Benzínové Porsche Boxster a Cayman končia už aj mimo EU22. Máj 2025

Súčasná generácia modelov Porsche Boxster a Cayman je na smrteľnej posteli od minulého roka, keď boli tieto luxusné, športové autá vyradené z Európy kvôli prísnejším predpisom o kybernetickej bezpečnosti. Teraz je potvrdené, že zvyšok sveta tiež príde o základné výkonné stroje Zuffenhausenu koncom tohto roka.

Vedúci produktovej komunikácie spoločnosti Porsche Cars North America, Frank Wiesmann, povedal, že štvrtá generácia modelov Porsche Boxster a Cayman (séria 982) vstúpila do posledných mesiacov výroby. Výstavba posledných jednotiek je naplánovaná na október. Zatiaľ čo hlavný závod v Zuffenhausene montuje tieto luxusné, športové autá od roku 2016, časť výroby sa v roku 2022 presunula do Osnabrücku, kde bude Volkswagen pokračovať vo výrobe zvláštneho kabrioletu T-Roc až do roku 2027.

Rok 2024 bol posledným celým rokom výroby kupé a kabrioletu s motorom v strede, pričom predaj vzrástol o 15% na 23 670 kusov. V prvom štvrťroku 2025 dodávky klesli o 22% na 4 498 vozidiel, čo nie je prekvapujúce vzhľadom na ukončenie výroby modelu 718 v Európskej únii a na ďalších trhoch v súlade s legislatívou EÚ. Stojí za zmienku, že luxusné, športové autá Porsche Boxster RS Spyder a Cayman GT4 RS v týchto regiónoch pokračovali, pretože špeciálne edície boli vyňaté z pravidiel kvôli ich obmedzeným výrobným sériám.

Hoci ukončené modely sú takmer vždy rýchlo nahradené verziami novej generácie alebo inými vozidlami, Porsche si dáva čas s (nepriamym) nástupcom 718. Plne elektrické Boxster a Cayman sa stále vyvíjajú, takže elektromobily tento rok nebudú uvedené na trh. Počas včerajšieho výročného valného zhromaždenia generálny riaditeľ Oliver Blume povedal, že tiché luxusné, športové autá dorazia v “strednodobom horizonte”. Dodal, že obe budú “ešte dynamickejšie, ešte výkonnejšie, s čistým zážitkom z jazdy”.

Porsche pripustilo, že jeho predchádzajúci cieľ, aby elektromobily do roku 2030 predstavovali 80% ročného predaja, už nie je uskutočniteľný. Napriek tomu to nič nemení na skutočnosti, že ICE Boxster a Cayman sú postupne vyraďované. Zuffenhausen však uplatňuje inú stratégiu na zvyšok svojej zostavy. Cayenne bude koexistovať s nadchádzajúcim variantom EV až do roku 2030. Panamera si zachová svoje benzínové motory aj v nasledujúcom desaťročí. 4,0-litrový motor V8 s dvojitým turbodúchadlom sa prepracováva tak, aby spĺňal predpisy Euro 7 a bude pokračovať aj v roku 2030.

Prvá generácia Macanu bude vyradená v roku 2026 a v predaji zostane iba elektrický model druhej generácie. Minulý rok zomrel v EÚ z rovnakého dôvodu, prečo bolo Porsche nútené vytiahnuť zástrčku z 718. Porsche však skúma nový crossover na benzín, ktorý nahradí pôvodný Macan, ktorý bol uvedený na trh pred 11 rokmi. Ak bude schválený, nemenovaný model by dorazil koncom desaťročia s čisto spaľovacím motorom a hybridnými pohonnými jednotkami.

Okrem toho Porsche dokonca zvažuje pridanie spaľovacích motorov do vozidiel, ktoré boli pôvodne určené ako plne elektrické. V novembri minulého roka bývalý finančný riaditeľ spoločnosti Lutz Meschke spomenul túto prekvapivú možnosť: “V súčasnosti sa pozeráme na možnosť, že pôvodne plánované plne elektrické vozidlá budú mať hybridný pohon alebo spaľovací motor.”

Počas tohto týždňového stretnutia Blume tiež spomenul, že elektrická zostava “bude naďalej rásť podľa plánu”. Jeho vyhlásenie naznačuje, že veľké trojradové SUV, ktoré bolo prvýkrát oznámené pred niekoľkými rokmi, je stále vo vývoji, napriek tomu, že predaj elektromobilov zaostáva za predchádzajúcimi prognózami Porsche.

zdroj: motor1.com