Príjazd novej SLK9. Január 2008
Roadstery Mercedes-Benz triedy SLK si už dávno získali srdcia milovníkov športových automobilov. Modely SLK 2008, ktoré majú 650 novo vyvinutých súčastí, sa prezentujú ešte dynamickejšie a poskytujú ešte viac emotívne zážitky. Medzi najdôležitejšie optické zmeny patria novo navrhnuté predné a zadné partie, ako aj starostlivo modifikovaný interiér s novým združeným palubným prístrojom a trojramenným športovým volantom. Výrazne dynamický charakter dvojmiestneho športového automobilu mimoriadne dobre podčiarkuje v SLK 350 vysokootáčkový športový motor V6 s výkonom 224 kW/305 k, ako aj priame riadenie dodávané na želanie. Okrem toho sú všetky motory, aj napriek podstatne zvýšenému výkonu u niektorých modelov, výrazne úspornejšie a majú preto opäť zníženú emisiu CO2. Modely SLK novej generácie budú dostupné od apríla 2008 a budú stáť od 36 503 do 69 050 eur vrátane dane z pridanej hodnoty.
Od svojho prvého predstavenia v roku 1996 sú kompaktné roadstery SLK symbolom dynamického charakteru značky Mercedes-Benz. V súčasnosti jazdí na našich cestách už druhá generácia tohto dvojmiestneho športiaka, ktorá je v roku 2008 opäť vylepšená rozsiahlymi opatreniami na ešte lepšie zvýraznenie svojho športového charakteru a na pokračovanie úspešného príbehu triedy SLK s novými dynamicky silnými prvkami. Z prvej generácie modelov tohto roadstera sa v rokoch od 1996 do 2004 predalo asi 310.000 exemplárov. Druhá generácia si od svojho zavedenie v marci 2004 až do konca roku 2007 našla už asi 185.000 nadšencov – z toho iba v Nemecku asi 60.000. Celkovo sa tak predalo skoro pol milióna SLK roadsterov. To všetko mu aj v 2. generácii zaručuje výsostné postavenie v tomto segmente trhu.
Surroundový zvuk aj pri otvorenej streche
Nová generácia SLK prináša nové športové aspekty a tento úspešný dvojmiestny športový automobil s trendovou variostrechou, ktorá v priebehu niekoľkých sekúnd zmení roadster na kupé do každého počasia je tak ešte atraktívnejší.
Výrazný charakter: ostrejšia predná časť a zadný nárazník so vzhľadom difúzora
Vizuálny dojem kultového dvojsedadlového športového automobilu dizajnéri športovo ďalej zostrili. Pohľady priťahuje výrazný, novo navrhnutý čelný nárazník so zmeneným členením otvorov na prívod chladiaceho vzduchu a ostrejším profilom. Oblasť okolo hviezdy bola navrhnutá výraznejšie. Rovnako nová je aj zadná partia. Zadný nárazník so vzhľadom difúzora v spodnej časti budí dojem väčšej mohutnosti roadstera aj zozadu. Koncovky výfukov v tvare trapéz a podľa vzoru AMG stmavené zadné svetlá tento dojem pôsobivo podčiarkujú. Vonkajšie zrkadlá boli vybavené smerovkami s technikou LED v nápadnom tvare šípa a od teraz majú ešte väčšiu plochu zrkadla. Skoro úplne nová je aj paleta diskov z ľahkej zliatiny.
Kvalitné materiály v kokpite a nový trojramenný športový volant
Aj interiér bol v mnohých detailoch prepracovaný a vylepšený starostlivým výberom materiálov. Mimoriadny dôraz bol kladený na optimalizáciu interiéru, ktorý je ešte viac orientovaný na potreby vodiča. Centrom je nový trojramenný športový volant s multifunkčnými tlačidlami, ako aj nový združený palubný prístroj s lemovaním prístrojov vo fascinujúcej optike. K dispozícii je aj nová farba interiéru s červenou kožou (gullwing), ktorá pripomína interiér legendárneho 300 SL s vyklápanými krídlovými dverami. Ďalšia nová výbava z kože napa, v odtieni prírodnej béžovej farby, ladí s dreveným obkladom z koreňa svetlého orechu či z jaseňa čierneho s textúrou „Bird´s eye".
