k dispozícii preplňovaný 2,0-litrový benzínový motor, ktorý priamo poháňa kolesá. Zaujímavosťou je, že štvorvalcový motor môže tiež slúžiť ako generátor na nabíjanie batérie. Keď už o tom hovoríme, pôvodný balík Eletre s výkonom 107,0 kWh bol nahradený menším zariadením s výkonom 70,0 kWh.
Akoby plne elektrický Lotus Eletre už nebol opakom filozofie zakladateľa Lotusu Colina Chapmana “Zjednoduš, potom pridaj ľahkosť”, For Me to ešte viac komplikuje. Dokument MIIT ukazuje, že plug-in hybridné SUV váži 2.625 kg v najťažšej forme. Pre porovnanie, elektrický model váži od 2.565 kg pre základnú verziu až po 2.745 kg pre luxusné, športové autá Lotus Eletre R. Tak toľko k ľahkosti.
Benzínový motor má výkon 275 koní a spolupracuje s dvojicou elektrických motorov s celkovým výkonom 952 HP. Dosahuje zrýchlenie z 0-100 km/h za 3,3 sekundy a prekoná 420 km len na batériový výkon. Tento rozsah však vychádza z miernejšieho čínskeho testovacieho cyklu CLTC. Batériu je možné nabiť z 30 na 80% za iba 8 minút.
Oficiálna premiéra je naplánovaná na budúci mesiac a Lotus plánuje predávať For Me mimo Číny. Zostáva otázne, či si európska verzia ponechá rovnaký názov, alebo bude jednoducho propagovaná ako Eletre Hybrid či niečo podobné. Spoločnosť predtým sľúbila, že do roku 2028 opustí benzínové motory, no pomalší než očakávaný nárast elektromobilov vyvolal zmenu postoja.
ICE bude pokračovať aj po tomto dátume, takže by nebolo prekvapením, keby sedan Emeya dostal aj PHEV úpravu. Medzitým bolo už potvrdené, že menšie luxusné športové autá Lotus Emira spárujú svoj V6 motor s elektromotorom pre plug-in hybridnú verziu, ktorá má vyjsť v roku 2027.
Prečo si Lotus dáva toľko starostí s plug-in hybridmi a elektromobilmi? Pretože Emira sama s benzínovým motorom neprežije. Luxusné, športové auto je špecifický produkt a nemôže sa predať v dostatočnom množstve na udržanie podnikania. SUV a sedany sú nevyhnutné a v automobilovom svete silne ovplyvnenom prísnejšími emisnými predpismi je elektrifikácia nevyhnutná.
Lotus je medzi dvoma kladivami, pretože britská značka si vybudovala reputáciu na nízkoobjemových, benzínových autách. Avšak spoliehať sa výlučne na Emiru a očakávať, že kupé zaplatí všetky účty, by bolo takmer samovražedné.
Diverzifikácia ponuky a nevyhnutné rozšírenie portfólia pohonných jednotiek o hybridy a elektromobily je jediný spôsob, ako udržať svetlo zapnuté. Bez Emeya a Eletre, spolu s podporou Geely, kto vie, kde by dnes Lotus bol.
zdroj: motor1.com

















