Toto jednorazové Audi TT je v skutočnosti Audi RS48. November 2025

Zosnulý Ferdinand Piëch síce vládol železnou päsťou, ale zabezpečil, aby sa veci dotiahli do konca. Počas jeho pôsobenia vo funkcii generálneho riaditeľa koncernu Volkswagen v rokoch 1993 až 2002 boli schválené niektoré z najambicióznejších inžinierskych projektov spoločnosti, ktoré vyvrcholili vývojom luxusného, športového auta Bugatti Veyron. Zanechal po sebe komplikované dedičstvo, ktoré zahŕňalo nákladné márnivé úsilie, ako napríklad Volkswagen Phaeton, a vizionárske projekty ako XL1.

Ešte pred prevzatím kormidla automobilového giganta zohral Piëch kľúčovú úlohu pri vývoji niekoľkých ikonických automobilov. Ako vedúci vývoja v Porsche a neskôr v Audi bol hlboko zapojený do projektov ako legendárne pretekárske vozidlá 917 a Quattro. Jeho snaha skúmať nové nápady pokračovala až do samého konca jeho vedenia a tento dvojník TT slúži ako ukážkový príklad.

Napriek svojej známej siluete to v skutočnosti nie je turistická trofej. Jednorazový model, ktorý odfotografoval rare_cars_deutschland, trval asi osem mesiacov a bol výsledkom zlúčenia pôvodnej karosérie TT s RS4 Avant prvej generácie. V podstate to bol B5 RS4 zakončený karosériou TT generácie 8N. Teraz sa už pravdepodobne pýtate prečo.

Na prelome storočí sa Audi pohrávalo s myšlienkou luxusného, športového auta umiestneného nad TT. Audi R8 ešte neexistovalo, pretože sesterský model Lamborghini Gallardo nebol ani predstavený až do konceptu Le Mans Quattro v roku 2003, kým sa začal vyrábať v roku 2006. Na otestovanie vôd inžinieri Audi skombinovali základy Audi RS4 Avant s kompaktnou karosériou TT. A pod základmi máme na mysli takmer všetko: nápravy, motor, zadný diferenciál, kolesá, prevodovku a ďalšie.

Aby výmena fungovala, inžinieri skrátili podvozok o 170 mm pred palivovou nádržou, aby zodpovedal rázvoru TT a zachoval jeho proporcie. Pod kapotou sedel 2.7-litrový motor V6 RS4 s dvoma turbodúchadlami, vďaka čomu je tento prototyp jediným TT, ktorý kedy používal skutočný V6, vzhľadom na to, že prvé dve generácie sa spoliehali na VR-6. Poznámka na okraj: Skupina VW prestala vyrábať motory VR-6 až koncom roka 2024.

Je pozoruhodné, že V6 bol namontovaný pozdĺžne, na rozdiel od priečneho usporiadania bežných TT. Hnacie ústrojenstvo tiež prešlo z diferenciálu Haldex na systém Torsen s väčším predpätím dozadu požičaný z RS4. S výkonom 375 koní a krútiacim momentom 440 Nm smerujúcim na všetky štyri kolesá cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku bol “TT Coupe RS4″ serióznym výkonom.

Nie je prekvapením, že výkon bol silný. To bolo koniec koncov viac RS4 ako TT. Zrýchlil z 0-100 km/h za 4,9 sekundy a dosiahol maximálnu rýchlosť 280 km/h. Výmena platformy pridala určitú hmotnosť, čím sa pohotovostná hmotnosť zvýšila na 1 550 kg, hoci neskorší TT poháňaný VR-6, uvedený na trh v roku 2003, bol len o niečo ľahší.

V rozhovore pre dnes už neexistujúcu webovú stránku Fortitude v roku 2013 bývalý produktový šéf quattro GmbH (teraz Audi Sport) Stephan Reil nazval TT Coupe RS4 “neuveriteľne zábavným na jazdu” a povedal, že “v tom čase prekonával 911“. Auto bolo dôkladne testované a najazdilo takmer 20 000 km.

Keď sa Piëchova éra chýlila ku koncu, myšlienka produkčnej verzie sa ukázala ako príliš nákladná na to, aby sa dala ospravedlniť. Koncern Volkswagen nakoniec dosiahol svoj cieľ postaviť luxusné, športové auto nad TT prostredníctvom modelu Audi R8, ktorý je spojený s modelom Gallardo. TT aj R8 boli odvtedy ukončené, ale Audi sa plánuje vrátiť do segmentu luxusných, športových áut s produkčnou verziou konceptu C v roku 2027. Tentoraz úplne elektrický.

zdroj: motor1.com