Vylepšená audiotechnika a technika bezdrôtového prenosu údajov
Vôbec prvý krát nasadzuje Mercedes-Benz v SLK novú generáciu audiotechniky a telematiky NTG 2.5. Tá presvedčí výrazne zlepšenou ovládateľnosťou a ďalšími účelnými funkciami. V základnej výbave je do každého rádia integrovaná aj súprava na hlasité telefonovanie s technológiou Bluetooth a nové mediálne rozhranie v skrinke pred spolujazdcom, pomocou ktorého možno plne integrovať mobilné audioprístroje ako napríklad iPod, a tak ich ovládať cez ovládacie rozhranie audiosystému. S novou generáciu techniky na diaľkový prenos údajov ponúka Mercedes-Benz taktiež prvýkrát v triede SLK na želanie aj optimalizovaný a svojimi vynikajúcimi vlastnosťami známy systém ovládania hlasom LINGUATRONIC.
Vynikajúci akustický zážitok ponúka cestujúcim surroundový zvukový systém harman kardon® Logic7® dodávaný ako výbava na želanie, a to tak pri zatvorenej, ako aj otvorenej variostreche. Sýty, priestorový zvuk vytvára transparentný akustický zážitok, aký v roadsteri doteraz nebolo možné očakávať.
Vysokootáčkový športový motor: vyšší výkon a výrazne nižšia spotreba
K športovému vnímaniu generácie SLK modelového roku 2008 značnou mierou prispievajú aj tri zdokonalené agregáty, ktoré sa vyznačujú nižšou spotrebou, a tým aj nižšími emisiami CO2. Štvorvalec v SLK 200 Kompresor a šesťvalcový športový motor v SLK 350 majú výrazne vyšší výkon a krútiaci moment. Iba v SLK 55 AMG naďalej pracuje nezmenený známy osemvalcový motor, ktorý nič nestratil zo svojej fascinácie a v segmente SLK má i naďalej svoje výhradné postavenie.
Osobitnú pozornosť venovali inžinieri Mercedes-Benz športovému motoru V6 s vysokootáčkovou koncepciou, ktorý je prvýkrát použitý práve v triede SLK novej generácie. Podstatnými zásahmi do mechaniky výrazne oživili charakter tohto šesťvalca. Z nezmenených 3.498 kubických centimetrov zdvihového objemu teraz odovzdáva výkon 224 kW/305 k pri 6500 otáčkach za minútu, to je o 24 kW (33 k) viac, ako u svojho predchodcu. Narástol aj krútiaci moment (plus 10 Nm) a teraz predstavuje 360 newtonmetrov pri 4.900 otáčkach za minútu. Tento výsledok sa dosiahol zvýšením limitu otáčok na 7200 za minútu. Medzi ďalšie zásahy na motore patrí vyššia kompresia, nové sacie potrubie ako aj rozsiahle modifikácie na časovaní ventilov.
Výrazne emotívny je u nového motoru aj cielene silný športový zvuk motora s výrazne emocionálnym dizajnom zvuku v režime akcelerácie. V kombinácii s automatickou prevodovkou 7G-TRONIC riadiaca jednotka motora pri radení smerom nadol pracuje automaticky s medziplynom. Prináša to nielen športovú akustiku, zároveň sa tým tlmia reakcie na zmeny zaťaženia motora.
Tri ďalšie motorizácie na výber
K palete motorov druhej generácie úspešnej triedy SLK budú patriť aj tri ďalšie varianty:
• Štvorvalcový motor SLK 200 preplňovaný kompresorom má o 15 kW/21 k vyšší výkon (135 kW/184 PS) a krútiaci moment sa zvýšil z 240 na 250 newtonmetrov. Jeho kombinovaná spotreba pohonných látok klesla o 1,0 liter na 7,7 litra na 100 km. Spolu s tým klesli emisie CO2 o 27 g/km na 182 g/km.
• Aj u motora modelu SLK 280 sa znížila spotreba a tým aj emisia CO2. Jeho spotreba klesla o 0,4 litra na 9,3 litra (pri automatickej prevodovke mínus ďalších 0,2 l na 9,1 l), emisia CO2 o 11 g na 220 g/km (pri automatickej prevodovke o 6 g na 216 g/km).
