Volvo si ponechá benzínové motory oveľa dlhšie ako plánovalo1. November 2025
V prvej polovici tohto desaťročia sa konali preteky o stanovenie dátumu uzávierky starého spaľovacieho motora. Volvo si vyžiadalo skoré vedenie a začiatkom roka 2021 oznámilo, že do konca desaťročia prejde na plne elektrický pohon. Ale rovnako ako mnoho iných výrobcov automobilov odvtedy ustúpili od tohto ambiciózneho záväzku EV. Minulý rok švédska značka revidovala svoj cieľ: do roku 2030 budú jej luxusné, športové autá z 90 až 100% pozostávať buď z plug-in hybridov, alebo z plne elektrických modelov.
Do septembra klesol predaj elektromobilov o 21% v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2024. Plug-in hybridy tiež zaznamenali mierny pokles, medziročne o 1%. PHEV a EV spolu predstavovali 227 317 kusov, čo je len 44,2% z celkového predaja. Napriek tomu Volvo stále verí, že dni spaľovacieho motora sú spočítané.
Minulý mesiac generálny riaditeľ Hakan Samuelsson predpovedal, že ”priemysel bude elektrický asi o 10 rokov”. Napriek tomu sa teraz zdá, že značka vlastnená spoločnosťou Geely si ešte chvíľu udrží spaľovanie. V rozhovore pre Automotive News Europe 74-ročný výkonný riaditeľ pripustil, že benzínové motory pravdepodobne zostanú súčasťou portfólia minimálne do konca nasledujúceho desaťročia: “Potrebujeme druhú generáciu plug-in hybridov, ktoré nám vydržia do konca roku 2030. Nemôžeme to diktovať [koniec spaľovacích motorov].”
Volvo vsádza na PHEV ako premosťovaciu technológiu s plánmi na predaj znovuzrodeného XC70 mimo Číny. Pre Európu už bol potvrdený, hoci Samuelsson hovorí, že na kontinent pravdepodobne nedorazí skôr ako v roku 2027. Vysvetlil, že splnenie rôznych emisných a bezpečnostných predpisov si vyžaduje čas, rovnako ako prispôsobenie informačno-zábavného systému tak, aby fungoval na platforme Android Automotive od spoločnosti Google.
Luxusné, športové autá ako nové Volvo XC70 majú pre Volvo zmysel kvôli ich plug-in hybridnému usporiadaniu s dlhým dojazdom. SUV je vybavené robustnou batériou s kapacitou 39,6 kilowatthodín, ktorá je vhodná na elektrický dojazd 180 km, hoci toto číslo je založené na zhovievavom čínskom testovacom cykle CLTC. Podľa noriem WLTP alebo EPA by bola určite nižšia.
Inde bola potvrdená aj náhrada za Volvo XC90. Luxusné, športové SUV v plnej veľkosti prešlo druhým faceliftom asi pred rokom, no vo veku 10 rokov ukazuje svoje limity. Podľa Automotive News môže jeho nástupca prísť až v roku 2028. Keď sa tak stane, bude k dispozícii ako hybridné vozidlo s predĺženým dojazdom (EREV) s elektrickým dojazdom približne 160 km.
Samuelsson vidí potenciál pre EREV. Na rozdiel od bežného plug-in hybridu, kde motor poháňa kolesá priamo, spaľovací motor EREV funguje výlučne ako generátor na nabíjanie batérie. Toto nastavenie rieši úzkosť z dosahu bez potreby masívnej batérie. Samuelsson označuje EREV ako ”druhú generáciu hybridov” alebo “skôr elektromobil so záložným motorom”.
Či už ide o PHEV alebo EREV, spaľovací motor má stále budúcnosť pre luxusné, športové autá Volvo napriek predchádzajúcim plánom na odchod do dôchodku. Spoločnosť prestala vyrábať naftové motory minulý rok, ale má v úmysle ponechať benzínové motory ďalších asi 15 rokov.
zdroj: motor1.com
























