Porsche momentálne nie je v úplne skvelej situácii20. Máj 2025
Predaj luxusných, športových automobilov Porsche počas prvých troch mesiacov roka celosvetovo klesol o 8,0%. Zatiaľ čo predaj v Spojených štátoch v skutočnosti vzrástol, Macan a Cayenne tvorili takmer 68% týchto predajov. To znamená, že clá by mohli spôsobiť, že dve najdôležitejšie luxusné, športové autá značky budú v USA ťažko konkurencieschopné.
Nová správa z The Wall Street Journal zdôrazňuje neistú pozíciu automobilky, ktorá sa pohybuje na hranici medzi hlavným výrobcom luxusných, športových automobilov, inovátorom v oblasti elektromobilov a špičkovou značkou športových áut s modelmi, ktoré môžu stáť 250.000 dolárov. Je to ťažká situácia, najmä keď väčšinu jeho predaja tvoria dve SUV pod 100.000 dolárov, ktoré zdieľajú diely a platformy s inými modelmi koncernu Volkswagen.
Porsche by sa mohlo vyhnúť clám na luxusné, športové autá Porsche Macan a Cayenne tým, že by ich vyrobilo v USA, ale časť príťažlivosti a prestíže značky spočíva v jej označení “Made in Germany”, čo je faktor, ktorý generálny riaditeľ koncernu Volkswagen Oliver Blume v rozhovore pre Automotive News potvrdil, že “v USA je mimoriadne dôležitý”. Pre značku teda môže byť ťažké presunúť výrobu do USA, ak si chce zachovať svoju príťažlivosť.
Severoamerický trh zaznamenal od januára do marca tohto roku nárast predaja o 37% vďaka SUV Porsche. Predaj v Nemecku, Číne a zvyšku Európy však klesol o 34, 42 a 10%.
Predaj elektrického Taycanu klesol na konci minulého roka o ohromujúcich 49%, čo Porsche pripísalo zmene modelu a pomalšiemu ako plánovanému “nárastu elektrickej mobility”.
Základná úroveň Taycan začína na 102.550 dolároch, ponúka výkon 402 koní a 4,5-sekundový čas z 0-100 km/h. Hyundai Ioniq 5 N má medzitým 641 koní, čas z 0-100 km/h za 3.25 sekundy a vyvolávaciu cenu 67.675 dolárov. Rozdiel by ste mohli minúť na celé druhé auto.
Predaj Porsche Taycan v prvom štvrťroku celosvetovo klesol o 1%, čo nie je dobrá správa pre nadchádzajúce luxusné, športové autá Porsche 718 Cayman a Boxster, ktoré majú byť plne elektrické.
Hovorilo sa, že 718 bude debutovať niekedy budúci rok, ale nedávna správa naznačila, že Porsche pozastavilo program 718 kvôli bankrotu dodávateľa batérií. Teraz môže prísť až v roku 2027 alebo neskôr. Výroba súčasnej generácie 718 by sa mala skončiť koncom tohto roka, čo by mohlo ponechať dvojročnú medzeru medzi generáciami 718.
To znamená, že Porsche 911 by sme mohli vidieť ako základné luxusné, športové auto značky – ale je to drahé. Carrera 2026 začína v USA na 129.950 dolároch, čo je nárast o viac ako 7 500 dolárov v porovnaní s rokom 2025. Na hornom konci je 911 Carrera 4 GTS za 178.850 dolárov. Potom nové verzie modelov GT3 a GT2 pravdepodobne prelomia hranicu 230.000 dolárov, keď dorazia koncom tohto roka.
Cena modelu 2025 911 GT3 sa na začiatku zvýšila o 53.000 dolárov, čo predstavuje nových celkových 224.495 dolárov. Porsche tiež zvýšilo cenu Cayenne 2025. Ako však Blume povedal pre Autonews: “Toto sú náročné časy aj pre Porsche” a výkonný riaditeľ pracuje na tom, aby bola spoločnosť “ešte robustnejšia” tvárou v tvár zvýšenej konkurencii v Číne, politickej neistote a dynamickému trhu.
zdroj: motor1.com