• V SLK 55 AMG pracuje známy 5,5-litrový agregát V8 s výkonom 265 kW/360 k a krútiacim momentom 510 newtonmetrov.
Tri nové modely SLK sú sériovo vybavené precíznym
šesťstupňovým manuálnym radením. SLK 55 AMG si naďalej ponecháva sedemstupňovú automatickú prevodovku 7G-TRONIC Sport. Voliteľne sa pre SLK 200 dodáva päťstupňová automatická prevodovka a pre modely so šesťvalcovým motorom SLK 280 a SLK 350 sedemstupňová automatická prevodovka 7G-TRONIC alebo alternatívne aj 7G-TRONIC Sport s radiacimi páčkami na volante.
Nové priame riadenie pre vyššiu agilitu a radosť z jazdy. Kvality športového podvozku sa ešte lepšie uplatnia v kombinácii s voliteľným, novo vyvinutým priamym riadením s variabilným účinkom posilňovača (u SLK 55 AMG v základnej výbave). Spája agilitu a ovládateľnosť pri jazde na kľukatých okresných cestách s komfortom riadenia pri zaparkovaní a zaručuje bezpečné riadenie pri vysokých rýchlostiach.
Systém priameho riadenia vychádza z doterajšieho parametrického riadenia a pracuje čisto mechanicky. Odpadá tak potreba náročných regulačných jednotiek a komplikovanej sústavy snímačov, ktorá ovplyvňovala priamy prenos sily medzi kolesom a volantom a zhoršovala tak precíznosť riadenia. Jadrom je nová ozubená tyč so špeciálnym ozubením, ktorá zaručuje zmenu prevodového pomeru prevodovky riadenia podľa uhla natočenia kolies. Na zaistenie smerovej stability a teda vysokej bezpečnosti pri vysokých rýchlostiach je tento pomer nepriamy pri polohách volantu blízko stredovej polohy. Už od natočenia kolies o 5 stupňov prevodový pomer veľmi rýchlo rastie a riadenie je citeľne priamejšie. Takto sa u nového priameho riadenia znižuje počet otáčok volantu z jednej koncovej polohy do druhej asi o 25 percent. Znamená to, že na zmenu smeru jazdy postačuje už v mestskej premávke pomerne malé natočenia volantu. Rýchly prejazd zákrut na okresných cestách možno zvládnuť relatívne malým pohybom volantu skoro intuitívne bezpečne, precízne a s potešením.
SLK 55 AMG s optickými retušami
SLK 55 AMG je po technickej stránke takmer bez zmien a jeho vzhľad zaznamenal niekoľko vizuálnych úprav. Vzhľad modelu AMG charakterizuje nový predný nárazník s čiernou priečnou vzperou, bočné otvory na prívod vzduchu ako aj tmavé svetlomety.
SLK udáva trend
Roadster triedy SLK si ako priekopník nových technológií už dávno získal imidž moderného kultového automobilu. Jeho známe výnimočné kvality ostávajú zachované aj po jeho rozsiahlom prepracovaní. K nim sa radí variostrecha, ktorá roadster za 22 sekúnd zmení na kupé, rovnako ako rozsiahla základná výbava s bočnými hlavovými/hrudníkovými airbagmi, adaptívnymi čelnými airbagmi a dvojstupňovými obmedzovačmi sily pásov. Roadster okrem toho na želanie ponúka aj jedinečné vykurovanie priestoru v oblasti hlavy AIRSCARF, ktoré umožňuje jazdu s otvorenou strechou aj za chladného počasia a výrazne tak predĺži sezónu kabrioletov.
Napriek vyššiemu výkonu a mimoriadnym jazdným výkonom spotreba pohonných látok SLK 350 výrazne klesla. So šesťstupňovou manuálnou prevodovkou má kombinovanú spotrebu už iba 9,5 litra na 100 km a vykazuje tak pozoruhodné zníženie spotreby o 1,1 litra na 100 km; s automatickou prevodovkou 7G-TRONIC si športový agregát vystačí so spotrebou iba 9,2 litra na 100 km, to je o 0,9 litra menej ako u svojho predchodcu. V dôsledku zníženia spotreby klesá aj emisia CO2 o 23 g/km na 219 g/km vo verzii s automatickou prevodovkou (pri manuálnej prevodovke 227 g/km, čo zodpovedá poklesu o 28 g/km).