Už 75 rokov vyrába Ferrari motory V126. December 2022

Automobilka Ferrari už 75 rokov vyrába motory V12, ktoré vyhrali majstrovstvá sveta, očarili majiteľov, poháňali najrýchlejšie luxusné, športové autá na svete a stali sa dokonalým vyjadrením spaľovacieho motora. V12 poháňal prvé Ferrari a poháňa aj to najnovšie, Purosangue, ktoré mení hru. Je to najslávnejšia konfigurácia motora v Maranelle, charakteristický znak mnohých jeho najväčších vozidiel.

V12 sú dva rady šiestich valcov používajúce spoločný kľukový hriadeľ usporiadaný do tvaru V, obvykle 60 stupňov (alebo blízko). Prvýkrát bol použitý v závodných člnoch a poháňal rad slávnych lietadiel z 2. svetovej vojny vrátane stíhacích lietadiel Spitfire a Messerschmitt. Pred poslednou vojnou ho používali rôzni výrobcovia luxusných, športových automobilov vrátane Rolls-Royce a Cadillacu.

Po vojne začal Enzo Ferrari pracovať na svojom prvom Ferrari. Bola zvolená konfigurácia V12. Prečo V12? Je dokonale vyvážený, takže má minimálne vibrácie.

Má tiež veľmi hladký prenos energie. Pretože je tak dobre vyvážený, môže mať vyššie otáčky – k tomu prispieva malá veľkosť každého valca. Obvykle sa jedná o motory s veľkým objemom, takže je pohltených viac vzduchu a paliva, čo zvyšuje výkon. Boli – a sú – vzácne, pretože sú drahé a zložité.

Enzo Ferrari vedel, že formát V12 by sa dobre hodil na preteky jednosedadlových a športových vozidiel a bol ideálny pre grand tourery. Ponúkal veľkú všestrannosť.

Napriek tomu bolo pre novú automobilku stále veľmi ambiciózne skonštruovať úplne nový V12. Ferrari poverilo Gioachina Colomba, konštruktéra radového 1,5-litrového motora, ktorý používal v rokoch 1950 a 1951 víťaz majstrovstiev sveta F1 Alfa Romeo. Nový V12 mal objem 1,5 litra, aby vyhovoval vtedajším predpisom Formule 1. Debutoval v roku 1947 v športovom závode 125S, prvom vozidle Ferrari, vyhral šesť z 13 pretekov.

Posilnený kompresorom poháňal prvé vozidlo Ferrari F1, 125 F1 z roku 1948, vo svojich prvých pretekoch, Veľkej cene Talianska, skončil tretí. Nasledujúci rok boli predstavené dvojité vačkové hriadele, prvé z mnohých revízií. Evergreen Colombo V12 poháňal Ferrari až do roku 1989, kedy kapacita dosiahla 4,9 litra.

Niektoré z najväčších vozidiel Ferrari používali Colombo V12, vrátane 250 GT Berlinetta s krátkym rázvorom z roku 1959, Ferrari 250 GTO z roku 1962 a 365 GTB4 Daytona z roku 1968. Je to iste najslávnejšie a najdlhšie žijúce V12 v histórii.

Gioachino Colombo sa vrátil do Alfy Romeo v roku 1950 a bol nahradený technickým riaditeľom Aurelio Lampredim. Jeho motory V12 s oveľa väčšou kapacitou poháňali Ferrari k jeho prvému víťazstvu v F1 (1951 Britská GP), prvým dvom titulom majstra sveta športových vozidiel Scuderia (1953 a 1954) a boli použité v elegantných grand tourers, vrátane 1956 410 Superamerica.

Ďalší nový V12 Ferrari poháňal k dvom ďalším titulom v rokoch 1956 a 1957. Navrhol ho Vittorio Jano, inžinier stojaci za úspešnými závodnými Alfami Romeo v 30. rokoch, a priateľ Enza Ferrariho.

Ďalší skvelý 12-valcový motor Ferrari nebol V12. Skôr to bol plochý 12 ‘boxer’ motor. Navrhol ho nový technický riaditeľ Mauro Forghieri a poháňal úspešné vozidlá Ferrari F1 v 70. rokoch, vrátane vozidiel Nikiho Laudy, ktoré vyhrali majstrovstvá sveta. Cestná verzia plochého motora V12 poskytovala vynikajúci výkon pre legendárne luxusné, športové autá Ferrari 365 GT4 Berlinetta Boxer a Testarossa.

Pre sezónu F1 1989 sa objavil nový 3,5-litrový V12, ktorý vyhral svoje prvé preteky. 4,7-litrová verzia poháňala luxusné, superšportové autá Ferrari F50. V roku 1995 sa podľa nových predpisov F1 kapacita znížila na 3,0 litra. Bola to posledná F1 V12 Ferrari.

Pri cestných vozidlách bolo dožité Colombo V12 v roku 1992 nahradené rodinou F116/F133, ktorá poháňala 456 GT, 550 Maranello a 612 Scaglietti. Nový F140 V12 bol predstavený v roku 2002, debutoval v superšporte Ferrari Enzo. Je to aktuálny V12 z Maranella, ktorý poháňa – vo svojom najnovšom 6,5-litrovom šate – luxusné, športové autá Ferrari 812 Superfast/GTS, Daytona SP3 a nový Purosangue.

Je to motor známy svojou silou, jemnosťou, zvukovým sprievodom a charakterom. Rovnako ako každé luxusné, športové auto Ferrari V12 za posledných 75 rokov.

zdroj: ferrari.com