Športové kupé pre 21. storočie- Jaguar C-X1629. September 2011

Ťahúňom pozornosti v expozícii Jaguar na tohtoročno autosalóne vo Frankfurte bol ohlasovaný koncept športového kupé pre 21. storočie. C-X16 dokazuje, že najlepšia cesta z bodu A do bodu B nie je vždy tá najkratšia.

Pod prednou kapotou je twin scrollovým turbodúchadlom preplňovaný trojlitrový šesťvalec s výkonom 280 kW (380 k) a krútiacim momentom 450 Nm, ktorý cez osemstupňovú automatickú prevodovku poháňa zadné kolesá. Už tieto parametre kážu rešpekt. Vozidlo je však vybavené aj systémom podobným KERS-u, ktorý využívajú monoposty Formule 1. Po zatlačení príslušného tlačidla na volante sa na desať sekúnd pridá ešte aj elektromotor s výkonom 70 kW (95 k) a krútiacim momentom 235 Nm. Z nuly na stovku to teda C-X16 zvládne za 4,4 sekundy a maximálna rýchlosť je 300 km/h. Na rozdiel od KERS-u však Jaguar C-X16 dokáže využiť získanú elektrickú energiu troma spôsobmi: zvýšenie výkonu po zatlačení tlačidla (ako KERS), zníženie emisií pri normálnej jazde a do rýchlosti 50 km/h dokáže jazdiť na čisto elektrickú energiu.

Samozrejmosťou je funkcia Stop/Start, ktrorá automaticky vypína motor na križovatkách. Pri Jaguari C-X16 však využíva na reštartovanie motora motor/generátor umiestnený v prevodovke. Ten je napájaný z 1,6 kWh lítiovo-iónového akumulátora spoza sedadiel. Samotný akumulátor je prevažne nabíjaný počas brzdenia elektrohydraulickým rekuperačným systémom na zadnej náprave. Aby nedošlo k poklesu účinnosti pri dynamickej jazde, akumulátor i elektromotor majú vlastný chladiaci systém. Jedným z kľúčových parametrov pre dosiahnutie skvelých jazdných vlastností je nízka hmotnosť. Tomu napomáha hliníková karoséria. Z rovnakého dôvodu sa konštruktéri rozhodli pre manuálne, nie elektrické nastavovanie sedadiel. Mnohé prvky v interiéri sú vystužené kompozitovým materiálom s karbónovými vláknami. Dôležitá je však nielen samotná hmotnosť, ale i jej rozdelenie medzi nápravy. Preto je celý hybridný systém, vrátane akumulátora umiestnený medzi nápravami. Napríklad akumulátor je za sedadlami. Ďalším dôležitým parametrom je aerodynamika, na ktorej odviedli konštruktéri obrovský kus práce. Venovali sa každému detailu, napríklad kľučky dverí sú za jazdy zarovno s karosériou.

Napriek tomu, že je to superšportové auto, zachováva si punc luxusu typický pre Jaguar. Ten sa prejavuje nielen v sofistikovaných technológiách, ale aj použitých materiáloch. V lakťovej opierke medzi prednými sedadlami je napríklad systém Jaguar Connect and View vyvinutý v spolupráci s Blackberry, ktorý umožňuje pripojiť smartfóny rôznych výrobcov. Po pripojení smartfónu dotykový displej v strede prístrojovej dosky zmení vzhľad podľa pripojeného smartfónu. Otočné ovládače klimatizácie sú z pravého hliníka v tmavej farebnej úprave. Uprostred nich je malý OLED displej, ktorý zobrazuje, akú funkciu ovládače práve plnia. Tie totiž po každom zatlačení menia svoju funkciu, otáčaním zasa menia dané parametre – trebárs teplotu či intenzitu ventilátora. Volič prevodovky a mnohé ďalšie prvky sú z karbónu.

zdroj: jaguarcars.sk, netcarshow.com